چشم دبی، بزرگ‌ترین آبزرویشن ویل دنیا

جاذبه‌های گردشگری دبی
چشم دبی، بزرگ‌ترین آبزرویشن ویل دنیا

دبی بی وقفه در حال پیشرفت است و بخش بزرگی از این مهم را مدیون میلیون‌ها گردشگری بوده که هر ساله به این شهر ساحلی در خلیج فارس سفر می‌کنند. به همین دلیل هم هست که هر بار چیزی جدید و جذاب برای این توریست‌ها رونمایی می‌شود و یکی از جدیدترین آن‌ها، بزرگ‌ترین آبزرویشن ویل (Observation wheel) دنیاست که در واقع چرخ و فلکی عظیم بوده که از آن بالا نمایی کامل از دبی و خلیج فارس را برایتان به تصویر خواهد کشید. نکات ریز و درشت زیادی در مورد "چشم دبی" وجود دارد که قبل از رفتن به آن‌جا در تور دبی، باید همه‌شان را بدانید و ما سعی کرده‌ایم به صورت جامع، همه چیز را در این نوشته به شما توضیح دهیم.

 

معرفی پروژه چشم دبی

"چشم دبی" یک آبزرویشن ویل ۲۵۰ متری است که در جزیره‌ی بلو واترز (Bluewaters) در دبی واقع شده. این پروژه فوریه سال ۲۰۱۳ معرفی و ساخت آن آغاز شد تا این که کار در سال ۲۰۲۱ و با بهتر شدن اوضاع کرونا به پایان رسید تا گردشگرانی که دوباره به دبی برگشته بودند، بتوانند از جدیدترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر و از نمادهای تازه‌ی آن‌جا بازدید به عمل آورند. در واقع این چرخ و فلک بزرگ و زیبا قرار بود در سال ۲۰۱۹9 ساخته شود تا در اکسپو ۲۰۲۰ در اختیار گردشگران قرار بگیرد اما با عقب افتادن اکسپو و وضعیت کرونا، در نهایت در سال جاری ساخت آن به پایان رسید.

 

مرکز خرید Dubai Festival City Mall

"چشم دبی" حدود ۸۲ متر از بلندترین آبزرویشن ویل دنیا یعنی های رولر (High Roller) که در لاس وگاس و در سال ۲۰۱۴ ساخته شده بود، بلندتر است و به نظر می‌رساند حالا حالاها این عنوان را در اختیار داشته باشد. این چرخ و فلک در هر بار امکان میزبانی از ۱۷۵۰ مسافر در ۴۸ کپسول لوکس و زیبا را خواهد داشت . با سرعتی ملایم شما را به بالاترین نقطه برده و دوباره به زمین بر می‌گرداند.

همچنین در پایه این آبزرویشن ویل یک LED بسیار بزرگ قرار گرفته و در آن‌جا اطلاعاتی در مورد خود "چشم دبی" شیوه کار کردن آن، اطلاعاتی در مورد دبی و همچنین تبلیغات را برای کسانی که قرار است سوار آن شوند به نمایش می‌گذارد.  

تجربه سوار شدن بر "چشم دبی"

اگر چه که خود آبزرویشن ویل بسیار بزرگ است، اما برای ورود به آن سالن خیلی بزرگی طراحی نشده و شما می‌توانید با خرید بلیط الکترونیک یا به صورت حضوری برای سوار شدن به آن، به جزیره‌ی بلو واترز بروید. در آن‌جا بعد از چک کردن بلیط، دستبند مخصوص مهمانان به شما داده می‌شود. اگر بلیط VIP خریده باشید، رنگ دستبند شما متفاوت بوده و ورودی نیز فرق می‌کند.

بعد از آن به مسیر سوار شدن برده شده و خیلی سریع به محلی که باید سوار کپسول بشوید، خواهید رفت. در هوان اولین لحظاتی که آبزرویشن ویل به راه می‌افتد، نمای دبیِ زیبا پیش چشمانتان خواهد بود. این چرخ و فلک که در کنار آب واقع شده، ابتدا نمای جذابی از خلیج فارس را به همراه دارد و کم کم بسیاری از نمادهای شهر برایتان مشخص خواهد شد. از برج العرب گرفته تا خط ساحلی و خیلی بناهای دیگر.

کل یک دور چرخش این بنا حدودا ۴۸ دقیقه به طول می‌انجامد که زمانی مناسب برای لذت بردن از آن است. فضای کپسول‌ها بزرگ بوده و و با دیواره‌های شیشه‌ای به راحتی می‌توانید از منظره لذت کافی را ببرید. همچنین یک نیمکت در وسط آن قرار داده شده است تا هر زمان که بخواهید، بتوانید روی آن بنشینید. با این حال خیلی‌ها در طول راه سرپا ایستاده و سعی می‌کنند از این زاویه‌ی ۳۶۰ درجه‌ای که در اختیارشان قرار داده شده، کمال استفاده را ببرند.

در پایان یک دور، چرخ و فلک ایستاده و شما از کپسول خارج شده و از مسیری به بیرون از بنا هدایت می‌شوید. بعد از آن می‌توانید در این منطقه گردش کرده و از مراکز خرید و جاهای مختلفی که دارد، بازدید کنید.

 

تجربه هایی دیوانه‌وار در تور دبی

چشم دبی در کجا قرار گرفت هاست

"چشم دبی" همانطور که گفتیم در جزیره بلو واترز واقع شده است. جایی در ۵۰۰ متری ساحل جمیرا که در واقع جزیره‌ای مصنوعی به حساب آمده و پر است مراکز سرگرمی، خرید و همچنین چند هتل و محل‌های مسکونی لوکس که ترکیبی جذاب را برای شما شکل می‌دهد.

در مجموع این جزیره بیش از ۲۰۰ فروشگاه، چندین استخر شنا، سالن‌های ورزشی، باغ‌های متعدد و همچنین رستوران‌ها و کافه‌ها را در خود میزبانی می‌کند. همچنین ۲ هتل بزرگ و ۵ ستاره‌ای که در جزیره بلو واترز بنا شده‌اند در کنار هم ساحلی اختصاصی به اندازه ۴۵۰ متر را در اختیار دارند. این جزیره‌ی مصنوعی عملا برای جذب گردشگران بیشتر ساخته شده و حالا با ساخته شدن "چشم دبی" مسلما به تعداد توریست‌هایی که به این محل می‌آیند، خیلی اضافه می‌شود.

چطور بزرگ‌ترین چرخ و فلک دنیا در دبی ساخته شد؟

این بنای آهنی بزرگ آنقدر وزن دارد که نمی‌توانید تصورش را کنید. البته کلیت آن در جای دیگری درست شده و در دبی سر هم شده است. ه رکدام از پایه‌های اصلی آن ۱۲۶ متر طول دارند و ۱۹۲ کابل مخصوص برای اتصال این پایه‌ها به بدنه‌ی اصلی استفاده شد هاست.

همانطور که گفتیم ۴۸ کپسول برای این دستگاه در نظر گرفته شده که آن‌ها نیز در جای دیگری درست شده‌اند و بعد از نصب تمامی بخش‌ها، آن‌ها به چرخ و فلک اضافه گشته‌اند. سایز این کپسول‌های حدودا ۳۰ متر مربع است و ۴۰ نفر به راحتی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند. همچنین این کپسول‌ها دارای یک LED برای نمایش اطلاعات نیز هست که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. همچنین ۶ کپسول VIP برای "چشم دبی" در نظر گرفته شده که فضایی برای پذیرایی و ارائه نوشیدنی نیز دارند.

اگر چه شاید "چشم دنیا" از نظر برخی، یک چرخ و فلک بزرگ است اما این سازه در واقع یک شاهکار معماری بوده که ساخت آن پیچیدگی‌های فراوانی داشته است. به همین دلیل است که کامل کردن "چشم دبی" به زمانی طولانی احتیاج داشته است.

 

لاکچری‌ترین تورهای داخلی دبی

بهترین زمان برای بازدید از چشم دبی

در خود کپسول‌های سیستم تهویه هوای مطبوع در نظر گرفته شده، پس هر زمان از سال که به این مکان بروید، می‌توانید به راحتی از فضای آن‌جا لذت ببرید. اما در مجموع برای گشت و گذار در جزیره و همچنین راحتی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم در فصلهای پاییز و زمستان به "چشم دبی" بروید تا هوای خنک‌تری را تجربه کنید.

اما مهم‌تر از فصلی که به آن‌جا مراجعه می‌کنید، زمانی است که در طول روز به این محل می‌روید. پیشنهاد ما زمان غروب خورشید است که بهترین منظره‌ی ممکن را برای شما به همراه خواهد داشت. البته این زمان شلوغ‌ترین ساعت روز در "چشم دبی" نیز به حساب می‌آید و احتمالا باید صفی طولانی را برای سوار شدن در پیش داشته باشید. به همین دلیل وسط هفته را برای رفتن انتخاب کنید.

انتخاب بلیط مناسب

۳ نوع بلیط مختلف برای خرید وجود دارد. شما می‌توانید بلیط کپسول‌های معمولی را ۱۳۰ درهم خریداری کنید و اگر بخواهید به صورت خصوصی یک کپسول را در اختیار داشته باشید، بلیط آن ۱۹۰۰ درهم می‌شود. بلیط‌های VIP نیز بر اساس پذیرایی قیمتی متفاوت دارند.

اما نکته دیگر بلیط‌های ویژه است که برای "چشم دبی" به فروش گذاشته می‌شود. بلیط‌هایی که بعضا تم‌های مختلف داشته و هر کدام قیمتی متفاوت دارند. مثل اسکای بار مخصوص غروب خورشید که یک کپسول مخصوص با دکور متفاوت بوده، تنها بزرگسالان می‌توانند واردش شوند و قیمت آن ۳۵۰ درهم است. در کنار این بلیط ۲ نوشیدنی رایگان در اختیار شما قرار داده شده و می‌توانید همراه دیگران با صدای موسیقی، ۳۸ دقیقه شاد را سپری کنید.

چیزهایی که درباره بازدید از چشم دبی در زمان کرونا باید بدانید

برای بازدید از چشم دبی در زمان کرونا حتما باید واکسینه شده باشید و کد QR واکسن را همراه ببرید. در این محل تنها می‌توانید با کارت‌های اعتباری پول پرداخت کنید به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، حتما بلیط خود را به صورت دیجیتال از قبل خریداری کنید. ماسک اجباری نیست اما توصیه می‌شود و همچنین در محل‌های مختلف، ضد عفونی کننده برای مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است.

 

معرفی چهار برج بلند و مشهور دبی

فعالیت‌هایی که در نزدیکی چشم دبی می‌توانید تجربه کنید

اولین جایی که پیشنهاد می‌کنیم در جزیره بلو واترز به دیدنش بروید، موزه مادام توسو (Madame Tussauds) است که در آن تندیس‌های مومی افراد مشهور به نمایش گذاشته شده و به یکی از محبوب‌ترین موزه‌های دبی تبدیل شده است. این شعبه از موزه واقعا عالی‌ست و شخصیت‌های مختلفی از جمله جاستین بیبر، کایلی جنر، ون دیزل و خیلی‌های دیگر در آن تندیس‌های مخصوص خود را دارند. همچنین با توجه به این که در یک کشور عربی هستید، تندیس اشخاصی همچون نانسی اجرم یا بالکیز فتحی را نیز در آن‌جا مشاهده خواهید کرد.

رستوران‌های بسیار خوبی در جزیره واقع شده‌اند که می‌توانید غذاهای خوشمزه و متنوعی را در آن‌جا میل کنید. یکی از خاص‌ترین آن‌ها رستوران The London Project که از جمله جاهای خیلی معروف و عالی به حساب می‌آید. همچنین فروشگاه‌های متنوع باعث می‌شود که جزیره بلو واترز برای کسانی که اهل خرید از بهترین برندها هستند نیز جایی محبوب باشد. خیلی از مراکز خرید دبی شلوغ بوده و بر همین اساس خرید کردن در آن‌جاها سخت خواهد بود، به همین دلیل اگر به "چشم دبی" رفتید، بد نیست در میان فروشگاه‌های متعدد و لاکچری جزیره نیز گشتی بزنید و بهترین‌ها را برای خود انتخاب نمایید.

۲۲ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران