سوغات گرجستان چیست؟

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سوغات گرجستان چیست؟

اگر به دنبال خرید سوغات گرجستان در سفر به تفلیس یا دیگر شهرهای این کشور زیبا هستید، تا یادگاری از این سفر فراموش نشدنی با خود به خانه ببرید، به جای درستی آمده‌اید! ما در نوشته امروزمان، به سراغ مهم‌ترین سوغاتی‌های گرجستان رفته‌ایم تا آن‌ها را به شما معرفی کنیم. خوشبختانه چیزهای زیادی برای خرید در این کشور وجود دارد که ما تنها به معرفی ۹ مورد از آن‌ها بسنده می‌کنیم.

میناکاری روی جواهرات، بهترین سوغات گرجستان

هنر میناکاری از گذشته‌های بسیار دور و از دوره بیزانس پا به کشور گرجستان گذاشت اما همچون بسیاری هنرهای دیگر،  در این رشته نیز هنرمندان، ابتدا به تولید آثاری برای کلیساها و در زمینه مسیحیت پرداختند. در این هنر از شیشه و فلزاتی همچون طلا یا نقره استفاده می‌شود و اگر سری به موزه‌های هنری گرجستان بزنید، می‌بینید که آثار برجسته و متعددی در این زمینه از گذشته‌های دور در گرجستان وجود دارند.

در تور گرجستان، در هر شهری می‌توانید آثار میناکاری متعددی را دیده و به عنوان سوغات گرجستان خریداری نمایید و البته در پایتخت، می‌توانید در موزه‌ها، آثار برجسته هنر میناکاری را تماشا کنید. البته فراموش نکنید که کالاهای زیبای میناکاری خیلی ارزان نیستند و جزو سوغات گران قیمت این کشور به حساب می‌آیند. حتی می‌توانید در زمینه زیورآلات نیز کارهای فوق‌العاده زیبایی در این کشور بخرید.

بهترین سوغات گرجستان

عکس: etsy.com

 

عتیقه جات، بهترین سوغات گرجستان

تفلیس بهشت آن‌هایی‌ست که علاقه به خرید عتیقه جات و وسایل قدیمی دارند. بازارها و فروشگاه‌های متعددی را در تور تفلیس پیدا خواهید کرد که اجناس این چنینی به فروش می‌رسانند که خیلی از آن‌ها به دوران شوروی بر می‌گردد و در نوع خود جالب توجه هستند.

این اجناس تنوع خیلی خوبی هم در تفلیس دارند. برای مثال شما می‌توانید لوازم دکور قدیمی تهیه کنید، فیلم‌های ویدیویی روسی قدیمی بخرید، صفحات موسیقی تهیه نمایید یا حتی سکه‌ها و تمبرهای چند ده ساله را با خود به عنوان سوغاتی گرجستان به خانه ببرید.

 

جاهای دیدنی گرجستان

بهترین سوغات گرجستان

عکس: georgianjournal.ge

 

اجناس سرامیکی و سفالی

قدمت تولید ظروف و لوازم سرامیک در گرجستان به قرن‌ها قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و در فروشگاه‌های این کشور، نه تنها ظروف سرامیک بلکه دکورهای متعددی نیز پیدا خواهید کرد.

اما تولیدات سفال نیز به شدت در این کشور رواج داشته و ظروف سفالی که در آن‌ها از رنگ‌های قرمز و سفید استفاده می‌شوند، بین مردم محلی و گردشگران بسیار طرفدار دارند. کوزه‌های کوچک سفالی و همچنین ظروفی به نام کتسی جزو پر فروش‌ترین سوغات گرجستان به حساب می‌آیند که البته حمل آن‌ها کمی سخت است و به خوبی باید بسته بندی شوند.

بهترین سوغات گرجستان

عکس: dustmade.com

 

تابلوی نقاشی

کم‌تر جایی در دنیا وجود دارد که نقاشی در آن‌جا به عنوان سوغات به حساب بیاید. اما نقاشی‌های نسبتا ارزان قیمت گرجی که عموما طرح‌هایی از خود این کشور هستند، به واقع گزینه‌ای عالی برای سوغات گرجستان به حساب می‌آیند و همیشه می‌توانند خاطره‌ی این سفر را در شما زنده نگه دارند.

نقاشی‌های هنرمندان گرجی متفاوت است و سبک خاصی دارد که همین به جذابیت آن اضافه می‌کند. برای خرید این نقاشی‌های جذاب می‌توانید به خیابان شاردنی تفلیس رفته و در آن‌جا بسیاری از این نقاشی‌ها را دیده و برای خود یکی را تهیه نمایید. قدم زدن در این بازار، شبیه به گشت و گذار در یک گالری هنری آماتور است!

 

آشنایی با تئاتر روستاولی تفلیس

بهترین سوغات گرجستان

عکس : georgiaabout.com

 

فرش و گلیم، بهترین سوغات گرجستان

همچون کشورهای منطقه، تولید فرش و گلیم نیز از دیرباز در گرجستان رواج داشته است. در زمینه فرش و گلیم نیز طراحی‌هایی که در این کشور می‌بینید، مختص به منطقه قفقاز بوده و تولیدات آن‌ها با آن چه در ایران یا ترکیه می‌بینید، متفاوت هستند، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را حتی برای ایرانیان نیز، سوغاتی گرجستان خوبی برای خرید به حساب آورد.

از نظر کیفیت فرش‌ها و گلیم‌های دست باف گرجی فوق‌العاده عالی هستند و عموما از رنگ‌های طبیعی در آن‌ها به کار رفته است.  

بهترین سوغات گرجستان

عکس : pinterest.com

 

لباس‌های سنتی و مدرن گرجی

اگر در سفر به گرجستان یا عکس‌هایی که به صورت آنلاین از این کشور دیده‌اید، به لباس‌های سنتی مردم این کشور علاقه پیدا کرده‌اید، این نوید را به شما بدهیم که امکان تهیه این لباس‌ها به عنوان سوغات گرجستان را دارید.

فروشگاه  Samoseli Pirveli، از جمله جاهایی است که لباس‌های گرجی را با طراحی مدرن و به روز ارائه می‌کرد. اما شما می‌توانید طرح‌های کاملا سنتی را نیز در بازارها و فروشگاه‌های مختلف در تفلیس پیدا کنید. با این حال، لباس‌هایی که از این فروشگاه به خصوص تهیه می‌کنید، با طراحی زیبایی که دارند، قابل استفاده به صورت روزمره نیز هستند.

 

بهترین کلبه‌های اجاره‌ای در باتومی

بهترین سوغات گرجستان

عکس : georgia.travel

 

سفره‌ها و رومیزی‌های گرجی

از جمله دیگر سوغاتی‌های گرجستان می‌توان به رومیزی ‌هایی با طرح‌های سنتی در این کشور اشاره کرد. این رومیزی‌های زیبا در چهار رنگ‌ اصلیِ سفید، سبز، آبی و قرمز تولید شده و محبوبیتی جهانی دارند. رومیزی‌های گرجستان به دو صورت سنتی چاپ باتیک دستی و چاپ صنعتی تولید می‌شوندو همین مسئله در قیمت آن‌ها نیز دخیل بوده و چاپ‌های دستی گران‌تر هستند. البته این نوع رومیزی‌ها را در ایران نیز به وفور پیدا خواهید کرد اما طراحی روی آن‌ها مختص به این منطقه است و با طراحی‌های داخلی تفاوت‌هایی دارد.

این محصول از جمله محصولات قدیمی در این کشور محسوب می‌شود که به عنوان سوغات به فروش می‌رسیده است.

بهترین سوغات گرجستان

عکس : avluproject.com

 

آدیجکا و ادویه جات

آدجیکا نوعی پوره‌ی تند است که در غرب گرجستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن از پودر زرشک، گل همیشه بهار و چند ادویه دیگه استفاده شده است.

به طور کلی از نظر ادویه جات، بازارها و سوپرمارکت‌های این کشور مملو از محصولات مختلف بوده و خیلی شبیه به چیزی است که در بازارهای ترکیه به آن مواجه خواهید شد. با این حال محصولات گرجستان کمی متفاوت بوده اما تنوع آن نسبت به ترکیه یا بازارهای دبی که از نقاط مختلف دنیا ادویه جات را به آن‌جا می‌برند کم‌تر است.

بهترین سوغات گرجستان

عکس : libertatea.ro

 

چورچخلا و میوه‌های خشک شده

چورچخلا، نوعی شیرینی‌ جویدنی و بسیار خوشمزه هستند که از گردو یا فندق و میوه‌های شیرین درست شده‌اند. این شیرینی‌ها روی یک رشته بلند نخ می‌شوند و آن‌ها را در بازارهای هر جایی از کشور مشاهده خواهید کرد. حتی اگر به تور باتومی بروید نیز چورچخلا را در این بازار پیدا می‌کنید.

البته به طور کلی میوه‌های خشک شده، چیزهایی شبیه به لواشک و مغز‌های مختلف از جمله خوراکی‌های بسیار پرطرفدار در گرجستان هستند و از همین رو به غنوان سوغات گرجستان نیز لحاظ می‌شوند و خیلی از گردشگران آن‌ها را از بازار تهیه می‌کنند. مخصوصا چورچخلا که مختص به گرجستان بوده و جزو نمادهای خوراکی‌های این کشور به حساب می‌آید.

 

بهترین فضاهای کاری مشترک در تفلیس

بهترین سوغات گرجستان

عکس : tasteatlas.com

 

جوراب‌های کاموایی

این جوراب‌ها عموما در کینخالی تولید می‌شوند اما در بازارهای تفلیس نیز به وفور دیده می‌شوند. جوراب‌هایی که در شکل‌ها و طرح‌های مختلف با دست تولید می‌شوند و اگر چه طرح‌های آن‌ها به جزییات تولیدات ماسوله و شهرهای شبیه به آن نمی‌رسد اما در نوع خود جالب بوده و از محبوب‌ترین سوغاتی گرجستان به حساب می‌آیند که برای روزهای سرد زمستانی، پرکاربرد خواهند بود.

البته این روزهای طرح‌های مدرن‌تر از این محصول نیز تولید شده و تنها به طرح‌های قدیمی بسنده نکرده‌‌اند. این جوراب‌ها با پشم طبیعی دوخته می‌شوند و اگر در مناطق سنتی آن‌ها را خریداری کنید، حتی رنگ‌های به کار رفته در آن‌ها نیز طبیعی هستند.

بهترین سوغات گرجستان

عکس : verloopknits.com

 

لباس با چاپ عکس سنتی

فروشگاه Samoseli Pirveli را قبلا به شما معرفی کردیم که لباس‌هایی با طرح‌های گرجی را با طراحی مدرن به فروش می‌رساند. این فروشگاه همچنین تی‌شرت‌ها و لباس‌هایی با چاپ عکس‌های سنتی از نقاط مختلف گرجستان نیز ارائه می‌کند و همچنین می‌توانید، طرح‌های قدیمی را بر روی لباس‌هایی با فرم مدرن نیز در آن‌جا ببینید.

خرید لباس‌هایی با چاپ ابنیه و مکان‌های تاریخی گرجستانی یا چاپ‌های سنتی گزینه‌ای عالی به عنوان سوغات گرجستان به حساب آمده و حتما لباسی ماندگار از این کشور به حساب می‌آید که هم می‌توانید آن را به دیگران هدیه دهید و هم هر بار که خودتان آن را می‌پوشید، روزهای سفر به گرجستان را برایتان تداعی خواهد کرد. در کل در زمینه پوشاک و پارچه گرجستان گزینه‌های متنوعی برای خرید پیش روی شما می‌گذارد و این تنها به فروشگاه‌های گران ختم نشده و در بازارها نیز محصولات بسیاری را مشاهده خواهید کرد.

 

آشنایی با دلفیناریوم باتومی

بهترین سوغات گرجستان

عکس : aliexpress.com

 

منبع

۲۱ مهر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 24 شهریور 1402)

نظرات کاربران