خوشمزه‌ترین دسرهای ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
خوشمزه‌ترین دسرهای ترکیه

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، یکی از بهترین جذابیت‌ها این است که انواع دسرهای ترکیه را امتحان کنید. از باقلوا گرفته تا کونفه، خوراکی‌های سنتی بی شماری را خواهید یافت که طراوت و لذت را با طعم‌ها و بافت‌های منحصر به فرد و تزئیناتی زیبا به مخاطبانشان هدیه می‌دهند.

 

محبوب‌ترین دسرهای ترکیه

دسرهای ترکیه، قرن‌هاست که در این کشور ارائه می‌شوند و بسیاری از آن‌ها در طول نسل‌ها منتقل شده اند. از حلوا گرفته تا لوکما و تاووک گوگسو، در ضیافت‌ها و غذاکده‌ها سرو می‌شوند و کام مردمان محلی و مسافران تور ترکیه را شیرین می‌کنند.

تاریخچه این دسرها را می‌توان به امپراتوری عثمانی نسبت داد که اغلب در مناسبت‌های خاص ارائه می‌شدند. با گذشت زمان، دستور تهیه‌های متنوعی شکل گرفتند و آشپزها طعم دهنده‌ها و مواد مختلف را برای ایجاد خوراکی‌های جدید و هیجان انگیز آزمایش کردند.

عسل، آجیل، ادویه جاتی مانند دارچین و هل، میوه‌هایی نظیر خرما و انجیر، محصولات لبنی همچون ماست یا خامه لخته شده، آرد سمولینا و خمیر شیرینی، از مواد رایج مورد استفاده در تهیه دسرهای ترکیه هستند. امروزه، دسرهای ترکیه همچنان مثل همیشه محبوب هستند و برای مسافرانی که به این کشور سفر می‌کنند، شادی و لذت را به ارمغان می‌آورند.

باقلوای ترکی

این گزینه، یکی از معروف‌ترین دسرهای ترکیه بوده و یک خوراکی شیرین کلاسیک است که قرن‌هاست خوردن آن در این کشور رواج دارد. باقلوای ترکی لایه لایه، کره‌ای و پر از پسته یا گردو آسیاب شده است. برای تهیه آن، ورقه‌های شیرینی فیلو با آب شکر خیس می‌شوند و به آجیل ریز خرد شده طعم شیرینی اضافه می‌کنند.

مهم نیست چه زمانی آنرا نوش جان می‌کنید. اما در سفر با تور استانبول، متوجه می‌شوید که آنرا معمولا بعنوان دسر بعد از شام یا حتی بعنوان بخشی از صبحانه سرو می‌کنند. جالب است بدانید این دسر، محبوب جزء اصلی سفره‌های عثمانی بود و شکل کنونی خود را، در آشپزخانه‌های کاخ توپکاپی در قرن پانزدهم به خود گرفت.

عکس: tasteatlas.com

 

کونفه  

Kunefe، یکی از معروف‌ترین دسرهای ترکیه است که مطمئنا ذائقه شما به وجد می‌آورد و در تور آنکارا و سایر مناطق ترکیه، می‌توانید از طعم بی نظیر آن برخوردار شوید. این خوراکی سنتی خوشمزه نیز با کادایف، کره، پنیر بز خامه‌ای بدون نمک تهیه شده و به شربت شکر یا عسل آغشته می‌شود.

کادایف، نوع خاصی از خمیر فیلو خرد شده است که برای تهیه کونفه ضروری است. رشته‌های آن به نازکی نودل ورمیشل بوده و بافت فوق العاده‌ای به این دسر خوشمزه می‌بخشند. در نهایت بسته به میل‌تان، می‌توانید کونفه را گرم یا سرد صرف کنید.

 

قهوه ترک در بهترین مکان‌های استانبول

عکس: veryhungrynomads.com

 

لوکوم  

Lokum، یک دسر سنتی ترکی بوده که از دیرباز در این کشور شکل گرفته و طعم بی نظیرش را قرن‌هاست به گردشگران مشتاق هدیه می‌دهد. این خوراکی شیرین، شامل مکعب‌های شیرینی ژله مانند است که از نشاسته و شربت شکر تهیه شده‌اند و اغلب با گلاب یا لیمو، دارچین و ترنج طعم دار می‌شوند. معمولا این خوراکی با پودر قند تزئین می‌شود و بسته به نحوه پخت آن، می‌تواند نرم و ترد یا سفت باشد. این شیرینی ترکی را می‌توان با آجیل، میوه‌های خشک، قهوه و شکلات و تکه‌های نارگیل نیز پر کرد و دارای طعم‌ها، بافت‌ها و حتی رنگ‌های مختلفی است. بدون شک لیست بهترین دسرهای ترکیه، بدون لوکوم کامل نخواهد شد.

عکس: turkish-delight.com

 

دوندورما

Dondurma نیز، یکی دیگر از محبوب‌ترین دسرهای ترکیه و نوعی بستنی منحصر به ‌فرد است که در طعم‌های مختلف، از وانیل کلاسیک گرفته تا گزینه‌های جذاب‌تر مانند پسته ای، گلاب، شکلاتی یا توت فرنگی سرو می‌شود. این بستنی از ترکیب شیر بز، شکر و صمغ معطر سالپ و ماستیک تهیه می‌شود.

این دسر، همچنین اغلب با آجیل خرد شده و میوه‌های خشک ارائه می‌شود. طعم بستنی، شیرین و خامه‌ای بوده و بافت آن کشدار و جویدنی است. در ضمن این بستنی، کمی سفت است و برای خوردنش از چاقو و چنگال استفاده می‌شود.

 

بهترین هتل های ترکیه

عکس: sbs.com.au

 

کاباک تاتلیسی

این گزینه، یکی از محبوب‌ترین دسرهای ترکیه در آنتالیا بوده و در واقع یک دسر کدو حلوایی به شمار می‌آید. این خوراکی شیرین با ترکیب کدو حلوایی له شده، شیر، شکر، ادویه جات و ترشی جات در فر برشته می‌شود و از بافتی کرم مانند برخوردار است و اغلب با کشمش و آجیل سرو می‌شود.

چه بعنوان دسر بعد از شام و چه بعنوان بخشی از صبحانه، می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. گفتنی است این خوراکی در ماه‌های زمستان سرو می‌شود، زیرا در این زمان کدو تنبل و سایر کدوها بیشتر در دسترسند. همچنین کدو تنبل‌های اطراف منطقه دریای سیاه، برای تهیه این دسر مناسب‌ترند. جالب است بدانید قدمت این شیرینی خوشمزه، به دو دوره امپراتوری عثمانی و بیزانس باز می‌گردد.

عکس: altunmarket.com

 

فریندا سوتلاچ

پودینگ برنج کلاسیک Firinda Sutlac، بسیار فوق العاده بوده و به طور گسترده در سراسر کشور، در خانه‌ها و رستوران‌ها سرو می شود. این خوراکی نیز مانند بسیاری دیگر از دسرهای ترکیه، ریشه در امپراتوری عثمانی دارد.

برای تهیه این دسر از برنج، آب، شیر تازه و غیر پاستوریزه، شکر و نشاسته ذرت استفاده می‌شود. البته گاهی گلاب نیز به دستور تهیه آن اضافه می‌شود و در نهایت اغلب آنرا سرد شده با دارچین یا همراه با کشمش، آجیل، شربت عسل و میوه‌های خشک برای شیرینی بیشتر سرو می‌کنند. هر چند امروزه سرآشپزها و آشپزهای خانگی برای طعم دهی بهتر، وانیل، پوست لیمو یا آجیل را نیز اضافه می‌کنند. این دسر در فر پخته می‌شود و انواع تیره‌تر آن، خوشمزه‌تر از گزینه‌های کمی کاراملی هستند. این دسر را می‌توان گرم میل کرد، اما معمولا سرد سرو می‌شود.

 

۲۰ تا از بهترین هتل های استانبول

عکس: yemek.com

 

تولوبا ترکی

Tulumba، یک خوراکی شیرین است که از خمیر سرخ شده و تهیه شده از آب، کره، شکر، نمک، آرد، تخم مرغ و بلغور درست می‌شود. این خمیر مانند دونات، به شربت یا عسل آغشته می‌شود و بسیار ترد و چسبناک است. برای خوش طعم کردن هر چه بیشتر نی، با آجیل خرد شده و میوه‌های خشک پر شده و رویش پودر دارچین پاشیده می‌شود.

تولوبا با رنگ قهوه‌ای طلایی، بافت نرم و طعم فوق العاده شیرین، یک غذای خیابانی خوشمزه است که در هر نانوایی یا غرفه کنار جاده‌ای در ترکیه یافت می‌شود و یکی از محبوب‌ترین دسرهای ترکیه است که از امپراتوری عثمانی سرچشمه می‌گیرد. در ضمن، تهیه آن ارزان و نسبتا آسان بوده و حتی در مناسبت‌های خاص مانند عروسی نیز سرو می‌شود. قهوه ترک نیز، کامل کننده‌ای عالی و گوارا در کنار این دسر بی نظیر محسوب می‌شود.

عکس: slurrp.com

 

حلوا 

حلوا شیرینی ترکی است از خمیر کنجد، شکر و کره و آجیل تشکیل شده و بسته به نحوه تهیه آن، می‌تواند نرم و خامه‌ای یا ترد باشد. حلوا، یکی از محبوب‌ترین دسرهای ترکیه است که به دلیل طعم و بافت منحصر به فردش شهرت دارد.

این یک دسر پرطرفدار در سراسر بالکان، آفریقا و آسیا یافت می‌شود و در ترکیه، طیف گسترده‌ای از انواع مختلف آنرا را خواهید یافت. هر چند سه نوع محبوب حلوا در ترکیه عبارتند از: حلوای تاهینی، حلوای سمولینا و حلوای تهیه شده با آرد گندم. در این میان حلوای تاهینی، کلاسیک‌ترین نوع حلوا بوده و در اکثر قنادی‌ها و بازارهای ترکیه یافت می‌شود.

گفتنی است این خوراکی لذیذ، در دهان ذوب می‌شود و ترکیبی عالی برای متعادل کردن طعم تلخ چای و قهوه است. همچنین، این دسر را معمولا بعد از ماهی میل می‌کنند تا به پاکسازی کام کمک کند.

 

آنتالیا یا بدروم؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: dishesorigins.com

 

آشوره

Ashure که با نام پودینگ نوح نیز شهرت دارد، ترکیبی بین پودینگ و فرنی بوده و با غلات، میوه‌ها و آجیل تهیه می‌شود. این خوراکی، قرن‌هاست یکی از برترین دسرهای ترکیه به شمار می‌آید. آشور معمولا از موادی مانند توت گندم، جو، نخود، زردآلو خرما خشک، کشمش، فندق یا گردو تشکیل شده و همگی همراه با شربت شکر جوشانده می‌شوند. بعلاوه این پودینگ، اغلب به صورت سرد با عسل سرو می‌شود و بسته به نحوه تهیه آن، می‌تواند نرم و ترد یا خامه‌ای باشد و معمولا وگان پسند است.

افسانه‌ها حاکی از آن است که نوح برای اولین بار، این دسر را در کشتی‌اش درست کرد. با کم شدن ذخایر غذا، او مجبور شد از تکه‌های باقی مانده غذاها استفاده کند و آنها را در یک قابلمه بیندازد. نتیجه، این پودینگ خوشمزه بود که او و همراهانش را سیر نگه داشت تا اینکه کشتی به محل فرود نهایی خود در کوه آرارات در شرق ترکیه رسید. گفتنی است  این خوراکی نماد دوستی، صلح، اتحاد و عشق است و اغلب در ماه‌های سرد زمستان صرف می‌شود، هر چند آن را در تمام طول سال خواهید یافت.

عکس: officeholidays.com

 

لوکما

Lokma، یکی دیگر از بهترین از دسرهای ترکیه است. این خوراکی شیرین، از گلوله‌های خمیر سرخ شده آغشته به شربت یا عسل تشکیل شده که بسیار ترد و چسبناکند. برای طعم دهی بیشتر، اغلب با پاشیدن دارچین روی آن و همراه با آجیل خرد شده و میوه‌های خشک سرو می شود. لوکما، خصوصا بسیار مورد علاقه کودکان است و بزرگترها را نیز به یاد خاطرات خوش  دوران کودکی می‌اندازد.

 

مرکز خرید اوزدیلک پارک استانبول

عکس: maviboncuk.blogspot.com

 

کشکول

پودینگ بادام ترکی Keskul، یک دسر خوشمزه و بی نظیر است که قرن‌هاست در ترکیه رواج دارد. این دسر سنتی شامل بادام له شده، شکر، شیر یا خامه و ادویه جات است که با هم پخته می‌شوند تا زمانی که قوام غلیظی شبیه پودینگ به دست آید. طعم‌های شیرین همراه با کمی نارگیل یا پسته خرد شده این دسر خوشمزه، جوانه‌های چشایی شما را وسوسه می‌کنند!

جالب است بدانید این پودینگ، به کاسه گداها نیز شهرت دارد. زیرا از زمان غذا دادن به فقرا، توسط مقامات مخفی عثمانی شکل گرفت. در حال حاضر کشکول را می‌توانید در گوشه‌ای صمیمی از پودینگ فروشی‌ها یا شیرینی فروشی‌ها و بیکری‌ها، بعنوان یکی از لذیذترین دسرهای ترکیه پیدا کنید.

عکس: cookingorgeous.com

 

تاووک گوگسو

در نهایت در میان بهترین دسرهای ترکیه، به Tavuk Gogsu می‌رسیم که یک دسر کلاسیک است. این شیرپودینگ چسبناک شیرین و خامه‌ای از سینه مرغ پخته شده، شیر، شکر و غلیظ کننده‌ای نظیر نشاسته ذرت یا آرد برنج و همچنین ادویه‌هایی مانند وانیل و دارچین تشکیل شده که با هم ترکیب می‌شوند تا بافتی شبیه کاستارد ایجاد کنند. اغلب این دسر را به صورت سرد و تزئین شده با همراه با کشمش، آجیل، شربت عسل یا میوه‌های خشک سرو می‌کنند. جالب است بدانید در گذشته، این دسر غذای لذیذی بود که برای سلاطین سرو می‌شد و ریشه در امپراتوری روم دارد. همچنین نوع بدون گوشت آن نیز برای گیاهخواران موجود است.

 

برترین هتل‌های ۵ ستاره آنتالیا

عکس: in-sight.symrise.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 02 دی 1402)

نظرات کاربران