آشنایی با میدان هیپودروم استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
آشنایی با میدان هیپودروم استانبول

خیابان گردی و گشت و گذار در شهر استانبول یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تفریحاتی است که توریست‌ها به آن علاقه بسیار زیادی دارند. چرا که با این کار می‌توان با فرهنگ و بافت شهری استانبول آشنا شد و سفری هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی را برای خود رقم زد. یکی از این مکان‌ها که رفتن به آن در تور استانبول توصیه می‌شود میدان هیپودروم است. پس اگر شما نیز به گشتن در خیابان‌های معروف استانبول علاقه دارید و قصد سفر به این شهر توریستی را کرده‌اید برای آشنایی بیشتر با این مکان همراه ما باشید.

 

میدان هیپودرم استانبول

میدان هیپودرم استانبول که بسیاری آن را با نام میدان سلطان احمد نیز می‌شناسند، از جمله میدان‌های قدیمی و تاریخی شهر به شمار می‌آید. این میدان که نمادی از دوران امپراطوری بیزانس است از دو کلمه هیپو و دروم تشکیل شده که در زبان رومی به معنای میدان است است. به همین دلیل بسیاری این مکان را به نام میدان اسب نیز می‌شناسند. علت نامگذاری آن به این نام به دلیل تاخت و تاز اسب‌ها در مراسم مختلف در طول سال در آن بود. امروزه نیز علاقه‌مندان می‌توانند با رفتن به سمت این میدان مسیرهای اسب‌دوانی که در آن تعبیه شده‌اند را مشاهده کنند. این مسیرها به حالت سنگ‌فرش در آمده‌اند و برخی نمادهای باقی مانده از دوران بیزانس در آن دیده می‌شوند. علاوه بر آن در قدیم سکوهایی برای نشستن تماشاکنندگان مراسم اسب دوانی تعبیه شده بود که هنوز هم می‌توان آن‌ها را در اطراف میدان هیپودروم مشاهده کرد. این‌ها فقط چند مورد کوچک از جذابیت‌های میدان اسب‌دوانی استانبول بوده و برای دیدن جزئیات بیشتر رفتن به سمت آن را در طول سفر خود هرگز فراموش نکنید.

 

بازدید از برج دختر استانبول

 

تاریخچه میدان هیپودروم استانبول

برای اولین بار میدان هیپودروم استانبول در سال ۲۰۳ میلادی ساخته شده است. در آن دوران شهر استانبول وجود نداشته و به جای آن شهری به نام بیزانتیوم در همین مکان واقع شده بود. حاکم وقت آن دوران سپیتسموس سرووس نام داشت که از امپراطورهای بزرگ بیزانس به شمار می‌آمد. او در طول حکومت خود دستور ساخت این میدان را با هدف برگزاری مسابقات اسب‌دوانی و ارابه‌رانی صادر می‌کند. از آن دوره به بعد این میدان همواره در طول تاریخ اهمیت بسیار زیادی داشته و برای حفظ آن بارها مورد بازسازی و مرمت واقع شده است. میدان هیپودروم دارای ظرفیتی در حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر است.

بخش‌های مختلف میدان هیپودروم استانبول

میدان هیپودروم استانبول از چند بخش مختلف و دیدنی تشکیل شده که بازدید از تمامی آن‌ها می‌تواند برای توریست‌ها و علاقه‌مندان جالب باشد. در بخش شمالی این میدان بنایی به نام قصر کاتیسما وجود دارد. این قصر از لحاظ معماری و تاریخ ارزش زیادی داشته و از ۲۴ عدد ستون تشکیل شده است. هدف اصلی از ساخت آن در ایجاد مکانی برای استراحت و غذاخوردن محافظین بود. علاوه بر آن تندیس‌های مختلفی در این میدان مشاهده می‌شود. بسیاری از این مجسمه‌ها چهره افراد معروف تاریخ ترکیه را به نمایش گذاشته‌اند. در طرف دیگر میدان هیپودروم ستون جالبی قرار گرفته که ستون مار نام دارد. این ستون به شکل یک مار سه سر طراحی شده که نمادی از تاریخ یونان باستان است. برای اینکه با این میدان زیبا و تاریخی بیشتر آشنا شوید حتما رفتن به سمت آن را در برنامه سفر خود با تور استانبول قرار دهید.

 

۷ دلیل مهم که چرا باید به استانبول سفر کنید

 

مسیر دستیابی به میدان هیپودروم استانبول

میدان هیپودروم در منطقه‌‌ی سلطان احمد استانبول واقع شده است. به همین دلیل برخی از بومیان و توریست‌ها آن را با نام میدان سلطان احمد نیز می‌شناسند. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این میدان در سمت اروپایی استانبول قرار دارد. پس اگر شما نیز در این سمت اقامت دارید می‌توانید به راحتی از آن دیدن کنید. جهت دستیابی به آن می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مثل تراموا یا مترو استفاده کرده و به صورت کاملا اقتصادی به گردش در اطراف آن نیز مشغول شوید. اگر تراموا را برای جابجایی خود انتخاب کرده‌اید باید به سمت ایستگاه چمبرلی تاش بروید. همچنین اگر سوار بر مترو شده‌اید در ایستگاه جان کورتاران پیاده شده و به صورت پیاده به سمت میدان هیپودروم حرکت کنید. در این میان توصیه می‌کنیم که بازدید از جاذبه‌های گردشگری که در اطراف آن قرار گرفته‌اند را فراموش نکنید. از جمله دیدنی‌ترین گزینه‌ها برای بازدید عبارتند از:

  • کاخ توپکاپی
  • آب انبار باستانی باسیلیکا
  • پارک گلخانه
  • موزه مسجد ایاصوفیا
  • مسجد سلطان احمد
  • بازار بزرگ استانبول
  • پارک سلطان احمد
  • رستوران‌ها و مراکز خرید واقع در اطراف آن

 

۰۶ دی ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 02 تیر 1400)

نظرات کاربران