بررسی شرایط زندگی در کشور گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بررسی شرایط زندگی در کشور گرجستان

گرجستان کشوری آرام و کوچکی است که شیب پیشرفت ملایم و پیوسته‌ای دارد. مردم آن معتقد و دین‌دار هستند و به شدت مهربانند. برای آن‌ها دعوت و پذیرایی از توریست‌های غریبه امری رایج است بنابراین اگر از سمت‌شان دعوت شدید حتما قبول کنید و بروید. به عنوان یک توریست سفر با تور گرجستان برای دیدن معماری‌های قرون وسطایی و کلیساهای قدیمی بسیار مقرون به صرفه‌تر از رفتن به کشورهای اروپایی است. اما اگر بخواهید برای امور تجاری یا دانشگاهی مدتی را در این کشور صرف کنید شرایط زندگی برای‌تان چگونه خواهد بود؟ بیایید این سوال را از چند جنبه مختلف بررسی کنیم.

 

مردم مهمان دوست

یکی از چیزهایی که احتمالا در مورد گرجستان شنیده‌اید مردم صمیمی و مهمان دوستی است که نگرشی آزاداندیش نسبت به غریبه‌ها دارند. آن‌ها با روی باز از توریست‌ها استقبال می‌کنند و معمولا با دعوت به ناهار یا شام محبت بیشتری نشان می‌دهند. اگر می‌‌خواهید از بهترین غذاهای گرجی امتحان کنید، باور کنید هیچ راهی بهتر از شرکت در چنین مهمانی‌هایی نیست. از این جهت گرجستان مقصدی عالی محسوب می‌شود. برای مردم گرجستان  گذراندن اوقات خوش با دوستان و خانواده همیشه اولویت اصلی است و هیچ شغلی بالاتر از آن نیست بنابراین اگر فقط برای مسائل کاری می‌روید ممکن است کمی حوصله‌تان سر برود.

 

بازدید از زیباترین قلعه‌های گرجستان

هزینه زندگی در گرجستان

این که هزینه زندگی در گرجستان چقدر است بستگی به میزان انتظارات شما دارد. اما برای این که دید بهتری داشته باشید باید بگوییم درآمد افراد در سال ۲۰۱۹، متوسط حقوق در گرجستان ۱۰۶۹ لاری (۳۹۸ دلار / ۳۵۵ یورو) در ماه بوده است. از آنجا که هزینه‌های عمومی در گرجستان بسیار کم است و بسیاری از چیزها را می‌توان در باغ‌های خانگی پرورش داد، هزینه زندگی کلی معمولا زیاد نیست. از طرف دیگر، از آنجا که اقتصاد گرجستان وابستگی زیادی به واردات دارد، ممکن است برخی از موارد بیش از حد گران به نظر برسند یا حتی در مغازه‌ها و بازارها وجود نداشته باشند. بیشتر فراورده‌های گوشتی و شیر عموما وارداتی هستند. به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. بنابراین در صورت سازگاری با عادت‌های محلی و فداکاری روزانه در خوردن آووکادو و بادام، زندگی در گرجستان گران نیست.

آیا گرجستان کشوری امن برای ماندن است؟

پاسخ این سوال کوتاه و روشن است، بله! البته که آدم‌های بد و خوب همه جا هستند اما خیلی بعید است در طول مدتی که به هر دلیلی در این کشور اقامت دارید اتفاق بدی برای‌تان بیافتد.

 

ارزان‌ترین مراکز خرید گرجستان برای عاشقان خرید

آب و هوا در گرجستان

برای شناختن فصل مناسب برای سفر به گرجستان باید بدانید که ابتدای سال میلادی معمولا سرد است و حتی ممکن است کمی برف باشد. با این همه از آوریل هوا رفته رفته گرم‌تر می‌شود و تا آگوست که دمای هوا به ۳۵ تا ۴۰ درجه می‌رسد ادامه می‌یابد و بعد هوا رو به خنکی می‌رود. ژوئن و اوایل ژوئیه معمولا هفته‌های بارانی دارند اما پس از آن، هوا بیشتر آفتابی می‌شود و احتمالا از اواسط شب‌های سپتامبر یا شاید اکتبر نیاز به لباس‌های آستین بلند پیدا کنید. همانطور که قبلا اشاره شد، اوقات زمستان کاملا سرد می‌شود و نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این که معمولا خانه‌های گرجی به سختی گرم می‌شوند و شاید مجبور شوید برای داشتن گرمای بیشتر تنها در یک اتاق بمانید و باقی درها را ببندید.

پرداخت آب و برق

پرداخت هزینه آب و برق در گرجستان به این معنی است که شما پول نقد برمی‌دارید، به کیوسکی در شهر می‌روید (خوشبختانه تعداد زیادی از این کیوسک‌ها وجود دارد)، یک کد وارد می‌کنید و بعد مبلغ را پرداخت می‌کنید. آن‌ها خیلی سریع برق را قطع می‌کنند پس سعی کنید هرگز پرداخت قبض برق را فراموش نکنید. شما می‌توانید از طریق حساب بانکی خود پرداخت‌های خودکار را تنظیم کنید یا برنامه‌های تلفن همراه بانکی را که روند کار را ساده می‌کنند دانلود کنید.

 

معرفی دسرهای خوشمزه گرجستانی

مدیریت زمان

در مقایسه با کشورهای اروپایی سرعت زندگی در گرجستان بسیار کند است اما در مقایسه با ایران چیز زیادی از دست نمی‌دهید. مثلا کارهایی که در یک کشور اروپایی در یک روز انجام می‌شود در گرجستان یک هفته طول می‌کشد، اگر قصد دارید کاری را در یک ماه انجام دهید باید نیم سال وقت بگذارید. این زمان از خرید تا ساختمان و پیدا کردن شریک کاری معتبر، در تمام مراحل کار یا تحصیل شما اتفاق می‌افتد. برای نمونه هیچ فروشگاه بزرگی وجود ندارد که همه نیازها را یک جا فراهم کند بنابراین ممکن است فقط خرید ابزار و وسایل کارتان یک یا چند روز طول بکشد. همچنین پر کردن اسناد در گرجستان دستی انجام می‌شود بنابراین اگر محصل و یا کارمند هستید باید یک روز را مرخصی بگیرید و به دنبال کارها بروید.

زبان

زبان رسمی گرجستان گرجی (یا همانطور که در اینجا Kartuli می‌گویند) است و این تنها زبانی است که بیشتر مردم در مناطق کوچک‌تر کشور صحبت می‌کنند. ممکن است شخصی را با برخی مهارت‌های روسی پیدا کنید اما انگلیسی زبان در مکان‌های کوچک‌تر بسیار نادر است. منظور از مکان‌های کوچک‌تر، اساسا همه جا خارج از تفلیس یا باتومی است. بنابراین برخی از اصول گرجی را بیاموزید و آماده شوید که بسیاری از موارد را به زبان جهانی بدن توضیح دهید!

 

تجربه طعم لذیذ غذاها در گرجستان

در مجموع، زندگی در گرجستان با غذاهای محلی، مناظر و مردم مهمان دوستش بسیار شگفت انگیز است. اما اگر قصد دارید برای مدت بیشتری در این کشور بمانید باید با برخی چیزها کنار بیایید.

۱۲ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران