واحد پول گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
واحد پول گرجستان

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی که قبل از سفرهای خارجی باید درباره آن بدانید آشنایی با واحد پولی مقصد مورد نظر، تفاوت آن به نسبت با دلار و ریال ایران است. با دانستن این اطلاعات شما می‌توانید به طور تقریبی میزان هزینه‌ها و خرج و مخارج را به نسبت منبع اصلی پولتان یعنی ریال ایران محاسبه کنید. اگرچه گرجستان کشوری محبوب و زیبا است که بین اروپای شرقی و توریست‌های منطقه پرطرفدار است و به ارزانی شهرت دارد اما اگر حواس‌تان نباشد با همین ارزانی ممکن است کل بودجه‌تان را خرج کنید! پس بیایید نگاهی به واحد پول این کشور و تنوع آن بیاندازیم.

 

معرفی واحد پول گرجستان

همانطور که گفتیم تور گرجستان در سال‌های اخیر به شدت پرطرفدار شده است اما احتمالا کمتر کسی درباره تاریخچه دقیق واحد پولی آن می‌داند در حالی که خیلی از عمر معرفی و به کارگیری آن نمی‌گذرد اما با برنامه ریزی دقیقی توانسته به خوبی از پس تغییرات سال‌های بعد از استقلال بر بیاید. از آنجایی که کشور گرجستان زمانی جز جماهیر شوروی سابق محسوب می‌شد، واحد پول آن روبل روسیه بود. اما بعد از سال ۱۹۹۱ که شوروی از هم پاشیده شد و گرجستان تبدیل به کشوری مستقل شد واحد پول ملی آن نیز عوض شد. این بار گرجستان از واحد پول جدید خود به نام لاری (Georgian lari) رو نمایی کرد. این اتفاق در سال ۱۹۹۳ رخ داد. اما به طور رسمی در سال ۱۹۹۵ واحد پول لاری وارد بازار شده و در کل گرجستان به رسمیت شناخته شد. این اتفاق تقریبا ۴ سال بعد ار فروپاشی شوروی رخ داد. البته ناگفته نماند که لاری به در سال ۲۰۱۴ به عنوان واحد پول گرجستان در یونسکو با شماره و کد مخصوص خود به ثبت رسید.

علت انتخاب نام لاری به عنوان واحد پول گرجستان ریشه این کلمه در زبان گرجی است. لاری گرجستان به معنای ذخیره و اندوخته است. واحد پول لاری نیز همانند هر واحد پول رسمی کشورها دارای یکسری علایم و مشخصه‌های مخصوصی است. طراح اصلی اسکناس‌های لاری یک سفالگر مشهور گرجی به نام Malkhaz Shvelidze است. این سفالگر در طراحی خود سعی کرده از الفبای باستانی گرجی و نمادها و سنبل‌های ملی این کشور استفاده کند.

 

راهنمای کامل سفر به شهر باتومی

 معرفی اسکناس‌های واحد پول گرجستان

گردشگران در سفر خود به گرجستان اسکناس‌های مختلفی را با رنگ‌های مختلف مشاهده خواهند کرد. هر رنگی نشان دهنده قیمت خاصی است. این اسکناس‌ها عبارتند از:

  • پنج لاری به رنگ زرد
  • ده لاری به رنگ آبی
  • بیست لاری به رنگ قرمز
  • پنجاه لاری به رنگ سبز
  • صد لاری به رنگ بنفش
  • دویست لاری به رنگ کرم

در مقایسه با سایر واحدهای پولی دویست لاری گرجستان کمتر به چشم می‌خورد. زیرا تعداد دویست لاری‌هایی که توسط بانک مرکزی گرجستان چاپ می‌شود کمتر است.

 

معرفی سکه‌های واحد پول گرجستان

مثل هر کشور دیگری در گرجستان نیز سکه‌های واحد پول آن (لاری) به چشم می‌خورند. از جمله پر کاربردترین سکه‌ها ۱ لاری و ۲ لاری است. علاوه بر این سکه‌ها ۱، ۲، ۵، ۱۰ و ۵۰ تتری نیز در سفر با تور گرجستان به چشم خواهد خورد. تتری گرجستان واحدی کوچکتر از لاری گرجستان است و پول خورد این کشور محسوب می‌شود. به طوری که هر ۱۰۰ تتری ۱ لاری به حساب می‌آید.

صرافی های گرجستان برای تبدیل ارز

یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی که در ارتباط با واحد پول هر کشوری ذهن مسافران را درگیر می‌کند، طریقه تبدیل ارز است. شما می‌توانید طرافی‌های متعددی را در خیابان‌های شهرهای توریستی این کشور به خصوص تفلیس و باتومی مشاهده کنید که دلار، یورو، پوند و واحد پول گرجستان یعنی لاری را به هم تبدیل می‌کنند. اما پیشنهاد ما به شما تبدیل ارز در فرودگاه است. زیرا با این کار خیالتان بابت کارمزدها و نرخ روز ارز راحت‌تر خواهد بود. زیرا بسیاری از صرافی‌ها کارمزد بیشتری را در مقایسه با نرخ تعیین شده توسط بانک از مسافران دریافت می‌کنند. اگر موفق به تبدیل پول خود به لاری گرجستان در فرودگاه نشدید، بهتر است قبل از رفتن به یک صرافی از اینترنت نرخ روز و تعرفه‌ها را نگاهی بیاندازید تا خدایی نکرده سرتان کلاه نرود. علاوه بر موارد گفته شده توصیه می‌شود تا در حین برگشت، اگر لاری‌های شما اضافی باقی مانده است آن‌ها را به یکی از ارزهای دلار، یورو یا پوند تبدیل کنید. زیرا تبدیل لاری، واحد پول گرجستان در ایران کمی برای شما عزیزان دشوار خواهد بود.

 

تفلیس یا باتومی کدام برای سفر بهتر است؟

 

مناسب‌ترین ارز برای خرید قبل از سفر به گرجستان

برای اینکه در طول سفر با مشکل تبدیل ارز مواجه نشوید، بهتر است واحدهای پولی شناخته‌ای را به همراه داشته باشید. به عنوان مثال دلار، یورو و یا پوند بهترین گزینه‌ها برای تبدیل راحت ارز در گرجستان هستند. به طوری که تقریبا در تمامی صرافی‌ها می‌توانید پول خود را به لاری گرجستان تبدیل کنید. همچنین به همراه داشتن ریال در این سفر اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا تقریبا می‌توان گفت جایی را برای تبدیل آن پیدا نخواهید کرد و با دردسر زیادی مواجه خواهید شد.

 

۵ اپلیکیشن کاربردی در سفر به تفلیس

۰۹ شهریور ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران