جاده نظامی گرجستان، مسیری به بهشت گمشده سرزمین‌های قفقاز

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
جاده نظامی گرجستان، مسیری به بهشت گمشده سرزمین‌های قفقاز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر با تور گرجستان، بازدید از جاده نظامی گرجستان است که به عنوان پیوندی بین قاره اروپا و قاره آسیا در طول قرن‌های متمادی ایجاد شده است. به همین سبب این بخش از گرجستان، حکایت‌های تاریخی و داستانی زیادی را در خود جای داده است.

امروز این بخش جذاب از گرجستان، تفلیس را با شهر ولادی قفقاز (vladikavkaz) در روسیه که در منطقه اوسِتیا (Ossetia) یا ایرستان واقع شده است، به یکدیگر متصل کرده است. پس از آنکه روسیه در قرن نوزدهم میلادی، گرجستان را به بخشی از خاک خود پیوند داد، این بخش ارتباطی نیز به عنوان منطقه ارتش یا (military) نامگذاری شد.

 

بازدید از شاهراه نظامی در سفر به گرجستان

جاده نظامی گرجستان یک مسیر بسیار زیبا و اعجاب انگیز کوهستانی و جنگلی است که در سفر به گرجستان، خوب است از آن بازدید کنید. این مسیر باستانی در ابتدا جاده‌ای بسیار دور از دسترس و صعب العبور بود. اما در ابتدای قرن نوزدهم میلادی، یعنی همان زمان که پای روس‌ها دوباره به گرجستان باز شده بود، به خوبی بازسازی شد.

 

دیدنی‌های طبیعی و باستانی کاختی در گرجستان

جاده نظامی گرجستان

 

این مسیر کوهستانی جنگلی، اکنون برای دسترسی به منطقه آنانوری (Ananuri) و نیز معدن فیروزه ژینوالی مورد استفاده قرار گرفته است. اگر اهل اسکی هستید هم برای دسترسی به پیست اسکی محبوب گودائوری و گذرگاه جواری باید از این بزرگراه عبور کنید.

 

دیدنی‌هایی که در مسیر جاده نظامی در انتظارتان هستند:

 

  • کلیسای تثلیث جرجتی (Gergeti Trinity Church)

کلیسای تثلیث جرجتی، یکی از جذاب‌ترین آثار باستانی به جای مانده در گرجستان است که در یک منطقه کوهستانی، در شهر استفانتزمیندا و در منطقه کازبگی یعنی بخش شمالی کشور و در نزدیکی نزدیک مرز روسیه قرار گرفته است. این کلیسا، یکی از دیدنی‌ترین آثاری است که برای بازدید از آن باید از جاده نظامی گرجستان عبور کنید.

 

معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای تثلیث جرجتی

 

این کلیسا، در یکی از زیباترین مناطق کوهستانی سرزمین‌های قفقاز ساخته شده است، به طوریکه اطراف آن با رشته کوه‌های قدرتمند و زیبایی احاطه شده است. کلیسای تثلیث درست در مقابل کوه کازبگی که دومین کوه مرتفع در منطقه است، واقع شده است. جالب است بدانید کلیسای مقدس تثلیث که در قرن چهاردهم میلادی در ارتفاع بیشتر از دو هزار متری کوهستان ساخته شده اساسا هنوز هم یک کلیسای فعال اورتودوکس است.

 

  • شهر استِپناسمیندا (Stepantsminda)

هنگامی که در حال بازدید از کلیسای جرجتی هستید، کافی است به سرزمین‌های پایین دست خود نگاهی بیاندازید تا شهر زیبایی را ببینید که شبیه سرزمین‌های افسانه‌ای داستان‌های اساطیری است.

این شهر، استِپناسمیندا نام دارد. بر اساس داستان‌های تاریخی، نام این شهر از کلمه سنت استفان گرفته شده است. سنت استفان، یک راهب ارتدکس گرجس بود که در جاده نظامی گرجستان، آبادی‌های زیادی بنا کرده بود. برای رسیدن به این شهر اساطیری هم، باید از جاده کوهستانی نظامی عبور کنید.

 

 شهر استِپناسمیندا

 

  • آبشارهای دو قلوی گولتی (gveleti waterfall)

در مسیر جاده نظامی، اگر به سمت شمال شهر اسپانتسمیندا حدود شش کیلموتر رانندگی کنید، و بعد هم کمی پیاده‌روی کنید، در سمت راست خود به نخستین آبشار گولتی خواهید رسید. اگر به دو راهی برگردید و مسیر سمت چپ را پیش بگیرید هم به آبشار گولتی کوچک خواهید رسید که درست در قلب رشته کوه‌های قفقاز پنهان شده است و تنها راه رسیدن به آن عبور از جاده نظامی است.

مسیر پیاده روی رسیدن به این آبشارها، مسیری پر فراز و نشیب و در فصل زمستان سرد و لغزنده است پس برای بازدید از این دو آبشار زیبا، حتما مجهز سفر کنید. اگر در فصل تابستان با تور گرجستان سفر کرده و راهی جاده نظامی شده‌اید، هنگام بازدید از این دو آبشار می‌توانید برای کمی آب تنی و شنا هم برنامه‌ریزی کنید اما در زمستان دمای آب آن‌قدر پایین است که فکرش را هم نمی‌توانید بکنید.

 

۵ اپلیکیشن کاربردی در سفر به تفلیس

gveleti waterfall

 

  • کلیسای انانوری (Ananuri)

وقتی که در حال عبور از جاده نظامی گرجستان هستید، در میان تپه‌ها و کوهستان‌های سبز و انبوه، کلیسای کوچک اما باشکوهی را خواهید دید که در کنار دریاچه‌ آبی و نیلی جذابی ساخته شده است. این مسیر در کنار رودخانه‌ای است که در نهایت به سد زرین زینوالی می‌رسد.در کنار این کلیسا، یک بازار روز کوچک رنگارنگ هم خواهید دید که پس از عبور از میان آن به قلب کلیسا خواهید رسید. خبر خوب برای شما این است که برای ورود به این کلیسا نیازی به خرید بلیت گردشگری ندارید.

 

چه زمانی را برای سفر به گرجستان انتخاب کنیم؟

Ananuri

 

هنگامی که دوباره به جاده نظامی برگردید، دام‌هایی را خواهید دید که در مراتع سرسبز در حال چرا هستند. درست در نزدیکی همین گله‌های دام، اگر از مردم محلی راهنمایی بخواهید، شما را به سوی یک چشمه آب معدنی طبیعی هدایت خواهند کرد که افراد محلی معتقدند خواص درمانی و آرامش بخش دارد.

 

  •  آبشارهای چسبنده و آب های گوگردی

اگر گشت و گذارتان در جاده نظامی گرجستان، هنوز هم آن‌قدر که باید با ماجراجویی همراه نبوده، خودتان را برای بازدید از آبشارهای چسبنده و آب های گوگردی جواری آماده کنید. در میانه‌های راه، تخته سنگ‌های زرد و خردلی رنگی را خواهید دید که جریان آب آبشار مانندی روی آن‌ها روان شده است. اصلا تردید نکنید. ماشین خود را در کنار جاده در یک جای امن، پارک کنید و به سراغ این تخته سنگ‌ها بروید. شاید در نگاه اول به نظرتان سطح این تخته سنگ‌های بزرگ، بسیار لغزنده باشد، اما نگران نباشید. آبشارهای چسبنده، به خاطر ویژگی‌ چسبندگی آب، مانع از لیز خوردن شما خواهند شد.

 

طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

آبشارهای چسبنده و آب های گوگردی

۱۰ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران