گردش در کوچه‌های رنگی و زیبای استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در کوچه‌های رنگی و زیبای استانبول

استانبول شهر پر هیاهو و پر از گردشگری است که سر تا سر سال افراد برای دیدن جاذبه‌های دیدنی آن به این شهر سفر می‌کنند. تور استانبول یکی از بهترین راه‌ها برای دیدار شهری چهار فصل است که در هر فصلش زیبایی‌های خاص خودش را دارد اما اگر بخواهید اماکن تاریخی، مذهبی و محله‌های رنگی‌اش را ببینید فرقی نمی‌کند که چه زمانی به آنجا می‌روید، حتی اگر پاییز نباشد خانه‌های رنگی برخی از محله‌های استانبول شادی را به شما القا خواهد کرد.

بخش اروپایی استانبول شامل صدها بنا و جاذبه تاریخی و گردشگری است و یکی از معروف‌ترین مناطق آن منطقه فاتح است که بسیاری از جاذبه‌های دیدنی استانبول مثل ایاصوفیه، مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد و آب انبار باسیلکا در این منطقه قرار گرفته است. در همین منطقه محله‌ای دنج و تاریخی وجود دارد که بسیار دیدنی است. محله بالات و فنر محله‌های قدیمی پر از ساختمان‌های رنگی، چوبی و زیبا هستند. این محله‌ها در محدوده ساحل غربی شاخ طلایی استانبول واقع شده و محل سکونت یونانی‌ها و یهودی‌ها بوده‌اند.
کوچه‌های باریک محله بالات پر از ساختمان‌های رنگارنگ و نزدیک بهم است که قدیمی هستند و چندین دهه از عمر بسیاری از آنها می‌گذرد. این آپارتمان‌ها با رنگ‌های جذاب و زیبایشان فضایی متفاوت ایجاد کرده‌اند. مخصوصا که مردم در این محله هنوز هم لباس‌هایشان را از بند رخت آویزان می‌کنند و بچه‌ها هنوز در کوچه فوتبال بازی می‌کنند و در کوچه پس کوچه‌ها پرسه می‌زنند.

 

محله بالات و فنر


سه محله بالات، فِنِر و فاتح جزو تاریخی‌ترین محله‌های استانبول هستند که بیشتر گردشگرانی که از فاتح دیدن می‌کنند، از زیبایی دو محله دیگر خبر ندارند و به سراغ آنها نمی‌روند. وقتی که در این خیابان‌ها قدم می‌زنید آثار قدیمی و تاریخی ۵۰ سال پیش مربوط به یهودی‌ها از جمله سبک معماری ساختمان‌ها و شکل خیابان‌ها و مغازه‌ها را می‌توانید ببینید. امروزه از تمام مذاهب و قومیت‌ها در این محله زندگی می‌کنند و می‌توان انواع کلیساها و مساجد را در راستای آن مشاهده کرد. محله فنر منطقه‌ای یونانی نشین بوده است و یونانیان زیادی تا اوایل قرن بیستم در این محله ساکن بوده‌اند. هم اکنون از اقشار گوناگون در محله فنر زندگی می‌کنند.

 

محله بالات

 

اماکن دیدنی محله بالات

دانشگاه کادیر خاص Kadir Has در جیبالی یکی از اماکنی است که می‌توانید از آنجا گشت و گذارتان را در محله بالات شروع کنید و سپس در امتداد دریا قدم بزنید و کلیسای سنت استفان بولگار برسید. در شرق این مکان، محله کولی‌ها وجود دارد و اگر تغییر مسیر ندهید و راهتان را مستقیم ادامه دهید، به کالج ارتدوکس یونانی خواهید رسید. ساختمانی قرمز رنگ که قدمتی ۵۰۰ ساله دارد و زیبایی چشمگیر آن شما را متوقف خواهد کرد. اگر از دیدن رنگ‌های زیبا هیجان زده می‌شوید، می‌توانید تمام روز را در کوچه‌های تنگ و خیابان‌های زیبایش راه بروید و خانه‌ها، ساختمان‌ها و پله‌های رنگی این محله را تماشا کنید.

 

بالات

 

از پله‌های قدیمی بالا و پایین بروید و حس جدیدی را در فضای متفاوت محله بالات استانبول تجربه کنید و هر گاه خسته شدید، به یکی از کافه‌های آنجا بروید و چای یا قهوه ترکی با شیرینی یا باقلوای استانبولی میل کنید و خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن خود ثبت کنید. همچنین می‌توانید عکس‌های هنری بسیار زیبا با ساختمان‌های رنگی بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
رستوران‌های بسیاری نیز در این محله وجود دارند که غذاهای ترکی خوشمزه سرو می‌کنند. حتما از این غذاهای خوشمزه در آنجا امتحان کنید.

 

۱۰ شیرینی‌فرشی استانبول برای خرید بهترین باقلواهای ترکی

بالات


دسترسی به محله بالات و فنر

یکی از راه‌های دسترسی به محله بالات این است از طریق اتوبوس یا تاکسی به محله آیاکاپی بروید و از آنجا پیاده به بالات برسید. راه راحت دیگر برای رسیدن به محله بالات استفاده از کشتی‌هایی به نام فِری است. از محله امینونو، محله کاراکوی یا اوسکودار سوار فِری شوید و به آیوانسرای بروید، در امتداد ساحل قدم بزنید و یا با اتوبوس به محله بالات برسید.
برای بازدید از محل فنر نیز از ایستگاه اتوبوس امینونو سوار اتوبوس‌های ۳۶CE ، ۴۴B یا ۹۹A شوید.

۱۵ مهر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 26 تیر 1400)

نظرات کاربران