زیباترین مساجد روسیه با معماری‌های خیره‌کننده

جاذبه‌های گردشگری روسیه
زیباترین مساجد روسیه با معماری‌های خیره‌کننده

روسیه از وسیع‌ترین کشورهای دنیاست که تاریخی طولانی داشته و روزهای پرفراز و نشیب زیادی را به خودش دیده است. این سرزمینی برفی میزبان زیباترین ساختمان‌ها و کلیساهای دنیا با کوچه پس کوچه‌های سنگفرش است که سالانه مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. یکی از اولین چیزهایی که با آمدن اسم روسیه وسفر با تور روسیه به ذهن‌ها خطور می‌کند کلیساهای عجیب و غریب با گنبدهای رنگی است. اما تنها معماری‌های دیدنی مختص به کلیساها نبوده و به واسطه جمعیت ۲۰ درصدی مسلمانان در این کشور مساجد زیبا و قابل توجهی نیز وجود دارد. در روسیه بیش از ۸ هزار مسجد وجود دارد.

 

 

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو بعد از ۱۰ سال سرانجام در سال ۲۰۱۵ دراین شهر افتتاح شد. البته این مجموعه بزرگ فقط صرفا جایی برای نماز و عبادت نیست و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. مسجد دارای ۶ طبقه با کتابخانه، چندین سالن، موزه و فضای نمایشگاهی است که امکانات مختلفی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. این مسجد تازه ساخت یکی از نزدیک‌ترین معماری‌ها را به مساجد خاورمیانه‌ای از خود به نمایش گذاشته است.

 

 زیباترین مقاصد روسیه برای سفر به این کشور کدام مناطق هستند؟ 

 

 

مسجد جامع مسکو

 

 

آدرس: 7 Pereulok Vypolzov, Moscow, Russia

تلفن: +7 495 681 49 04

 

 

مسجد قلب چِچن در گروزنی

قلب چچن از مساجد کلاسیک روسیه است که در طراحی داخلی آن از سنگ مرمر سفید استفاده شده و از لحاظ ظاهری خیلی شبیه به مسجد آبی در استانبول است. این مسجد با گنجدهای پلکانی متعدد و مناره‌های بلند مسجد آبی استانبول را در ذهن تداعی می‌کند. این مسجد دارای ۴ مناره ۶۳ متری و گنبد عظیم ۳۲ متری است. این مسجد بزرگ که برای بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد تنها مسجد روسیه است که بر روی رادیو کانال پخش زنده دارد. این مسجد هم‌اکنون به اسم مسجد احمد قدیروف شناخته می‌شود.

 

 ۹ دانشگاه معروف مسکو برای ادامه تحصیل در روسیه

 

 

مسجد قلب چِچن در گروزنی

 

 

آدرس: Akhmad Kadyrov Pr., Grozny, Chechen Republic, Russia

تلفن: +7 871 229 44 60

 

 

مسجد بلغار در کازان

مسجد بلغار کازان تنها مسجد سراسر سفید روسیه است که در سال ۲۰۱۲ در این شهر افتتاح شده است. مردم محلی با عشق زیاد این مسجد را تاج محل کازان می‌نامند و به معماری زیبایش افتخار می‌کنند. این مسجد یک‌سر سفید که زیر انوار طلایی خورشید همچون صدف می‌درخشد دارای ۸۸ ستون سفید است. مسجد بلغار کازان یک مکان میراث جهانی یونسکو است که از بزرگ‌ترین قرآن دنیا میزبانی می‌کند. این قرآن ۸۰۰ کیلوگرمی با انواع سنگ‌های تزئینی قیمتی زینت داده شده است. برای بلند کردن این قرآن هر بار باید 16 نفر همزمان همکاری کنند تا بتوان آن را جا کرد.

 

 

مسجد بلغار در کازان

 

 

آدرس: 10 Musina Street, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia

تلفن: +7 843 522 33 14

 

 

مسجد جمعه در دربنت

دربنت یکی از قدیمی‌ترین شهرهای روسیه است که از لحاظ تاریخی دارای اهمیت و ارزش زیادی است. بنابراین اصلا جای تعجب نیست که یکی از مساجد قدیمی کشور را هم میزبانی کند. مسجد جمعه دربنت در داگستان، بین سال‌های ۷۳۳ و ۷۳۴ ساخته شده است. به علاوه این مسجد به ثبت میراث جهانی یونسکو هم رسیده است. این مسجد شباهت بسیار زیادی به سازه‌های مذهبی موجود در خاورمیانه دارد.

 

 ۱۰ اپلیکیشن کاربردی که پیش از سفر به روسیه باید آنها را دانلود کنید

 

 

مسجد جمعه در دربنت

 

 

آدرس: 7 magal, bld. 10, Derbent, Republic of Dagestan, Russia

تلفن: +7 872 404 63 68

 

 

مسجد غنچه لاله در یوفا

مسجد غنچه لاله در سال ۱۹۸۹ در یوفا احداث شد و اتمام آن ۹ سال طول کنید. این مسجد با معماری کاملا متفاوت خود یکی از جذاب‌ترین مساجد روسیه است که می‌توانید از آن بازدید کنید. این مسجد محل تجمع اصلی مسلمانان باشکورتستان است.

 

 هفت مکان متفاوت در روسیه، که مردمش به داشتن آن‌ها افتخار می‌کنند 

 

 

مسجد غنچه لاله در یوفا

 

 

آدرس: 5 Komarova Street, Ufa, Republic of Bashkortostan, Russia

تلفن: +7 347 242 22 33

 

 

مسجد جامع مایکوپ

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها در جمهوری آدیغیه روسیه است که در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. این مسجد زیبا با گنبدهای آبی لاجوردی‌اش از دور خودنمایی کرده و چشم گردشگران کنجکاو را بر خود خیره نگه می‌دارد. این مسجد هم‌اکنون به عنوان مرکز اصلی تجمع مسلمانان منطقه استفاده می‌شود و برعکس اغلب مساجد که به روی غیرِ مسلمانان بسته‌ست بازدید از این مسجد برای عموم مردم آزاد است.

 

 

مسجد جامع مایکوپ

 

 

آدرس: Friendship Square, Maykop, Adygea, Russia

 

 

مسجد کول شریف در کازان

مسجد قل شریف که به کول شریف شهرت دارد از بزرگ‌ترین مساجد روسیه در کازان است که به عنوان بخشی از مجموعه کرملین در صف میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مسجد دارای کتابخانه‌ای غنی است و در سده ۱۶ام به عنوان مرکز گسترش علوم مذهبی فعالیت می‌کرده است. این مسجد زیبای سفید و آبی با معماری چشمگیر و منحصر به فردش می‌تواند ۶ هزار نفر را در خود جای دهد.

 

 دیدن این جاذبه‌های کازان را از دست ندهید

 

 

مسجد کول شریف در کازان

 

 

آدرس: Sheynkmana Street, Kazan, Republic of Tatarstan, Russia

تلفن: +7 843 567 80 77

 

 

مسجد سن پترزبورگ

این مسجد دیدنی و زیبا با نقش و نگارهای آبی‌اش از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مقبره تامرلان در سمرقند ازبکستان دارد. این مسجد که در سال ۱۹۱۳ در جزیره پتروگرادسکی ساخته شده، زمان خودش بزرگ‌ترین مسجد اروپا شناخته می‌شد. این مسجد گنجایش میزبانی از ۵ هزار نفر را داشته و به حق یکی از زیباترین مساجد روسیه است. دست کم با سلیقه ایرانی اسلامی ما خیلی همسو است.

 

 کلیسای سنت باسیل؛ معجزه‌ای آسمانی در مسکو 

 

 

 مسجد سن پترزبورگ

 

 

آدرس: 7 Kronverkskiy Prospekt, Saint Petersburg, Russia

تلفن: +7 812 233 98 19

۱۱ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران