چطور می‌توانیم گواهینامه رانندگی بین‌المللی بگیریم؟

اطلاعات مفید
چطور می‌توانیم گواهینامه رانندگی بین‌المللی بگیریم؟

یکی از بزرگترین امتیازهایی که افراد می‌توانند در سفر از آن بهره‌مند شوند، در اختیار داشتن اتومبیل است. چرا که توسط آن می‌توانند به گشت و گذار پرداخته و تمامی جاذبه‌های دیدنی مقصد مورد نظر خود را بازدید کنند. در سفرهای داخلی سفر با ماشین شخصی کار بسیار ساده‌ای بوده اما در سفرهای خارجی برای این منظور حتما باید گواهینامه رانندگی بین‌المللی داشت. در غیر این صورت به هیچ عنوان اجازه رانندگی نداشته و در صورت مشاهده با برخورد جدی پلیس روبرو خواهید شد. از همین رو ما در این مقاله در کنار شما هستیم تا در مورد نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی صحبت کرده و علاقه‌مندان به سفرهای خارجی را با صفر تا صد آن آشنا کنیم.

 

گواهینامه رانندگی بین‌المللی چیست؟

قبل از اینکه پاسخی به سوال چطور می‌توانیم گواهینامه رانندگی بین‌المللی بگیریم؟ بدهیم بهتر است با این مدرک مهم رانندگی آشنا شویم. به صورت کاملا خلاصه‌وار می‌توان گفت گواهینامه بین‌المللی مدرکی است که با در دست داشتن آن افراد اجازه رانندگی در کشورهای خارجی را خواهند داشت. گواهینامه بین‌المللی نه تنها برای کرایه اتومبیل در کشور مقصد بلکه برای سفر زمینی با ماشین شخصی نیز الزامی است. برای فرض اگر دوست دارید با تور ترکیه یا تور ارمنستان و هر تور خارجی دیگری که امکان سفر زمینی به آن است سفر کنید اما به دلیل هزینه‌های بالای بلیط هواپیما تصمیم به سفر زمینی گرفته‌اید، دریافت گواهینامه معتبر بین المللی از ضروریات سفر شما خواهد بود.

در حال حاضر ۱۹۶ کشور در دنیا عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی هستند. این کشورها بر اساس استانداردهای توصیف شده جهانی مدرک رسمی بین‌المللی برای رانندگی ارائه می‌دهند که ما امروزه آن را تحت عنوان گواهینامه بین‌المللی می‌شناسیم. به طوری که دارندگان آن اجازه رانندگی در هر کدام از این ۱۹۶ کشور دنیا را خواهند داشت. خبر خوب اینکه ایران نیز در دسته این کشورها قرار گرفته و مسافران خارجی می‌توانند به راحتی برای دریافت آن اقدام کرده و بدون محدودیت در خاک دیگر کشورها رانندگی کنند.

عکس: arabianbusiness.com

 

نحوه دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی

اگر قیمت تور خارجی برای شما بالا است و از طرفی علاقه بسیار زیادی برای سفرهای خارجی دارید، اصلا ناراحت نباشید. چرا که تنها با دریافت گواهینامه بین المللی و کاپوتاژ کردن اتومبیل شخصی خود می‌توانید به صورت زمینی راهی سفر شده و دنیایی از تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز را برای خود رقم بزنید. همان طور که گفته شد ایران نیز جز کشورهای سازمان جهانی اتومبیل‌رانی بوده و مسافران می‌توانند در عرض ۷ روز کاری با مراجعه به نهادهای مربوطه و بدون نیاز به شرکت در آزمون دوباره برای دریافت گواهینامه بین‌المللی (IDP) اقدام کنند. این مدرک بین‌المللی به ۷ زبان زنده دنیا ترجمه شده و با در دست داشتن آن اجازه رانندگی در هر ۱۹۶ کشور را خواهید داشت. با در نظر گرفتن موارد فوق و در پیش گرفتن دو گزینه زیر برای دریافت IDP الزامی است:

اقدام حضوری برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

اگر تاریخ سفر شما نزدیک بوده و برای دریافت این مدرک عجله دارید، توصیه می کنیم به صورت حضوری با در دست داشتن مدارک لازم به نمایندگی های معتبر کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید. توجه داشته باشید که کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در تمامی شهرهای ایران شعبه داشته و تنها کاری که باید انجام داد، پیدا کردن نزدیک‌ترین شعبه به محل زندگی و مراجعه حضوری به آن است. برای اطلاع از لیست نمایندگی‌های مجاز کشوری می‌توانید به نشانی https://gis.taci.ir/webforms/fa/general/ مراجعه نمایید.

اقدام غیرحضوری برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

راحت‌ترین رو برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی، از طریق ثبت نام اینترنتی است. برای این منظور کافیست به سامانه صدور آنلاین مجوز رانندگی بین المللی رفته و در عرض نهایت ۷ روز کاری گواهینامه خود را دریافت کنید.

 

چمدان چرخ دار یا کوله؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: dubizzle.com

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی

البته که به منظور دریافت IDP در اختیار داشتن یک سری مدارک و البته شرایط الزامی است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدرک با این هدف، در دست داشتن گواهینامه اصل صادر شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران است. توجه داشته باشید که گواهینامه فرد متقاضی باید حداقل ۱ ماه و ۳ روز برای دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله و حداقل ۳ ماه برای دریافت گواهینامه ۳ ساله اعتبار داشته باشد. علاوه بر این از دیگر مدارک مهم برای این منظور عبارتند از:

  • یک قطعه عکس پرسنلی با ابعاد ۴ × ۳
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی در صورت وجود
  • اصل گذرنامه به همراه کپی از صفحه اول
  • پر کردن فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی با دقت بالا
  • پرداخت هزینه‌های درخواست شده در این مسیر و ارائه فیش واریزی در صورت نیاز

گاها شاید مدارک بیشتری را نیز از افراد بسته به شرایط خاصی که دارند، درخواست کنند. برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید قبل از اقدام به کاری با نهادهای مربوطه تماس گرفته و از آن‌ها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

عکس: palomagazine.com

 

نحوه درخواست گواهینامه رانندگی بین‌المللی به صورت اینترنتی

همان طور که در بالا گفته شد، آسان‌ترین روش برای دریافت IDP درخواست از طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری است. البته توجه داشته باشید که این روش می‌تواند کمی‌ طولانی‌تر بوده و به ۷ روز کاری زمان نیاز داشته باشد. پس چه بهتر هر چه زودتر تصمیم خود را گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید. قبل از این کار توصیه می‌شود تمامی مدارک عنوان شده در بالا را با وضوح بالا اسکن کرده و در اختیار داشته باشید. سپس به ترتیب مراحل زیر را در پیش بگیرید:

۱. مرحله اول - مراجعه به وبسایت رسمی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور

۲. مرحله دوم – مطالعه دقیق نکات قید شده در صفحه صدور گواهینامه بین‌المملی

۳. مرحله سوم – ثبت نام در وبسایت رسمی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور (برای این منظور بر روی کادری در سمت چپ صفحه با عنوان ثبت نام را انتخاب کنید. در صورتی که قبلا ثبت نام کرده‌اید کافیست بر روی ورود کاربرد کلیک کرده و از طریق آدرس ایمیل و رمز عبور وارد سامانه شد.)

۴. مرحله چهارم – کلیک بر روی گزینه خرید و وارد شدن به صفحه بعد (در صفحه بعد با فرمی روبرو خواهید شد که باید فرم را با نهایت دقت و وارد کردن اطلاعات صحیح فرد متقاضی پر کنید.)

۵. مرحله پنجم - ارائه مدارک درخواستی (بعد از پر کردن فرم نوبت به آپلود مدارک درخواستی می‌رسد. برای این منظور تنها کاری که باید انجام داد آپلود کردن فایل مربوطه در قسمت مشخص شده برای هر مدرک است.)

۶. مرحله نهایی – پرداخت هزینه گواهینامه رانندگی بین‌المللی (با در پیش گرفتن تمامی مراحل فوق وارد بخشی برای پرداخت هزینه به صورت اینترنتی و از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب خواهید شد. توجه داشته باشید که برای این منظور حتما به رمز دوم نیاز خواهید داشت.)

پس از اتمام تمامی مراحل گفته شده در بالا درخواست شما برای صدور گواهینامه بین‌المللی ثبت شده و تنها کاری که باید انجام دهید، انتظار برای دریافت آن درب منزل است. توصیه می‌کنیم حتما کد پیگیری که در انتهای تمامی این مراحل به شما داده می‌شود را حفظ کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی از قبیل دیرکرد و غیره از وضعیت شرایط خود مطلع شوید.

 

امن‌ترین و ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا

عکس: linkedin.com

 

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی

اکنون که به پاسخ سوال خود در مورد چطور می‌توانیم گواهینامه رانندگی بین‌المللی بگیریم؟ رسیدیم موضوع مهم دیگری که مطرح می‌شود در مورد هزینه دریافت آن خواهد بود. دریافت گواهینامه بین‌المللی نیازی به پرداخت هزینه بسیار بالا نداشته و بسته به اعتبار گواهینامه درخواستی فرد متقاضی متفاوت خواهد بود. به این صورت که برای گواهینامه با تاریخ انقضای یک ساله باید هزینه ۱۴۱ هزار تومان و برای گواهینامه با تاریخ انقضای ۳ ساله هزینه ۴۱۴ هزار تومان پرداخت کرد. افراد می‌توانند بلافاصله بعد از اتمام اعتبار گواهینامه بین‌المللی خود برای تمدید دوباره آن تقاضا دهند.

عکس: dubizzle.com

 

کلام آخر

چنانچه تا این قسمت از مقاله همراه ما بوده باشید با تمامی جزئیات گواهینامه رانندگی بین‌المللی آشنا شده‌اید. در کنار تمامی موارد فوق توجه داشته باشید که با این مدرک شما اجازه رانندگی در یک کشور خارجی را به دست می‌آورید. البته که رانندگی شما باید در چهارچوب قانون صورت گرفته و کاملا اصول رانندگی در کشور مقصد را رعایت کنید. در غیر این صورت هیچ گونه تبعیضی بین شما و دیگر افراد صورت نگرفته به به شدت توسط قانون مجازات خواهید شد. نکته مهم دیگر اینکه هر کشوری قوانین خاص خود را داشته و قبل از اقدام به دریافت این مدرک حتما شرایط خود و قوانین مقصدی که قصد سفر به آن را دارید مورد ارزیابی قرار دهید. به عنوان مثال در کشور امارات گردشگران فقط در شرایطی اجازه رانندگی را خواهند داشت که خودروی خود را از همان کشور اجاره کرده باشند. مورد بعدی اینکه کشور چین این مدرک را به رسمیت نمی‌شناسد و توریست‌ها حتی با در دست داشتن آن اجازه کرایه خودرو و رانندگی در چین را نخواهند داشت. پس حتما شرایط را بررسی کرده و بسته به قوانین حاکم در کشورهای مختلف اقدامات لازم را انجام دهید.

 

بلندترین برج های جهان

عکس: khaleejtimes.com

 

۰۸ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران