۹ میراث کم‌تر دیده شده‌ی یونسکو

اطلاعات مفید
۹ میراث کم‌تر دیده شده‌ی یونسکو

یونسکو مناطق و ابنیه زیادی در مراکز مختلف دنیا دارد که همه‌ی آن‌ها آن طور که باید و شاید شناخته شده نبوده و کسی به دیدنشان نمی‌رود. البته مواردی که ما امروز در لیستمان قرار داده‌ایم آن‌قدرها هم ناشناخته نیستند، اما لایق این هستند که خیلی بیش از این‌ها از آن‌ها بازدید شوند. ۹ نقطه‌ای که آن‌ها را در سه دسته بندی مختلف برای شما قید کرده‌ایم و امیدواریم روزی شما نیز شانس این را داشته باشید تا از آن‌ها بازدید نمایید.


شهرهای تاریخی


۱- برات و جیروکاسترا، آلبانی


جاهایی در جهان هستند که وقتی پا به آن‌ها می‌گذارید، ناگهان شما را در زمان به عقب می‌برند، برات و جیروکاسترا دقیقا از جمله چنین شهرها هستند. برات در مرکز آلبانی و در کنار روز اوسوم واقع شده است در صورتی که جیروکاسترا کمی دور تر در جنوب کوهستان جِره قرار دارد، اما هر دو شهر تاریخی با معماری بی‌نظیری که دارند شناخته شده و پیشینه آن‌ها به دوران عثمانی بر می‌گردد. جدا از وجود چندین خانه‌ی مختلف و بناهای متفاوتی که از دوران عثمانی به چشم می‌خورد، یک قلعه با نام کالا در برات وجود دارد که متعلق به قرن ۱۳ بوده و جیروکاسترا نیز دارای یک کلیسا و یک مسجد است و جالب اینکه هر دو در قرن ۱۸ میلادی ساخته شده‌اند.

 

مقاصدی خیال انگیز در جهان که باید از آن‌ها دیدن کنید

 

 جیروکاسترا

 


۲- اورو پرتو، برزیل


ترجمه‌ی ترکیب اورو پرتو به معنای "سیاهِ طلایی" است که شهری تاریخی و بسیار زیبا در شرق برزیل محسوب می‌شود. این شهر که در کوهستان Serra do Espinhaço قرار گرفته است، در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ از جمله شهرهای مهم دنیا برای معادن طلا بود. اگر چه همین باعث شده بود تا این شهر، جایی متمول برای اهالی‌اش باشد، اما از طرفی اورو پرتو مکانی بود که به فرهنگ و تجارت نیز مشهور بود و از این بابت با دنیای پیرامون خود و مردم کشورهای دیگر، ارتباط نزدیکی داشت.

 

 

 اورو پرتو

 


۳- والتا، مالت


پایتخت مالت شهر محبوبی بین گردشگران است، اما احتمالا بسیاری از این گردشگران ندانند که در والتا بیش از ۳۲۰ بنای مختلف تاریخی وجود دارد که همگی در دوره‌ی شوالیه‌های سنت جان والتا ساخته شده‌اند. این شهر در طی قرن‌ها بین فنیقی‌ها، یونانیان، کارتاژین‌ها، رومی‌ها، بیزانتین‌ها، عرب‌ها و فرقه‌ی شوالیه‌های سنت جان دست به دست شد و امپراطوری‌های بزرگی را به خود دید تا اینکه حالا به عنوان یک شهر تاریخی مهم در مالت خود نمایی می‌کند. تعدد بناهای تاریخی و بافت تاریخی این شهر دلایل مهمی هستند که بهتر است از آن دیدن کنید.

 

شگفت‌انگیزترین نقاط دنیا که از وجودشان بی‌خبرید

 

 والتا

 


جاذبه‌های طبیعی


۱- منطقه محافظ شده‌ی Hamiguitan، فیلیپین


این منطقه از نظر منابع طبیعی و همچنین حیات وحش، بهشتی در قلب فیلیپین محسوب می‌شود. فیلیپین به صورت کلی کشوری زیبا و دارای مناطق طبیعی بسیار جذابی است که تنوع لذت‌بخشی نیز دارند، اما این منطقه‌ محافظت‌شده، یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین آن‌هاست که متاسفانه گردشگران زیادی از آن دیدن نمی‌کنند. این مکان به خاطر وجود بزرگ‌ترین جنگل کوتاه جهان معروف است، پس اگر طرفدار درخت‌های مینیاتوری هستید هم بهترین جای جهان برای شما این مکان است. فراموش نکنید که پرندگان زیادی نیز در این کوهستان زندگی می‌کنند که عقاب‌های فیلیپینی از جمله آن‌ها هستند.

 

راهنمای وضعیت آب و هوایی فیلیپین در شهرهای گردشگرپذیر این کشور

 

Hamiguitan

 


۲- پارک ملی Banc d Arguin ، موریتانی


شمال غرب آفریقا به داشتن مناطبع طبیعی خاص معروف است، اما پارک ملی Banc d’Arguin در موریتانی تنوعی دارد که مثالش در دنیا بسیار کم پیدا می‌شود. این پارک ملی جذاب و دیدنی دارای صحرای شنی، آبگیرها و باتلاق‌های ساحلی، سواحل فوق‌العاده و حتی جزایر کوچک است و این تجمع خاص همه چیز در کنار هم، نقطه‌ای بی‌نظیر در آفریقا ساخته است. پارک ملی Banc d’Arguin از معدود نقاط خاص جهان است که شما طبیعت زخمت و بی‌رحم صحرا را در فاصله‌ای بسیار نزدیک به دریا مشاهده خواهید کرد.

 

 

Banc d’Arguin

 


۳- جزایر قطبی نیوزلند


اگر چه این روزها ایسلند با آن جاذبه‌های طبیعی از گردشگران دلبری می‌کند، اما نیوزلند نیز داشته‌هایی دارد که اگر گردشگران به خوبی از آن آگاهی داشته باشند، احتمالا آن مناطق را نیز به اندازه ایسلند شلوغ کنند. از جمله آن‌ها ۵ جزیره‌ی کوچک قطبی در این کشور است که با نام‌های آنتیپودس، آکلند، بانتی، کمبل و اسنارس شناخته می‌شوند. جایی که شما در کنار طبعت زیبا و همچنین نماهایی خاص از مناطق سردسیر، می‌توانید پنگوئن‌ها و مرغ‌های دریایی زیبا و بسیاری حیوانات دیگر را در آن به تماشا بنشینید.

 

مقاصد برتر سال ۲۰۱۹ برای آنان که به دنبال سفری به کشورهایی با فرهنگ غنی هستند

 

جزایر قطبی نیوزلند

 


معماری‌های بی‌نظیر


۱- صومعه ساناهین ، ارمنستان


در کشوری مثل ارمنستان که قرن‌هاست مسیحیت بخش مهمی از فرهنگ و باور مردم را به خود اختصاص داده، می‌توانید تعداد زیادی کلیسا و صومعه‌های مختلف را مشاهده کنید. مراکز مذهبی خاصی که با معماری زیبا و چشم‌گیر ساخته شده‌اند. این صومعه که ساخت آن به قرن ۱۰ میلادی بر می‌گردد، از جمله نمونه‌های باشکوه و هنرمندانه دوران بیزانس در منطقه قفقاز است که المان‌هایی از معماری هر دو بخش را در خود دارد. در میان کلیساهایی که گردشگران تور ارمنستان به دیدنشان می‌روند، این مکان کمی دور از چشم مانده در صورتی که واقعا ارزش بیشتر دیده شدن را دارد.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

 

صومعه ساناهین

 


۲- معبد پرا ویهل ، کامبوج


کامبوج یکی از مهم‌ترین میراث جهانی یونسکو یعنی آنگکور وات را میزبانی می‌کند که نمادی از این کشور به حساب می‌آید. اما معبدی کم‌تر شناخته شده در این کشور وجود دارد که در منطقه کوهستانی دانگرک واقع شده است. معبد پرا ویهل یکی از نقاط بسیار زیبای این کشور است که در قرن ۴ میلادی کامل شده و شما از آن‌جا جدا از اینکه به معبدی زیبا و تاریخی دسترسی دارید، امکان تماشای منظره‌ای فوق‌العاده از این کشور سرسبز را نیز خواهید داشت.

 

 

معبد پرا ویهل

 


۳- مسجد سلیمیه ، ترکیه


مسجد سلیمیه در ادرین ترکیه واقع شده است، مسجدی که آن را می‌توان به نوعی زیر سایه مساجد مهم استانبول یا آنکارا به شمار آورد، اما یکی از جذاب‌ترین بناهای ترکیه بوده و از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، چشم نواز خواهد بود. معماری بسیار زیبا، خط نگاری‌های هنرمندانه و دقت فراوان در طراحی جزییات از این مسجد بنایی فوق‌العاده ارزشمند ساخته است. در کنار این مسجد مجموعه‌ای ساخته شده که در آن می‌توانید یک برج ساعت، بازار، کتاب‌خانه و بسیاری چیزهای دیگر را مشاهده کنید و از آن‌ها بهره ببرید.
البته این‌ها تنها تعدادی از میراث جهانی یونسکو هستند که از نظرها پنهان مانده‌اند و مسلما در هر کشوری که ورود کنید، با تعداد بسیار بیشتری از این گونه بناها یا مناطق مواجه خواهید شد که شما را متحیر خواهند ساخت.

 

مسجد رستم پاشا، گنجینه‌ای پنهان در استانبول

 

مسجد سلیمیه

۲۶ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران