جاهای دیدنی ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
جاهای دیدنی ترکیه

ترکیه مملو از بناهای باستانی به جا مانده از امپراطوری‌های مختلف بوده و مقصدی خیره کننده است که در آسیا و اروپا قرار دارد. فرهنگ رنگارنگ، غذاهای معروف و تاریخ غنی این خطه، تمامی مسافران را شگفت زده می‌کنند. در عین حال مناظر باشکوه، از دریای مدیترانه غرق آفتاب گرفته تا کوه‌های قدرتمند و استپ‌های خشک، تصاویری شاعرانه را پیش روی مخاطبان می‌گشاند.

 

برترین جاهای دیدنی ترکیه

اگر قصد سفر با تور ترکیه را دارید، لازم است بدانید این منطقه، به لحاظ صنعت توریسم بسیار پررونق بوده و سواحل جذاب، مکان‌های فرهنگی، مراکز خرید و سفرهای دریایی بی نظیری را برای مسافرانش رقم می‌زند.

استانبول

استانبول مستعمره بیزانس که در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد بنا نهاده شد، به پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس یعنی قسطنطنیه بدل گشت و پس از فتح شهر توسط عثمانی‌ها، همچنان جایگاه باشکوه خود را بعنوان قلب امپراتوری حفظ کرد.

این شهر که بقایای باشکوه تاریخی طولانی و درخشانی را در خود جای داده، در عین حال مملو از مناظر طبیعی بی بدیل، مراکز خرید و غذاکده‌های جذاب است و روزهایی مفرح را برای مسافران تور استانبول رقم می‌زند. در این میان، ایاصوفیه یکی از مهمترین جاهای دیدنی ترکیه و استانبول بوده و شکوه بیزانسی را به مخاطبان هدیه می‌دهد. اینجا در طول زمان کاربری‌های مختلفی یافته است.

در بدو امر در سال ۵۳۷ پس از میلاد، اینجا به دستور امپراتور بیزانس، جاستینیانوس بعنوان یک کلیسا ساخته شد و به مدت ۱۰۰۰ سال، بزرگ‌ترین کلیسای جهان باقی ماند. نمای بیرونی حیرت‌انگیز ایاصوفیه با مناره‌های ظریفی احاطه شده که پس از فتح عثمانی به این بنا اضافه شده‌اند، در حالی که فضای داخلی مجلل ونقش و نگارهای دیوارها، یادآور قدرت و عظمت قسطنطنیه قدیم است.

عکس: smithsonianmag.com

 

گزینه پرطرفدار دیگر، کاخ توپکاپی است که فراتر از باور بوده و شما را به دنیای خارق العاده و مجلل سلاطین امپراتوری عثمانی می‌برد. فضای داخلی این مکان که از برترین جاهای دیدنی ترکیه است، با کاشی کاری‌های پر زرق و برق و دکورهای مجلل جواهرات، چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. به ویژه توصیه می‌کنیم بازدید از ساختمان شورای امپراتوری، نقاشی‌های مینیاتوری و مجموعه تسلیحاتی که در خزانه داری به نمایش گذاشته شده‌اند را از دست ندهید.

گفتنی است این کاخ، پس از سقوط امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۲۴ به موزه بدل شد. باغ‌های عمومی اطرافش که زمانی مربوط حوزه سلطنتی بودند، اکنون به روی عموم باز هستند و آرامشی سبز را به دور از شلوغی شهر به ارمغان می‌آورند.

 

سوغات استانبول چیست؟

عکس: headout.com

 

آنتالیا

این مرکز شلوغ مدیترانه‌ای برای همه سلیقه‌ها، جاذبه‌های فراوانی در چنته دارد و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به شمار می‌آید. دو ساحل اصلی خارج از شهر، در تابستان، بهشت آفتاب ‌گرفتن هستند و گردشگران تور آنتالیا را از سراسر اروپا به سوی خود جذب می‌کنند. در عین حال قدیمی شهر، با کوچه‌های سنگ ‌فرش‌ شده‌اش که توسط عمارت‌های دوران عثمانی احاطه شده‌اند، مکانی فوق‌العاده برای گشت و گذار و عکاسی محسوب می‌شود.

در این منطقه، موزه آنتالیا با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از مجسمه‌های مرمرین دوران هلنیستی و رومی، بهترین مکان برای علاقمندان تاریخ به شمار می‌آید. و از آنتالیا، می‌توانید سفرهای یکروزه جذابی به برخی از معروف‌ترین ویرانه‌های یونانی-رومی ترکیه، از جمله آسپندوس، پرگه و سیده که درست خارج از شهر هستند را تجربه کنید.

این خطه یکی از معروف‌ترین و طولانی‌ترین آکواریوم‌های تونلی در جهان را در خود جای داده که مرکز آموزش و سرگرمی است و علاوه بر آکواریوم، دنیای برفی، موزه یخ  و بسیاری دیگر از جاذبه‌ها را ارائه می‌دهد. در نهایت آبشار کورشونلو، دروازه هادریان، سواحلی همچون کنیالتی و مرمرلی با آب‌های کریستالی و همچنین مارینا آنتالیا، از دیگر جذابیت‌های پرطرفدار این منطقه به شمار می‌آیند.

عکس: traveloffpath.com

 

بدروم

بدروم در ساحل فیروزه‌ای ترکیه، یک مقصد تعطیلات تابستانی بی‌خطر و محبوب و از بهترین مکان های توریستی ترکیه است که بیشتر به‌ خاطر اسکله‌ای مملو از قایق‌های بادبانی‌اش شهرت دارد. اینجا شهری، مملو از خانه‌های سفید رنگ و قدیمی است.

این شهر در اواخر دوران عثمانی، به یک دهکده ماهیگیری ساده بدل شد، اما همه چیز در اواسط قرن بیستم تغییر کرد. در حال حاضر، این خطه بعنوان یکی از مناطق توریستی پرطرفدار، خصوصا در طول تابستان به استقبال مسافران تور بدروم می‌آید. از مهمترین جاذبه‌های بدروم می‌توان به کروز سواری، قلعه سنت پیتر، موزه باستان شناسی زیر آب بدروم، آسیاب‌های بادی، بازار بدروم، شهر قدیمی، تئاتر بدروم و دروازه میندوس بدروم اشاره کرد.

عکس: maxtravel.al

 

مارماریس

مارماریس، یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی ترکیه است. این خطه، مناظری باشکوه از آب‌های کشور را به نمایش می‌گذارد که تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزند. مارماریس، یک شهر ساحلی شیک و مقصدی مجلل برای گذراندن تعطیلات محسوب می‌شود. مناظر درختان کاج، دریای گسترده، تفریحات شبانه پررونق، کروزسواری، شرکت در مسابقات قایق سواری، پارک‌های آبی و انبوهی از کافه‌ها و رستوران‌ها، از مهمترین جذابیت‌های سفر با تور مارماریس به شمار می‌آیند.

 

نگین های پنهان ترکیه

عکس: expedia.com

 

افسوس

در میان برترین جاهای دیدنی ترکیه، سری هم می‌زنیم به شهر باستانی افسوس که سرشار از بناهای تاریخی عظیم و جاده‌های ستون‌دار مرمرین است. اینجا، یکی از کامل‌ترین و ماندگارترین شهرهای تاریخی در منطقه مدیترانه بوده و مکانی است که دوران طلایی امپراتوری روم را به رخ می‌کشد.

افسوس واقع در سلجوک، شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری کوش آداسی است و تاریخ آن به قرن ۱۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. از مهمترین جاذبه‌های این منطقه، می‌توان به کتابخانه سلسوس، مجموعه خانه‌های پلکانی نقاشی‌شده و تئاتر بزرگ اشاره کرد که همگی یادآور ثروت و اهمیت افسوس هستند. گفتنی است یک گشت و گذار در اینجا، حداقل نیم روز طول می‌کشد و اگر واقعا می‌خواهید تمام زیر و بم اینجا را کشف کنید، باید زمان بیشتری هم صرف نمایید.

عکس: travelshowtime.com

 

کاپادوکیا

دره‌های صخره‌ای سورئال و تپه‌های مواج در کاپادوکیا، رویای هر عکاسی هستند. این آثار طبیعی که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شوند، در اثر هزاره‌ها حرکت باد و آب شکل گرفته‌اند، در عین حال فضاهایی عالی را برای پیاده روی رقم می‌زنند. با این حال، بالون سواری و تماشای این مناظر از آسمان نیز حکایت جالبی است.

در این چشم‌انداز منحصر به‌ فرد، کلیساهای سنگ ‌تراشی شده با نقاشی‌های دیواری و معماری غار مانند دوران بیزانس را شاهد خواهید بود که زمانی محل زندگی جوامع مسیحی رهبانی بودند. و به طور خاص، غار-کلیساهای متعدد موزه فضای باز گورمه و دره ایهلارا، خانه برخی از بهترین نمونه‌های بازمانده از هنر مذهبی اواسط دوره بیزانس در جهان هستند. در نهایت دهکده‌های کاپادوکیا در دامنه تپه‌ها و هتل‌های بوتیک در دل غار با امکانات رفاهی کامل، به خودی خود یک جاذبه توریستی پرطرفدار به شمار می‌آیند.

عکس: turcotravel.com

 

پاموکاله

یکی از معروف‌ترین شگفتی‌های طبیعی و جاهای دیدنی ترکیه، تراس‌های تراورتن سفید خالص پاموکاله هستند که در سراشیبی آبشارمانند، شبیه یک منظره برفی به نظر می‌رسند. در عین حال ویرانه‌های وسیع و پرتحرک هیراپولیس یونانی-رومی، در این منطقه آبگرم باستانی پراکنده شده‌اند.

می‌توانید پس از گشت و گذار در آمفی تئاتر تاریخی و بقایای آگورا، سالن بدنسازی، گورستان و دروازه‌های بزرگ شهر، در آب‌های غنی از مواد معدنی و استخرهای عتیقه پاموکاله شنا کنید. همچنین توصیه می‌کنیم پس از ریلکس کردن در میان حوضچه‌های آب در تراس‌های بالایی، به روستای مدرن کوچک پاموکاله در فضای پایینی بروید. در عین حال این حال و هوای اینستاگرامی، خصوصا در هنگام غروب خورشید که سنگ‌های تراورتن می‌درخشند و خورشید به زیر افق فرو می‌رود، برای عکاسی ایده آل است.

 

راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

عکس: seeplaces.com

 

کوه نمرود

قله کوه نمرود، هشتمین عجایب جهان و برترین برگ بازدید از مناظر شرق کشور بوده و از مهمترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. در اینجا، با بقایای شکسته مجسمه‌هایی از سرهای سنگی غول پیکر مواجه خواهید شد که خدایان فراموش شده را به تصویر می‌کشند. آنتیوخوس اول، فرمانروای پادشاهی کوماژن، این فضای بزرگ را برای نمایش اهمیت خود ایجاد کرد و یک قله مصنوعی به ارتفاع ۵۰ متر را بر روی قله کوه نمرود برافراشت و سپس آن را با مجسمه‌های خود و خدایان مختلف تزئین کرد.

گفتنی است بهترین زمان برای بازدید از این کوه، هنگام طلوع آفتاب، خصوصا در ماه‌های می و سپتامبر است که مجسمه‌ها در نور طلایی و نارنجی خورشید به زیبایی می‌درخشند.

عکس: bucketlistly.blog

 

فتحیه و اولودنیز

آب آبی فیروزه‌ای باورنکردنی، جنگل سرسبز و صخره‌ای باشکوه که در شن‌های ساحلی فرو رفته، اولین تصاویری هستند که در سفر به فتحیه در پناهگاه اولودنیز به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند. این پناهگاه که به نظر می‌رسد از دل یک کارت پستال بی‌نقص سربرآورده، از دیگر مکان های توریستی ترکیه به شمار می‌آید. اینجا ساحلی پرطرفدار و شلوغ را ارائه می‌دهد که بهترین مکان، برای گشت و گذارهای رمانتیک و یا تفریحات خانوادگی است. در عین حال، می‌توانید پرواز در آسمان را نیز با پاراگلایدر تجربه کنید.

گفتنی است فتحیه، یک شهر توریستی است و علیرغم اینکه در سال ۱۹۵۸ در اثر زلزله ویران شد، اما همچنان بعنوان یک پاتوق عالی برای تفریحات آبی و سرگرمی‌های شبانه شهرت دارد. اینجا یک مکان جذاب، برای تماشای قایق‌های بادبانی است. ساحل چالیش، تئاتر رومی و سارکوفاگ سنگی لیکیا، از دیدنی‌های برتر فتحیه به شمار می آیند. این شهر، همچنین جایگاه یکی از بهترین بندرهای طبیعی ترکیه است.

عکس: flypgs.com

 

پاتارا

در میان محبوب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه، به پاتارا می‌رسیم که از معروف‌ترین مناطق شنی و ساحلی بوده و از چندین خط ساحلی ۱۸ کیلومتری مدیترانه‌ای برای گشت و گذار، آفتاب گرفتن و تفریحات آبی برخوردار است. ماسه زرد عسلی آن، بیشتر شبیه یک کویر است تا یک ساحل! منطقه اطراف توسعه نیافته و بکر است و موقعیت مطلوبی را برای فرار از ازدحام و کسب آرامش ارائه می‌دهد.

در عین حال می‌توانید شاهد ویرانه‌های وسیع باستانی پاتارا باشید که شامل یک خیابان ستون‌دار، بلوتریون بازسازی شده (پارلمان شهر) و تئاتری است که ظرفیت ۵۰۰۰ نفر را داراست. گفتنی است پاتارا، هم از کاس و هم از فتحیه، به راحتی قابل دسترسی است.

 

معرفی هتل‌های هیلتون استانبول

عکس: triptoholidayinturkey.com

 

پرگاموم

ترکیه دارای ویرانه‌های یونانی-رومی فراوانی است، اما شاید کمتر سازه‌ای به اندازه آثار موجود پرگاموم اهمیت تاریخی و فرهنگی داشته باشند. بقایای معبد پرگاموم که زمانی جایگاه یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های جهان باستان بود (که با کتابخانه اسکندریه رقابت می‌کرد) و مدرسه پزشکی معروفی که توسط جالینوس اداره می‌شد، اکنون بطرز چشمگیری در بالای یک تپه خودنمایی می‌کنند.

منطقه آکروپولیس که از مهمترین جاهای دیدنی ترکیه است، همراه با آمفی تئاتری در دامنه تپه، بیشترین بقایای تاریخی این محدوده را در خود جای داده و مناظر پانورامای وسیعی را از سراسر این محدوده ارائه می‌دهد. پایین‌تر، منطقه اسکلپیون، ویرانه‌های مرکز پزشکی معروف این شهر باستانی را شامل می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید احساس واقعی زندگی در دوران کلاسیک را تجربه کنید، حتما در سفر با تور ترکیه از پرگاموم نیز دیدن کنید.

عکس: dailysabah.com

 

تروی

اینجا یکی دیگر از شهرهای باستانی و جاهای دیدنی ترکیه بوده و به عقیده بسیاری، مرتبط با حکایت تروی ایلیاد هومر است. به هر حال می‌توانید در این محدوده، شاهد ویرانه‌های چند لایه و درهم باشید که قدمت برخی از آنها، به اوایل عصر برنز می‌رسند.

دیوارها و استحکامات شهر به خوبی حفظ شده و بقایای یک کاخ، مگارون‌ها، خانه‌ها و بناهای اودئون و دیگر ویرانه‌های جذاب در اینجا به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند. و درست در پایین جاده سایت تروی، موزه جدید تروی قرار دارد که یکی از بهترین موزه‌های ترکیه است.

 

حمل و نقل در مارماریس

عکس: dailysabah.com

 

سافران بولو 

اینجا بهترین شهر حفظ ‌شده عثمانی و از جاهای دیدنی ترکیه بوده و مکان فوق‌العاده‌ای مملو از کوچه‌های پر پیچ و خم باریک و عمارت‌های چوبی بازسازی‌شده جذاب را پیش روی علاقمندان می‌گشاید. این بناها، زمانی خانه تاجران ثروتمند بودند و اکنون به هتل‌ها و رستوران‌های بوتیک تبدیل شده‌اند.

البته جاذبه‌های توریستی چندانی در این شهر به چشم نمی‌خورند، در عوض این محدوده فضایی عالی را برای قدم زدن و تحسین دنیای قدیم ارائه می‌دهد. سافران بولو، همچنین به خاطر شیرینی‌های سنتی و صنایع دستی‌اش معروف است و مغازه‌های زیبای بسیاری را خواهید یافت که سوغاتی‌های بی‌نظیری را به فروش می‌رسانند. در کل اینجا، مکانی فوق العاده برای توقفی شبانه و تجربه محیطی تاریخی است.

عکس: bellaturca.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۹ آبان ۱۴۰۲

نظرات کاربران