بهترین طبیعت در حوالی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین طبیعت در حوالی استانبول

استرس و دغدغه‌های روزمره، تمامیت زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار داده و لازم است راه‌هایی برای مقابله با آن، حتی به صورت مقطعی پیدا ‌کنیم. در این میان حضور در دل طبیعت، یکی از بزرگ‌ترین پادزهرها به شمار می‌آید.

و اما اگر عازم سفر با تور استانبول هستید، باید بدانید بسیاری از گردشگران برای گذراندن تعطیلاتشان، مناطق روستایی یا کوهستانی حومه را انتخاب می‌کنند تا حداکثر بهره را از طبیعت بی‌نظیر این خطه ببرند. در واقع پارک‌ها و ذخایر طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانید با یک سفر یک روزه از استانبول از آنها برخوردار شوید، از یک دریاچه یا جزیره دیدن کنید، راه رفتن خرامان یک آهو را شاهد باشید یا در هنگام پیاده‌روی در جنگل‌ها، به دنبال توت‌های وحشی بگردید.

 

جزایر پرنس در حوالی استانبول (Princes’ Islands)

این منطقه که به آدالار نیز شهرت دارد، یک سفر یک روزه از استانبول را رقم می‌زند. جزایر پرنس در استانبول مشتمل بر ۹ جزیره کوچک در دریای مرمره است که بویوک آدا، کینالی آدا، هیبلی آدا، بورگاز آدا و جزیره صدف از محبوب‌ترین آنها به شمار می‌آیند. جالب است بدانید در هیچ کدام، خبری از وسایل نقلیه موتوری نیست و به جای آنها، صدای آرام زنگ‌های کالسکه و تق تق سم اسب‌ها و حرکت دوچرخه‌ها به گوش می‌رسد.

همانطور که در خیابان‌های باریک این جزایر پرسه می‌زنید، می توانید بوی جنگل‌های کاج را استشمام کنید. طبیعت این جزایر شگفت‌انگیز است. بعلاوه، می‌توانید لباس شنا و حوله را همراه داشته باشید تا از آب تنی در آب‌های شفاف و زیبای این خطه نهایت لذت را ببرید. در ضمن باید گفت شما می‌توانید با اتوبوس‌های دریایی (قایق‌های سریع السیر) یا کشتی‌های معمولی (گزینه‌های کندتر) خود را به این جزایر برسانید.

 

بهترین رستوران‌های خانوادگی استانبول

پارک حیات وحش اورمانیا در حوالی استانبول (Ormanya Wildlife Park)

این پارک که بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه طبیعی در اروپا و سومین گزینه در جهان است، در کوجالی قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور ترکیه به استانبول، یک روز را به قدم زدن در اینجا بگذرانید و ببینید در مرکز توانبخشی حیات وحش چه می‌گذرد. در ضمن، حتما کفش‌های پیاده روی مناسبی را برای گشت و گذار در مسیری ۲۶ کیلومتری همراه داشته باشید. هر چند مسیرهای دوچرخه سواری نیز، در این پارک در نظر گرفته شده‌اند.

گفتنی است این پارک دارای ۷۵ گونه جانوری از جمله اسب، آلپاکا، آهو و آنتلوپ و پرندگانی همچون اردک، قو، طاووس، مرغ عشق و ایموس است. اگر عاشق گردش در فضاهای باز و وسیع هستید، این پارک که بیش از ۹۸۸ هکتار وسعت دارد، پاسخگوی این علاقه خواهد بود. این مکان، حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه با استانبول فاصله دارد و ارزش گذراندن یک روز کامل را داراست.

آدرس: Uzuntarla Mahallesi, 309. Sk. No:99, 41150 Kartepe/Kocaeli, Türkiye

 

آگوا در حوالی استانبول (Agva)

آگوا، در ساحل دریای سیاه و بین رودخانه یشیلچای و رودخانه گوکسو قرار دارد. بنابراین هم می‌توانید به ساحل گردی بپردازید و هم از کناره‌های زیبای هر دو رودخانه بهره‌مند شوید. در ضمن اگر دوست دارید حداکثر بهره را از این فضا ببرید، پیاده ‌روی در جنگل‌های این حوالی را به شدت توصیه می‌کنیم که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از این محدوده واقع شده‌اند.

یکی از بهترین مسیرها، مسیر پیاده روی کورفالی است که در آن، به موازات رودخانه گوکسو و سپس درون جنگل قدم می‌زنید، در حالی که صدای امواج دریای سیاه موسیقی متن آرامش بخشی را به شما هدیه می‌دهد. بعلاوه منظره تپه‌های شنی کورفالی و درختان شاه بلوط و بوته‌ها توت فرنگی وحشی، گل رز و گونه‌های مختلف قارچ را شاهد خواهید بود. گفتنی است آگوا، تنها یک ساعت و نیم با استانبول فاصله دارد. اما ارزشش را دارد که یک شب را در این منطقه بگذرانید و بتوانید نهایت استفاده را از این طبیعت باشکوه ببرید.

 

۴ مورد از بهترین پارک‌های آبی استانبول

فلامینگوکوی در حوالی استانبول (Flamingokoy)

استرس‌های زندگی شهری را فراموش کنید و پرهای صورتی پرندگان فلامینگو را در پارک طبیعی و رستوران فلامینگو در چاتالکا تحسین نمایید. اما به هوش باشید که این پرندگان دوست دارند هنگام صرف غذا به شما نزدیک شوند، حتی گاهی اوقات غذا را از دست شما می‌قاپند!

رستوران، بر روی منوی صبحانه تمرکز دارد که از محصولات طبیعی ارگانیک تهیه شده است. در حالی که سرویس باربیکیو نیز در فضا وجود دارد و می‌توانید گوشت را از شهر خریداری کرده و در اینجا برای خود کباب کنید.

آبشار دوگانچای در حوالی استانبول (Dogancay Waterfall)

این آبشار نیز، استرس روزمره زندگی را از شما دور می‌کند و آرامش و زیبایی را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. جالب است بدانید این آبشار که تنها چند ساعت از استانبول فاصله دارد، در سال ۲۰۱۳ بعنوان یک اثر ملی شناخته شد. این پدیده طبیعی و باشکوه، در روستای ماکسودیه در منطقه ساکاریا گیوه واقع شده و جاده منتهی به آبشار نیز بعنوان مسیر پیاده روی استفاده می‌شود. در مسیری که شما را به این آبشار سه مرحله‌ای می‌رساند، از میان جنگلی انبوه و زیبا عبور خواهید کرد. در ضمن با خیالی آسوده، می‌توانید در استخر آبشار شنا کنید. اما مراقب باشید که سنگ‌های زیادی وجود دارند و عمق آب حدود ۱.۵ متر است.

 

۱۰ راه برای داشتن ماه عسل رمانتیک در استانبول

پارک ملی دریاچه پویرازلار گلو در حوالی استانبول (Lake Poyrazlar Golu National Park)

این پارک ملی که درست خارج از آداپازاری، در استان ساکاریا و به فاصله ۲ ساعت رانندگی از استانبول قرار دارد، بیش از ۱۵۰ نوع پرنده مختلف را در خود جای داده که بسیاری از آنها بومی هستند. این دریاچه، همچنین میزبان انواع مختلفی از ماهی‌ها از جمله کپور و سوف است.

 بازدیدکنندگان این امکان را دارند که دوچرخه‌های آبی را در دریاچه کرایه کنند و این جواهر زیبا کشف نمایند. بعلاوه این محدوده برای پیک نیک و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی ایده‌آل است. هر چند که می‌توانید یک نقطه از چمن‌های سرسبز را انتخاب کنید تا چند ساعت را از ازدحام به دور باشید و مشرف به آب عمیق دریاچه پویرازلار، به استراحت و ریلکس کردن بپردازید.

کولینداگ در حوالی استانبول (Kulindağ)

اگر می‌خواهید آخر هفته خوبی داشته باشید، کافی است به این محدوده کوهستانی در جنگل‌های منطقه بیکوز بیایید که نزدیک به مرکز استانبول واقع شده و ۷ کلبه جذاب را در دل خود جای داده است. این مرکز، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه رانندگی از سمت اروپایی فاصله دارد. بعلاوه بسیار نزدیک به مناطق توریستی اطراف است، از جمله اینکه ۱۴۵ کیلومتر تا ساکاریا، ۹۴ کیلومتر تا ازمیت و ۲۰۰ کیلومتر تا تکیرداغ فاصله دارد.

 

۱۰ تفریح جذاب شبانه در استانبول

شما می‌توانید با پرداخت هزینه مناسب ۱۲۵ لیر ترکیه، معادل تقریبا ۳۰ دلار برای هر نفر، کلبه‌ای را اجاره کنید. گفتنی است هر کلبه، با چشم‌اندازی بی بدیل از تراس و همچنین پارکینگ شخصی، صبحانه کامل روزانه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۳:۰۰ و همچنین یک اتاق و یک حمام از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

در داخل کلبه‌ها امکانات رفاهی مانند تخت، کمد، حوله، شامپو، صابون، دستمال توالت، پنکه و آب گرم وجود دارند. علاوه بر این، در ساخت خانه‌ها از درختان کاج و شاه بلوط استفاده شده و بدین ترتیب می‌توانید تجربه کمپینگ جذابی را در دامان طبیعت سرسبز تجربه کنید.

بعلاوه مهمانان می‌توانند از دوچرخه سواری و پیاده روی در مسیرهای درنظر گرفته شده در این محدوده نیز لذت ببرند. در کنار اینها، غذاهای ترکی و بین‌المللی در رستوران این مجموعه سرو می‌شوند و این فرصت را پیدا خواهید کرد تا طعم‌های ارزشمند مناطق مختلف ترکیه از جمله غذاهای تابه‌ای، سالاد، پاستا و پیتزا را امتحان کنید. ضمن اینکه اینجا، تنها نیم ساعت رانندگی با امکانات ویژه‌ای همچون بازار و قصابی فاصله دارد.

آدرس: Mahmutşevketpaşa, Kibrit Çıkmazı No:6, 34829 Beykoz/İstanbul, Türkiye

 

زروه داگ ایوی در حوالی استانبول (Zirve dağ evi)

زیروه داغ اوی با شیب‌های تند، منظره سرسبز، هوای تازه و صدای پرندگان، فضای زندگی طبیعی را به مهمانانش هدیه می‌دهد. این محدوده که به صورت ۴ فصل به روی علاقمندان باز است، خصوصا در زمستان و پس از بارش برف بسیار زیبا و پرطرفدار می‌شود. اینجا مجموعه‌ای کلبه‌های جذاب را به نمایش می گذارد که چشم اندازی بی بدیل از منظره دریا و جنگل را به ارمغان می‌آورند.

 

بهترین نقاط استانبول برای خوردن صبحانه

و در عین حال با سایر امکانات رفاهی از جمله تراس تماشا، زمین بازی کودکان،مناطق استراحت، منطقه کمپینگ چادر، باغ وحش کوچک و انواع درختان میوه در باغ به زیبایی ترکیب می‌شود. همچنین برای شکم گردی می‌توانید به رستوران روباز و سرپوشیده بروید و از غذاهای تزئین شده محلی و محصولات ارگانیک دریای سیاه برخوردار شوید. گفتنی است این رستوران صبحانه بوفه باز، منوی صبحانه روستایی، غذاهای گوشتی و سالاد  را سرو می‌کند. در نهایت می‌توانید یکی از این کلبه‌ها را با قیمتی حدود ۳۰۰ لیر ترکیه، معادل تقریبی ۷۰ دلار برای دو نفر اجاره کنید.

مشوکیه در حوالی استانبول (Maşukiye)

این بهشت ​​سرسبز که بین مناطق کارتپه و ساپانجا واقع شده است، بهترین انتخاب برای گذراندن یک آخر هفته فوق‌العاده در طبیعت است. مشوکیه که در ۱۲۰ کیلومتری استانبول قرار دارد از نهرهای زیبا، آبشارها و جنگل‌های سرسبز برخوردار است. و در کنار رودخانه، رستوران‌های بسیاری وجود دارند که غذاهای دریایی سرو می‌کنند. در ضمن خانه‌های این محدوده با قیمت ۲۵۰ لیر ترکیه، معادل تقریبا ۶۰ دلار همراه با صبحانه اجاره داده می‌شوند.

برای سرگرمی و برخورداری از هیجان نیز، زیپ لاین و موتورهای چهار چرخ ATV در دسترسند و باید بگوییم ATV ها، بهترین راه برای کشف طبیعت سبز مشوکیه به شمار می‌آیند. بعلاوه این گشت و گذار، می‌تواند با بازدید از باغ وحش ساپانجا ادامه یابد. هدف این مرکز به طور کلی، افزایش آگاهی در مورد حیوانات و طبیعت است. در طول این گردش، قادر خواهید بود انواع مختلف حیوانات را مشاهده کنید و حقایق جالبی در مورد آنها بیاموزید.

 

خاص‌ترین هتل‌های ۵ ستاره استانبول

مودورنو در حوالی استانبول (Mudurnu)

اینجا یکی از شهرهای ایالت بولو است و به هر کجا که بروید، تاریخ را از طریق خانه‌های قدیمی با معماری سنتی عثمانی آن خواهید یافت. در واقع منطقه مودورنو، مهد تمدن‌های بی‌شماری مانند فریگی‌ها، لیدی‌ها، ایرانی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، سلجوقیان و عثمانی‌ها بوده است. جالب است بدانید این شهر بعنوان یک منطقه حفاظت شده شهری، دارای بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی است که به طور رسمی در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده‌اند.

این منطقه که در دامنه‌های انبوه جنگلی و پایین‌تر از کوه بولو، در دره‌ای باریک و صخره‌ای تشکیل شده است، مملو از جنگل‌های کاج و چشمه‌های آب ‌گرم بوده و مکانی عالی برای بازدید در پاییز یا زمستان به شمار می‌آید. اگر تصمیم دارید یک سفر یک روزه به این خطه داشته باشید، حتما از دریاچه‌های باشکوه و زیبای Karamurat و Sülüklü دیدن کرده و یک روز دلپذیر را سپری نمایید. هر دوی این دریاچه‌ها، مکان‌های مناسبی برای ماهیگیری و پیک نیک هستند. همچنین می‌توانید یک مسیر پیاده روی در طبیعت کنار دریاچه یا در دامنه‌های سنگی کوه را طی کنید.

در ضمن توصیه می‌کنیم آخر هفته‌ها به خصوص شنبه‌ها که بازار پرطرفدار این محدوده دایر است، از آن دیدن کنید و اگر قصد اقامت دارید، یک هتل عتیقه با قدمت ۱۷۰ سال با عنوان Hacı Şakirler در اینجا وجود دارد که می‌توانید یک اتاق را برای ۲ نفر با قیمت شبی ۲۵۰ لیر ترکیه، معادل تقریبا ۶۰ دلار همراه با صبحانه و ناهار اجاره کنید.

 

در استانبول کجا اقامت کنیم؟

گوینوک در حوالی استانبول (Göynük)

گوینوک، تنها ۳-۴ ساعت با استانبول فاصله دارد و نوید یک فرار منزوی و آرام را به مسافران تور استانبول می‌دهد. اینجا خلوت‌ترین و آرام‌ترین شهر در ایالت بولو و یک شهر معمولی عثمانی است که با خانه‌ها، هتل‌ها و ویرانه‌های باستانی منحصر به فردش شناخته می‌شود.

گوینوک با مساحتی بالغ بر ۱۴۳۷ کیلومتر مربع، ۷۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اکوسیستم‌های آبی گوینوک شامل نهرها، دریاچه‌های چوبوک و سوننت، دشت‌های سیلابی، مرداب‌ها، تالاب‌ها، تراوش‌های مارپیچ و چشمه‌ها هستند و فضایی بسیار مفرح و باطراوت را برای این محدوده رقم می‌زنند.

گوینوک، همچنین غنی از هنرهای دستی است و همچنین به دلیل غذاهای ارگانیک، مارمالاد اوغوت، پارچه‌ها و کنده کاری‌های چوبی‌اش شهرت دارد. و در عین حال بناهای جذابی همچون قدیمی‌ترین خانه‌های ۷۰۰ ساله، مسجد قاضی سلیمان پاشا، حمام قاضی سلیمان پاشا، برج پیروزی و درختان چنار تاریخی در اینجا به استقبال گردشگران تور ترکیه می‌آیند.

ایگنیادا در حوالی استانبول (İğneada)

در آخر باید بگوییم ایگنیادا، بهشت ​​پنهان ترکیه، بهترین انتخاب برای برخورداری از یک آخر هفته خاص است که حدود ۳ ساعت (۲۶۰ کیلومتر) با استانبول فاصله دارد. این شهر در ساحل دریای سیاه، بسیار نزدیک به مرز بلغارستان، در میان جنگل‌های لونگاز واقع شده که برای دوستداران کمپینگ، پیاده روی و ساحل گردی بسیار جذابیت دارد. همچنین می‌توانید از تور قایق رودخانه کامو، با قیمت‌هایی عالی برخوردار شوید.  

ساحل ایگنیادا که کیلومترها ادامه دارد، تنها ۱۰۰ متر با مرکز ایگنیادا فاصله دارد. این ساحل با عرض ۴۰-۵۰ متر برای عموم آزاد و رایگان بوده و جاهایی وجود دارد که می‌توانید تخت آفتابگیر و چتر اجاره کنید و خدمات غذا و نوشیدنی را با قیمت‌هایی بسیارمناسب دریافت نمایید. همچنین، چند رستوران غذای دریایی در کنار ساحل وجود دارند.

 

گشت و گذار در بازار ادویه استانبول

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران