بازدید از کاخ‌های دلمه باغچه و توپکاپی

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بازدید از کاخ‌های دلمه باغچه و توپکاپی

از جمله جاذبه‌های گردشگری مهمی که در تور استانبول باید به دیدنشان بروید، کاخ‌های تاریخی و باشکوه این شهر هستند که هر کدام به دوره‌ای خاص بر می‌گردند. دو مورد از مشهور‌ترین این کاخ‌ها، توپکاپی و دلمه باغچه بوده که هر دو از اقامتگاه‌های سلاطین به شمار می‌آمدند اما تفاوت‌های ماهوی با یکدیگر دارند. در مقاله‌ای که امروز برایتان گرد آورده‌ایم به مرور ویژگی‌های هر کدام از این کاخ‌ها، محل قرار گیری‌شان، قیمت بلیط ورودی و چیزهای از این دست می‌پردازیم تا یک راهنما کامل برای بازدید از هر دو داشته باشیم.

 

راهنمای بازدید از کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی از دیرباز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به شمار می‌آمده است. این کاخ در یک مکان استراتژیک در سِراگلیو در یکی از بخش‌های مهم تاریخی استانبول قرار گرفته که زمان قلب امپراطوری عثمانی به شمار می‌آمد. جایی که حرم سرای سلطان قرار داشت و تا سال ۱۸۵۳ میلادی نیز اقامتگاه رسمی سلطان وقت بود تا این که سلطان عبدالمسید دستور داد تا اقامتگاه به کاخ دلمه باغچه که به تازگی ساخت آن پایان یافته بود منتقل شود و این پایان دوران باشکوه این کاخ زیبا بود.

کاخ توپکاپی در نقطه‌ای قرار گرفته که به خوبی مشرف به دریای مرمره، تنگه بسفور و شاخ طلایی استانبول است و در فاصله‌ی کمی از ایاصوفیه قرار دارد. گفته می‌شود این کاخ درست در جایی قرار گرفته که در زمان یونان باستان، آکروپولیس در آن‌جا قرار داشت و حتی حالا هم می‌توان بعضی از بقایای آن را در موزه داخل بنا مشاهده کرد. دسترسی به کاخ توپکاپی بسیار ساده است و چون در مرکز شهر قرار دارد، به راحتی با وسایل نقلیه عمومی نیز می‌توانید به این مکان بروید.

ساخت بنای توپکاپی در سال ۱۴۵۳ به دستور سلطان محمد و درست بعد از فتح قسطنتنیه شروع شد و کار ساخت تا سال ‍۱۴۵۹ به طول انجامید. او برای طراحی این بنا هنرمندان به نام و برجسته‌ای از سراسر کشور را فراخواند تا به همراه هم بتوانند شکوه عثمانی را با ساخت کاخی زیبا به نمایش بگذارند. توپکاپی به جای این که تنها از یک ساختمان تشکیل شده باشد، مجموعه‌ای از چند بنا شامل چند اقامتگاه، حرم‌ سرا، حیاط و بخش‌های مختلف است. البته چیزی که الان می‌بینید، دقیقا همان بنایی نیست که در سال ۱۴۵۹ ساخته شده بود و به مرور در قرون بعدی بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. همچنین در سال ۱۵۰۹ به واسطه‌ی زمین لرزه و در سال ۱۶۶۵ به واسطه‌ی آتش سوزی، آسیب‌هایی به توپکاپی وارد شده بود که آن‌ها نیز به مرور ترمیم شدند.

 

گردش در محله کادیکوی، استانبول

در زمان ورود به مجموعه، ابتدا به حیاط اول کاخ ورود خواهید کرد که شامل موزه ایا ایرنه، موزه و فروشگاه قصر توپکاپی، فروش بلیط و رستوران کونیالی می‌شود. حیاط دوم شما را به خود کاخ و کنسول پادشاهی که بنایی شگفت‌انگیز است می‌برد. مجموعه ساعت‌هایی که از کشورهای مختلف اروپایی به سلاطین عثمانی هدیه شده را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید. همچنین یک مجموعه اسلحه نیز در این محل به نمایش گذاشته شده که قدیمی‌ترین آن‌ها به ۶۰۰ سال پیش بر می‌گردد. در نهایت هم به آشپزخانه قصر خواهید رسید. در حیاط سوم به سالن بزرگ مهمانان، سالن نمایش مجموعه لباس‌های سلاطین که از سال‌های ۱۴۶۰ تا ۱۸۵۶ جمع آوری شده و گنجینه پادشاهی می‌رسید که مجموعه‌ای از آثار و اشیا گران‌بها و دیدنی در آن نگهداری می‌شود. در نهایت حیاط چهارم نیز شامل عمارت زیبای مسیدیه، عمارت چوبی و چند بنای دیگر می‌شود.

چیزی که در بخش‌های مختلف این بنا مشاهده خواهید کرد، جلوه‌ی زیبایی از هنر در بین مردم استانبول بوده و حال و هوای این کاخ هم کاملا متمایز از قصرهای اروپایی، المان‌های محلی را به خوبی در خود نشان می‌دهد. مجموعه‌های ارزشمندی که در بخش‌های مختلف کاخ توپکاپی نگهداری می‌شوند، ارزش بازدید از این بنا را دوچندان می‌کنند.

اگر کارت موزه استانبول را داشته باشید، می‌توانید از موزه کاخ توپکاپی به رایگان دیدن کنید اما برای بازدید از داخل کاخ و همچنین حرم سرا باید بلیط جداگانه تهیه نمایید. بلیط ورودی برای کاخ در حال حاضر ۳۲۰ لیر بوده که اگر قصد بازدید از حرم سرا را هم داشته باشید، باید ۴۲۰ لیر پرداخت کنید. این مکان بین ساعات ۹ صبح تا ۱۸ عصر فعال خواهد بود که البته بلیط فروشی از ساعت ۱۷:۳۰ متوقف می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که قصر در روزهای سه شنبه بسته است و امکان بازدید از آن‌جا وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید برای بازدید از این محل، از میدان تکسیم سوار تراموای خط T1 شوید یا از جاهای مختلف شهر با استفاده از خطوط اتوبوس رانی به این محل بروید.

 

آشنایی با معروف‌ترین مسجدهای استانبول

  • آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul
  • شماره تماس: 00902125120480

 

راهنمای بازدید از کاخ دلمه باغچه

انتقال اقامتگاه سلاطین عثمانی به کاخ دلمه باغچه یک تغییر اساسی به شمار می‌رفت و دلیل آن نیز سبک و سیاه متفاوت این کاخ نسبت به توپکاپی بود. این بنا به سبک کاملا اروپایی ساخته شد و برای تکمیلش حدود ۱۳ سال زمان نیاز بود. وقتی در سال ۱۸۵۶ کار ساخت کاخ دلمه باغچه به پایان رسید به سرعت به اقامتگاه سلطان وقت بدل شد و این روند تا سال ۱۹۲۲ و پایان دوره عثمانی ادامه داشت. البته کسی که دستور ساخت این بنا را داده بود، تنها ۵ سال فرصت زندگی در آن‌جا را داشت و سپس در همین محل درگذشت.

این کاخ یک بنای رویایی و چشم نواز است. جایی که از همان ابتدای ورود با جزییات جذابش شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد و همین طور که به داخل ساختمان می‌روید، هنر به کار رفته در طراحی کاخ دلمه باغچه را بیشتر درک خواهید کرد. باغ زیبا و سرسبز و کنده‌کاری‌ها در کنار عظمت بنای کاخ، یک ترکیب ویژه را به وجود آورده‌‌اند. جالب این که یکی از روش‌های بازدید از کاخ دلمه باغچه، شرکت در تورهای دریایی و تماشای آن از درون تنگه بسفور است.

پیش و پس از ساخته شدن کاخ دلمه باغچه، ساختمان‌های بسیاری در سبک نئوکلاسیک و باروک در استانبول ساخته شدند که در واقع سیر تغییرات در این شهر را به خوبی نشان می‌دهد. چندین مورد از این ساختمان‌های قدیمی هنوز هم در استانبول سالم هستند و به هتل‌های باشکوه یا مراکز فرهنگی بدل شده‌اند.

در زمان بازدید از کاخ دلمه باغچه، حتما باید از سالن غذاخوری بازدید کنید. در این بخش میزها و صندلی‌هایی را می‌بینید که با چوب چوب بلسان، آبنوس و ماهون و به شکلی بی‌نظیر ساخته شده‌اند. البته این که بگوییم از کجا بازدید کنید و از کجا نه اصلا کار درستی نیست، چون باید جزء به جزء کاخ دلمه باغچه را بگردید و جزییات این بنای زیبا را مرور کنید.

 

با گالاتاپورت استانبول آشنا شوید

جاذبه‌های متعددی در این مکان وجود دارد که یکی از مهم‌ترینشان، چهل‌چراغ ۴.۵ تنی بوده که هدیه ملکه ویکتوریا به این کاخ است و بزرگ‌ترین چهل‌چراغ بوهمیان در کل جهان به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۴ یک گالری نقاشی در این مکان افتتاح شد و آثار ارزشمندی از هنرمندان ترک و بین‌المللی در آن جا به نمایش در آمد. همچنین چند سال پیش، در بخشی که قبلا حرم سرا بوده، نمایشگاهی به آثار به جا مانده از مصطفی کمال آتاتورک -بنیان گذار ترکیه مدرن- اختصاص داده شده است.

حقایق جالی درباره کاخ دلمه باغچه وجود دارد. برای مثال اگر به داخل حرمسرا بروید، می‌بینید چیزهایی شبیه به پنجره در آن‌جا وجود دارد که در واقع برای بازدید زنان حرمسرا از مراسمات مختلف تعبیه شده بود به گونه‌ای که آن‌ها از نظرها پنهان بمانند. همچنین آتاتورک در همین مکان و در ساعت ۹:۰۵ صبح، ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در این محل فوت کرد و ساعت آن‌جا را در همان زمان متوقف کرده‌اند و قرار است برای همیشه در این حال باقی بماند. ساخت این بنا در زمان خود، ۵ میلیون سکه طلای عثمانی برای این امپراطوری هزینه در پی داشت که به صورت حدودی در مقیاس سال ۲۰۲۲، هزینه‌ی آن چیزی نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. یکی از چیزهایی که باعث نزول امپراطوری عثمانی شده بود، ساخت همین کاخ و خالی شدن خزانه‌ی آن‌ها از سکه‌های طلا و در نهایت از دست رفتن قدرت بود.

این کاخ در منطقه بشیکتاش واقع و در شرق تنگه بسفور در بخش اروپایی استانبول واقع شده است. جایی بین بنادر بشیکتاش و کاباتاش که حدودا از میدان تکسیم ۱.۲ کیلومتر فاصله داشته و پیاده نیز می‌توانید این مسیر را طی کنید. محل قرار گیری این کاخ نیز به گونه‌‌ای است که می‌توانید با خطوط اتوبوس‌رانی خود را به این محل برسانید. در واقع بهتر است با وسایل نقلیه عمومی به این محل بروید چون با تاکسی ممکن است برای مدتی در ترافیک گیر کنید.

بلیط ورودی به کاخ دلمه باغچه در حال حاضر ۳۰۰ لیر است و تنها یک نوع بلیط در آن‌جا فروخته شده و با استفاده از آن، تمامی قسمت‌های قصر را می‌توانید ببینید. این کاخ همه روزه بین ساعات ۹ تا ۱۸ فعال بوده اما از ساعت ۱۷:۳۰ دیگر بلیط فروشی انجام نمی‌شود.‌این کاخ روزهای دوشنبه تعطیل است و امکان بازدید از آن‌جا را نخواهید داشت. در حال حاضر دیگر نه در کاخ دلمه باغچه و نه درکاخ توپکاپی، واکسین چک نمی‌شود و همه می‌توانند از این دو بنا دیدن نمایند. البته قیمت بلیط‌ها قبل از کرونا به این شکل نبود و افزایش چشم‌گیری داشته است.

 

راهنمای کامل گردش در منطقه شیشلی

  • آدرس: Vişnezade, Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul
  • شماره تماس: 00902122369000
۱۱ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران