جنگل‌ها و دره‌های خوفناک ایران!

جاذبه‌های گردشگری داخلی
جنگل‌ها و دره‌های خوفناک ایران!

برای بسیاری از ما، طبیعت گردی یعنی قدم زدن در میان جنگلی سرسبز، گوش دادن به صدای پرندگان و بو کردن هوای مطبوعی که این درختان به وجود می‌آورند. هر شهری که جنگلی زیبا دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند ... اما همیشه این طور نیست. جنگل‌ها و البته دره‌ها با توجه به ماهیت پر پیچ و خم و مرموزی که دارند، همیشه داستان‌هایی را نیز همراه خود خواهند داشت که گاهی این داستان‌ها ترسناک و هرس آور می‌شوند. چند مکان خاص در ایران نیز وجود دارد که داستان‌های ترسناک و اتفاقاتی که برایشان رخ داده باعث می‌شود تا هر کسی جرعت وارد شدن به آن‌ها را نداشته باشد!

اگر می‌خواهید در سفرهای داخلی خود، از چنین جنگل‌ها و دره‌های خوفناک دیدن کنید، امروز ما مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

جنگل جیغ

وقتی صحبت از جنگل‌های ترسناک در ایران می‌شود، یکی از اولین‌ جاهایی که باید از آن‌ها اسم برد، جنگل جیغ بوده که در طرقبه مشهد و در نزدیکی روستایی به نام سربرج قرار دارد. این روستا و جنگل چسبیده به آن‌جا که در سال‌های اخیر به نام جنگل جیغ شهرت پیدا کرده، کمی بیش از ۳۰ کیلومتر از مرکز شهر دور است و با توجه به نزدیک به طرقبه خیلی راحت می‌توانید به آن‌جا برسید. اما چرا این مکان، جایی ترسناک محسوب می‌شود. جنگل جیغ در طول روز جایی زیبا بوده که گردشگران از آن‌جا بازدید می‌کنند اما شب‌ها صدای عجیبی شبیه به جیغ از دل جنگل به گوش می‌رسد.

همین صدای جیغ است که اهالی و خیلی‌هایی که به نزدیکی این مکان می‌آیند را ترسانده و باعث شده تا داستان‌های خوفناکی از این محل روایت شود. این مهم از سال ۱۳۹۰ با پر شدن رودخانه آغاز شده و همین به روایت‌های عجیب از جنگل جیغ دامن زده است. البته تئوری‌های زیادی درباره علت اصلی شنیده شدن صدای جیغ از دل جنگل بازگو شده که از هجوم ملغ‌ها تا پیچیدن صدای باد در شاخ و برگ و همچنین صدای جیرجیرک‌ها به خاطر خروش آب می‌باشد. با این حال هنوز هم کم‌تر کسی را می‌بینید که جرعت کرده و شب به دل این جنگل با آن صدای عجیبی که از آن‌جا به گوش می‌رسد، بزند. آیا شما هم دوست دارید در سفر با تور مشهد سری به این جنگل بزنید؟

باغ سنگی درویش خان

این مکان در واقع یک جنگل طبیعی نیست بلکه یک حرکت اعتراضی بوده که حالا تصویری هراس آور را در شهر سیرجان پدید آورده است. صاحب این باغ درویش خان اسفندیار پور بود که از نوادگان طایفه‌ای اصیل در منطقه به حساب می‌آمد. او که از نعمت شنوایی بی‌بهره بود بعد از قوانین اصلاحات ارضی، بخش زیادی از زمین‌های خود را از دست داد و به نشانه اعتراض دست از کشاورزی و دامداری برداشت و در همین حین تمامی درختان باغ او خشک شدند. پس از چند سال که درختان کاملا خشک شدند، او سنگ‌هایی را به این چوب‌های خشک آویزان کرد تا نمادی از میوه‌های واقعی باشد که برای دهه‌ها روی درختان این باغ رشد می‌کردند و در نهایت نیز وقتی او در سال ۱۳۸۶ و در سن ۸۳ سالگی درگذشت، در همین مکان به خاک سپرده شد.

حالا تصویر باغی خشک با درختان سنگی، اگر چه منظره‌ای متفاوت و منحصر به فرد را پدید آورده و گردشگران زیادی از آن‌جا بازدید می‌کنند اما به همان حال جنگلی خوفناک نیز محسوب می‌شود که ترس را به دل هر بیننده‌ای می‌اندازد و وارد شدن به آن‌جا مخصوصا شب‌ها، جرعت می‌خواهد. برای بازدید از این مکان باید در ۳۰ کیلومتری جاده سیرجان به بافت، با عبور از بلورد و میاندوآب، تابلوی مسیر باغ سنگی را دیده و به سمت جهت مشخص شده حرکت کنید.

 

معرفی غارهای خربس در سفر به قشم

تالاب ارواح مازندران

تالاب ارواح اگر چه یک جنگل محسوب نمی‌شود، اما در قلب مکانی جنگلی واقع شده و فکر کردیم بهتر است در این لیست از آن‌جا نیز نام ببریم. این تالاب در نزدیکی نوشهر و در دل یکی از جنگل‌های بسیار زیبا مملو از درختان توسکا و مرمز قرار گرفته و نام آن نیز در اصل تالاب مرمز است. اما چه چیزی باعث شده تا این مکان لقب یکی از ترسناک‌ترین نقاط در ایران را به خود اختصاص دهد؟ وجود درختانی که از کم شکسته‌اند، آب باتلاقی، مهی که اغلب در هوای آن‌جا وجود داشته و فضایی که در نهایت به وجود می‌آید، حس و حالی شدیدا ترسناک را به وجود می‌آورد.

در واقع همین حال و هوای تالاب و سکوتی که باعث می‌شود، کوچک‌ترین صداها از جمله صدای حشرات و پرندگان و بادی که لا به لای درختان حرکت می‌کند به گوش برسد و به این وهم و ترس دامن بزند. تالاب ارواح مازندران از آن دست جاهایی است که در طول روز همه جرعت رفتن به آن‌جا را داشته و از بخش‌هیا مختلفش بازدید می‌کنند اما کم‌تر کسی گردش شبانه به این محل زیبا را انتخاب می‌کند مگر آن‌ها که اهل کارهای عجیب و فعالیت‌ها ماجراجویانه هستند.

دره ستارگان قشم

شاید لیست جنگل‌های ترسناک ایران خیلی طولانی نباشد اما اگر بخواهیم به دره‌های ترسناکی که در کشورمان هستند بپردازیم، می‌توانی مقاله‌های زیادی را پر کنیم. قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که در تور قشم، شما می‌توانید دو مورد از دره‌های ترسناک و متفاوت در ایران را مشاهده کنید که یکی از آن‌ها دره‌ی ستارگان است. دره‌ای فوق‌العاده زیبا و البته اسرار آمیز که بومی‌های این منطقه اعتقاد دارند با برخورد ستارگان به زمین درست شده و داستان‌های بسیار زیادی در مورد آن‌جا نقل می‌کنند.

این داستان‌ها به خاطر وزش باد در میان دالان‌‌های موجود در دره و صدایی که به وجود می‌آورند، ترسناک شده و قصه‌های عجیبی در مورد آن‌جا روایت می‌شود که از وجود ارواح و اجنه تا موجودات فرازمینی را شامل می‌شود.

جهنم دره

اما از یک دره‌ی سنگی و خالی از فضای سبز به مناطق کوهستانی نزدیک به شهر خوی در آذربایجان غربی بریم و جایی را به شما معرفی کنیم که با نام جهنم دره شهرت داشته و آنقدر در ذهن مردم بومی منطقه به مکانی بد یمن بدل گشته که تا جای ممکن سعی می‌کنند برای گشت و گذار به آن‌جا نروند. البته این باور به اتفاقات تلخی بر می‌گردد در دره‌ برای افراد مختلف افتاده و این اتفاق به واسطه‌ی وجود کوه‌های بلند و مناطق صعب‌البور است که در نهایت باعث مرگ بسیاری شده و خیلی اوقات جسدهای این افراد نیز پیدا نشده است.

در نهایت این منطقه را باید از هر نظر مورد تنفر مردم آذربایجان غربی مخصوصا مردم شهر خوی بدانید و به همین دلیل هم هست که نام جهنم دره را برای آن انتخاب کرده‌اند. با این حال در نمای کلی، این دره‌ نمایی فوق‌العاده زیبا داشته و شاید اگر داستان‌های مردم شهر را درباره‌اش نشنیده باشید، به هیچ وجه برایتان ترسنک جلوه نکند.

 

مقایسه قشم با دیگر مقاصد محبوب ایران و جهان

دره اجنه

برای این یک تجربه‌ی واقعی ترسناک را در طبس داشته باشید، پیشنهاد ما به شما این است که شب را در دره‌ی اجنه بگذرانید. دره‌ای که مردم محلی به آن کال جنی می‌گویند و با دره‌هایی که به شکلی ویژه شکل گرفته‌اند، دالان‌ها و دخمه‌های کوچک و بزرگ و دیواره‌های خاص و عجیبش، حس و حالی عجیب دارد اما آن‌جایی ترسناک می‌شود که شب‌ها صدای باد در میان این دالان‌ها، صداهایی عجیب را تولید می‌کند. صداهایی که هر چقدر هم که به خودتان بگویید از حرکت باد در دل دره ایجاد می‌شود باز هم آن حس ترس را در دلتان حفظ خواهد کرد.

بسیاری از مردم طبس مخصوصا آن‌هایی که سن و سال بیشتری دارند، این مکان را منزلگاه اجنه و ارواح می‌دانند و داستان‌هایی در رابطه با ربوده شدن دختران جوان توسط این موجودات عجیب در داخل دره را برایتان تعریف خواهند کرد. جدا از بازدید از این محل، پیشنهاد می‌کنیم حتما پای مردم محلی در باره کال جنی بنشینید و داستان‌های جالب در مورد این محل را بشنوید.

دره ارواح

اما اگر راهی خوزستان شدید یا در این استان زیبا زندگی می‌کنید، بد نیست وارد مسیری سخت و برای بسیاری خوفناک شده و از کول خرسان یا دره ارواح دیدن کنید. این دره‌ یکی از زیباترین مناطق طبیعی در خوزستان است که چشمه‌های طبیعی از دل دیواره‌های آن به بیرون جوشیده و وجود درختانی همچون نخل، بادام کوهی و انگور، یک منظره‌ی رویایی و کم‌نظیر را در آن‌جا می‌سازد.

دیواره‌های این دره‌ در بعضی از بخش‌ها به ۲۰۰ متر هم می‌رسد و مسیر داخل آن به اندازه‌ای است که تنها یک نفر می‌توانید از آن عبور کند و در بعضی مناطق، همیان یک نفر نیز به زحمت رد می‌شود. کلیات خود این مکان ترسناک نیست بلکه اسمی که روی آن گذاشته شده و باور پیشینیانی که در این مناطق زندگی می‌کردند و آن‌جا را خانه‌ی ارواح می‌دانستند، باعث شده تا این محل به عنوان یکی از جاهای ترسناک ایران شناخته شود.

 

برترین جاذبه‌های طبیعی مشهد

غار قاتل

در آخر بد نیست نگاهی به یکی از غارهای ترسناک ایران نیز بندازیم تا تنوعی در نوشته‌ی امروزمان ایجاد کنیم. غاری که نام اصلی آن غار پرآو است که سالانه گردشگران زیادی برای دیدنش به آن‌جا رفته و غارنوردان زیادی برای کاوش آن‌جا را انتخاب می‌کنند. این غار عمودی سرد و عمیق بوده و مسیر رسیدن به پایینش بسیار دشوار است و با توجه به این که افراد زیادی تا به حال جان خود را در آن‌جا از دست داده‌اند، به آن غار قاتل می‌گویند. غاری که فضای تاریک و نمور آن، مو به تن هر کسی سیخ می‌کند.

۰۸ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران