کاروانسرای والده خان در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
کاروانسرای والده خان در استانبول

 تور استانبول، توری ایده‌آل برای داشتن سفری رنگارنگ و متفاوت است. چرا که در این سفر می‌توان انواع مختلفی از تفریحات را به صورت یکجا تجربه کرد. مهم نیست در سفر خود دنبال چه تفریحی هستید چرا که در استانبول می‌توانید به هر آنچه که دوست دارید برسید. از جمله این تفریحات می‌توان به تفریحات شبانه، خرید، بازدید از مکان‌های تاریخی، لذت گردش در سطح شهر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این مقاله به معرفی کاروانسرای تاریخی والده‌ خان استانبول پرداخته‌ایم. همراه ما باشید تا با این مکان بی‌نظیر در دل استانبول آشنا شوید.

 

معرفی کاروانسرای والده خان استانبول

کاروانسرای والده خان از جمله مهم‌ترین کاروانسراهایی است که در شهر استانبول قرار دارد. این بنا در قرن هفدهم میلادی به فرمان ماه پیکر سلطان، که در آن زمان مقام ملکه مادر را داشت ساخته شد. هدف از ساخت این بنا تسهیل کار کشتی‌های تجاری بود که در گلدن هورن لنگر می‌انداختند. این کشتی‌ها بارهای خود را در این کاروانسرا خالی و نگه داری می کردند. بنابراین تاجران می‌توانستند با اقامت در این کاروانسرا استراحت کرده و کل خستگی راه را از تن خود خارج کنند. همچنین کاروانسرای والده خان مکانی برای اقامت ایرانیان مقیم استانبول بود. امروزه نیز این بنا به مکانی برای بازدید توریست‌ها برای آشنایی بیشتر با تاریخ و سبک معماری دوران حکومت عثمانی تبدیل شده است.

 

۸ جاذبه‌ی گردشگری طبیعی در استانبول

تاریخچه کاروانسرای والده خان استانبول

کاروانسرای والده خان بنایی مربوط به قرن ۱۷ میلادی بوده و بهترین اقامتگاه دوران خود به شمار می‌آمد. به طوری که افراد معروف و به نام بسیاری در آن زمان در این کاروانسرا اقامت کرده بودند. البته قشر اصلی میهمانان این اقامتگاه بیشتر تاجران بودند. این کاروانسرا به قدری محبوب بود که توانست در سال ۱۶۵۲ عنوان بهترین کاروانسرای استانبول را از آن خود کند. این ساختمان دارای جایگاه مخصوصی برای قرار دادن وسیله مسافران بود. همچنین رختخواب، لحاف، قالی و بالش در اختیار تمامی مسافران قرار داده می‌شد. علاوه بر آن بخشی برای فروش کتاب‌هایی که از کشورهای دیگر تهیه شده بود اختصاص داده بودند. این کتاب‌فروشی‌ها سالیان درازی در این مکان فعالیت داشتند تا اینکه در سال ۱۹۵۰ میلادی تعطیل شدند.

بخش‌های مختلف کاروانسرای والده خان استانبول

ساختمان کاروان‌سرای والده خان از ۲ طبقه و ۳ صحن تشکیل شده است. این کاروانسرا دارای وسعت بالایی بوده و بزرگترین کاروان‌سرا در استانبول محسوب می‌شود. این بنا دارای بخش‌های مختلفی بوده و در آن زمان به دلیل تجهیزات و امکانات رفاهی که داشت از محبوبیت بالایی بین مسافران و تاجران بزرگ برخوردار بود. از جمله بخش‌های تشکیل دهنده این کاروانسرا می‌توان به اصطبل واقع در زیرزمین یکی از صحن‌ها اشاره کرد. بنابراین مسافران می‌توانستند اسب‌های خود را در این اصطبل‌ها نگه‌داری کرده و به دلیل فاصله‌ای که با اتاق‌ها داشت باعث آزار و اذیت آن‌ها نمی‌شد. این صحن خان صغیر نام داشته و از بقایای دوران بیزانس محسوب می‌شد. تعداد اتاق‌ها برای اقامت مسافران در صحن‌ اول و دوم ۱۵۲ و در صحن سوم ۵۷ عدد بود. در این اتاق‌ها رختخواب و وسایل ضروری برای استراحت و رفاه مسافران تامین می‌گردید.

از دیگر بخش‌های بسیار مهم کاروانسرای والده خان، مسجد اختصاصی آن است. این مسجد به دلیل قدمت بالایی که دارد بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. شکل امروزی آن مربوط به سال ۱۹۵۲ میلادی است. این مسجد به منظور برگزاری آیین و مراسم دینی در دوران حکومت عثمانی ساخته شد. برای بازدید از مسجدی با سبک معماری عثمانی در تور استانبول توصیه می‌کنیم در این بازدید حتما سری به مسجد کاروانسرای والده خان نیز بزنید.

 

هزینه خوردن غذای خیابانی در استانبول

طریقه بازدید از کاروانسرای والده خان استانبول

همان طور که گفته شد کاروانسرای والده خان در شهر استانبول قرار داشته و به دلیل قدمت و وسعت زیادی که دارد یکی از معروف‌ترین کاروانسراهای این شهر به حساب می‌آید. علاقه‌مندان به بازدید از این بنا می‌توانند به کمک وسایل حمل و نقل عمومی شهر استانبول به این مکان دسترسی پیدا کنند. آدرس دقیق این مجموعه در زیر آورده شده است:

Cakmakcilar Yokusu Tarakcilar Cad. Beyazit, Fatih, Istanbul, Turkey

ورود به این مکان رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی نیست. توجه داشته باشید که بازدید از این کاروانسرا در تمامی روزهای هفته از ساعت ۶ صبح تا ۸ شب به غیر از دوشنبه‌ها مقدور است. علاقه‌مندان بهتر است حدود ۱ ساعت از زمان خود را در لیست برنامه‌های گردشگری استانبول در سفر با تور ترکیه به بازدید از کاروانسرای تاریخی والده خان اختصاص دهند.

۰۲ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران