۹ سوغات مشهور ایرانی نزد گردشگران خارجی

جاذبه‌های گردشگری داخلی
۹ سوغات مشهور ایرانی نزد گردشگران خارجی

سالانه عده زیادی به کشور ما سفر می‌کنند و هر کدام با یک ایده و نگاهی متفاوت به این سرزمین می‌آیند. فارغ از شهری که به آن سفر می‌کنند و بازخوردی که ایران برایشان خواهد داشت، مطمئن باشید تمام مسافران، چیزی با خود خریده و به کشورشان سوغات می‌برند. اما معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین این سوغات‌ها در کشورمان کدام‌ها هستند؟ اگر شما هم این سوال را در ذهنتان دارید، با ما در این نوشته همراه شوید تا به جواب آن برسیم.

 

فرش و گلیم دست‌بافت

فرش ایرانی، بدون شک از پرطرفدارترین سوغاتی است که گردشگران از کشورمان با خود به خانه می‌برند. شاید این محصولات گرانقیمت باشند، اما از دید مردم جهان یک اثر هنری محسوب شده و داشتنش برایشان بسیار با ارزش خواهد بود. البته آن‌هایی که نمی‌توانند فرش‌های گران‌قیمت را تهیه کنند، احتمالا به دنبال گلیم‌های کوچک یا حتی کوسن‌هایی با طراحی سنتی می‌روند تا هم ارزان‌تر برایشان تمام شود و هم حملش برای سفر بازگشت، آسان باشد.

 

سفر به مشهد با قطار بهتر است یا هواپیما؟

پارچه‌های سنتی

پارچه‌های سنتی ایرانی، یکی دیگر از مهم‌ترین سوغاتی است که بسیاری از گردشگران خارجی در سفر به ایران تهیه می‌کنند. این پارچه‌ها می‌توانند طرح‌های اسلیمی یا بته جقه را شامل شوند و از رنگ‌های طبیعی در آن‌ها استفاده شده باشد. البسه‌ای که با پارچه‌های سنتی (بعضا دست‌بافت) دوخته می‌شود یا حتی محصولاتی همچون کیف نیز طرفداران زیادی دارد. با توجه به بازار اصفهان برای این محصولات، خیلی از گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، محصولات این چنینی را خریداری می‌کنند.

خوراکی‌ها

برای مردمی که به غذاهای خوشمزه‌ معروفند، مسلما داشتن چند سوغات خوشمزه نیز دور از ذهن نیست. اما خارجی‌ها در سفر به ایران چه چیزهای خوشمزه‌ای با خود سوغات می‌برند. حقیقت این است که بسته به جایی که می‌روند، این محصولات ممکن است متفاوت باشد، در اصفهان مسلما گز می‌خرند، آن‌هایی که برای زیارت به قم رفته‌اند، گز خواهند خرید، در خیلی جاها آجیل به وفور خریداری می‌شود و در تور مشهد هم حتما اقدام به خرید زعفران و ادویه‌جات خواهند کرد.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

مینا کاری و خاتم کاری

اصفهان اما به یک چیز دیگر نیز معروف است و آن هم ظروف میناکاری زیبایی است که با رنگ آبی خود خودنمایی می‌کند. این محصولات چشم‌نواز از جمله دیگر چیزهایی هستند که گردشگران خارجی در سفر به نصف جهان سوغات می‌خرند. البته در این میان نباید از محصولات فوق‌العاده‌ی خاتم کاری به سادگی گذشت که از صنایع چوبی متفاوت ایران هستند و هنرمندان بسیاری در تولید آن‌ها شریکند.

فیروزه

خیلی از گردشگران خارجی برای دیدن نیشابور به کشورمان سفر می‌کنند، جایی که بهترین سنگ‌های فیروزه دنیا را دارد و البته هنر فیروزه کوبی نیز از دیرباز در آن پاس داشته می‌شده است. در این شهر نه تنها آن‌ها می‌توانند سنگ‌های فیروزه را به صورت خام یا به شکل زیورآلات خریداری کنند، بلکه ظروف فیروزه کوبی نیز، برای آن‌ها مهیاست تا سوغات متفاوت ایران را با خود به خانه ببرند.

گیوه

گیوه شاید دقیقا به این شکل در دنیا بافته نشود، اما جاهایی در دنیا هستند که پاپوش‌هایی را به این شکل درست می‌کنند. تفاوت گیوه و با دیگر پاپوش‌ها طرح زیبای آن است که باعث شده به این شکل در چشم گردشگران خارجی جا باز کند. این پاپوش‌های زیبا یک کفه چرمی داشته و رویش را با الیاف پشمی می‌بافند.

 

گشتی در پارک ساحلی زیتون قشم

سفال و سرامیک

ایرانی‌ها سابقه‌ای بسیار طولانی در تولید ظروف سفالی زیبا دارند و این را می‌توانید در موزه‌های متفاوتی در ایران مشاهده کنید. شهرهای زیادی در این زمینه فعال هستند و گردشگران خارجی، هر جایی از این مملکت سفر کنند، می‌توانند محصولات سفالی خریداری کنند. اگر چه شهر لالجین در استان همدان به عنوان شهر جهانی سفال شناخته می‌شود، اما شهرهای لاهیجان، نطنز، میبد و ... نیز در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارند.

مینیاتور ایرانی

محصولات مینیاتور، طرفداران خاصی برای خود دارد. کارهای هنری متفاوتی که در گذشته تنها در خدمت پادشاهان بود و می‌توانید نمونه‌ی آن‌ها را در کاخ‌هایی همچون چهلستون، عالی قاپو و ... ببینید، اما حالا هنرمندان کوچک و بزرگ طرح‌های متفاوت آن را در گوشه‌های مختلفی از این کشور به فروش می‌رسانند.

سرویس چای

شاید برایتان عجیب باشد، اما سرویس چای به این شکلی که در ایران تولید می‌شود، به ندرت در جای دیگری از جهات باشد. به همین دلیل است که سرویس چای به یک سوغات تبدیل شده و خیلی از گردشگران، این محصولات را خریداری می‌کنند و با خود به خانه می‌برند.

 

ماه عسلی رویایی در بهترین هتل‌های مشهد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران