روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا

گردشگران خارجی در سفر خود با دغدغه حمل و نقل و جابجایی در سطح شهر به منظور گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری مواجه هستند. چرا که در سفرهای خارجی هزینه تاکسی‌ها بالا بوده و مسافرت بدون گشت و گذار شهری بی‌معنی خواهد بود. پس باید به دنبال روش‌های حمل و نقل عمومی دیگری بود تا هم بتوان در سطح شهر به گشت و گذار پرداخته و هم سفری اقتصادی داشت. از آنجایی که تور آنتالیا از جمله تورهای پرطرفدار در آژانس‌های مسافرتی می‌باشد این مقاله را به معرفی بهترین روش‌های حمل و نقل عمومی در این شهر زیبای ترکیه اختصاص داده‌ایم. چنانچه شما نیز قصد سفر به شهر آنتالیا را داشته و دوست دارید از لحظه به لحظه خود استفاده کرده و تمامی جاذبه‌های دیدنی آن را کشف کنید چند دقیقه از زمان خود را به خواندن مطالب این مقاله اختصاص دهید.

 

روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا

معمولا به دلیل گران بودن هزینه بنزین در کشور ترکیه اغلب مردم محلی آن از وسیله‌های حمل و نقل عمومی به جای اتومبیل شخصی برای جابجایی استفاده می‌کنند. این موضوع برای گردشگران خارجی نیز صادق بوده و بهترین راه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر استفاده از وسیله‌های حمل ونقل عمومی است. یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های جابجایی در سطح شهر آنتالیا تاکسی است. البته هزینه تاکسی در مقایسه با دیگر وسیله‌ها گران‌تر بوده و به همین دلیل برای کسانی که دوست دارند سفر ارزان‌تری را تجربه کنند توصیه نمی‌شود. از طرفی دیگر آنتالیا دارای خط مترو شهری نیست. در عوض شبکه گسترده حمل و نقل عمومی را اعم از اتوبوس، مینی بوس و تراموا دارد. هر چند که این وسیله‌های حمل و نقل عمومی مدام در حال حرکت در سطح شهر هستند اما برای استفاده از هر کدام از آن‌ها باید یک سری اطلاعات کلی را داشته باشید. در ادامه به بررسی تک تک این موارد خواهیم پرداخت.

 

فعالیت‌های مناسب کودکان در سفر به آنتالیا

 

  • تاکسی در آنتالیا

همانند تمامی نقاط دنیا جابجایی با تاکسی در سطح شهر آنتالیا نیز امکان‌پذیر است. با اینکه کرایه تاکسی‌ها در مقایسه با دیگر روش‌های حمل و نقل بالا هستند اما به دلیل سریع و راحت بودن ترجیح بسیاری از گردشگران تور ترکیه می‌باشند. در تمامی تاکسی‌های آنتالیا، تاکسی‌ متر قرار دارد. بنابراین شما می‌توانید از صحت کرایه‌ای که پرداخت می‌کنید مطمئن باشید. توجه کنید که کرایه‌ها با توجه به ساعت و شدت ترافیک می‌توانند بیشتر یا کمتر شوند. معمولا در اوج ترافیک شهری و ساعت ۱۲ شب الی ۶ صبح کرایه‌ تاکسی‌ها تا یک و نیم برابر در آنتالیا افزایش دارند.

تاکسی انتخابی ایده‌آل برای جابجایی در سطح آنتالیا برای کسانی است که به صورت دسته جمعی سفر می کنند. چرا که کرایه کل بین چند نفر تقسیم شده و شما با پرداخت سهم خودتان می‌توانید یک گشت و گذار ارزان، سریع و راحت را تجربه کنید. چنانچه تعدادتان زیاد باشد کرایه تاکسی با دیگر روش‌های حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس یا مینی بوس تفاوت چندانی نخواهد داشت.

 

بهترین رستوران‌های فضای باز در آنتالیا

  • اتوبوس در آنتالیا

اگر به فکر پیدا کردن روشی ارزان برای گشت و گذار در آنتالیا و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری آن هستید، اتوبوس را پیشنهاد می‌دهیم. خوشبختانه در سطح شهر آنتالیا شاهد ایستگاه‌های اتوبوس متعددی خواهید بود. بنابراین دسترسی به اکثر نقاط شهر توسط اتوبوس‌ها ممکن خواهد بود. مسیرهای خط اتوبوسرانی در آنتالیا با حروف آلفابه و عدد نامگذاری می‌شوند. همچنین مسیری که اتوبوس قصد طی کردن آن را دارد در قسمت جلویی و عقبی اتوبوس نوشته می‌شود. شما می‌توانید قبل از سفر با تور آنتالیا نقشه‌ای از مسیر اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مربوطه را تهیه کنید تا با حداقل هزینه به گشت و گذار تمامی نقاط شهر بروید.

توجه داشته باشید که قبل از سوار شدن به اتوبوس‌های آنتالیا باید کارت مخصوصی را جهت پرداخت کرایه تهیه کنید. چرا که اتوبوس‌ها پول نقد قبول نمی‌کنند. برای این منظور می‌توانید به سوپرمارکت‌ها و یا دکه‌های سطح شهر مراجعه کنید. آنتالیا کارت یکبار مصرف نبوده و قابلیت شارژ‌ تا سقف مورد نظر شما را دارد. به عنوان یک نکته کلیدی بهتر است بدانید که در صورت عدم تهیه آنتالیا کارت می‌توانید از یکی از مسافران برای پرداخت کرایه شما از طریق کارت تقاضا کنید. معمولا آن‌ها درخواست شما را قبول خواهند کرد. سپس مبلغ کرایه را به صورت نقد به آن‌ها پرداخت کنید.

 

تفریحات آنتالیا در چهار فصل سال

  • مینی بوس یا دولموش در آنتالیا

در سفر به تمامی شهرهای ترکیه، به خصوص کلان‌ شهرهای آن، شاهد مینی‌بوس‌های حمل و نقل عمومی خواهید بود. به این مینی‌بوس‌ها دولموش می‌گویند. اغلب بومیان و افراد محلی دولموش را برای جابجایی در سطح شهر ترجیح می‌دهند. زیرا دولموش از تاکسی ارزان‌تر بوده و از اتوبوس سریع‌تر و راحت‌تر است. پیدا کردن دولموش در آنتالیا کار دشواری نبوده و شما تقریبا در تمامی خیابان‌ها شاهد این ون‌های مسافربری درون شهری خواهید بود. توجه داشته باشید که دولموش‌ها همانند اتوبوس‌ها باید در یک مسیر مشخص و تعیین شده‌ای رفت و آمد کنند. به همین دلیل می‌توانید نام مسیری که دولموش قصد حرکت در آن را دارد، پشت شیشه ماشین مشاهده کنید. در پرداخت کرایه دولموش نیازی به تهیه آنتالیا کارت ندارید. چرا که کرایه‌ها به صورت نقدی دریافت می‌شوند.

  • تراموا در آنتالیا

از دیگر روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا سوار شدن به تراموا شهری آن است. در کل تعداد خط‌های ترموا در آنتالیا ۲ عدد است. با اینکه تنها دو خط تراموا در آنتالیا وجود دارد اما امکان دسترسی به اکثر مکان‌ها را به کمک این دو خط خواهید داشت. زیرا اکثر مکان‌های گردشگری که توریست‌ها قصد بازدید از آن‌ها را دارند در مسیر این دو خط واقع شده‌اند. تراموا آنتالیا هر ۳۰ دقیقه یک بار حرکت کرده و کرایه آن در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۵ لیر ترکیه در نظر گرفته شده است. چنانچه هتل خود را به مقصد بازدید از جاذبه‌های گردشگری آنتالیا ترک کردید حتما یک بار هم که شده باشد از تراموا این شهر استفاده کنید.

 

بازدید از آبشار و رودخانه ماگناوات، آنتالیا

  • اتوبوس دریایی در آنتالیا

روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا صرفا محدود به سفرهای زمینی نمی‌شود! چرا که در این سفر می‌توانید سفر به اتوبوس دریایی شده و در کنار پیمودن مسیر رسیدن به مقصد از سفر دریایی کوتاه خود نیز لذت ببرید. اتوبوس دریایی آنتالیا هر روز دو بار به سمت کمر حرکت می‌کند. بنابراین اگر قصد سوار شدن به آن را دارید باید راس ساعت مشخص در اسکله کاله ایچی آنتالیا حضور داشته باشید. با این کار می‌توانید تجربه سفر یک روزه از آنتالیا به کمر را داشته و یک روز خود را به گشت و گذار در شهر زیبای کمر اختصاص دهید. ساعات حرکت اتوبوس دریایی آنتالیا به سمت کمر هر روز ساعت ۹ صبح و همچنین ۴ بعدازظهر است. چنانچه قصد بازگشت از کمر به آنتالیا را از طریق همین اتوبوس دریایی دارید باید در یکی از ساعت‌های ۱۰:۳۰ صبح یا ۵:۳۰ بعدازظهر در اسکله کمر حاضر شوید. پیمودن این مسیر به صورت رفت یا برگشت به زمانی در حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه نیاز دارد.

ترانسفر فرودگاهی به هتل در آنتالیا

اولین جابجایی که در سطح شهر آنتالیا خواهید داشت، مسیر فرودگاه تا هتل مورد نظر خود است. چنانچه با ترو آنتالیا سفر کرده و از قبل هتل خود را رزرو کرده باشید می‌توانید در صورت وجود از ترانسفر رایگان هتل بهره ببرید. در غیر این صورت باید یکی از روش‌های معرفی شده در بالا را انتخاب کنید. به عنوان راهکار بعدی می‌توان از تاکسی یا خط اتوبوس مخصوص فرودگاه استفاده کرد. برای کرایه تاکسی تنها کاری که باید انجام دهید مراجعه به باجه کرایه تاکسی فرودگاه آنتالیا است. به منظور بهره‌مندی از خط اتوبوس نیز می‌توانید با یکی از دو خط ۶۰۰ و ۸۰۰ همراه شوید:

خط اتوبوس ۶۰۰ فرودگاه آنتالیا: اتوبوس‌های این خط هر ۱ ساعت ترمینال‌های شهر را به مقصد فرودگاه ترک کرده و بعد از رسیدن به فرودگاه دوباره به سمت ایستگاه مربوطه خود حرکت می‌کنند. به پایانه‌های اصلی اتوبوس در آنتالیا اتوگار (Otogar) می‌گویند.

خط اتوبوس ۸۰۰ فرودگاه آنتالیا: خط دوم که با شماره ۸۰۰ شناخته می‌شود در منطقه لارا آنتالیا فعالیت داشته و هر ۲ ساعت مسیر بین فرودگاه و ایستگاه اصلی را می‌پیماید.

توجه داشته باشید که استفاده از اتوبوس فرودگاه برای مسافرانی که چمدان و بار سنگینی دارند می‌تواند خسته کننده و اذیت کننده باشد. در این صورت تاکسی فرودگاه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

بازدید از شهر باستانی المپوس، آنتالیا

جمع‌بندی

اگر تا این قسمت از مقاله همراه ما بوده‌ باشید قطعا با تمامی روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا آشنا شده‌اید. تمامی این روش‌ها می‌توانند به نوبه خود بهترین گزینه انتخابی برای گردشگران تور آنتالیا باشند. بنابراین در پاسخ به سوال بهترین روش حمل و نقل عمومی در آنتالیا کدام است؟ باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. مثلا اگر مشکل محدودیت بودجه ندارید گشت و گذار با تاکسی بهترین انتخاب ممکن است. زیرا در هر نقطه از شهر که بخواهید می‌توانید تاکسی را کرایه کرده و بدون ذره‌ای پیاده‌روی یا اتلاف وقت به مقصد خود برسید. علاوه بر آن گزینه‌هایی مثل اتوبوس، دولموش و تراموا نیز می‌توانند شما را در داشتن یک سفر اقتصادی با تور آنتالیا همراهی کنند. در صورتی که قصد سوار شدن به اتوبوس‌های شهری آنتالیا را دارید تهیه آنتالیا کارت از سوپرمارکت یا یکی از دکه‌های سطح شهر را فراموش نکنید.

۱۴ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران