نول کارت دبی چیست؟

جاذبه‌های گردشگری دبی
نول کارت دبی چیست؟

برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی دبی از جمله مترو و اتوبوس، نیاز به کارت‌های الکترونیک خاصی به نام نول کارت دبی (Dubai Nol Card) خواهید داشت که خیلی‌ها آن را با نام کارت مترو دبی نیز می‌شناسند. تنها با استفاده از نول کارت است که می‌توانید، بلیط مترو را پرداخت نمایید. برای آشنایی بیشتر و نحوه خرید این کارت، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنیم.

 

خرید نول کارت دبی

در سفر با تور دبی، تمامی نول کارت‌ها را می‌توانید از دستگاه‌های ارائه بلیط در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس خریداری کنید. همچنین در این ایستگاه‌ها باجه‌هایی هم در نظر گرفته شده که در آن‌جاها نیز امکان خرید این بلیط‌ها را خواهید داشت. خوشبختانه برای خرید نول کارت، هم می‌توانید از انواع کارت‌های اعتباری استفاده کنید و هم این که با پول نقد مبلغ را پرداخت نمایید.

بر اساس مبلغ اولیه‌ای که برای بلیط پرداخت می‌کنید، یک شارژ اولیه نیز در آن‌ها در نظر گرفته شده است. شما بعد از استفاده کارت، هر زمان که بخواهید، می‌توانید در هر باجه‌ی فروش بلیطی در مترو و ایستگاه‌های اتوبوس، آن را دوباره شارژ کنید.

 

هزینه تفریحات دبی چقدر است؟

سیستم منطقه بندی در دبی

یک سیستم منطقه بندی برای پرداخت مبلغ هر سفر در نظر گرفته شده که "نول زون" نام دارد و با توجه به این منطقه بندی می‌توانید، مبلغ تمام شده‌ی سفر خود که باید با نول کارت دبی پرداخت نمایید را تخمین بزنید. اگر قصد دارید در تور دبی از سیستم حمل و نقل عمومی دبی استفاده کنید، خیلی مهم است که این منطقه بندی را حتما بلد باشید. این مناطق در نقشه‌هایی که در مترو و اتوبوس وجود دارند، ثبت شده و خیلی راحت می‌توانید، روی آن‌ها مبدا و مقصد خود را پیدا کنید و منطقه بندی را ببینید. هزینه بلیط نیز سه پله دارد که به شرح زیر است:

  • سفر درون یک منطقه
  • سفر از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر
  • سفری که از دو منطقه یا بیشتر گذر می‌کند و سقف پرداخت محسوب می‌شود

با توجه به نوع نول کارتی که خریداری می‌کنید و ما در زیر انواع آن‌ها را نیز به شما معرفی خواهیم کرد، مبلغ پرداختی برای این سفرها به صورت زیر خواهد بود:

 

سفر درون منطقه‌ای

کارت نقره‌ای: ۳ درهم    کارت طلایی: ۶ درهم    کارت شخصی: ۳ درهم     کارت قرمز: ۴ درهم

 

سفر از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر

کارت نقره‌ای: ۵ درهم    کارت طلایی: ۱۰ درهم    کارت شخصی: ۵ درهم     کارت قرمز: ۶ درهم

 

سقف پرداخت

کارت نقره‌ای: ۷.۵ درهم    کارت طلایی: ۱۵ درهم    کارت شخصی: ۷.۵ درهم     کارت قرمز: ۸.۵ درهم

عکس: mydubaistay.com

 

انواع نول کارت دبی

موقع خرید کارت مترو دبی، احتمالا با انواع رنگ‌های آن مواجه خواهید شد و برای سوال پیش می‌آید که هر کدام از آن‌ها، چه خصوصیاتی دارند. اگر توریست هستید، دنبال هیچ کدام از این کارت‌های دیگر نباشید و باید نول کارت قرمز تهیه کنید. این کارت‌های کاغذی بوده و قیمت ۲ درهم است و می‌توانید آن را به سه شکل شارژ کنید. برای ۱۰ سفر، برای ۵ سفر یا برای یک روز استفاده کامل که اگر قرار است حسابی در دبی بچرخید، بهتر است نسخه یک روزه را انتخاب کنید. همچنین این کارت‌ها برای شارژ مجدد و استفاده، ۹۰ روز فعال خواهند بود.

از مزیت این کارت‌ها برای گردشگران این است که شما تعداد سفر شارژ می‌کنید و در نهایت چیزی ته کارتتان باقی نخواهد ماند. خرید شارژ یک روزه کامل بدون محدودیت، ۲۰ درهم است و اگر بخواهید از جاذبه‌های گردشگری دبی دیدن کنید، این نوع شارژ برایتان به صرفه خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که نول کارت دبی قرمز را نمی‌توانید برای اتوبوس خط ۱۰۵ به مقصد میراکل گاردن استفاده کنید. از نول کارت قرمز می‌توانید برای پرداخت بلیط مترو، اتوبوس، تراموا و اتوبوس دریایی استفاده کنید.

 

ورزرش‌ها و تفریحات آبی دبی

عکس: dubaijunkies.com

 

کارت نقره‌ای هم می‌تواند برای گردشگرانی مناسب باشد که مدتی طولانی در دبی هستند. این کارت‌ها در کنار امکان پرداخت بلیط حمل و نقل عمومی برای پرداخت پارکینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا ۵ سال بعد از خرید نیز، کماکان فعال خواهد بود.قیمت کارت نقره‌ای ۲۵ درهم است که البته یک شارژ ۱۹ درهمی نیز همان ابتدا در خود دارد و همچنین قیمت سفرها در آن نیز، کم‌تر از دیگر کارت‌ها خواهد بود.

کارت‌های طلایی و آبی بیشتر به درد محلی‌ها می‌خورد و دارای بعضی امکانات خاص است. برای مثال، با کارت طلایی می‌توانید در کلاس طلایی مترو، تراموا یا اتوبوس سوار شوید و کارت آبی نیز برای افراد خاص است و عکس پاسپورت شما بر روی آن حک می‌شود.‌ کارت آبی به صورت ۷ روزه تا یک ساله خریداری می‌شود و از تمامی کارت‌های دیگر گران‌تر است.

عکس: timeoutdubai.com

 

۱۰ نکته درباره کارت حمل و نقل دبی

حالا که با نول کارت دبی آشنایی پیدا کردید، بهتر است کمی در مورد حمل و نقل عمومی در دبی بدانید. این شهر با این که وسعت خیلی زیادی ندارد اما دارای سیستم حمل و نقل عمومی مدرن و بسیار خوبی است و مخصوصا برای گردشگران، هزینه‌های رفت و آمد در این شهر را به شدت کاهش می‌دهد.

  • مترو دبی نه تنها از جمله مدرن‌ترین سیستم‌های مترو خاورمیانه است، بلکه بسیار تمیز، سریع و به موقع بوده و با توجه به هزینه‌ی پایین استفاده از آن، اولین چیزی است که برای رفت و آمد در دبی پیشنهاد می‌شود.
  • تاکسی‌ها در دبی بسیار گران هستند اما از ماشین‌های مدل بالا و بسیار عالی بهره می‌برند. تمامی تاکسی‌های دبی به تاکسی‌متر مجهز هستند.
  • سیستم اتوبوسرانی دبی تقریبا به تمامی نقاط شهر دسترسی دارد اما در نظر داشته باشید که برای پرداخت بلیط، بهتر است از قبل نول کارت دبی را خریداری نمایید. اتوبوس‌های شهری دبی نیز بسیار عالی بوده و در همه‌ی آن‌ها کولر نصب شده است. همچنین اتوبوس‌ها ارزان‌‌ترین وسیله‌ی حمل و نقل در شهر به حساب می‌آیند.
  • در فرودگاه دبی مترو وجود دارد و می‌توانید با هزینه‌ای کم از فرودگاه به مرکز شهر بروید.
  • سیستم مترو دبی در روزهای هفته بین ساعت ۶ تا نیمه شب کار کرده، پنج‌شنبه‌ها تا ۱ شب فعال است و روزهای جمعه کار خود را از ۱ بعد از ظهر آغاز کرده و تا ۱ شب به خدمات رسانی می‌پردازد.
  • در مترو دبی نیز، واگن‌های مجزا تنها برای بانوانت وجود دارد. عموما ۴ واگن تنها برای استفاده بانوان در نظر گرفته می‌شود که با علامت‌ مشخص شده‌اند.

 

سفر با کودکان به دبی و تجربه تفریحات رایگان

عکس: arabianbusiness.com

 

  • امکان خوردن و نوشیدنی در ایستگاه‌های مترو و داخل قطار را نخواهید داشت. در نظر داشته باشید که رعایت نکردن قوانین در دبی، جرایم نسبتا سنگینی را برایتان به همراه دارد.
  • نیازی به خرید بلیط برای بچه‌های زیر ۵ سال در هیچ کدام از سیستم‌های حمل و نقل عمومی دبی نیست. پس نیازی نیست که نول کارت دبی را برای بچه‌ها هم خریداری کنید و آن‌ها می‌توانند، همراه شما سوار مترو و اتوبوس و حتی اتوبوس دریایی شوند.
  • پرداخت نکردن هزینه‌ی درست مترو، ۱۴ درهم جریمه دارد و اگر سعی کنید، بدون پرداخت بلیط از مترو یا اتوبوس خارج شوید، باید جریمه‌ی ۲۰۰ درهمی پرداخت کنید.
  • مونوریل جزیره نخل نیز جزو سیستم مترو به حساب آمده و می‌توانید با استفاده از نول کارت دبی، مبلغ سفر خود به این جزیره مصنوعی را نیز پرداخت کنید.

عکس: arabianbusiness.com

 

در نهایت، اگر قصد دارید در دبی به نقاط دور و نزدیک بروید و سعی دارید در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و همه جا با تاکسی رفت و آمد نکنید، حتما از نول کارت و سیستم حمل و نقل عمومی دبی استفاده نمایید.

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران