مهم‌ترین رکوردهای گینس در دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
مهم‌ترین رکوردهای گینس در دبی

در دبی همه همیشه به دنبال ساخت بزرگ‌ترین‌ها و بهترین‌ها هستند. می‌خواهند رکوردها را بشکنند، بیش‌ترین گردشگران را به سمت خود جذب کنند و دارایی‌هایشان را به رخ دیگران بکشند. از همین رو هست که همیشه لقب‌هایی همچون بزرگ‌ترین، پربازدیدترین و خیلی‌ ترین‌های دیگر را درباره اماکن مختلف در تور دبی می‌شنوید. پس بهتر دیدیم از میان بیش از ۴۰ مورد از رکوردهای گینس که در دبی وجود دارد بعضی از مهم‌ترین‌هایِ آن‌ها را در این نوشته به شما معرفی کنیم.

 

بلندترین برج جهان

بیایید از معروف‌ترینِ این رکوردها شروع کنیم. برج خلیقه با ۸۲۸ متر ارتفاع، بلندترین برج‌ جهان و بزرگ‌ترین سازه‌ی ساخت بشر به حساب می‌آید که ۱۶۳ طبقه دارد و دارای آبزرویشن دک دنیاست که در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ برای مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. این برج به تنهایی چندین رکورد گینس را در اختیار دارد که بلند‌ترین لانژ، بلند‌ترین آسانسور، بلندترین رستوران و ... تنها چند نمونه از آن‌ها هستند.

مرتفع‌ترین استخر بدون لبه‌ی دنیا

در برج زیبایی که برای ریزورت آدرس بیچ ساخته در JBR ساخته شده، یک استخر بدون لبه (Infinity Pool) در طبقه ۷۷ قرار داده‌اند تا این استخر، مرتفع‌ترین در نوع خود باشد. موقعی که در این ریزورت اقامت داشته باشید، می‌توانید در ارتفاع ۲۹۴ در یک استخر بدون لبه شنا کنید. البته این استخر تنها برای افراد بزرگسال بوده و کودکان و نوجوانان، امکان استفاده از آن را نخواهند داشت.

 

راهنمای سفر ۴۸ ساعته با تور دبی

بزرگ‌ترین آبنمای رقصان جهان

این رکورد قبلا در اختیار خود دبی بوده و این آبنمای جلوی برج خلیقه بود که لقب بزرگ‌ترین آبنمای رقصان را به خود اختصاص داده بود و نمایش‌های فوق‌العاده‌ای را برای گردشگران به نمایش می‌گذاشت. اما از ۲۲ اکتبر سال ۲۰۲۰ آبنمای جزیره‌ی نخل رکورد قبلی را شکست و با مساحت ۷۳۲۷ متر مربع، حالا بزرگ‌ترین آبنمای رقصان جهان به حساب می‌آید که موتورهای آن، هنگام نمایش آب را تا ارتفاع ۱۰۵ متری به هوا پرتاب می‌کنند.

عمیق‌ترین استخر جهان

تا به حال به غواصی در عمق ۶۰ متری آن هم در فضای بسته و کنترل شده فکر کرده‌اید؟! دبی استخر خاصی را در سال ۲۰۲۱ افتتاح کرد به نام Deep Dive Dubai که با ۱۴ میلیون لیتر آب چنین عمقی را برای مراجعه کنندگانش به همراه دارد. جالب است که دکورهای فوق‌العاده جذابی در این مکان فراهم شده و اول مسیر، یک مکان کم عمق با همین دکورها است که می‌توانید با لباس‌های مبدل حتی شبیه به پری دریایی وارد آب شوید و از شما با تجهیزات ضد آب، عکاسی می‌شود.

سریع‌ترین ترن هوایی دنیا

در نزدیکی دبی و در جزیره‌ی یاس، یک تم پارک با نام "دنیای فِراری" وجود دارد که لوگوی این شرکت ماشین سازی را در همه جای آن مشاهده خواهید کرد. چیزی که فراری به آن معروف است، سرعت بوده و بس و مهم‌ترین قسمت این تم پارک نیز ترن هوایی فورمولا روسا (Formula Rossa) است که سرعتش به ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته بازی‌های هیجان انگیز دیگری هم در این پارک وجود دارند که برای سواری بر هر کدامشان، حسابی باید دل و جرعت داشته باشید.

 

چیزهایی که باید قبل از سفر به دبی بدانید

بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا

 هنوز در مورد دبی مال صحبت زیاد است. این که معیار حساب کردن بزرگ‌ترین مرکز خرید باید متراژ یا تعداد فروشگاه‌ها و یا چیز دیگری باشد. در مورد دبی مال، این مکان بزرگ‌ترین از نظر ابعاد بوده و چیزی نزدیک به ۱.۱ میلیون متر مربع بزرگی دارد و تعداد فروشگاه‌های آن به بیش از ۱۲۰۰ عدد می‌رسد.

بلندترین هتل دنیا

هتل گِوورا (Gevora) در حال حاضر لقب بلند‌ترین هتل دنیا را در اختیار دارد که ۳۵۶ متر ارتفاع داشته و دارای ۵۲۸ اتاق و سوییست است. البته در حال حاضر، اتاق‌های هتل ریتز کارلتون (Ritz-Carlton) در هنگ کنگ در طبقات ۱۰۲ تا ۱۱۸ واقع شده‌اند اما این هتل در ساختمانی تجاری واقع شده و کاربری‌های متفاوتی دارد. بنای هتل گوورا به طور کلی مختص به این هتل بوده و از این رو، بلندترین هتل دنیا محسوب می‌شود.

بیشترین تعداد آسمان خراش در یک شهر

شاید در این نوشته بیشتر انتظار بلندترین و بزرگ‌ترین آسمان‌خراش‌ها را داشتید، اما در نظر بگیرید که دبی بیشترین تعداد ساختمان‌های بالای ۳۰۰ متر را در جهان دارد. در واقع هیچ کجای دنیا -حتی نیویورک- دارای این تعداد نیست. در سال ۲۰۱۹ تعداد آسمان خراش‌های بالای ۳۰۰ متر دبی به ۲۱ عدد می‌رسید و این تعداد در سال ۲۰۲۲ و با به اتمام رسیدن چند پروژه‌ی در حال انجام، بیشتر نیز خواهد شد.

 

معرفی هتل ۵ ستاره و لاکچری ME دبی

پیچیده‌ترین برج جهان

البته منظور ما از پیچیده در این‌جا پیچ خورده است. برج سایان (Cayan) با چرخش ۱.۲ درجه‌ای و ارتفاع ۳۰۷ متر، پیچیده‌ترین یا پیچ‌ خورده‌ترین برج جهان محسوب شده که در نهایت از پایین تا بالا، بنای کلی آن ۹۰ درجه می‌چرخد. این بنای فوق‌العاده زیبا یکی از متفاوت‌ترین مناظر شهری را در دبی ساخته که سوژه عکاسی بسیاری از گردشگران نیز به شمار می‌رود.

طولانی‌ترین زیپلاین دنیا

البته این یکی خیلی برای خود دبی نیست و در اطراف این شهر واقع شده است. در شمال امارات و در راس الخیمه، شما می‌توانید سوار مرتفع‌ترین نقطه در این کشور (۱۹۳۴ متر که البته رکورد جهانی محسوب نمی‌شود) سوار زیپلاینی شوید که کار خود را از ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۸ آغاز کرده و توانسته با مسیر ۲۸۳۱ متری خود، بلندترین زیپلاین بدون توقف در دنیا لقب بگیرید. تجهیزات کاملا مدرن و عالی، نمای کوهستانی، و ۷ خط مختلف زیپلاین از جمله ویژگی‌های این مکان هستند.

طولانی‌ترین زیپلاین شهری دنیا

دومین رکورد زیپلاین برای دبی و امارات مربوط به زیپلاین بسیار معروف XDubai به طول یک کیلومتر است که در دبی مارینا واقع شده و شما را از بالای برج‌های امواج و با ارتفاع ۱۷۰ متری به پایین می‌فرستد.‌ این مسیر، طولانی‌ترین زیپلاین شهری در دنیا به حساب آمده و البته مسیری بسیار سریع هم هست که در جاهایی به ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در نهایت مسیر شما به نزدیکی مرکز خرید مارینا مال می‌رسید.

 

اقامت در بهترین هتل‌های Bluewaters Island دبی

مرتفع‌ترین زمین تنیس جهان

تصویر این زمین تنیس یکی از معروف‌ترین تصاویر کلاسیک از ویژگی‌های دبی بوده که سال‌ها در تبلیغات گردشگری این شهر به نمایش گذاشته می‌شد. زمین تنیسی که در جایگاه فرود هلیکوپتر برج‌العرب و در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و در ارتفاع ۲۱۱ متری قرار دارد.

بزرگ‌ترین باغ گل جهان

باغ گلی به این بزرگی آن هم وسط صحرا؟ این از آن کارهایی است که تنها در دبی مشاهده خواهید کرد. میراکل گاردن (Miracle Garden) در اول قرار بود یک تم پارک شود اما بعدها تصمیم مسئولان آن تغییر کرد و حالا باغ گلی‌ست با هزاران هزار گل زیبا که هر بخشش به شکلی متفاوت دکور شده است. مثل یک هواپیمای بزرگ که همه‌ جای آن را با گل پوشانده‌اند. این محل نه تنها جایی بسیار عالی برای قدم زدن و لذت بردن از فضای فوق‌العاده و عطر گل‌هاست، بلکه می‌توانید، عکس‌هایی بسیار جذاب نیز در این باغ بزرگ ثبت کنید. میراکل گاردن البته به تنهایی خود دارای چندین رکورد است، مثلا هواپیمای A380 آن بزرگ‌ترین چینش گل جهان به حساب می‌آید، مرتفع‌ترین گل آرایی جهان در آن‌جا انجام شده و خیلی چیزهای دیگر که در کتاب رکوردها به ثبت رسیده است.

بزرگ‌ترین کتاب جهان

این کتاب با ابعاد ۵ متر در ۸.۰۶ متر و ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن، بزرگ‌‌ترین کتاب جهان به حساب می‌آید که در ۴۲۹ صفحه مهم‌ترین اتفاقات زندگی حضرت محمد (ص) و تاثیرات مثبت اسلام در زندگی مردم منطقه را روایت می‌کند. از این کتاب در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و تا حالا رکورد بزرگ‌ترین کتاب جهان را حفظ کرده است.

بزرگ‌ترین حلقه طلایی جهان

زیورآلات خاص و بزرگ زیادی در جهان هستند که عموما به خاطر سنگ‌های قیمتی خاصی که دارند معروفند. با این حال طلا در دنیای اعراب بسیار اهمیت داشته و بازار طلای بزرگ دبی با آن زیورآلات عجیب و باور نکردنی، گواه این مدعاست. بزرگ‌ترین حلقه طلایی دنیا نیز در این بازار با نام نجمة طیبة قرار گرفته است. این حلقه ۶۴ کیلو طلای ۲۱ عیار در خود داشته و حدود ۵ کیلو الماس و ۶۱۵ کریستال سواروسکی در آن به کار رفته شده است. برای ساخت آن از ۵۵ طلا کار مجرب استفاده شده و هزینه‌ی این کار نیز حدود ۳ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

اوج هیجان با اسکای دایوینگ در دبی

بلندترین زنجیر طلایی دست ساز جهان

این یکی از آن چیزهای عجیب است که ۱۰۰ هنرمند در کنار هم در طول ۴۵ روز، توانستند یک زنجیر طلایی ۲۶۵ کیلوگرمی را بسازند. این مهم به مناسبت بیستمین سال برگزاری جشنواره خرید دبی انجام شده بود و از سال ۲۰۱۵ در بازار طلای دبی نگهداری می‌شود.

بزرگ‌ترین هزارتوی عمودی جهان

برج هزارتو (Maze Tower) یکی از جاذبه‌های خیابان شیخ زائد به حساب می‌آید. برجی فوق‌العاده جذاب که با طراحی خاص خود، یک هزار تو ۳۹۷۴ متری را ساخته و از همین لحاظ نیز رکورددار گینس است.

بزرگ‌ترین قاب جهان

در آخر به یکی از ابنیه خاص دبی باید اشاره کنیم که "قاب دبی" نام داشته و برای ساخت آن این ایده وجود داشت که از هر سمتش، تصویری متفاوت از دبی را به تصویر می‌کشد. از شهر قدیم که به این قاب نگاه کنید، تصویر آسمان‌خراش‌های دبی را خواهید دید و از سمت دیگرش، نمایی از شهر قدیم و آن حال و هوای خاص دبی را مشاهده خواهید کرد.

البته همانطور که گفتیم این‌ها بخشی از رکوردهای دبی هستند و البته بخواهیم به شهرهای اطراف نیز بپردازیم، ابوظبی خود چندین رکورد مهم از جمله بزرگ‌ترین تم پارک سرپوشیده‌ی جهان را دارد.

 

شکم گردی در ۷ کافه‌ی خانوادگی دبی

۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران