راهنمای استفاده از متروی دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
راهنمای استفاده از متروی دبی

تور دبی مقصدی بسیار جذاب و مدرن است که بازدیدکنندگان آن از سراسر دنیا خودشان را به این خطه کویری می‌رسانند. یکی از پیامدهای هجوم توریست‌ها به این شهر ایجاد ترافیک و انبوه جمعیت در خیابان‌های آن است. برای مقابله با این مشکل خط متروی دبی به کمک مردم و مسافرین آمده تا از ترافیک خیابان‌ها کم کند و توریست‌ها را به سرعت به مقصد برساند. در اینجا به نحوه استفاده و معرفی متروی دبی می‌پردازیم.

 

درباره متروی دبی

دبی یکی از مدرن‌ترین خطوط متروی دنیا را دارد. متروی این شهر کاملا خودکار و بدون راننده بوده و بخشی از آن زیرزمین و برخی بخش‌های آن به صورت هوایی است. بیشتر بخش‌های خط قرمز به موازات جاده شیخ زاید عبور می‌کند و خط سبز موازی با نهر دبی، از طریق دیرا و منطقه بور دبی می‌گذرد. خط سوم آن نیز در حال افتتاح در سال جدید است. متروی دبی عمر زیادی ندارد و در رده پروژه‌های جدید این شهر محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در آینده پیشرفت بیشتری داشته باشد. اولین بخش پروژه در سال ۲۰۰۶ استارت خورد و پس از گذشت ۳ سال اولین ایستگاه آن به بهره برداری رسید.

بلیط و هزینه‌ها مترو دبی

سیستم حمل و نقل دبی به چند قسمت تقسیم شده و شما بنابراین که از چند منطقه عبور می‌کنید هزینه پرداخت خواهید کرد.  انواع مختلفی از کارت‌های حمل و نقل وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید. اما به طور کلی توریست‌ها یا بلیط قرمز می‌خرند و یا کارت نقره‌ای. این که کدام یک برای شما مناسب‌تر است به مدت اقامت و تعداد دفعات استفاده از مترو بستگی دارد. قیمت بلیط قرمز ۲ درهم امارات است و ۹۰ روز اعتبار دارد اما کارت نقره‌ای ۲۵ درهم است و تا ۵ سال می‌توان از آن استفاده کرد. این کارت‌ها قابل شارژ هم هستند.

 

تجربه رفتن بر فراز برج خلیفه در دبی

نحوه استفاده از مترو دبی

بعد از این که وارد مترو می‌شوید به سمت افسر فروش بلیط بروید و درخواست کارت قرمز و یا نقره‌ای کنید و به کدام ایستگاه سفر می‌کنید.  هزینه را می‌توانید با پول نقد و یا کارت اعتباری پرداخت کنید. برای گذر از گیت کارت را جلوی کارت‌خوان بگیرید و مطمئن شوید که گیت سمت راست باز شود. بعلاوه، اطمینان حاصل کنید که کارت خود را همراه داشته باشید، زیرا هنگام خروج به کارت نیاز خواهید داشت. پله برقی در سمت چپ و پله برقی در سمت راست شما هر کدام به سالن قطار منتهی می‌شوند که در جهتی متفاوت و مخالف هم حرکت می‌کند. بنابراین از تابلوی نقشه ایستگاه، مسیر درست را انتخاب کنید و از راهنمای مسیریابی در متروی دبی استفاده کنید.

وقتی منتظر هستید قطار برسد، اطمینان حاصل کنید که وارد کابین صحیح می‌شوید. کابین طلایی (با صندلی‌های چرمی لوکس و نمای پانوراما) مخصوص مسافرانی است که کارت طلایی خریداری کرده‌اند. کابین زنان و کودکان، طبیعتا فقط برای زنان و کودکان است و ورود شما به کابین اشتباه جریمه نقدی در پی خواهد داشت. با بررسی نوار جلوی دروازه ورود به قطار می‌توانید کابین درست را پیدا کنید. هنگامی که به مقصد رسیدید، به سادگی از قطار خارج شده و به سمت گیت حرکت کنید. فقط به یاد داشته باشید که کارت را مقابل اسکن بگیرید تا مبلغ کرایه از کارت شما کسر شود.

ساعت کار مترو دبی

متروی دبی برای تمام هفته فعال است ولی ساعت کار روزها با هم متفاوت، و به شرح زیر است:

  • شنبه تا چهارشنبه: لاین قرمز از ۵:۳۰ صبح تا نیمه شب، لاین سبز از ۵:۵۰ صبح تا نیمه شب
  • پنجشنبه: لاین قرمز از ۵:۳۰ صبح تا ۱:۰۰ بامداد، لاین سبز از ۵:۵۰ صبح تا ۱:۰۰ بامداد
  • جمعه: لاین قرمز از ۱۰:۰۰ صبح تا ۱:۰۰ بامداد، لاین سبز از ۱۰:۰۰ صبح تا ۱:۰۰ بامداد

نکته: ممکن است در ایام عید و سایر تعطیلات ویژه، ساعات کار مترو بیشتر شود.

 

جذاب‌ترین جاذبه‌های دبی در سال ۲۰۲۱

سوالات کلی درباره متروی دبی

قطار چندبار در روز حرکت می ‌کند؟

قطارها در ساعات شلوغی هر ۳ دقیقه و در دیگر زمان‌ها هر ۷.۵ دقیقه حرکت می‌کنند.

آیا کودکان می‌توانند به صورت رایگان سوار شوند؟

اگر کودک زیر ۵ سال باشد و قد او از ۹۰ سانتی متر کم‌تر باشد، می‌تواند به صورت رایگان سوار شود در غیر این صورت باید هزینه پرداخت شود.

کابین زنان و کودکان در مترو تعبیه شده است؟

سوار شدن در کابین بانوان اجباری نیست یعنی متروی دبی زنانه مردانه نشده این کابین‌ها فقط برای راحتی بانوان در نظر گرفته شده و کاملا انتخابی است.

آیا می‌توان در مترو مواد خوراکی برد؟

امکان خوردن غذا و نوشیدن در مترو دبی وجود ندارد و حتی جویدن آدامس هم ممنوع است. تمام این‌ها نیز برای رعایت تمام و کمال نظافت و تمیزی است.

 

۱۶ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران