ویزای فرودگاهی چیست؟

اطلاعات مفید
ویزای فرودگاهی چیست؟

متاسفانه کشورهای اندکی هستند که گردشگران ایرانی، اجازه‌ دارند بدون ویزا به آن‌جاها سفر کنند. کشورهایی مثل ترکیه، مالزی و گرجستان از جمله این موارد بوده و شما تنها با در دست داشتن پاسپورت، می‌توانید به این کشورها سفر کنید. اما یکی دیگر از راه‌های راحت برای رفتن به سفر خارجی، استفاده از ویزای فرودگاهی است. اگر با این نوع ویزا آشنایی ندارید، در ادامه این نوشته همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی از آن را برایتان نقل کنیم.

 

ویزای فرودگاهی چیست ؟

به غیر از قانون لغو ویزا که به گردشگران دو کشور، اجازه‌ی سفر بدون نیاز به دریافت ویزا به کشورهای همدیگر را می‌دهد، نوع دیگری از توافق وجود دارد که در آن‌، شما می‌توانید بدون نیاز به رفتن به سفارت و طی مراحل اداری زمان بر، ویزای خود را در کشور مقصد و در خود فرودگاه دریافت کنید. مثلا برای شرکت در تور سریلانکا، تور مالدیو یا تور قطر که از جمله این کشورها به شمار می‌آیند، تنها چیزی که احتیاج دارید، پاسپورت بوده و باید مدارک شناسایی و هزینه‌ای دلاری را نیز پرداخت کنید. به این نوع ویزا، ویزای فرودگاهی یا ویزای در بدو ورود گفته می‌شود که سفر کردن به کشورهای خارجی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

البته اگر از تورهای مقتدرسیر تابان  استفاده کنید، پرداخت هزینه دلاری و مدارک را نیز این مجموعه به عهده خواهد گرفت و تقریبا مراحل سفر برای شما، شبیه به رفتن به کشورهای بدون ویزا بوده و هیچ دردسری نخواهید داشت. البته محدودیت‌هایی در بعضی از کشورها برای دارندگان ویزای فرودگاهی وجود دارد که عموما مربوط به تعداد روزهایی‌ست که از این طریق می‌توانید در کشور مقصد اقامت داشته باشید.

به طور کلی روند دریافت ویزای فرودگاهی به این گونه است که شما از قبل درخواست خود را ثبت می‌کنید، تاییدیه را دریافت کرده و بعد برای سفر اقدام خواهید کرد. در فرودگاه مقصد، به جایی که برای ارائه ویزای فرودگاهی در نظر گرفته شده می‌روید، پاسپورت خود و دیگر مدارک مورد نیاز و همچنین هزینه‌ را پرداخت کرده و سپس ویزای خود را دریافت می‌کنید. البته این روند کمی زمان‌بر بوده و در روزهای شلوغ سال در کشور مقصد، ممکن است حتی تا چند ساعت هم طول بکشد. در واقع یکی از معایب دریافت ویزای فرودگاهی برای سفر، همین معطلی برای دریافت ویزا در فرودگاه است.

 

۱۸ مجسمه عجیب در دنیا

عکس: gettyimages.co.uk

 

گردشگران ایرانی با ویزای فرودگاهی به کدام کشورها می‌توانند سفر کنند؟

مثل وضعیت کشورهای بدون ویزا، تعداد کشورهایی که با ویزای فرودگاهی می‌توان به آن‌جاها سفر کرد نیز زیاد نیست. البته در میان این کشورها، بعضی از مقاصد محبوب گردشگری مثل مالدیو، قطر یا آذربایجان دیده می‌شوند. در زیر لیست کاملی از کشورهایی که با ویزای فرودگاهی می‌توان به آن‌جاها سفر کرد و محدودیت زمان اقامت در این کشورها را مشاهده می‌کنید:

کشورهای آسیایی

  • آذربایجان (۳۰ روز)
  • عمان (۳۰ روز)
  • سریلانکا (۳۰ روز)
  • قطر (۳۰ روز)
  • مالدیو (۳۰ روز)
  • کامبوج (۳۰ روز)
  • لائوس (۳۰ روز)
  • جزیره تیمور (۳۰ روز)

کشورهای آمریکایی

  • بولیوی (۳۰ روز)

کشورهای اقیانوسیه

  • ساموا (۶۰ روز)
  • تووالو (۳۰ روز)
  • پالائو (۳۰ روز)

کشورهای آفریقایی

  • ماداگاسکار (۹۰ روز)
  • کنیا (۹۰ روز)
  • موزامبیک (۳۰ روز)
  • تانزانیا (۹۰ روز)
  • رواندا (۳۰ روز)
  • سیشل (۹۰ روز)
  • جمهوری بنین (۸ روز)
  • کیپ ورد (۹۰ روز)
  • موریتانی (۳۰ روز)
  • اوگاندا (۳۰ روز)
  • رواندا (۳۰ روز)
  • زیمباوه (۳۰ روز)
  • سومالی (۳۰ روز)
  • تگو (۷ روز)
  • گینه بیسائو (۹۰ روز)

البته در بین کشورهای آفریقایی نیز  چندین مقصد گردشگری عالی مثل سیشل یا ماداگسکار وجود دارد که فرصت سفر به این کشورها تنها با ویزای فرودگاهی، ایده‌آل به نظر می‌آید. کشورهایی که دارای طبیعتی فوق‌العاده هستند و هر کدام، تعداد زیادی گردشگر را در طول سال به خود می‌بینند. اما مهم‌ترین مقاصد گردشگری در میان کشورهایی که در بالا لیست کردیم، کشورهای آسیایی هستند که بعضی‌هایشان، از مهم‌ترین‌ کشورهای توریستی در جهان نیز به حساب می‌آیند.

عکس: state.gov

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای فرودگاهی

به طور کلی همراه داشتن پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه از ابتدای سفر و بیمه مسافرتی برای درخواست ویزای فرودگاهی نیاز است و باید مبلغ مورد نیاز را نیز به صورت دلاری پرداخت نمایید. البته ممکن است بعضی از مقاصد گردشگری مدارک بیشتری مثل ارائه کد QR واکسن از شما بخواهند که البته شما در مشاوره خرید با کارشناسان ما در مقتدرسیر تابان، از این مسائل مطلع خواهید شد.

همچنین بیمه مسافرتی معتبر نیز جزو خدمات تورهای مقتدرسیر تابان بوده و در هنگام دریافت ویزای فرودگاهی، می‌توانید آن را ارائه نمایید.

 

پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری دنیا

عکس: gettyimages.co.uk

 

هزینه ویزای فرودگاهی

هزینه‌ای که باید برای دریافت این نوع ویزا در کشورهای مختلف پرداخت نمایید، متفاوت است. برای مثال، برای دریافت ویزای فرودگاهی در کشور ماداگاسکار باید هزینه‌ی ۶۰ دلاری پرداخت نمایید اما دریافت ویزای فرودگاهی برای ورود به کشور آذربایجان، تنها ۲۶ دلار هزینه روی دستتان می‌گذارد. البته در این مورد نیز می‌توانید با شماره‌هایی که در زیر سایت درج شده تماس بگیرید تا کارشناسان ما به طور کامل شما در رابطه با هزینه‌های شرکت در تورهای مختلف راهنمایی کنند.

عکس: gettyimages.co.uk

 

چه کسانی واجد شرایط ویزای فرودگاهی هستند؟

به طور کلی این نوع ویزا برای آن‌هایی که به قصد گردشگری به کشور مقصد می‌روند، صادر می‌شود. اما محدودیت برای صدور ویزا وجود ندارد و تقریبا همه می‌توانند برای این منظور اقدام کنند. بر خلاف روند صدور ویزا به صورت عادی، در این نوع ویزا خبری از درخواست سوابق بانکی یا چیزهایی از این قبیل نیست و در اکثر مواقع، با درخواست شخص موافقت می‌شود. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که آن‌هایی که با تورهای گروهی قصد سفر به کشور مقصد را دارند، از شانس بهتری برای دریافت ویزا برخوردار خواهند بود.

 

بزرگ‌ترین موزه‌های جهان را بشناسید

عکس: gettyimages.co.uk

 

نکات مهم درباره ویزای فرودگاهی

قبل از این که سفر خود را آغاز کنید، مهم است که چند نکته را درباره ویزای فرودگاهی بدانید. برای مثال، معطلی‌های این نوع ویزا عموما بیشتر از حالت‌های دیگر بوده و شما مدتی را در فرودگاه هستید تا مدارکتان آماده شود. در واقع شما باید زمانی را برای پر کردن فرم‌ها و پرداخت هزینه باید صرف کنید. همچنین اگر در تعطیلات رسمی به کشور مقصد برسید، ممکن است روند دریافت ویزا، بیش از حد معمول زمان بر باشد.

با توجه به این که ثبت نام برای دریافت ویزای فرودگاهی، قبل از سفر انجام می‌شود، پیش از این که سفر خود را آغاز کنید، نتیجه قبول یا رد درخواست به شما اعلام می‌شود. پس نگران رد شدن در فرودگاه نباشید و با خیال راحت به سفر به این گونه مقاصد بپردازید. در نهایت، حفظ آرامش، پر کردن درست فرم‌ها و داشتن پاسپورتی که حداقل ۶ ماه زمان از آغاز سفر اعتبار داشته باشد، از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید برای دریافت ویزای فرودگاهی به آن‌ها توجه کنید.

عکس: gettyimages.co.uk

 

شرایط دریافت ویزای فرودگاهی برای اتباع خارجی

اتباع اغلب کشورهای جهان به استثنا آمریکا، انگلستان، کانادا، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، اردن، کلمبیا و سومالی، می‌توانند با مراجعه به سامانه  EVISA.MFA.IR ، درخواست خود را ثبت کرده و ویزایشان را در صورت تایید، در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور دریافت کنند. البته استثنائاتی هم وجود دارد، برای مثال، اتباع عراقی تنها می‌توانند، ویزای فرودگاهی را در فرودگاه مشهد دریافت کنند.

برای دریافت ویزا در فرودگاهی کشور، حتما باید از پول نقد و ارزهایی همچون دلار، یورو، پوند، درهم و .. استفاده کرد. برای دریافت ویزای فرودگاهی، حضور خود شخص و همراه داشتن اصل پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار از آغاز سفر، برگه تاییدیه سامانه مورد نظر و همچنین بیمه مسافرتی معتبر، الزامی است.

 

گران‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا

عکس: hipersia.com

۲۹ آبان ۱۴۰۲

نظرات کاربران