مهمترین اصطلاحات فرودگاهی

اطلاعات مفید
مهمترین اصطلاحات فرودگاهی

دانستن بعضی از اصطلاحات فرودگاهی‌ مهم و همچنین بعضی عباراتی که در فرودگاه‌های مختلف در جهان به کار گرفته می‌شوند، از اهمیت بالایی برخوردارند.به همین دلیل، امروز در مقتدرسیر تابان نوشته‌ای را برای شما تهیه کرده و بعضی از مهم‌ترینِ این اصطلاحات را برای شما گرد آورده‌ایم.

 

بعضی اصطلاحات فرودگاهی اصلی

یکی سری عبارات و اصطلاحات هستند که بدون شک باید از آن‌ها باخبر باشید. عبارتی که حتما با آن‌ها در هر فرودگاهی مواجه خواهید شد:

  • اِیرلاین (Airline)

با توجه به این که برای تحویل بار خود باید به گیت مشخص شده مراجعه کنید، حتما باید از ایرلاین یا همان شرکت هواپیمایی که بلیط را خریداری کرده‌اید، آگاه باشید. برای مثال، بهترین شرکت های هواپیمایی ایران همچون ماهان ایر یا کیش ایر، ایرلاین‌های ایرانی هستند که اکثرا در تور داخلی  با آن‌ها مواجه هستید و قطر ایرویز و لوفتانزا، ایرلاین‌های خارجی به حساب می‌آیند.

  • فِلایت (Flight)

فلایت به معنی پرواز از مبدا به مقصدی خاص بوده و زمان حرکت شما بر همین اساس درج می‌شود و شما باید در لیست پرواز، زیر بخش فلایت به دنبال ساعت پرواز خود باشید.

  • گِیت (Gate)

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات فرودگاهی که در موقع پرواز با آن برخورد می‌کنید، اصطلاح گیت است. شماره گیت روی کارت پرواز شما درج می‌شود و شما برای پرواز خود باید به آن گیت مشخص شده مراجعه کنید. گیت‌ها در واقع خروجی‌هایی هستند که بعد از دریافت کارت پرواز برای عظیمت باید به آن‌جا مراجعه نمایید.

عکس: centromundolengua.com

 

  • لِی اوور (Layover)

اگر در پروازی شرکت می‌کنید که بین راه توقف دارد، به آن توقف لی اوور گفته می‌شود و مسافران باید از هواپیما خارج شده و برای عظیمت به مقصد، وارد هواپیمای دیگری شوند که البته بیشتر اوقات این پروسه با توقف در ترمینال مواجه خواهد شد. با این گونه پروازها در تور خارجی برخواهید خورد که عموما برای کشورهایی با فاصله زیاد از ایران برنامه ریزی می‌شوند. ترمینال (Terminal) هم در واقع محلی در فرودگاه است مسافران امکان تردد در آن‌جا در هنگام تعویض پرواز را دارند و امکان خراج شدن از آن محوطه را نخواهدن داشت.

  • دیپارچر (Departure)

پرواز و خروج هواپیما از فرودگاه را دیپارچر می‌گویند. اگر در سالن فرودگاه به تابلوی اعلانات دقت کنید، می‌بینید که دیپارچر هواپیماهای مختلف در این تابلو درج می‌شود.

  • اَرایول (Arrival)

و دقیقا برعکس دیپارچر، ارایول اصطلاحات فرودگاهی است که به فرود هواپیما و وارد شدن آن به فرودگاه گفته می‌شود و این اطلاعات نیز در تابلو اعلانات درج خواهد شد.

 

بزرگترین ایرلاین های جهان

عکس: readersdigest.ca

 

  • دیلی (Delay)، آن تایم (On Time) و کنسِلد (Canceled)

این سه اصطلاحات فرودگاهی مربوط به زمان حرکت هواپیما می‌شود. دیلی به معنای تاخیر است، آن تایم یعنی سر وقت و کنسلد به معنی لغو پرواز است. شما می‌توانید این اطلاعات را در مورد پرواز خود روی تابلو اعلانات ببینید.

  • چک این (Check in)

مرحله سوار شدن به هواپیما را چک این می‌گویند. زمانی که شما مدارک خود و کارت پرواز خود را نشان داده و برای سوار شدن به هواپیما رهسپار می‌شوید.

  • لانگ هال فلایت (Long-haul flight)

این عبارت خیلی پرکاربرد نیست اما بد نیست که با آن آشنا شوید. لانگ هال فلایت اصطلاحی است که در مورد پروازهای خیلی طولانی به کار برده می‌شود.

  • کری آن لاگِیج (Carry on luggage)

غیر از باری که در زمان دریافت کارت پرواز تحویل می‌دهید، این امکان برای مسافران مهیا شده که کیف دستی کوچک یا ساک کوچکی را همراه خود به داخل هواپیما ببرند که این بار با عنوان کری آن لاگیج مشخص شده است و نباید از یک حجمی فراتر رود و وزن آن نیز باید زیر ۸ کیلو باشد.

عکس: bne.com.au

 

  • لاست اند فاند (Lost and found)

اگر وسیله‌ای را در فرودگاه گم کردید، تابلوی Lost and Found را دنبال کنید تا به مکان مورد نظر برای پیگیری وسایل خود برسید. اشیا گمشده به این محل سپرده می‌شوند. به همین دلیل عبارت لست اند فاند از آن اصطلاحات فرودگاهی‌ مهم است که حتما باید بلد باشید.

  • کانوِیور بلت (Conveyor belt)

وقتی به مقصد می‌رسید، بارهای شما بر روی غلطک خارج شده و می‌توانید آن‌ها را بردارید. به این غلطک‌ها کانویور بلت می‌گویند که اگر نتوانستید در فرودگاه خارجی آن را پیدا کنید، می‌توانید از روی تابلوها محل آن را مشخص نمایید.

  • کاستِمز (Customs)

یکی دیگر از اصطلاحات فرودگاهی مهم که در تورهای خاجری مثل تور ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخش کاستمز است که در واقع گمرک فرودگاه محسوب می‌شود و بعد از ورود به کشور مشخص، بار شما در آن محل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

راهنمای کامل اخذ ویزای شنگن

عکس: businessinsider.com.au

 

  • آیدِنتیفیکِیشِن (Identification)

در صورتی که تور در تور گرجستان یا دیگر تورهای خارجی، کسی از شما آیدِنتیفیکِیشِن خواست، این اصطلاحات فرودگاهی به معنی مدارک شناسایی است که شامل پاسپورت و ویزا می‌شود.

  • عبارات مربوط به کلاس پروازی

یکی سری عبارات نیز برای کلاس‌های پروازی در نظر گرفته می‌شود. پایین‌ترین کلاس پروازی اکونومی کلس (Economy class) نام داشته و کلاس پروازی تجاری با نام بیزینس کلس (Business class) مشخص شده و بهترین کلاس پروازی نیز فرست کلس (First class) نام دارد. البته بعضی کلاس‌های دیگر نیز موجود است که در برخی از هواپیمایی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند و خیلی معمول نیستند.

عکس: dexigner.com

 

جملاتی که در فرودگاه به کار شما می‌آیند

خارج از اصطلاحات فرودگاهی، یک سری سوالات و جملات هستند که در فرودگاه‌های خارجی می‌توانند به شما کمک کنند. که سعی کرده‌ایم بعضی از مهم‌ترین‌های آن‌ها را در زیر لیست کنیم. بهتر است همیشه چند کلمه‌ای هم به زبان محلی کشوری که به آن سفر می‌کنید، بلد باشید.

  • وات تایم ایز مای فلایت ؟ (?What time is my flight)

پرواز من چه ساعتی است؟ البته همان طور که در بالا گفتیم، این ساعات در تابلو اعلانات درج دشه است.

  • وِر ایز مای گیت؟ (?Where is my gate)

گیت من کجاست؟ اگر کارت پرواز گرفته باشید و در پیدا کردن گیت پروازی خود مشکل دارید، می‌توانید از مسئولان فرودگاه به این ترتیب کمک بخواهید.

  • آیم فرام ایران (I’m from Iran)

من ایرانی هستم. این عبارتی است که اگر مسئولان فرودگاه از ملیت شما پرسیدند، می‌توانید به آ« جواب دهید.

  • وات ایز دِ پورپوز آف یور تریپ ؟ (?What is the purpose of your trip)

چرا به این سفر می‌روید؟ یکی از اصطلاحات فرودگاهی است در خیلی از موارد از شما پرسیده شود. اگر نمی‌توانید به خوبی به این سوال جواب دهید و قرار است سفری توریستی را تجربه کنید، کافی‌ست در جواب این سوال بگویید: توریسم.

 

موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

عکس: lateet.com

۱۴ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران