بایدها و نبایدهای انعام دادن در رستورانهای کشورهای مختلف

اطلاعات مفید
بایدها و نبایدهای انعام دادن در رستورانهای کشورهای مختلف

فرهنگ انعام دادن در کشورهای مختلف خیلی با هم فرق می‌کند. در بعضی کشورها این موضوع امری واجب است، در بعضی کشورها اختیاری بوده و در بعضی موارد نیز انعام دادن کار درستی محسوب نمی‌شود. در نوشته‌ای که امروز در مقتدرسیر تابان برایتان فراهم کرده‌ایم، نگاهی کلی خواهیم انداخت به بایدها و نبایدهای انعام دادن در قاره‌های مختلف و به مقاصدی می‌پردازیم که ایرانیان، بیشتر به آن‌جاها سفر می‌کنند.

 

انعام دادن در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا

کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا جزو پر بازدیدترین مقاصد توریستی در جهان به شمار می‌آیند. البته فرهنگ انعام دادن در رستوران یا هتل در این کشورها نیز شبیه به هم نیست. به همین خاطر این بخش از نوشته ما نیاز به توضیحات کامل‌تری دارد. اگر به  تور چین می‌روید، به طور کلی نه در رستوران‌ها و نه در هتل‌ها، هیچ کس انتظار دریافت انعام را ندارد. البته در هتل‌های زنجیره‌ای دادن انعام مشکلی نداشته و به مرور چنین فرهنگی در حال جا افتادن است. در رستوران‌ها اما، خیلی از صاحبان رستوران، کارکنان خود را از دریافت انعام منع می‌کنند. اما اگر توصیه‌ای کلی می‌خواهید، در چین خیلی به دنبال انعام دادن نباشید، مگر این که ببینید خدمتکار مورد نظر شما عملا منتظر انعام است.

عکس: g-switch.org

 

اما در هنگ کنگ و کره جنوبی، اندونزی و سنگاپور، انعام دادن در رستوران‌ امری عادی به شمار آمده و با توجه به کشورها، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد یا ۵ تا ۱۰ درصد از صورتحساب خود را به عنوان انعام باید پرداخت نمایید. در واقع شرایط این کشورها خیلی شبیه به شرایط کلی انعام دادن در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی است. در هتل‌ها نیز چنین شرایطی وجود دارد و بهتر است به آن‌ها که بار شما را حمل می‌کنند، مبلغی را به عنوان انعام پرداخت کنید. در تور مالزی نیز بهتر است در رستوران‌ها و هتل‌های لوکس انعام بدهید اما در آن‌جا همیشه چند رینگیت برای انعام کافی‌ست و نیازی به محاسبه درصد صورتحساب نیست.

بعضی از کشورها همچون فیلیپین نیز، انعام را به صورت خودکار در صورتحساب شما درج می‌کنند و به عنوان هزینه سرویس دریافت می‌کنند. اما اگر در صورتحساب خود، مبلغی را به عنوان سرویس مشاهده نکردید، می‌توانید، ۱۰ درصد به عنوان انعام پرداخت کنید. به طور کلی در خیلی از کشورهای این چنینی انعام دادن را می‌توان امری اختیاری به حساب آورد.

یکی از متفاوت‌ترین‌ها در موضوع انعام دادن در کشورهای مختلف، ژاپن است. در هتل‌ها همگی از دریافت انعام پرهیز خواهند کرد و حتی ممکن است به آن‌ها برخورد. اگر هم اقدام به انعام دادن در رستوران کنید، ممکن است، خدمتکار تا بیرون رستوران برای پس دادن آن پول دنبال شما بیاید!  البته این رویه در خیلی از کشورهای شرقی وجود داشت اما به مرور با اضافه شدن توریست‌ها، خیلی چیزها تغییر کرد اما ژاپنی‌ها هنوز به رویه سابق خود بوده و در خیلی از موارد دریافت انعام را توهین تلقی می‌کنند.

 

معتبرترین پاسپورت‌های دنیا

عکس: matadornetwork.com

 

انعام دادن در کشورهای عربی

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد انعام دادن در رستوران صحبت کنیم، بر خلاف فرهنگ انعام دادن در کشورهای مختلف، در کشورهای عربی این امر رایج نیست و کسی انتظار انعام دادن را ندارد اما دادن آن نیز چیز غلطی محسوب نمی‌شود. به طور کلی در رستوران‌‌ها، چیزی نزدیک به ۱۰ درصد صورتحساب به عنوان انعام داده می‌شود اما اگر بدون پرداخت آن نیز رستوران را ترک کنید، کار اشتباهی نکرده‌اید. در هتل‌ها اما دادن انعام خیلی رایج‌تر بوده و به کسانی که بار شما را حمل می‌کنند، بهتر است مبلغی را پرداخت کنید.

در نظر داشته باشید که در خیلی از مراکز دبی، عمان، قطر و دیگر کشورهای توریستی عرب، مبلغی به عنوان هزینه سرویس دهی گنجانده شده است و اگر شما در صورتحساب خود چیزی با این عنوان را مشاهده کردید، به هیچ وجه نیازی به پرداخت انعام ندارید.

 

محبوبترین تفریحات آبی

عکس: uae24x7.com

 

انعام دادن در کشورهای اروپایی

اوضاع انعام دادن در رستوران در کشورهای مختلف در اروپا حتی پیچیده‌تر هم می‌شود، چون هر کشور تقریبا شرایط منحصر به خود را دارد. آن کشورهایی که انعام دادن در آن‌جاها رایج است، کارکنان حتما انتظار انعام را دارند و بعضی کشورها نیز سال‌های زیادی است که انعام را در هزینه‌های سرویس دهی خود گنجانده‌اند و کلا فرهنگ انعام دادن در آن‌جا مرسوم نیست. اگر نیاز به انعام دادن در تور اروپا داشتید، مبلغی را تا ۱۰ درصد صورتحساب خود به این عنوان پرداخت کنید. در زیر لیستی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی و شرایط انعام دادن در کشورهای مختلف این قاره را قید می‌کنیم:

  • اتریش: در بسیاری جاها هزینه سرویس دهی دریافت می‌شود و در دیگر جاها بهتر است ین ۵ تا ۱۰ درصد انعام دهید.
  • بلژیک: خیلی فرهنگ انعام دادن در این کشور وجود ندارد و اگر خیلی از سرویس دهی جایی خوشتان آمد می‌توانید یک تا دو یورو به عنوان انعام پرداخت کنید.
  • جمهوری چک: در این کشور نیز هزینه سرویس دهی در اکثر جاها دریافت می‌شود.
  • انگلیس: در انگلیس نیز به صورت خودکار بین ۱۲ تا ۱۵ درصد به عنوان هزینه سرویس دهی به صورتحساب شما اضافه می‌شود اما در بعضی از جاها مثل هتل‌ها پرداخت مبلغ کمی به عنوان انعام ایرادی ندارد.
  • فرانسه: تمامی کارکنان در فرانسه حقوق ماهیانه داشته و هزینه سرویس دهی نیز در صورتحساب وجود دارد. به همین خاطر به هیچ وجه انتظاری برای پرداخت انعام وجود ندارد.
  • آلمان: در آلمان اما پرداخت ۵ تا ۱۰ درصد صورتحساب برای انعام دادن در رستوران نیاز است. جالب است بدانید که واژه‌ای که آلمانی‌ها برای انعام به کار می‌برند به معنی هزینه نوشیدنی است!
  • ایتالیا: در ایتالیا هزینه سرویس دهی دریافت می‌شود اما موقعی که از خدمتکاران راضی بودید می‌توانید ۵ تا ۱۰ درصد انعام هم پرداخت کنید.
  • دانمارک، سوئد، نروژ، ایسلند، فندالند: کلا در کشورهای اسکاندیناوی کسی انتظار انعام را ندارد اما عمومی مبلغ را اگر به صورت نقد پرداخت می‌کنید، آن را به سمت قیمت بالاتر رند کرده و پول خورد دریافت نمی‌کنید. البته اگر انعام پرداخت کنید، کار اشتباهی نکرده و خدمتکاران نیز آن را دریافت می‌کنند اما برای پرداخت انعام اجباری وجود ندارد.

عکس: matadornetwork.com

 

انعام دادن در آمریکا

در آمریکا انعام دادن در رستوران امری واجب است و همه این موضوع را رعایت می‌کنند. بسیاری از کارکنان عملا حقوق ثابت نداشته و درآمدشان از روی انعام‌هایی است که دریافت می‌کنند. در رستوران‌ها چیزی بین ۱۸ تا ۲۲ درصد از هزینه‌ی صورتحساب به عنوان انعام مرسوم است که به نسبت انعام دادن در کشورهای مختلف بیشتر از حد معمول بوده و در هتل‌ها و جاهای دیگر نیز، مبلغی را به عنوان انعام به خدمتکاران باید پرداخت کنید. در جاهای دیگری که خدمات دهی انجام می‌‌شود نیز باید مبلغی را برای این کار کنار بگذارید.

 

بالی یا سریلانکا؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: wikihow.com

۲۱ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران