بزرگ‌ترین موزه‌های جهان را بشناسید

اطلاعات مفید
بزرگ‌ترین موزه‌های جهان را بشناسید

موزه‌های به شکل‌ها و در دسته‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما بعضی از موزه‌های جهان، بسیار بزرگ هستند و مجموعه‌های بی‌شماری را در خود جای داده‌اند. چندین کشور در جهان دارای چنین موزه‌ها بوده و هر کدام به چیزی معروف هستند. در این مقاله ما به مرور ۱۵ موزه‌ی بزرگ جهان خواهیم پرداخت از ویژگی‌های آن‌ها می‌گوییم و به معرفی مجموعه‌های ارزشمندی که در آن‌ها نگهداری می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

 

موزه لوور پاریس (Louvre)

بزرگ‌ترین موزه هنر دنیا در پاریس واقع شده است. موزه لوور را می‌توان معروف‌ترین موزه‌ی جهان نیز به شمار آورد که تقریبا هر کس که در تور اروپا به پاریس سفر می‌کند، از این مکان بازدید به عمل خواهد آورد. موزه لور فضایی به بزرگی ۷۲۷۳۵ متر داشته و بیش از ۳۸ هزار اثر هنری در آن‌جا نگهداری می‌شود. آثاری که از دوره‌ی ما قبل تاریخ تا کارهای مدرن قرن حاضر را شامل می‌شوند. معروف‌ترین نقاشی که در موزه لوور پاریس قرار دارد، تابلو معروف مونا لیزا اثر لئوناردو داوینچی است.

موزه آرمیتاژ سنت‌پترزبورگ (Hermitage)

پر بیراه نیست اگر بگوییم، این موزه‌ی بزرگ ممکن است باعث شود تا خیلی‌ها در تور روسیه، به جای مسکو، سنت پترزبورگ را انتخاب کنند تا بتوانند از یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان بازدید کنند. دومین موزه‌ی بزرگ جهان یک کاخ سلطنتی است که بیش از ۳ میلیون اثر هنری در آن‌جا نگهداری می‌شود. آثاری که به هیچ وجه در چندین و چند بار بازدید از موزه آرمیتاژ هم نمی‌توانید، همه‌شان را مشاهده کنید. "کاخ زمستانی" مجموعه‌های بزرگ و با ارزشی دارد که تنوع آن‌ها از آثار قرون وسطایی اروپایی تا کارهای تاریخی از آسیای شرقی را در بر می‌گیرد.

 

گران‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا

موزه ملی چین (National Museum of China)

سومین موزه بزرگ دنیا در پایتخت چین و در کنار میدان تیان‌آنمن پکن (Tiananmen) واقع شده است . آثار نگهداری شده در این موزه‌ی بزرگ به بیش از ۱.۴ میلیون اثر می‌رسد که شامل نقاشی‌ها باستانی و مدرن، کتاب‌های نایاب و بسیاری چیزهای دیگر می‌شود. در سفر با تور چین از موزه‌های بزرگ و جذاب زیادی می‌توانید بازدید کنید.

موزه هنر متروپولیتن نیویورک (The Metropolitan Museum of Art)

موزه متروپولیتن، مهم‌ترین موزه هنر در آمریکا به حساب می‌آید که در میدان پنجم نیویورک واقع شده و نزدیک به ۲ میلیون اثر هنری را در خود جای داده است. این آثار از کارهایی مربوط به ۵ هزار سال پیش تا آثار مدرن را شامل شده و یکی از مجموعه‌های مهم و جالب توجه آن مربوط به مصر باستان می‌شود. این موزه نزدیک به ۲ میلیون بازدید کننده در سال داشته و از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی نیویورک به حساب می‌آید.

موزه واتیکان (Vatican Museums)

فرصت بازدید از موزه واتیکان برای هر اهل هنری ارزشمند است. پنجمین موزه بزرگ جهان لقب "موزه‌ی موزه‌ها " را به خود داده و فضایی به بزرگی ۴۳ هزار متر مربع دارد. موزه واتیکان کار خود را از سال ۱۵۰۶ در ایتالیا آغاز کرده و کارهای فوق‌العاده زیبایی در ۵۴ گالری خود نگهداری می‌کند. گفتن از آثار این موزه در قالب این نوشته نمی‌گنجد اما کافی‌ست پا به کلیسای قرن پانزدهمی بگذارید که کاردینال‌ها پاپ جدید را در آن‌جا انتخاب می‌کنند و نگاهی به سقف این کلیسا بندازید که میکل آنژ داستانی از انجیل را بر روی آن به زیباترین شکل ممکن نقاشی کرده است.

 

۱۵ بنای معروف نیمه‌ کاره ‌تاریخی در دنیا

موزه ملی توکیو (Tokyo National Museum)

موزه ملی توکیو نیز حدود ۳۸ هزار متر مربع وسعت داشته اما داشته‌های آن به حدود ۱۲۰ هزار اثر می‌رسد. بزرگ‌ترین مجموعه‌ هنری در تمام ژاپن که منزلگاه آثار بسیار با ارزشی از نقاط مختلف آسیا و حتی جهان است. با توجه به آمار ارائه شده از طرف خود موزه، این مکان ۸۹ میراث ملی و ۶۴۸ اثر فرهنگی بسیار مهم را میزبانی می‌کند. موزه ملی توکیو در کنار پارک زیبای اونئو (Ueno Park) قرار گرفته و از جمله جاذبه‌های این شهر است که باید از آن بازدید به عمل آورید.

موزه ملی انسان شناسی مکزیک (Museo Nacional de Antropología)

این موزه در فضایی به بزرگی ۳۳ هزار متر مربع ساخته شده و مهم‌ترین موزه در کل مکزیک به حساب می‌آید. دلیل ساخت موزه انسان شناسی مکزیک، ساخت مکانی برای بزرگ‌ داشت فرهنگ ماقبل کلمبیایی مردم این کشور است. جایی که بیش از ۶۰۰ هزار اثر تاریخی در آن‌جا نگهداری می‌شود. تقویم آزتک‌ها از جمله مهم‌ترین آثار نگهداری شده در این موزه به شمار می‌آید.

موزه ویکتوریا و آلبرت لندن (Victoria and Albert Museum)

در انگلیس و بالخص لندن نیز موزه‌های مهم زیادی وجود دارد که البته بزرگ‌ترین آن‌ها موزه ویکتوریا و آلبرت لندن است که البته کمی از مرکز شهر لندن دور بوده و در فضایی به بزرگی ۳۰۶۵۸ متر مربع ساخته شده است. مجموعه‌های همیشگی این موزه شامل ۲.۳ میلیون اثر می‌شود که بعضی از آن‌ها، قدمتی بیش از 5 هزار سال دارند. یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های موزه ویکتوریا و آلبرت، گالری هنرهای آسیایی و اسلامی به شمار می‌رود.

 

توریستی‌ترین شهرهای دنیا کدام‌ها هستند؟

موزه ملی کره (National Museum of Korea)  

موزه ملی کره که در قلب سئول قرار گرفته، یک بنای ۶ طبقه است که با فضای مفید ۲۷۰۹۰ متری، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان به حساب می‌آید. در این موزه ۲۰۰ هزار اثر هنری بسیار با ارزش نگهداری می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مجموعه تاریخی و فرهنگی کره مربوط به دوران قرون وسطا تا به حال به حساب می‌آید. این موزه بخش‌های مختلفی از جمله باستانی شناسی، تاریخ، هنر، انسان شناسی و ... داشته و بنای زیبایی نیز دارد که به جذابیت آن‌جا می‌افزاید.

انستیتو هنر شیکاگو (Art Institute of Chicago)

یکی دیگر از موزه‌های بزرگ دنیا که در آمریکا و در شیکاگو قرار گرفته است. این مکان جدا از بزرگی، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های آمریکا نیز به حساب می‌آید که از سال ۱۸۷۹ شروع به فعالیت کرده و بیش از ۳۰۰ هزار اثر از نقاط مختلف جهان و از قرون مختلف در آن‌جا نگهداری می‌شود. آثار برنزی مربوط به صدها سال قبل چین از جمله کارهای خاصی به شمار می‌رود که در کنار انواع نقاشی‌ها و کارهای هنری مدرن، در انستیتو هنر شیکاگو می‌توانید به دیدنشان بروید.

موزه نانجینگ (Nanjing Museum)

موزه‌ی نانجینگ در مرکز استان جیانگسو (Jiangsu) و پایِ بخش‌های جنوبی کوه بنفش قرار گرفته و دومین موزه بزرگ چین به حساب می‌آید.  در این موزه ۴۰۰ هزار اثر مختلف از دوره‌های تاریخی متنوع نگهداری می‌شود که شامل کارهای برنز، سرامیک، ابریشم، نقاشی، خطاطی و ... می‌شود. بزرگ‌ترین مجموعه نیز متعلق به دوره مینگ و کینگ بوده که از جمله مهم‌ترین دوره‌های امپراطوری‌های چین در زمینه هنر به حساب می‌آیند.

 

معرفی ۱۰ شهربازی جذاب در آسیا

موزه بریتانیا (British Museum)

دومین موزه بزرگ لندن و انگلستان، بدون شک معروف‌ترین موزه‌ی این کشور است که از سال ۱۷۵۳ شرنع به فعالیت کرده و فضایی به بزرگی ۲۵۷۰۰ متر مربع دارد و ۸ میلیون اثر مختلف از نقاط مختلف جهان و دوره‌های تاریخی مختلف را در خود نگهداری می‌کند. دومین مجموعه‌ی ارزشمند از مصر باستان از جمله سنگ روزتا در این محل نگهداری می‌شود که متعلق به سال ۱۹۶ قبل از میلاد مسیح است. در موزه بریتانیا که بگردید، از هر فرهنگ و کشوری چیزی مشاهده خواهید کرد، گویی در تاریخ مصور جهان قدم می‌زنید.

موزه ملی گالری هنر واشنگتن (National Gallery of Art)

این موزه کار خود را در سال ۱۹۷۳ آغاز کرد و یکی از نمادهای واشنگتن به عنوان پایتخت سیاسی آمریکا به حساب می‌آید. این موزه بیش از ‍۵۰ هزار اثر هنری در زمینه پیکرتراشی، نقش برجسته، هنر دکوراتیو، پرینت، نقاشی، عکاسی و ... را نگهداری می‌کند. بخش عمده این موزه در اختیار گالری‌های دائمی بوده ولی، نمایشگاه‌های دوره‌ای ارزشمندی نیز در این محل برگزار می‌شوند.

 

بهترین غذاهای خیابانی جهان

موزه پادشاهی هنر و تاریخ بلژیک (Royal Museums of Art and History)

این مجموعه شامل چندین بخش می‌شود که در قصری زیبا و بزرگ ساخته شده است. خود بنای موزه به قرن ۱۵ میلادی بر می‌گردد اما شکل گیری موزه به قرن‌های بعد بر می‌گردد. این مجموعه آثار هنری بسیار ارزشمندی از اروپا و دیگر نقاط جهان را در خود داشته و البته با تغییراتی که بعد از جنگ جهانی دوم در آن‌جا انجام شد، آثار مهمی نیز به مجموعه‌های آن‌جا اضافه گشت.

موزه سه دره چین (Three Gorges Museum)

اینجا یکی از مشهورترین موزه‌های چین است که کار خود را سال ۲۰۰۵ و در کلان‌شهر چونگکینگ (Chongqing) کار خود را آغاز کرد و جایگزین موزه‌ی قبلی این شهر شد. بنای جذاب و گنبد موزه سه دره چین جایی است که آثار ماکیسم گورکی نویسنده معروف اهل شوروی نگهداری می‌شود اما این نوشته‌ها و آثار به جا مانده از او، تنها بخش کوچکی از این موزه‌ی بسیار بزرگ هستند که در آن‌جا آثار با ارزشی از دوره‌‌ی امپراطوری هان نگهداری می‌شود که شامل نقاشی، مجسمه، خطاطی و خیلی چیزهای دیگر می‌شود.

 

زیباترین سواحل جهان

موزه هنرهای معاصر ماساچوست (Massachusetts Museum of Contemporary Art)

این موزه که با نام اختصاری MASS MoCA نیز شناخته می‌شود، در گذشته کارخانه چاچ آرنولد بوده که حالا به یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان بدل شده و آثار معاصر ارزشمندی در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. فضای کلی این مجموعه که شامل ۱۹ گالری می‌شود، به ۹۳۰۰ متر مربع می‌رسید که البته سال‌ها بعد از افتتاحش به عنوان موزه، بخش دیگری از بنای اطراف نیز به آن‌جا اضافه شد و فضای کلی آن به بیش از ۱۸ هزار متر مربع رسید.

انستیتو هنر مینیاپولیس (Minneapolis Institute of Art)

در آخر دوباره موزه‌ای از آمریکا که مربوط به انستیتو هنر مینیاپولیس بوده و کار خود را در سال ۱۸۸۳ میلادی آغاز و حالا با فضایی به بزرگی ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع می‌رسد و ۹۰ هزار اثر هنری در آن‌جا نگهداری می‌شود که عمر بعضی از آن‌ها به ۵ هزار سال می‌رسد.

 

بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

منبع

 

۳۰ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران