بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری جهان

اخبار
بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری جهان

تمامی هواپیماهایی که در سفرهای خود سوارشان شده‌اید را فراموش کنید. بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان که امروز قصد معرفی آن‌ها را داریم، در کلاس کاملا متفاوتی هستند و بعضا از شاهکارهای مهندسی در جهان محسوب می‌شوند. پس بدون تلف کردن وقت، به سراغ معرفی این هواپیماهای باشکوه برویم.

 

معیار انتخاب‌های ما در لیست بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان

قبلی از این که به معرفی ۱۰ هواپیمای بزرگ جهان بپردازیم، بهتر است معیارمان برای انتخاب گزینه‌های این لیست را مشخص کنیم. بزرگی هواپیما می‌تواند، پارامترهای مختلفی از جمله تعداد مسافر، حجم کلی و چیزهایی از این دست را شامل شود، اما ما در لیستم امروزمان، مقدار وزن قابل تحمل در هنگام بلند شدن هواپیما را لحاظ کرده‌ایم.

عکس: airlinereporter.com

 

Antonov An-225 Mriya

چندین نوع هواپیمای بزرگ هستند که ممکن است در فرودگاه‌های مختلف جهان آن‌ها را از نزدیک ببینید. مثلا در تور دبی یا تور چین، بسیار پیش می‌آید که یکی از هواپیماهای بزرگ بویینگ را در فرودگاه‌ مشاهده کنید. اما Antonov An-225 Mriya که بزرگ‌ترین هوپیما جهان به حساب می‌آمد، با توجه به آسیب شدیدی که در جنگ روسیه و اکراین دید، دیگر قابل استفاده نیست و متخصصان می‌گویند که تعمیر آن چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه در پی دارد.

این هواپیما ویژه آنتونوف اولین بار در سال ۱۹۸۸ به پرواز در آمد و قدرت حمل بار در زمان بلند شدن آن، چیزی نزدیک به ۶۴۰ تن بود! البته قرار بود یک نسخه دیگر از این مدل آنتانوف نیز درست شود که بعد از فروپاشی شوروی، ساخت آن راکد باقی ماند.

 

فرودگاه های بین المللی ایران

عکس: rathagaya.com

 

Airbus A380

این هواپیمای غول پیکر مسافربری، یک پیشرفت تکنولوژیک مهم در این عرصه به حساب می‌آمد. هواپیمایی بسیار بزرگ که بسته به نوع چینش صندلی‌ها و کلاس‌های پروازی، بین ۵۲۵ تا ۸۵۳ نفر را در هر سفر می‌تواند جا به جا کند و در حال حاضر بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان محسوب می‌شود که پروازهای تجاری به انجام می‌رساند.

البته A380 تنها هواپیمایی بزرگ نیست و دارای تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای بوده که در کم‌تر هواپیمایی دیده می‌شود. همچنین امکاناتی همچون فضای اختصاصی صرف غذا، سیستم‌های پیشرفته صوتی و تصویری و چیزهایی از این دست نیز دارد که سفری راحت و دلچسب را برای مسافران به همراه خواهد داشت. در حال حاضر حدود ۱۳۰ هواپیما A380‌ در حال فعالیت هستند که شرکت‌هایی همچون هواپیمایی امارات در دبی نیز از آن بهره می‌برند.

عکس: usatoday.com

 

Boeing 747-8

بویینگ نیز هواپیمایی غول پیکر دارد که توان جا با جایی تا ۴۷۶ مسافر در هر پرواز را دارد. این هواپیما شاید به اندازه A380 بزرگ نباشد، با این حال باز هم بسیار بزرگ‌تر از هواپیماهای مسافربری معمول است.

اولین هواپیمای Boeing 747-8 در سال ۲۰۰۶ به هواپیمایی لوفتانزا و هواپیمایی ایر چاینا تحویل داده شد و شرکت‌های هوایی چین، از جمله مشتریان اصلی آن به حساب می‌آیند. متاسفانه با توجه به درخواست پایین برای این هواپیمای بسیار بزرگ، آخرین سفارش آن در سال ۲۰۲۳ تحویل می‌شود و تنها یکی دیگر از این هواپیما ساخته خواهد شد که جایگزین هواپیمای اختصاصی رییس جمهوری آمریکا می‌شود و یک هواپیمای تجاری نخواهد بود. در حال حاضر ۱۱ شرکت هوایی از جمله قطر و شرکت هوایی ژاپن از Boeing 747-8 استفاده می‌کنند.

عکس: frequentbusinesstraveler.com

 

Boeing 777-300

اگر از پروازهای امارات برای رفتن به تور دبی استفاده کنید، احتمال این که سواری یکی از هواپیماهای Boeing 777-300 شوید، بسیار زیاد است. چون این مجموعه بیشترین تعداد از این نوع هواپیما که از بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می‌آید را در ناوگان خود دارد. هواپیمایی که توانایی حمل مسافر تا ۵۵۰ نفر را داشته و در مدل‌هایی که به چند کلاس مختلف تقسیم می‌شود، ۴۵۱ نفر گنجایش دارد.

مدل Boeing 777-9 بعدتر به عنوان یک مدل جایگزین معرفی شده بود که با مشکلاتی در مراحل آزمایش مواجه شد و بعد از تحویل نیز هنوز دارای بعضی مشکلات است.

 

بایدها و نبایدهای انعام دادن در رستورانهای کشورهای مختلف

عکس: steeletravel.com

 

Airbus A340-600

دیگر شرکت‌های هواپیماسازی همچون آنتانوف، هواپیماهای بزرگ در اختیار دارند اما تمامی آن‌ها باری هستند و لیست بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان، اکثرا به هواپیماهای ایرباس و بویینگ اختصاص دارد. مثل A340-600 که دارای چهار موتور جت، بدنه پهن و بسیار بزرگ است که تا ۴۷۵ نفر گنجایش دارد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به پرواز در آمده است.

شرکت‌های هوایی بسیار زیادی در نقاط مختلف دنیا از A340-600 استفاده می‌کنند ما شرکت لوفتانزا، ناوگان از این هواپیما را در اختیار دارد.

عکس: airlinereporter.com

 

Boeing 777-200

یکی دیگر از هواپیماهای بویینگ که در جمع لیست بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان قرار می‌گیرد. Boeing 777-200 امکان حمل مسافر تا ۴۴۰۰ نفر را داشته و یکی از سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری در جهان به حساب می‌آید.

البته روزهای حضور این هواپیما در آسمان جهان رو به پایان است و ممکن است در سال جدید، وقتی این نوشته را بازنویسی می‌کنیم، دیگر آن را در لیست مشاهده نکنید. Boeing 777-200 پیش از همه گیری کرونا به عنوان یک هواپیمای بازنشسته شناخته می‌شد و خیلی از ایرلاین‌ها نیز هواپیماهای خود را زمین گیر کردند با این حال، چند شرکت همچون هواپیمایی سنگاپور، هنوز از Boeing 777-200 استفاده می‌کنند.

 

مهمترین اصطلاحات فرودگاهی

عکس: airandspace.si.edu

 

Airbus A330-300

یکی از معروف‌ترین هواپیماهای جهان که با بدنه عریض خود، کارش را در سال ۱۹۹۲ آغاز کرد. هواپیمایی که بر اساس کلاس بندی و نوع چینش صندلی‌ها، توان حمل ۲۵۰ تا ۴۴۰ مسافر را دارد و تقریبا تمامی شرکت‌های هوایی معروف جهان از جمله چندین شرکت هوایی چین از آن بهره می‌برند.

با این که Airbus A330-300‌ هواپیمایی نسبتا قدیمی به حساب می‌آید با این حال هنوز هم ایرباس سفارش‌هایی برای این هواپیما دارد. البته همه گیری کرونا تاثیر زیادی بر تعداد Airbus A330-300‌ گذاشت وگرنه، این هواپیما، بیشتر در شرکت‌های هواپیمایی حضور می‌داشت.

عکس: wikipedia.org

 

Airbus A340-300

Airbus A340-300 نیز کارش را در سال ۱۹۹۳ آغاز کرد و از همان زمان جزو لیست بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می‌آمد. هواپیمایی که توان حمل مسافر تا ۲۹۵ نفر را داشته و مدل‌های تازه‌ی آن، دارای امکانات گسترده رفاهی برای مسافران است.

بزرگ‌ترین دارنده ناوگان Airbus A340-300، شرکت لوفتانزا بوده که در حال حاضر ۲۱ مورد از این هواپیماها را دراختیار دارد. البته به طور کلی، Airbus A340-300 نیز جزو هواپیماهای بزرگ و محبوب در میان شرکت‌های هوایی بوده و تعداد زیادی از آن‌ها، هر روز مسافران را در کشورهای مختلف جهان حمل می‌کنند.

 

راهنمای کامل اخذ ویزای شنگن

عکس: airplane-pictures.net

 

Airbus A340-500

این هواپیما کار خود را در سال ۲۰۰۲ آغاز کرده و حداکثر گنجایش مسافران آن به ۳۷۲ نفر می‌رسد. همچون دیگر هواپیماهای ایرباس بزرگ، بده‌ی عریض، چهار موتور جت و امکانات عالی در کابین مسافران از جمله ویژگی‌های این مدل هواپیما به حساب می‌آید.

بخش زیادی از هواپیماهای Airbus A340-500 در حال حاضر، در اختیار هواپیمایی امارات و سنگاپور است. جالب این که ، رکورد طولانی‌ترین پرواز مسافری بین سنگاپور تا نوارک نیز با استفاده از همین مدل هواپیما به انجام رسیده است. البته قرار است تمامی هواپیماهای Airbus A340-500‌ به مرور از ناوگان هواپیمایی‌ها خارج شوند و به نظر می‌رسد تا یکی دو سال آینده، هواپیماهای جدیدتر جایگزینه Airbus A340-500 شوند.

عکس: fotocommunity.de

 

Boeing 747-400

یکی دیگر از معروف‌ترین و بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان که توان حمل تا ۶۶۰ مسافر را داشته و به مسافت طولانی که می‌تواند در هر پرواز طی کند، شناخته می‌شود. Boeing 747-400 در سال ۱۹۸۸ که اولین پرواز خود را انجام داد، به خاطر نوآوری‌هایش به شدت مورد توجه قرار گرفت. تولید این هواپیما نیز ادامه پیدا کرد تا این که مشکلات مالی در سال سال 2020 و همه گیری، در نهایت به زمین گیر شدن تعداد زیادی از این مدل گردید.

خیلی از شرکت‌های هوایی در نظر دارند که Boeing 747-400 را به طور کلی از ناوگان خود خارج کنند و به نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۵، هواپیماهای جدید جایگزین این مدل شوند. در حال حاضر لوفتانزا بیشترین تعداد از Boeing 747-400 را در اختیار دارد و قرار است هر ۸ هواپیمایش با مدل‌های جدید  جایگزین شوند.

عکس: itsabouttravelling.com

 

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران