قوانین گمرکی کالای همراه مسافر

جاذبه‌های گردشگری
قوانین گمرکی کالای همراه مسافر

اگر قصد خرید در سفرهای خارجی را دارید، حتما باید به قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر دقت کنید. چه بسا، چیزی که می‌خرید، بعدا در فرودگاه برایتان دردسر ساز شود یا این که حتی مجبور شوید مبلغ بسیار زیادی را به عنوان گمرکی برای رد کرد آن بپردازید. برای این که با چنین مشکلاتی مواجه نشوید، ما امروز به طور کامل این قوانین را برایتان شرح خواهیم داد، پس در ادامه همراه ما باشید.

 

کالای همراه مسافر چیست؟

تمامی وسایلی که شما در چمدان یا کیف دستی خود همراه دارید، شامل کالاهای همراه مسافر می‌شود و در زمان ورود به کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس اگر حتی کالایی را درون کیف دستی خود حمل می‌کنید، همان کالا نیز قوانین گمرکی شاملش خواهد شد. بر همین اسال اگر کالایی که همراه دارید جزو کالاهای ممنوع در سفر باشد، امکان ورود آن چه در چمدان چه در ساک دستی یا هر وسیله‌ی دیگری را ندارید.

عکس: travelandleisure.com

 

قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر

و اما می‌رسیم به بخش اصلی مطلب که درباره قوانین گمرکی و ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی است که کالاهای مجاز همراه مسافر را تشریح می‌کند. در این قانون، اتباغ خارجی و ایرانی یکسان تلقی شده و به طور کلی، ورود کالاهای غیر تجاری را مجاز می‌داند. بر همین اساس، اگر کالای همراه شما غیر شرعی یا غیر قانونی نباشد و ارزشش بیش از ۸۰ دلار نباشد، می‌توانید آن را بدون پرداخت گمرکی همراه ببرید. البته همین قانون می‌گوید که این معافیت تنها یک بار در سال بوده و شما امکان آوردن اجناس مختلف چند بار در سال را ندارید.

یکی دیگر از قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر این است که وسایل شخصی یا مستعمل همراه مسافر، اگر جنبه‌ی تجاری نداشته باشند هم از پرداخت هزینه گمرکی معاف هستند. برای مثال شما اگر یک دوربین عکاسی نو همراه با جعبه بسته بندی که تا حالا باز نشده باشد، همراه داشته باشید، باید گمرکی آن را پرداخت نمایید، در صورتی که همان دوربین اگر باز شده در کیف باشد و استفاده شده باشد، ورود آن مجاز خواهد بود! همچنین اخیرا، کالاهایی همچون تلوزیون، ماشین ظرفشویی، کولر، یخچال و ... نیز از لیست کالاهای مجاز حذف شده‌اند و حتی با پرداخت حق گمرکی نیز نمی‌توانید آن‌ها را به عنوان اقلام همراه مسافر از گمرک رد کنید.

 

۱۸ مجسمه عجیب در دنیا

عکس: eclipsecctv.com

 

در عوض کالاهایی همچون فرش ماشینی، لوازم ورزشی، لوازم آرایش، دوچرخه، لباس، کیف و کفش، مواد غذایی غیر الکلی، لوازم کامپیوتری، ظروف، زیورآلات بدلی و ... که البته نباید جنبه تجاری داشته باشند، جزو اقلام مجاز به حساب می‌آیند. یکی از چیزهایی که تجاری بودن یا نبودن کالاها را تعیین می‌کند، تعداد محصولات یک شکل است. مثلا چند پیراهن با شکل‌های مختلف مجاز بوده اما دو جین از یک جنس، به عنوان اقلام تجاری شناخته می‌شوند. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های قانون گمرکی، در مورد محدودیت‌های ورود کالاهای مجاز است که حتما باید به آن‌ها اشاره کنیم:

  • ارز

در مورد ارز، مسافران آزادی کامل دارند تا هر مقدار ارز که بخواهند وارد کشور کنند، اما باید اظهارنامه‌ی ارزی را به شعب بانک ملی مستقر در مبادی ورودی ارائه نمایند. البته این موضوع برای مقادیر کم ارز باقی مانده از سفر نیاز نخواهد بود و برای مبالغ بیش از ۵ هزار یورو باید اقدام به پر کردن اظهارنامه کنید.

  • طلا و نقره

محدودیتی برای زیورآلات طلا و نقره در قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر وجود ندارد به شرط این که در حد متعارف و برای مصارف شخصی بوده باشد. در غیر این صورت و اگر میزان آن جوری باشد که از مصارف شخصی خارج شود، حتما باید برای آن مجوز بانک مرکزی را دریافت نمایید. به طور کلی اگر منوط به وزن کردن باشد، شما نهایتا اجازه‌ی آوردن ۱۵۰ گرم زیورآۀات را خواهید داشت.

  • تنباکو

در حال حاضر هر فرد امکان همراه داشتن ۲۵۰ گرم تنباکو را دارد که اگر بخواهید به صورت سیگار آن را وارد کند، اجازه دارد ۲۰۰ نخ سیگار معمولی یا ۵۰ عدد سیگار برگ با خود به داخل کشور بیاورد.

عکس: moneycontrol.com

 

  • ابزارآلات همراه کارگران

افرادی که برای کار به خارج از کشور رفته باشند، می‌توانند ابزارآلات مستعمل خود را که مربوط به حرفه‌شان هست، با معافیت کامل به داخل کشور بیاورند. البته به این منظور باید حرفه آن‌ها به تصدیق مقامات کنسولی در کشور محل اقامت قبلی آن‌ها رسیده باشد و کالا نیز یک ماه قبل از ورود یا نهایتا نه ماه بعد از ورود آن‌ها به گمرک برسد. در نهایت در مورد ابزارآلات نیز مصداق تجاری نبودن باید لحاظ شود. در نهایت، این را هم مد نظر داشته باشید که مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی هم، نمی‌توانند جزو اقلام همراه مسافر باشند ‌و طبق قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر، غیر مجاز محسوب می‌شوند.

  • گیاهان و بذرها

برای ورود نهال، بذر و گیاهان مختلف، باید مجوز قرنطینه‌ی نباتی تهیه کنید اما عموما در مورد گل‌ها و گیاهان خانگی کوچک، سخت گیری انجام نمی‌شود.

 

آیا می‌توانید حیوانات خانگی را به داخل کشور بیاورید؟

یکی از سوالات رایج درباره قوانین گمرکی، وارد کردن حیوانات خانگی به داخل کشور است. شما می‌توانید، حیوانات خانگی یا پرندگان اهلی را به شرط داشتن گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان دانپزشکی به داخل کشور بیاورید. البته یک سری قوانین برای ورود حیوانات به داخل هواپیما وجود دارد که باید قبل از خریداری آن‌ها، مد نظر داشته باشید. برای مثال، اگر از ترکیه بخواهید گربه به داخل کشور بیاورید، حتما برای عبور از مرز، باید تراشه GPS روی گربه نصب کرده باشید.

 

پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری دنیا

عکس: caninejournal.com

 

کالاهای ممنوع در قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر

اما یک سری اجناس و کالاها به طور کلی ممنوع هستند و به هیچ وجه امکان ورود آن‌ها را ندارید. از جمله سلاح‌های سرد و گرم که مسلما جزو لیست ممنوعیت‌ها قرار می‌گیرند:

  • محصولات صوتی و تصویری و نشریات دارای محتوای خلاف شئونات اسلامی
  • مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های غیر مجاز
  • مواد مخدر
  • سلاح‌های گرم و سرد
  • مواد منفرجه و محترقه
  • لوازم فالگیری

عکس: cbc.ca

 

رجیستری گوشی

قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر مربوط به گوشی همراه نیز می‌شود. رجیستری گوشی شامل دو مرحله است. اول این که شما باید در زمان ورود به گمرک آن را ثبت نمایید و سپس در مرحله دوم، اطلاعات را به سامانه همتا ارسال کنید. در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۲) تنها راه برای ثبت گوشی، مراجعه حضوری به گمرک است پس شما امکان ثبت گوش بعد از ورود به کشور یا به صورت غیر حضوری را ندارید و باید با پاسپورت خود به گمرک مراجعه کنید. در نهایت بعد از انجام مراحل مورد نیاز، می‌توانید به سایت همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir بروید و اطلاعات خود را وارد نمایید یا این ک از اپلیکیشن این سایت استفاده کنید.

هزینه رجیستری گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار معادل ۱۷ درصد قیمت آن و برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۲۲.۵ درصد مبلغ دلاری محصول است. همچنین این را هم مد نظر داشته باشید که پرداخت این هزینه تنها با کارت بانکی شخص ممکن بوده و حتما باید نام آن با نام پاسپورت ثبت شده یکی باشد.

 

۱۵ جاذبه‌ی گردشگری مهم دنیا

عکس: infrajournal.com

 

در پایان

اگر قصد دارید در سفرهای خارجی خود به خرید بپردازید، حتما همیشه لیست وسایل مجاز برای ورود را بر حسب زمان سفر خود چک کنید، با توجه به این که قوانین گمرکی درباره کالاهای همراه مسافر و ممنوعیت‌ها هر چند وقت یک بار تغییر می‌کنند، برای این که در نهایت با مشکل مواجه نشوید، بهتر است لیست را مرور کنید.

همچنین اگر قصد بردن محصولات از ایران به خارج از کشور را دارید، باید در نظر بگیرید که محدودیت‌ها در این زمینه نیز کم نیستند. برای مثال، شما تنها مجاز به بردن ۱۰ کیلو پسته و ۱۰۰ گرم زعفران به ازای هر پاسپورت هستید و برای بردن فرش و گلیم دست بافت، نهایتا می‌توانید تا سقف ۲۰ متر مربع ازآن‌ها را با خود از کشور خارج کنید. همچنین از بردن فرش‌های نفیس و تاریخی یا هر گونه میراث فرهنگی یا عتیقه جات نیز منع شده‌اید.

عکس: flyswoop.com

۲۰ آبان ۱۴۰۲

نظرات کاربران