راهنمای کامل استفاده از مترو مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
راهنمای کامل استفاده از مترو مشهد

مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران و یکی از شهرهای پربازدید کشورمان از طرف توریست‌های خارجی، از سیستم حمل و نقل عمومی نسبتا خوبی برخوردار است که در راس آن‌ها سیستم ریلی این شهر، یعنی مترو مشهد جای گرفته. اگر مقصدی که مد نظر دارید، در مسیر مترو واقع شده باشد، بهترین و سریع‌ترین راه در تور مشهد استفاده از خطوط ریلی است، اما اگر خیلی چم و خم پیدا کردن مسیر در سیستم مترو مشهد را بلد نیستید، اصلا نگران نباشید چون ما در این نوشته به صورت کامل آن را پوشش داده‌ایم.

 

اطلاعات کلی درباره مترو مشهد

مترو مشهد در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد تا از حجم بالای ترافیکی که مرکز شهر به خود می‌دید، بکاهد. مسافرت داخل شهری ارزان با قطارهای با کیفیت در مسیرهای متفاوت، اصلی‌ترین هدف‌گذاری برای این خطوط مترو بود و در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون نفر روزانه از خطوط آن استفاده می‌کنند.

این سیستم ریلی کلا دارای ۴ خط است که در مناطق مختلف قرار گرفته، اما در حال حاضر تنها خطوط ۱ و ۲ فعال هستند و هنوز خطوط ۳ و ۴ به بهره برداری نرسیده‌اند. شما می‌توانید بر اساس نقشه ارائه شده از طرف سایت رسمی مترو مشهد، به راحتی ایستگاه‌های مورد نظر خود را پیدا کنید و ببینید کدام یک از ایستگاه‌ها به جایی که مد نظر دارید، نزدیک‌تر هستند. در زیر عکس نقشه مترو مشهد را برایتان قرار داده‌ایم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید:

 

هتل‌هایی برای اقامت در طرقبه مشهد

مسیرهای مترو مشهد

همانطور که گفتیم، تنها خط ۱ و ۲ مترو مشهد در حال حاضر فعال هستند، اما ما همه‌ی خطوط را با هم مرور خواهیم کرد:

خط ۱: مسیر وکیل آباد به فرودگاه شهید هاشمی نژاد

این مسیر در نقشه با رنگ سبز مشخص شده و حدود ۲۴ کیلومتر طول دارد. این ایستگاه از این نظر برای گردشگران مهم است که می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کم از فرودگاه مشهد به داخل شهر بروند. مسیر خط یک همچنین برای کسانی که می‌خواهند از باغ وحش مشهد، شهربازی کوهستان پارک، طرقبه و شاندیز و البته نمایشگاه بین‌امللی مشهد بازدید کنند، مناسب خواهد بود.  

ایستگاه‌های این مسیر به ترتیب: وکیل آباد - کوهستان پارک – نمایشگاه – اقبال لاهوری – صیاد شیرازی – صدف – هفت تیر – دانش آموز – سید رضی – کوثر – پارک ملت – آزادی – خیام – فلسطین – طالقانی – قائم – شریعتی – امام حمینی – بسیج – هفده شهریور – پروین اعتصامی – غدیر – بوستان ریحانه – فرودگاه شهید هاشمی نژاد

خط ۲:  مسیر رضا شهر به انتهای طبرسی

خط ۲ مترو مشهد ۱۴ کیلومتر طول دارد و کوتاه‌ترین خط مترو در این سیستم ریلی محسوب می‌شود. با این حال تعداد کم ایستگاه‌های خط ۲ باعث می‌شود تا مسیر بین هر ایستگاه طولانی‌تر باشد. توریست‌هایی که با قطار به تور مشهد می‌روند، می‌توانند از این خط استفاده کرده و سپس در تقاطی خط ۱ و ۲ به هر جایی که دوست دارند بروند.

ایستگاه‌های این مسیر به ترتیب: طبرسی – ولایت – فجر – نبوت – شهید مفتح – راه آهن – شهدا – سعدی – شریعتی – الندشت – کوهسنگی – شهید کاوه – سلامت

خط ۳: مسیر قاسم آباد به شهرک

وقتی خط ۳ به بهره‌برداری برسد، با طول ۲۸ کیلومتر بلندترین مسیر در سیستم مترو مشهد خواهد بود. کار بر روی آن در سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

 

معرفی لوکس‌ترین مراکز خرید مشهد

خط ۴: مسیر شهرک شهید باهنر به خواجه ربیع

خط ۴ نیز ۱۷.۵ کیلومتر طول دارد که از شمال به شرق مشهد می‌رود. کار بر روی این مسی رتازه آغاز شده و به نظر می‌رسد چند سالی طول خواهد کشید تا به بهره‌برداری برسد.

نحوه خرید و قیمت بلیط مترو مشهد

در ایستگاه‌های مترو مشهد کارت‌های قابل شارژی ارائه می‌شود با عنوان "من کارت" که شما می‌توانید مبلغ مورد نظر خود را درون این کارت‌ها بریزید و به این ترتیب برای هر بار سوار شدن، نیاز نیست در صف خرید بلیط‌های یک یا چند سفره باشید. هزینه‌ی هر سفر در  سال ۱۴۰۰ در مترو مشهد ۱۰۰۰ تومن است. همچنین شما می‌توانید من کارت خود را از طریق اپلیکیشن اندرویدی که برای این کارت‌ها ارائه شده نیز شارژ کنید.

نکات پایانی درباره مترو مشهد

  • مترو مشهد از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب (روزهای تعطیل از ۷ صبح) فعالیت می‌کند
  • تنها ایستگاه مترو مشهد که دارای پارکینگ اختصاصی است، ایستگاه وکیل آباد است
  • اگر قصد رفتن به جاهای شلوغ شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از ساعت‌های اوج شلوغی دوری کرده و ساعت مناسبی که موقع تعطیلی ادارات یا مدارس نباشد، برای سوار شدن به مترو اقدام نمایید

 

طبیعت‌گردی در اطراف مشهد

۰۳ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران