راهنمای دوچرخه سواری در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
راهنمای دوچرخه سواری در ترکیه

ترکیه، مقصدی عالی برای دوچرخه‌ سواری است. اگرچه چندان روی زیرساخت‌های سایکل توریسم یا گردشگری با دوچرخه سرمایه گذاری نکرده، اما تورهای دوچرخه ‌سواری در این کشور، تجربه‌ای عالی را برای مسافران تور ترکیه رقم می‌زنند.

ترکیه، بیشتر به خاطر تعطیلات ساحلی شهرت دارد و اما این کشور زیبا و بزرگ با مناظر متنوع، مردمان مهمان نوازی، ویرانه‌های باستانی و بناهای تاریخی بسیار زیبا روزهایی خاطره انگیز را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. مقاله راهنمای سفر به ترکیه در سال ۲۰۲۳، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در این رابطه در اختیارتان قرار دهد. چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارند و تماشای آنها از روی دوچرخه راهی عالی برای بهره مندی بهتر، برنامه ریزی دلخواه برای توقف‌های دلپذیر و کاهش هزینه‌های حمل و نقل در مدت سفر است.

 

بهترین زمان برای دوچرخه سواری در ترکیه

اساسا بهترین زمان، بستگی به جایی دارد که می‌خواهید بروید. معمولا در تابستان، سراسر ترکیه بسیار گرم و آفتابی است و هر چه در ارتفاعات بالاتر بروید، آب و هوا قابل تحمل‌تر می‌شود. تابستان در دریای اژه و مدیترانه، بسیار گرم و مرطوب بوده و با شلوغی و ترافیک زیادی همراه است و بهتر است این محدوده را به دوستداران ساحل گردی بسپارید.

اگر در حال برنامه‌ ریزی یک تور بیش از ۱۷۰۰ کیلومتری هستید، ماه‌های مه-ژوئن و سپتامبر-اکتبر ایده‌آل هستند. البته ماه‌های می و اکتبر، ممکن است بارانی باشند و در این بازه زمانی، برخی مناطق سرد بوده و در گردنه‌های مرتفع شرقی احتمال بارش برف وجود دارد.

اگر می‌خواهید برای دوچرخه سواری در تابستان همراه تور ترکیه باشید، امتداد سواحل دریای سیاه ایده آل است. اما اگر می‌خواهید یک تور دوچرخه سواری در ترکیه در نزدیکی مناطق دریای اژه و مدیترانه را انجام دهید، باید بگوییم در بهار و پاییز آب و هوا برای دوچرخه سواری ایده آل بوده و البته درگیر ازدحام جمعیت نیز نخواهید شد. حتی در این منطقه، نیمی از روزها در زمستان عالی هستند. اما باید با چند روز بارش باران شدید را تحمل کنید.

 

بهترین مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا

شرایط جاده‌ای ترکیه برای دوچرخه سواری

در سال‌های اخیر، پول زیادی صرف راهسازی در ترکیه شده است. جاده‌های ترکیه، معمولا جدید هستند و به خوبی نگهداری می‌شوند و نسبت به میزان ترافیک ایده آلند.

اما نکته منفی این که در چند سال گذشته، تونل‌های زیادی حفر شده‌اند که البته به خوبی روشن می‌شوند و تهویه مناسبی دارند. اما برخی از آنها باریک‌تر از سایرین بوده و تعدادی از آنها برای دوچرخه سواران ممنوع هستند.

از طرفی دیگر در ترکیه، مسیرهای دوچرخه‌ سواری اختصاصی اندکی را خواهید یافت و همچنین شهرهای ترکیه، تراکم ترافیکی بالایی دارند و افزایش مالکیت خودرو در سال‌های اخیر، باعث ایجاد ترافیک سنگین و اغلب آشفته شده است.

البته خطوط و مسیرهای اختصاصی دوچرخه در شهرهای بزرگ شروع به ظهور کرده اند، اما به ندرت برای ورود و خروج از شهر مفید هستند. بعنوان مثال شهرهای بزرگ، به‌ ویژه استانبول، برای دوچرخه ‌سواری به ‌خوبی طراحی نشده‌اند و بهترین راه ورود یا خروج از استانبول با قایق و کشتی است. اما در ادامه، بیایید با برخی از محبوب‌ترین مسیرها برای دوچرخه سواری در ترکیه آشنا شویم.

کویجی قیز – اورتاجا – دالامان در ترکیه (Köyceğiz-Ortaca-Dalaman)

این مسیر که برای دوچرخه سواری در تمام فصول سال مناسب است، در سال ۲۰۱۸ با نام The ECO Trails طراحی و ساخته شد. این مسیر، ۳ منطقه توریستی با طبیعت منحصر به فرد موغلا را به مخاطبانش هدیه می‌دهد و بعنوان یک مسیر دوچرخه سواری طولانی و دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود.

طول این جاده از ۱۲ مسیر تشکیل شده است: ۳ مسیر در کویجی قیز، ۴ مسیر در اورتاجا و ۵ مسیر در دالامان و طول مناطق میانی متصل کننده این مسیرها ۷۰۰ کیلومتر است. در این جاده‌ها که شامل مسیرهای پیاده روی نیز می‌شوند، تابلوهای راهنمایی و رانندگی مطابق با استانداردهای جهانی وجود دارند. بعلاوه هنگام رکاب زدن در این مسیرها که با در نظر گرفتن جاده‌های قدیمی ایجاد شده‌اند، شاهد زیبایی‌های تاریخی و طبیعی خواهید بود.

 

برترین هتل‌های آنتالیا برای ماه عسل در ۲۰۲۳

خلیج گوکووا در ترکیه (Gulf of Gökova)

مسیر خلیج گوکوا که از جاده‌های آسفالته تشکیل شده است، مسیر مناسبی برای دوچرخه‌های جاده‌ای و کوهستانی است. برای طی این مسیر، لازم نیست ساحل و دریا را ترک کنید. دوچرخه سواری در این محدوده، از بدروم شروع شده و به شهر باستانی Knidos، واقع در انتهای داتچا ختم می‌شود.

در مسیری به طول ۲۹۵ کیلومتر، از کنار لونگوز، یدی آدالار و بوردوبت در خلیج گوکووا عبور خواهید کرد و دریا، خلیج و مناظر بی نظیر غروب خورشید را تحسین خواهید نمود. در این مسیر که سبز و آبی به هم می‌رسند، از کنار خلیج‌های آبی عمیق و آسیاب‌های بادی می‌گذرید و به شهر باستانی کنیدوس می‌رسید.

توروسلار در ترکیه (Toroslar)

مسیر دوچرخه‌سواری توروسلار، از آنتالیا شروع شده و به فتحیه ختم می‌شود و در مجموع ۷ روز طول می‌کشد. در همان روز اول که از آنتالیا به چیرالی و از آنجا به فانوس دریایی گلیدونیا می‌روید، می‌توانید در بخشی از مسیر لیکیا دوچرخه سواری کنید.

روز دوم، ۵۸ کیلومتر از فانوس دریایی گلیدونیا به کارائوز (Karaöz) و از آنجا به فینیکه خواهید رفت و در روز سوم ۴۸ کیلومتر از فینیکه به دریاچه Avlan  را طی خواهید کرد. پس از آن، می‌توانید در قله کوه قیزلار سیوریسی که منظره‌ای باشکوه به دریاچه دارد کمپ بزنید. در روز چهارم، از دریاچه آولان تا ایلمالی و فلات گومبه ۴۰ کیلومتر رانندگی می‌کنید.

در روز پنجم نیز از فلات گومبه تا ساکلیکنت ۴۰ کیلومتر رانندگی کرده و تور دوچرخه‌سواری شما با یک مسیر ۶۵ کیلومتری از ساکلیکنت به کاراکوی در روز ششم و یک مسیر ۱۲ کیلومتری از کاراکوی تا فتحیه در روز هفتم به پایان می‌رسد. می‌توانید در این مسیر استراحت کنید و در کنار دریا، دریاچه و در ارتباط نزدیک با طبیعت کمپ بزنید.

 

سفر به بهترین مکان‌های نزدیک به استانبول

شبه جزیره کاپی داغ در ترکیه (Kapıdağ Peninsula)

شبه جزیره کاپی داغ که در مرزهای بالیکسیر واقع شده، با خلیج های بکر و سواحل طبیعی‌اش، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در منطقه مرمره به شمار می‌آید. این مسیر ۹۵ کیلومتری که دوچرخه سواری بسیار آرام و درهم تنیده با طبیعت را ارائه می‌دهد، در انتهایش به اردِک ختم می‌شود. کسانی که مایل هستند، می‌توانند دوچرخه سواری خود را در باندرمه، با طی کردن مسیری ۱۰ کیلومتری به پایان برسانند. در هر صورت، با بالا رفتن از شیب‌های این مسیر دوچرخه سواری که بخشی از آن در جاده‌های خاکی می‌گذرد و از فراز بلندترین تپه، با چشم اندازهایی بی بدیل از دریای مرمره غافلگیر خواهید شد.

دره کوپرولو در ترکیه (Köprülü Canyon)

دره کوپرولو، یکی از زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری در آنتالیاست. این پیست دوچرخه ‌سواری که زیبایی‌های طبیعی منحصر به ‌فردی را از نقطه شروع تا مقصد برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد، برای فعالیت‌های رفتینگ و کوهنوردی نیز محبوبیت دارد.

دره کوپرولو که ۹۰ کیلومتر با مرکز آنتالیا فاصله دارد، از بسکوناک شروع می‌شود و با سلگه -  دلیسارنیچ (Delisarnıç) و تازی ادامه می‌یابد و دوباره در بسکوناک که نقطه شروع است، به پایان م‌ رسد. این مسیر که از نظر سطح سختی متوسط است، ۶۵ کیلومتر طول دارد و هنگام دوچرخه سواری در اینجا، در مسیری متشکل از جاده آسفالته و خاکی با زیبایی‌های تاریخی و طبیعی آنتالیا مواجه خواهید شد.

دره فریگیا در ترکیه (Phrygian Valley)

مسیر دره فریگی که محدوده وسیعی بین استان‌های افیون، آنکارا، اسکی شهیر و کوتاهیا را دربر می‌گیرد، یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در ترکیه است. این جاده که از ۳ مسیر اصلی تشکیل شده است، سومین مسیر طولانی پیاده روی در ترکیه نیز محسوب می‌شود. در طول دوچرخه سواری در جاده‌ای به طول ۵۰۶ کیلومتر، شاهد زیبایی‌های تاریخی و طبیعی مانند دودکش‌های پریان، کلیساها، غارها و بنای یادبود میداس خواهید بود.

 

حمل و نقل در مارماریس

گوکچه آدا در ترکیه (Gökçeada)

این محدوده، یک تور دوچرخه سواری به طول ۱۰۰ کیلومتر را رقم می‌زند که در آن می‌توانید زیبایی‌های طبیعی باشکوه گوکچه آدا را از نزدیک شاهد باشید. این جاده که شامل مسیر بندر کوزو- اتپکوی است، از نظر درجه سختی در سطح متوسط قرار دارد. در ضمن باید گفت مسیرهای بندر کوزو - کافالوس، دره کوی - بندر گیزلی و بندر کوزو – ماوی کوی از دیگر مسیرهای دوچرخه سواری جزیره محسوب می‌شوند.

ازمیر در ترکیه (Izmir)

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه بوده و گردشگران بسیاری را به خاطر سواحل و مکان‌های باستانی جذابش همچون مانند افسوس جذب می‌کند. این منطقه، دارای شبکه‌ای متراکم از جاده‌های روستایی است که دوچرخه‌ سوار را از میان باغ‌های زیتون به ویرانه‌های کمتر بازدید شده و مناظر زیبای دریا هدایت می‌کنند. این مسیرها برای دوچرخه سواری، از نظر سطح سختی متوسط و در بسیاری از موارد آسان بوده و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری را برای مسافران تور ازمیر رقم می‌زنند.

 

بهترین مناطق اقامتی آنتالیا

کاپادوکیا در ترکیه (Cappadocia)

کاپادوکیا، یکی از توریستی‌ترین مناطق ترکیه بوده و می‌توانید از دوچرخه سواری در آن نهایت لذت را ببرید. یک تور دوچرخه ‌سواری ۱۸۰ کیلومتری جالب توجه در کاپادوکیا، از آکسارای آغاز می‌شود و به سمت جنوب می‌رود تا بتوانید از سلیمه در دره ایهلارا با خانه‌های سنگی و کلیساهای جذابش دیدن کند.

همچنین می‌توانید به سمت شرق بروید و از شهرهای زیرزمینی گازیمیر و درینکویو بازدید کرده و همچنان مسیرتان را به سمت شرق و به سوی به دره سوغانلی ادامه دهید. در این محدوده، با خوشه‌ای دیگر از خانه‌ها و کلیساهای تراش خورده در صخره‌ها مواجه خواهید شد. سپس از شمال و از مسیر اورگوپ به گورمه، با دیگر جاذبه‌های پرطرفدار کاپادوکیا روبرو شوید.

نکاتی برای دوچرخه سواری در ترکیه

  • به دلیل شرایط جاده‌ای در برخی مناطق، گشت و گذار با دوچرخه در این منطقه همیشه آسان نیست. نقشه‌ها و حتی GPS همیشه دقیق نیستند، تعمیرگاه‌های دوچرخه به وفور وجود ندارد و هر محلی، بعنوان زبان دوم انگلیسی صحبت نمی‌کند. با این حال، اگر این تجربه، اولین تور دوچرخه ‌سواری طولانی  شماست و واقعا می‌خواهید این کار را در ترکیه انجام دهید، حتما به یک گروه بپیوندید.
  • در ضمن باید گفت شرق کشور، از یک فضای آرام روستایی برخوردار است. در این محدوده، مناظر خارق العاده و جاده‌های چالش برانگیز را شاهد خواهید بود. بر عکس، با سفر از دریای اژه شمالی به سمت شبه جزیره داتچا، جاده‌های خوب و منظره‌ای به همان اندازه زیبا در امتداد سمت غربی را خواهید یافت. اگر یک حرفه‌ای کهنه کار در دوچرخه سواری نیستید، به شدت توصیه می‌کنیم که مسیر غربی را انتخاب نمایید.
  • ویزای توریستی در حال حاضر، به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و شما باید قبل از ورود به این کشور ویزای توریستی داشته باشید. در عین حال، شما مجاز به اقامت در ترکیه حداکثر ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه هستید.
  • برخی از جاده‌ها، با آسفالت پوشیده شده‌اند که در اثر گرما نرم و چسبنده می‌شوند. بنابراین قبل از شروع حرکت، فشار باد تایر را بررسی کنید. همچنین به جای تایرهای باریک، لاستیک‌های عرض متوسط را درنظر داشته باشید، در غیر این صورت سواری شما راحت نخواهد بود.
  • در مناطق روستایی، انتظار می‌رود که در جاده‌ها با گله گاو یا گوسفند روبرو شوید. در این مواقع صبر بهترین گزینه است!
  • در طول مسیرتان، به احتمال زیاد از تعدادی از روستاها و شهرها با جایگاه‌های سوخت خواهید گذشت. جایگاه‌های سوخت، گاهی اوقات تجهیزاتی برای تعمیر دوچرخه و تایر دارند و همچنین فضاهایی برای استراحت و سرویس‌های بهداشتی را ارائه می‌دهند.
  • ترک‌ها بسیار مهمان نواز بوده و بنابراین حتی در هنگام رکاب زدن در مکان‌های دورافتاده که به غریبه‌ها عادت ندارند، مشکلی نخواهید داشت. اگر مردم محلی با شما صحبت کردند، چای و تنقلات آوردند یا شما را به اقامت شبانه دعوت کردند، اصلا تعجب نکنید.
  • تابستان‌های ترکیه که هوا بسیار گرم است، حتما مقدار زیادی آب به همراه داشته باشید و ترجیحا از سواری در ساعات اوج گرما (از ساعت ۱۲ ظهر تا ۳ بعد از ظهر) خودداری کنید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۶ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران