راهنمای کامل غواصی در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
راهنمای کامل غواصی در ترکیه

در تور ترکیه، شما با مقاصد ساحلی مختلفی روبرو هستید که می‌توانید آن‌ها را برای یک سفر خاطره‌انگیز انتخاب کنید. اما اگر اهل ماجراجویی و رفتن به عمق آب هستید، این نوید را به شما بدهیم که در این کشور، شرایط برای غواصی و اسنورکلینگ کاملا مهیا بوده و تورهای مختلفی به سایت‌های غواصی متنوع در سواحل ترکیه برگزار می‌شود. دیدنی‌های زیادی در زیر آب‌های ترکیه انتظار شما را می‌کشند و ما هم در این نوشته، قصد داریم تا شما را با زیر و بم تورهای غواصی در آن‌جا آشنا کنیم.

 

تجربه غواصی در ترکیه

هم از نظر تجهیزات و تورهایی که در ترکیه برگزار می‌شود و هم از نظر تنوع مناظر زیر آب، تجربه غواصی در ترکیه فوق‌العاده‌ است. از غارهای زیر آب، دره‌های عمیق و بی‌نهایت گونه‌های مختلف و رنگارنگی که می‌توانید در اعماق دریای اژه، مدیترانه یا دریای سیاه، چیزهای بسیاری برای دیدن هستند. دنیاهایی که برای کشفشان، سختی زیادی را نباید متحمل شوید و تنها دقایقی آموزش اولیه و سپس رفتن به محل غواصی و شیرجه با مربیان مجرب، این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد.

در ادامه ما شما را برای شرکت در تورهای مناسب راهنمایی خواهیم کرد و وقتی در چنین تورهایی شرکت کنید، از امکانات خیلی خوب بهره خواهید برد و امنیت شما در طول این فعالیت، تضمین می‌شود. در این میان اما، شما بر حسب جایی که برای غواصی انتخاب می‌کنید، می‌توانید، لاکپشت‌های دریایی، سفره ماهی‌ها، اختاپوش، ماهی تن و خیلی جانواران خاص دیگر را هم مشاهده کنید. بعضی از این تورها حتی امکاناتی همچون عکس برداری یا فیلم‌برداری زیر آب را نیز برایتان فراهم می‌کنند که در نهایت به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید، خاطرات این فعالیت فراموش نشدنی را ثبت کنید.

 

نزدیک‌ترین شهرهای توریستی به آنتالیا

نکات مهم در رابطه با غواصی در ترکیه

حتی اگر غواص حرفه‌ای هستید و تجهیزات خود را همراه دارید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم، شیرجه را همراه با یکی از مدارس غواصی به انجام برسانید. افراد تازه‌کار نیز می‌توانند، به راحتی با یکی از این مدارس برای شرکت در تورهایشان شرکت کنند. تعداد بی‌شماری سایت‌های غواصی مناسب برای تازه‌کارها در ترکیه وجود دارد که تورهای مختلفی برایشان برگزار می‌شود و همه امکان شرکت در آن‌ها را خواهند داشت. برای شرکت در این تورها حتی نیاز به بلد بودن شنا نیست و دقایقی را قبل از تور، صرف آموزش‌های اولیه می‌کنید.

در نظر بگیرید که برنامه ریزی برای شرکت در این تورها، به شدت به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. پس برنامه خود را به نحوی نچینید که برای یک روز در یکی از شهرهای ساحلی  ترکیه باشید، غواصی انجام دهید و دوباره به شهری دیگر بروید، چون ممکن است آن یک روز خاص، امکان انجام این کار را نداشته باشید. همچنین مد نظر داشته باشید که تقریبا در تمامی شهرهای ساحلی و توریستی ترکیه، مدارس مختلف برای انجام غواصی وجود دارند و حتی می‌توانید با هتلی که در آن اقامت دارید، برای این کار مشورت نموده و مکان مناسب را پیدا کنید.

بهترین زمان برای غواصی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از سفر به آن فکر کنید، زمانی است که برنامه‌ی شرکت در تور ترکیه را می‌ریزید تا در نهایت، به سراغ شهرهای ساحلی و غواصی بروید. بد بودن شرایط آب و هوایی، غواصی را برای تازه‌کاران غیر ممکن می‌کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم بین تیر تا مهر و در روزهای گرم تابستانی به این کشور سفر کنید. این روزها، سواحل ترکیه کم‌ترین بارندگی ممکن را تجربه کرده و شعاع دید شما زیر آب هم مناسب خواهد بود.

 

برترین مکان‌های تفریحات شبانه کوش آداسی

به چه تجهیزاتی برای غواصی در ترکیه احتیاج دارید؟

برای آن‌هایی که تا به حال در غواصی تفریحی شرکت نکرده‌اند، این سوال پیش می‌آید که چه تجهیزاتی برای شرکت در این تور احتیاج دارند. در واقع شما چیزی غیر از یک دست لباس اضافه، لباس شنا و حوله و البته کرم ضد آفتاب احتیاج ندارید. تمامی تجهیزات مربوط به خود غواصی، از طرف مدرسه‌ی غواصی و مسئولان برگزاری تور به شما داده می‌شود. البته اگر دارای یک دوربین ورزشی مثل گو پرو هستید که در عمق آب نیز کار می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم، حتما آن را همراه خود ببرید.

محل‌های خاص برای غواصی در ترکیه

قبل از این که به صورت جداگانه، شهرهای اصلی برای غواصی و ویژگی‌های آن‌ها را مرور کنیم، بهتر است از بعضی محل‌های خاص برای غواصی در ترکیه برایتان بگوییم.

  • کشتی‌ها و هواپیماهایی در عمق آب

یکی از معروف‌ترین کشتی‌های غرق شده در آب‌های ترکیه، در کاش (Kas) واقع شده که کشتی دیمیتریوس (Dimitrios) نام داشته و در سال ۱۹۶۸ در سفر بین ترکیه و یونان در این محل عرق شده است. این کشتی بزرگ حالا به محلی برای زندگی جانوران دریایی بدل شده و اطراف آن پر است از مرجان‌های دریایی که زیبایی منحصر به فردی به این محل بخشیده‌اند.

البته اگر سفر خود را برای چناق‌قلعه (Canakkale) برنامه‌ریزی کنید، در این محل چندین کشتی کوچک و بزرگ غرق شده می‌بینید که هر کدام از آن‌ها، محلی جالب برای غواصی هستند. در کاش یک هواپیمای غرق شده متعلق به جنگ جهانی دوم نیز وجود دارد. این هواپیمای ایتالیایی تصویری سورئال و خارق‌العاده زیر آب شکل داده که دیدنش به هر غواصی پیشنهاد می‌شود.

 

بهترین طبیعت در حوالی استانبول

  • غارهای زیر آبی

تقریبا تمامی غارهای معروف زیر آبی در بدروم قرار گرفته‌اند. غار دلیکلی (Delikli Cave)، غار حباب (Bubble Cave) و جزیره اوراک (Orak Island) از جمله آن‌ها هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و هر سه به عنوان سایت‌هایی مهم برای غواصی در این شهر به شمار می‌روند. البته اگر به جای تور بدروم، سفر به فتحیه را انتخاب کرده باشید، می‌توانید یکی دیگر از غارهای معروف دریای مدیترانه، یعنی برج اِی اِف را (Af Tower) را مشاهده کنید که در واقع دو غار زیر آبی به هم متصل هستند. در این محل تعداد بیشماری گونه‌های آبزی مختلف و رنگارنگ زندگی می‌کنند. همچنین فتحیه برای آن‌هایی که به دنبال مناطق بزرگ مملو از مرجان‌های دریایی هستند نیز، گزینه‌ی بسیار خوبی به حساب می‌آید.

مناطق مختلف ترکیه برای غواصی

با توجه به شهرهایی که به آن‌جاها سفر می‌کنید، با گزینه‌های مختلفی برای غواصی مواجه خواهید بود. ما سعی کرده‌ایم در سه بخش کلی، کلیاتی درباره بهترین مقاصد گردشگری ترکیه برای غواصی به شما پیشنهاد کنیم:

  • بهترین نقاط ترکیه برای غواصی در دریای اژه

با توجه به این که برخی از مقاصد ساحلی محبوب ترکیه در سواحل دریای اژه واقع شده‌اند، خیلی از توریست‌ها، ترجیح می‌دهند، برای غواصی نیز به همان جاها بروند. بدروم و چشمه، بدون شک بهترین گزینه‌ها در این رابطه هستند که هم سایت‌های معرکه‌ای برای غواصی دارند و هم این که، ریزورت‌های متنوع و بسیار خوبی در آن‌جاها برای اقامت وجود دارد. فارغ از جاهایی که قبلا از بدروم در مقاله سایت‌‌های غواصی بدروم برای گردشگران گفتیم، منطقه‌ی مرجانی بزرگی در بدروم وجود دارد که شما شیرجه‌ای از ۴ تا ۳۶ متر را می‌توانید در این محل تجربه کرده و نقطه‌ای مناسب برای غواصان تازه کار و حرفه‌ای است.

در کرانه‌ی دریای اژه‌، چشمه و جزیره فنر که نزدیک به آن‌جاست، گزینه‌ای عالی بوده که البته بیشتر برای حرفه‌ای‌ها مناسب خواهد بود. تازه‌کارها هم برای اسنورکلینگ، این محل را انتخاب کنند. در نهایت، اگر دوست داشتید، حتما به سراغ آیوالیک نیز بروید که چند جای بسیار خوب برای غواصی تازه‌کارها ارائه می‌دهد که بعضی از سایت‌های آن، جدا از داشتن ماهی‌های رنگارنگ، در تمام طول سال مناسب غواصی است.

 

بهترین مکان‌های آنتالیا برای غواصی

  • بهترین نقاط ترکیه برای غواصی در دریای مدیترانه

تنوع زیستی در بسیاری از نقاط دریای مدیترانه، بیشتر از دریای اژه است و بهترین گزینه برای گردشگرانی که دوست دارند، غواصی در را در این دریا تجربه کنند، فتحیه و کاش خواهد بود. قبلا برایتان توضیح دادیم که در کاش، سایت‌های خاصی برای غواصی وجود دارد، اما از طریفی، اوکان بالیک (Ucan Balik) در این شهر، از جمله سایت‌های بسیار خوب و از بهترین‌ها در کل ترکیه بوده که امکان شیرجه از ۴ تا ۷۱ متر را به غواصان می‌دهد.

 اوضاع در فتحیه برای غواصان آماتور بسیار بهتر است و چندین مکان عالی از جمله خلیج آکواریوم (Aquarium Bay) برای این کار پیش روی آن‌ها خواهد بود. جایی که اختاپوس‌هاس مار ماهی‌های جذاب را می‌توانید از نزدیک ببینید. همچنین آفکوله (Afkule) نیز از جاهای محبوب در فتحیه بوده که برای غواصی بسیار پیشنهاد می‌شود. از ویژگی‌های دریای مدیترانه در ترکیه این است که چندین و چند سایت کوچک و بزرگ در خود داشته و تورهای متعددی برای غواصی در این دریا برگزار می‌شود.

  • بهترین نقاط ترکیه برای غواصی در نزدیکی استانبول

بسیاری از مسافران تور ترکیه، برنامه‌ی سفر خود را جهت شرکت در تور استانبول می‌چینند و خب این مسافران هم نباید از این فعالیت محبوب، محروم شوند! با این حال این فعالیت در نزدیک استانبول اصلا مرسوم نیست و به همین دلیل، تورهای زیادی نیز در این محل برگزار نمی‌شود. با این حال، اگر به جزایر پرنس بروید، مدارس غواصی زیادی را در طول تابستان پیدا خواهید کرد که تورهای مخصوص برگزار می‌کنند.

شما می‌توانید با کشتی‌های عمومی با قیمت بسیار پایین به جزایر پرنس بروید و در آن‌جا به سراغ تورهای غواصی بروید. این تورها تنها در روزهای گرم تابستان انجام می‌شود و سایت‌های کوچک غواصی در آن‌جا نیز، کاملا برای غواص‌های آماتور مناسب است. البته بهتر است قبل از این که به سراغ جزایر پرنس بروید، از وضعیت آب و هوایی اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید که تورها به انجام می‌رسند.

 

ورزش‌های آبی و غواصی کیوی در کوش آداسی

منبع

 

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران