دیدنی‌ترین قلعه‌های دهلی در تور هند

جاذبه‌های گردشگری دهلی
دیدنی‌ترین قلعه‌های دهلی در تور هند

قلعه‌ها نقش مهمی در تاریخ بسیاری از امپراتوری‌ها در هند داشته‌اند. از آنجایی که قلعه‌ها اولین سطح دفاعی در برابر حملات دشمن بودند، حاکمان تاکید زیادی بر ساخت این قلعه‌ها در اطراف شهرهای خود در هندوستان داشتند. با توجه به تاریخ هند، دهلی همواره مورد توجه حاکمان در انتخاب پایتخت بوده است. بنابراین جای تعجبی نخواهد بود که مهم‌ترین و باشکوه‌ترین قلعه‌های این کشور را بتوان در دهلی بازدید کرد. از آنجایی که این سازه‌های باشکوه بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی کشور هند هستند، بازدید از آن‌ها برای تمامی علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌شود. ما در این مقاله همراه شما هستیم تا لیستی از دیدنی‌ترین قلعه‌های دهلی در تور هند را مورد بررسی و معرفی قرار دهیم.

 

قلعه سرخ، دهلی (Red Fort, Delhi)

قلعه سرخ، یکی از میراث جهانی یونسکو در دهلی و از زیباترین قلعه‌های این کشور است که به دلیل معماری بی‌عیب و نقص خود شهرت دارد. این قلعه به دلیل استفاده از ماسه سنگ قرمز رنگ در ساخت آن با نام قلعه سرخ شناخته می‌شود. گفته می‌شود که ساخت این مجموعه عظیم در سواحل رودخانه یامونا توسط امپراتور مغول شاه جهان در سال ۱۶۳۹ آغاز شد و تقریباً ۹ سال طول کشید تا تکمیل شود. از آن زمان، قلعه سرخ به مدت تقریباً دو دهه تا سال ۱۸۵۶ به اقامتگاه اصلی مغول‌ها تبدیل شد.

قلعه سرخ دهلی دارای طراحی به شکل هشت ضلعی بوده و دارای باروهایی به طول ۲ کیلومتر است. همچنین این سازه باشکوه دارای دو دروازه، دروازه لاهوری و دروازه دهلی، است که دروازه لاهوری ورودی اصلی آن به حساب می‌آید. نوبت خانا، دیوان آی عام، دیوان ای خاص، رنگ محل، خاص محل و ممتاز محل برخی از بناهای به خوبی حفظ شده در این قلعه هستند. این قلعه به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری مغول در هندوستان بوده و در برخی از قسمت‌های آن از سبک‌های زیبایی شناسی اسلامی نیز استفاده شده است. بنابراین، اگر در تور هند به دنبال بنایی برای آشنایی با سبک هنر و معماری دوره مغول هستید، این مکان یک موقعیت تاریخی و بسیار مناسب برای شما خواهد بود.

 

بهترین دسرکافه‌ها در دهلی

  • زمان بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ (دوشنبه تعطیل است)
  • هزینه ورود: برای بزرگسالان ۶۰ روپیه (سه شنبه تا جمعه)؛ ۸۰ روپیه (شنبه و یکشنبه) و برای کودکان ۲۰ روپیه (سه شنبه تا جمعه)؛ ۵۰ روپیه (شنبه و یکشنبه)
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Lal Qila

 

قلعه سلیمگر، دهلی (Salimgarh Fort, Delhi)

قدمت قلعه سلیمگر به سال ۱۵۴۶ برمی‌گردد که سلسله سوری در آن دوران بر دهلی حکومت می‌کرد. این قلعه توسط سلیم شاه سوری در زمینی ساخته شد که زمانی جزیره‌ای در رودخانه یامونا بود و پس از سقوط سلسله در سال ۱۵۵۵ پس از میلاد اهمیت خود را از دست داد. حاکمان مغول زمانی که قلعه سرخ هنوز در حال ساخت بود از این قلعه برای اقامت خود استفاده می‌کردند. بعدها قلعه سلیمگر توسط اورنگ زیب به زندان تبدیل شد، و سپس انگلیسی‌ها آن را در سال ۱۸۵۷ به اردوگاه ارتش خود تبدیل کردند. این قلعه مثلثی دارای دیوارهای ضخیم است که از سنگ‌های تراشیده شده در ساخت‌ آن بهره برده‌اند. در بازدید از این قلعه شاهد سنگرهای دایره‌ای شکل خواهید بود که نگهبانان از آنجا نگهبانی می‌دادند. همچنین پلی وجود دارد که سلیمگر را به قلعه سرخ متصل می‌کند. اگرچه این قلعه در حالت ویران قرار دارد، اما به دلیل چشم‌انداز زیبایی که از رودخانه یامونا ارائه می‌دهد مکانی بی‌نظیر برای بازدید گردشگران در دهلی محسوب می‌شود.

 

  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر (دوشنبه تعطیل است)
  • هزینه ورودی: برای بازدید از قلعه هزینه ورودی دریافت نمی‌شود، اما از آنجایی که قلعه سلیمگر در داخل مجموعه قلعه سرخ قرار دارد، بازدیدکنندگان باید هزینه دومی را بپردازند.
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Lal Qila

 

قلعه قدیمی، دهلی (Old Fort, Delhi)

از دیگر قلعه‌های زیبایی که در تور هند فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، قلعه قدیمی است که پورانا کیلا نیز نامیده می‌شود. این یکی از بهترین جاذبه‌های تاریخی دهلی برای دوستداران تاریخ است. این قلعه تا سال ۱۵۴۰ به زمانی که توسط شیر شاه سوری، بنیانگذار سلسله سوری، تصرف شد به عنوان ارگ داخلی شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت. او قلعه را به نام شرگره تغییر داده و همچنین بناهای بیشتری را در طول حکومت پنج ساله خود به آن اضافه کرد. این قلعه قدیمی دارای دیوارهایی به ارتفاع ۱۸ متر است که حدود ۱.۵ کیلومتر در محیط امتداد دارند. همچنین سه دروازه قوسی به نام‌های برا دروازه، دروازه همایون و دروازه طلاقی در آن به چشم می‌خورند که همگی سازه‌های دو طبقه از ماسه سنگ بوده و دارای دو برج سنگر نیم دایره هستند. امروزه بخش بزرگی از قلعه به خوبی نگهداری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از چمن‌زارها، شرمندال (جایی که همایون افتاد و درگذشت)، مسجد قله کوهنا و موزه‌ای که آثار حفاری شده از قلعه را در خود جای داده است، بازدید کنند.

 

مراسم عروسی در بهترین هتل‌ها و تالارهای دهلی: بخش اول

  • زمان بازدید: ۹ صبح الی ۱۹:۰۰
  • هزینه ورودی: ۲۰ روپیه
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Indraprastha

 

قلعه سیری، دهلی (Siri Fort, Delhi)

طبق داستان‌هایی که نقل می‌شود، علاءالدین خیلجی سر ۸۰۰۰ سرباز مغول را در پایه‌های این قلعه دفن کرده و نام قلعه از همین جا گرفته شده است. سیری از کلمه "Sir" گرفته شده که به معنای "سر" است. سیری زمانی یک شهر مستحکم بود که به عنوان مرکز اصلی قدرت حاکمان خیلجی عمل می‌کرد. قلعه سیری دارای کاخ هزار ستون و هفت دروازه معروف بود که به سمت نقاط مختلف شهر باز می‌شد. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، توصیه می‌کنیم در سفر خود به دهلی فرصت بازدید از قلعه سیری را از دست ندهید. چرا که حتی دیوارها و سنگرهای ویران شده آن نیز از جذابیت زیادی برای شما برخوردار خواهد بود.

  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • هزینه ورودی: رایگان
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Green Park و Hauz Khas

 

قلعه قیلا ریا پیتورا، دهلی (Qila Rai Pithora, Delhi)

قلعه رایا پیتورا قدیمی‌ترین قلعه بازمانده در دهلی پایتخت هند است و به همین دلیل در بین علاقه‌مندان به تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که حاکمان چاوهان در سال ۱۱۶۰ پس از میلاد کنترل دهلی را از تومارس به دست گرفتند، لال کوت را که اولین سکونتگاه شهری در منطقه محسوب می‌شد، تصرف کردند. پادشاه راجپوت، لال کوت متعلق به قرن هشتم را توسعه بخشید و نام آن را به Qila Rai Pithora تغییر داد. این قلعه عظیم شش و نیم کیلومتر طول داشته و لعل کوت به عنوان ساختار مرکزی آن شناخته می‌شد. این قلعه در مجموع دارای هفت دروازه است که مشهورترین آنها غزنی، رنجیت و سوهان فاتح هستند.

 

معرفی بهترین بازارهای غذا در دهلی

  • زمان بازدید: ۷ صبح الی ۷ عصر
  • هزینه ورودی: رایگان
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Malviya Nagar

 

قلعه تغلق آباد، دهلی (Tughlaqabad Fort, Delhi)

خرابه‌های قلعه تغلق آباد یکی از خاص‌ترین بناهای تاریخی دهلی بوده و با توجه به روایت‌های نقل شده حکایت از پیروزی، نفرین و حسادت دارد. این قلعه توسط غیاث الدین تغلق، بنیانگذار سلسله تغلق ساخته شده است. گفته می‌شود که غازی مالک، که فداکار حاکمان خلجی بود، به شاه پیشنهاد ساخت قلعه‌ای را بر روی تپه‌ای در قسمت جنوبی شهر داد. شاه که از انگیزه‌های باطنی غازی مالک بی‌خبر بود، به شوخی از او خواست که پس از پادشاه شدن او قلعه‌ای برای خود بسازد. بعدها غازی مالک خلجی‌ها را از بین برد و خود تحت عنوان غیاث الدین تغلق حاکم شد. او برای دور نگه داشتن مغول‌ها قلعه زیبایی ساخت، اما نتوانست جلوی سقوط سلطنت را بگیرد. گفته می‌شود شاه در راه بازگشت به دهلی هنگامی که یک شامیانا (چادر) بر روی او افتاد، کشته شد. به همین دلیل علت مرگ او را لعن یکی از قدیس‌های صوفی در آن دوران می‌دانند.

این قلعه در دوران شکوفایی خود دارای ۱۰ تا ۱۵ متر ارتفاع و ۶.۵ کیلومتر طول بود. این بنای هشت ضلعی در دو طبقه ساخته شد و در آن دوران از شکوه بی‌نظیری برخوردار بود. اما در حال حاضر اغلب بخش‌های آن ویرانه شده که این ویرانه‌ها همچنان گواهی بر شکوه گذشته آن هستند.

  • زمان بازدید: ۷ صبح الی ۵ بعدازظهر
  • هزینه ورودی: ۵ روپیه
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Tughlaqabad

 

قلعه عادل آباد، دهلی (Adilabad Fort, Delhi)

قلعه عادل آباد به تقلید از قلعه تغلق آباد توسط سلطان محمد بن تغلق پسر سلطان غیاث الدین تغلق ساخته شد. البته بسیاری از تاریخ‌شناسان شکوه و عظمت قلعه تغلق آباد را بسیار بیشتر از این قلعه می‌دانند. قلعه عادل آباد برای محافظت از شهر و مردم در برابر حملات دشمن ساخته شده و دیوارهای مستحکمی داشت. به طوری که به دلیل امنیتی که داشت به عنوان محل سکونت خانواده سلطنتی و درباریان برجسته نیز استفاده می‌شد. جالب‌ترین عنصر قلعه «مکان هزار ستون» است که به آن «قصر هزار ستون» نیز می‌گویند. هر چند امروزه دیوارهای ویران شده‌ای از قلعه باقی مانده اما همچنان مورد توجه گردشگران تور هند قرار دارد.

 

معرفی ۱۴ مرکز خرید دهلی (قسمت اول)

  • زمان بازدید: همه روزه از طلوع تا غروب خورشید
  • هزینه ورودی: رایگان
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Tughlaqabad

 

قلعه فیروز شاه کوتلا، دهلی (Feroz Shah Kotla Fort, Delhi)

قلعه فیروز شاه در اواسط قرن چهاردهم در کنار رودخانه یامونا در دهلی بنا شد. از بارزترین مشخصه‌های این قلعه می‌توان به ستون معروف توپرا اشوکان که وزنی در حدود ۲۳ تن دارد اشاره کرد. گفته می‌شود که این ستون به قرن سوم قبل از میلاد تعلق دارد. همچنین این قلعه علاوه بر ستون معروف آن، مسجد و باغ‌های سرسبز دیدنی را نیز در خود جای داده است. دور تا دور مسجد را حیاط بزرگی احاطه کرده و نمازخانه‌ای دیدنی در خود جای داده است. البته امروزه بسیاری از بخش‌های آن ویران شده است. اما در میان تمامی این موارد آنچه باعث شده تا قلعه فیروز شاه کوتلا به مکانی پرطرفدار در بین جاذبه‌های گردشگری دهلی تبدیل شود افسانه‌هایی است که در مورد حضور اجنه در آن نقل می‌شوند.

  • زمان بازدید: ۶ صبح الی ۶ عصر
  • هزینه ورودی: ۲۰ روپیه
  • نزدیکترین ایستگاه مترو: Delhi Gate

 

منبع

 

۳۰ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران