بازدید از موزه ملی دهلی یکی از مهمترین موزه‌های هند

جاذبه‌های گردشگری دهلی
بازدید از موزه ملی دهلی یکی از مهمترین موزه‌های هند

دهلی پایتخت هند جدای از آنکه یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری هند به حساب می‌آید، پر امکانات‌ترین شهر هند نیز محسوب می‌شود تا اولین مقصد گردشگران با تور هند به این کشور باشد. شهری که بهترین هتل‌های هند را در خود جای داده است و در بهترین رستوران‌های آسیای میانه از مهمانانش پذیرایی می‌کند. شهری که هم می‌شود خانوادگی به آن سفر کرد و خوش گذراند و هم مجردی. شهری که جاذبه‌های گردشگری پرشمار در خودش دارد و این جاذبه‌ها سبب می‌شوند حوصله‌تان در این شهر اصلا سر نرود. شهری که بیشتر مردمانش به زبان انگلیسی مسلط هستند، چرا که سال‌ها در استعمار انگلستان بوده است. در سفرتان به این شهر اگر به دنبال آشنایی با یکی از معروف‌ترین موزه‌های هند هستید همراه ما باشید تا موزه ملی این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


موزه ملی دهلی

در سال ۱۹۴۹ میلادی مسئولین شهر دهلی تصمیم گرفتند یکی از بزرگترین و مجهزترین موزه‎‌های آسیای میانه را در این شهر دایر کنند و کردند. موزه‌ای که گاندی نیز سال‌ها بعد در گسترش آن نقش ایفا کرده است. موزه‌ای که امروزه یکی از مهمترین دانشگاه‌های حفظ و مرمت اشیای تاریخی را در خود جای داده است. موزه‌ای که قدمت برخی اجناسش به ۵ هزار سال می‌رسند و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری دهلی محسوب می‌شود. موزه‌ای که با رفتن به آن می‌توانید به کشف تاریخ هند بروید و چیزهای جدید از دل تاریخ این کشور کشف کنید. موزه‌ای که اشیایش از دوره‌ی ماقبل تاریخ شروع شده است و تا دوره‌ی تاریخ مدرن و بخش بررسی فرهنگ هند ادامه می‌یابد. موزه‎ای که یکی از مکان‌های بازدید خانوادگی در دهلی به حساب می‌آید. مهمترین اشیایی که در این موزه می‌توانید به دیدن آنها بروید نقاشی‌های تاریخی، مجسمه، کوزه، وسایل بازی سفالی، ظروف برنزی و نقره‌ای، خمره، تابلوهایی از جنس ابریشم، نقاب‌های سنتی هندی، مهر، جواهرات، شمشیر و نسخه‌های خطی قدیمی هستند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بسیاری از آثار تاریخی مربوط به جاده ابریشم نیز در این موزه نگهداری می‌شوند. اگر می‌خواهید با بخش‌های مختلف این موزه آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

۱۰ دانستنی مهم برای سفری آرام و بدون خطر در دهلی


بخش‌های مختلف موزه ملی دهلی

ساختمان موزه ملی دهلی دو طبقه دارد و در مجموع ۲۹ بخش در خودش جای داده است که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

  • آثار باستانی مرتبط به آسیای مرکزی
  •  مردم شناسی
  • دانشگاه
  •  جواهرات قیمتی
  •  اسلحه و زره
  •  هنر پیش کلمبیایی
  •  هنرهای تزئینی
  •  بخش سکه شناسی
  •  دوران پیش از تاریخ
  •  نقاشی
  •  حفاظت

 


گالری‌های موزه ملی دهلی

موزه ملی دهلی چندین گالری مطرح در خود جای داده است که بازدید از آنها جزو پرطرفدارترین بازدیدهای شهر دهلی به حساب می‌آید. معروف‌ترین این گالری‌ها به شرح زیر هستند:


۱- گالری هاراپان

در این گالری وسایل زیست روزمره مردمان به نام ساراسوتی‌ها نگهداری می‌شود و شما را با گذشته آدم‌های این نقطه از جهان آشنا می‌کند. بخشی که یکی از وسایل معروف آن شمایل یک دختر است از برنز. همچنین سنگی ساخته شده از جنس صابون از دیگر وسیله‌های پرطرفدار در این گالری به حساب می‌آید.

 

 

 

مشهورترین بازارهای دهلی؛ طلایی‌ترین رأس مثلث گردشگری هند

 

 

۲- گالری ارلی مدیوال

آثاری که در این گالری به نمایش درمی‌آیند وسایلی از قرن هفتم تا دهم میلادی می‌باشند که عمدتا مربوط به دوره‌ی پس از سقوط امپراتوری گوپتا و خاندان‌های بعد از آن مثل پالاس، پراتی هارس، واردهانس، چالوکیاس و چلاس می‌باشد. این گالری بیشتر مورد توجه دانشجویان قرار دارد و در آن اتفاقات مربوط به دوره قرون وسطی هند به نمایش درمی‌آید.

۳- گالری نقاشی‌های مینیاتور

بیش از ۱۷ هزار نقاشی مینیاتور در این گالری گرد هم آمده‌اند تا دوران دکنی‌های هند را به نمایش بگذارند. دورانی میان سال‌های ۱۰۰۰ تا ۱۹۰۰. مضمون مینیاتورهای این بخش از موزه نقاشی‌ افسانه‌های هندی و منظومه‌های آنهاست. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در این بخش موزه می‌توانید مینیاتورهای کلیله و دمنه، پورانا و یا حتی شاهنامه را ببینید. جنس اکثر اجسامی که حاوی این نقاشی‌ها هستند، از چرم، چوب، برگ نخل و تخته‌های فشاری می‌باشد.

 

 

نکات ویژه به هنگام بازدید از موزه ملی دهلی


۱- درهای این موزه در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر به روی بازدیدکنندگانش باز است و از حضور آنها گرمترین استقبال‌ها را می‌کند.
۲- به هنگام بازدیدتان از این موزه باید بدانید با خوراکی نمی‌توانید وارد آن شوید.
۳- در بخش‌های مختلف این موزه می‌توانید از اجناسش عکس بیندازید اما بهتر است در تمامی بخش‌های موزه اگر دست به دوربین بودید و می‌خواستید عکس بیندازید، با متصدیان و راهنمایان آن سالن یک هماهنگی کوچک به عمل آورید.

۱۴ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران