دسرهای سریلانکایی

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
دسرهای سریلانکایی

شیرینی‌ها و دسرهای سریلانکا، در سطح جهانی شهرت دارند. دسرها در این منطقه، مانند بسیاری از نقاط جهان معمولا بعد از وعده‌های غذایی اصلی سرو می‌شوند. اما در عین حال، بخشی از چای عصرانه به شمار می‌آیند. جالب است بدانید این خوراکی‌های لذیذ، عمدتا حاوی بسیاری از ادویه‌های محلی بوده و در این میان، دارچین و هل نقش بسزایی ایفا می‌کند.

 

آسمی

در ابتدای آشنایی با محبوب‌ترین دسرهای سریلانکا، به معرفی Aasmi می‌پردازیم که یک میان وعده شیرین سرخ شده است. این دسر عمدتا در مناسبت‌های خاص، عروسی‌ها و روزهای تولد سرو می‌شود.

برای تهیه این خوراکی جالب توجه، مخلوطی از آرد برنج، شیر نارگیل، آب گرفته شده از برگ‌های Davul Kurundu یا برگ‌های دارچین، در روغن نارگیل سرخ می‌شوند. گاهی نیز آب بامیه، بعنوان جایگزینی برای Kurundu مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن قبل از سرو، این دسر در شربت شکر رنگی غوطه‌ور می‌شود تا عطر و طعمی بی نظیر پیدا کند.  

عکس: recipes.timesofindia.com

 

کالو دُدُل

Kalu Dodol، یکی از دسرهای سریلانکاست که محال است از آن خوشتان نیاید. این شیرینی در واقع از اندونزی نشات گرفته شده، اما در حال حاضر یک خوراک محبوب در سفر با تور سریلانکا به شمار می‌آید.

کالو دُدُل، یک آب نبات ژله‌ مانند قهوه‌ای تیره است که با موادی مانند کیتول جگری، آرد برنج و نارگیل درست می‌شود. علاوه بر این، بادام هندی، هل و کشمش برای طعم دهی بهتر و تزئین به آن افزوده می‌شوند. البته به دلیل فرآیند پیچیده و طولانی تهیه این خوراکی، اکثر مردم ترجیح می‌دهند آنرا از فروشگاه‌ها خریداری کنند. گفتنی است این دسر، بیشتر در خواربارفروشی‌های محلی در بخش جنوبی جزیره یافت می‌شود.

 

جذاب‌ترین بازارهای محلی سریلانکا

عکس: dailylife.lk

 

بیبیکان

Bibikkan بعنوان کیک نارگیلی، در میان برترین دسرهای سریلانکایی جای دارد. این دسر غنی و تیره رنگ با طعم‌های سنتی غنی می‌شود و از بافتی چسبنده، مرطوب و جویدنی برخوردار است. این یک کیک تر با نارگیل خرد شده، سمولینا و شربت تصفیه نشده‌ای شیره درخت نخل کیتول تهیه شده و همراه با انواع ادویه‌ها طبخ می‌شود. در نهایت با آجیل‌های نفیس تزئین می‌شود تا تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای مخاطبانش رقم بزند. گفتنی است بیبیکان، اغلب در مناسبت‌های مذهبی و خاص مانند کریسمس، شب سال نو و سال نو سینهالی تهیه و سرو می‌شود.

عکس: astrasrilanka.com

 

آتیراسا

Athirasa که به نام آموتاراسام یا نیز شناخته می‌شود، یک شیرینی خوش طعم در میان دسرهای سریلانکاست. وقتی آن را امتحان کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که چرا همگان این دسر خوشمزه را دوست دارند.

تمامی مواد (آرد برنج، برنج سرخ شده، شربت نارگیل، روغن نارگیل و هل) این دسر، ترکیب شده و تا یک خمیر سفت درست شود. سپس خمیر را به صورت دایره‌ای برش داده شده و در روغن داغ سرخ می‌شود. این شیرینی، ظاهری کرکی و درونی ترد دارد. هنگام سفر در طول فصل جشنواره، آتیراسا را به همراه سایر شیرینی‌های سریلانکایی به وفور در گوشه و کنار این خطه خواهید یافت.

 

بهترین تورهای کروز و قایق در سریلانکا

عکس: ebay.com.my

 

آووکادو کریزی

از دیگر دسرهای سریلانکا می‌توان به Avocado crazy اشاره کرد که از آووکادوی رسیده، شکر و خامه تهیه می‌شود. آووکادو را خرد و له کرده و با شیر و شکر مخلوط می‌کنند. این مخلوط قبل از سرو، خنک می‌شود و سپس با خامه یا آجیل تزئین می‌شود. در واقع این خوراکی، یک میلک شیک است که گاهی همراه با یک قاشق بستنی وانیلی، یک نسخه محبوب از این دسر سریلانکایی را به نمایش می‌گذارد.

عکس: slurrp.com

 

پانی آپا

خمیر برنج این اپام سنتی سریلانکایی، معمولا با شکر یا ملاس غلیظ شیرین می‌شود. برای تهیه Pani Appa، کافی است آرد برنج و شیر نارگیل را ترکیب کنید که پایه این غذای کلوچه مانند را تشکیل می‌دهند. سپس به این مخلوط ،شکر قهوه‌ای یا ملاس اضافه کنید تا رنگ قهوه‌ای طلایی متمایزی پیدا نماید. این میان وعده خوشمزه که از پرطرفدارترین دسرهای سریلانکایی است، معمولا با یک فنجان چای صرف می‌شود.

عکس: pinterest.com

 

واتالاپم

Watalappam، بعنوان واتالاپان نیز شناخته می‌شود و از دیگر دسرهای سریلانکایی پرطرفدار به شمار می‌آید. این خوراکی شیرین، در واقع یک پودینگ کاستارد نارگیل است که با شیر نارگیل یا شیر تغلیظ شده، بادام هندی، تخم مرغ، هل، میخک، جوز هندی و گاهی آب پاندان غلیظ شده تهیه می‌شود.

اگر این روزها سعی می‌کنید از شکر اجتناب کنید، باید این خوراکی بخارپز را امتحان کنید. کافی است یک کاسه از آنرا بردارید و طعم‌های غنی را بدون فکر کردن به کالری‌شان بچشید. این گزینه در میان برترین دسرهای سریلانکایی، با اقلیت مسلمان این کشور ارتباط نزدیکی پیدا کرده و یکی از اجزاء مرسوم جشن‌های عید فطر است. همچنین در رویدادهای خاص مانند عروسی‌ها، جشنواره‌های مذهبی و سایر مجالس اجتماعی بسیار محبوبیت دارد.

 

سفر دریایی به سریلانکا

عکس: lotusartichoke.com

 

هلاپا

Helapa، یک شیرینی سنتی و از بهترین دسرهای سریلانکا است. در تهیه این خوراکی از آرد Kurakkan ، آرد برنج، شیره، هل و نارگیل رنده شده استفاده می‌شود. مواد را جوشانده و با هم ترکیب می‌کنند تا یک قوام خمیری به دست آید. سپس خمیر را روی برگ‌های kanda پهن کرده و برگ‌ها را تا می‌کنند و حرارت می‌دهند تا سفت شوند.

هلاپا را می‌توان با باز کردن بسته بندی برگ‌ها قبل از سرو میل کرد. در ضمن این دسر سنتی سریلانکایی را، باید با یک فنجان چای سیلان همراه کنید.

عکس: youtube.com

 

کیتول تریکل

Kithul Treacle، یکی از دسرهای سریلانکایی محبوب و منحصر به فرد محلی بوده و از طعمی لذیذ برخوردار است.  یک کاسه از این خوراکی خوشمزه که از کشک شیر گاومیش تهیه می‌شود، حس خوشایندی را در هوای گرم تابستان به مخاطبان هدیه می‌دهد. این دسر، جایگزین عالی برای شکر و شیرینی بوده و البته در تهیه غذاهای لذیذ دیگر نیز بکار برده می‌شود.

عکس: thejuggernaut.com

 

کری آلووا

Kiri Aluwa که بعنوان تافی شیری نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین دسرهای سریلانکایی سنتی در میان مردمان محلی است. این غذا را با آرد برنج یا سیب زمینی تفت داده شده، شیر تغلیظ شده، شکر، بادام هندی و هل درست کرده و به صورت کوکی سرو می‌کنند. در ضمن با توجه به قالب چوبی مورد استفاده، این خوراکی به طور سنتی به شکل الماسی یا مربعی برش داده می‌شود. گفتنی است این دسر، معمولا در رویدادهای خاص مانند سال نو تامیل یا سینهالی سرو می‌شود.

این شیرینی‌ها را به راحتی می‌توانید در هر شیرینی فروشی، خواربار فروشی یا سوپرمارکتی در سریلانکا پیدا کنید. توصیه می‌کنیم بدون امتحان این دسرهای خوشمزه، کشور را ترک نکنید.

 

بایدها و نبایدهای سفر به سریلانکا

عکس: ebay.ca

 

اوندو والالو

Undu Walalu همچنین با نام‌های جلبی و زولبیا نیز شناخته می‌شود. این خوراکی سنتی سریلانکایی، از سرخ کردن دونات تهیه شده با آرد برنج  و روغن نارگیل و غوطه ور کردن آن در شیره کیتول و مقدار زیادی عسل تهیه می‌شود. شیرینی این خوراکی، خصوصا در بین کودکان بسیار محبوبیت دارد.

عکس: foodvoyageur.com

 

کوندا کاووم

Konda Kavum، یکی از دسرهای سریلانکایی سرخ شدنی است که از آرد برنج و شیره کیتول، در انواع مختلفی تهیه می‌شود. کیک روغنی، نام دیگر این خوراکی شیرین است. Kevum به طور سنتی، در طول جشن‌های سال نو سینهالی سرو می‌شود. برای تهیه آن، ترکیب شکر و خمیر شیرین را در یک تابه پر از روغن داغ قرار می‌دهند و سرخ می کنند و خمیر تمام روغن را به خود جذب می‌کند.

عکس: en.m.wikipedia.org

 

کوکی

چه کسی کوکی‌ها را دوست ندارد؟ Kokis یکی دیگر از محبوب‌ترین دسرهای سریلانکا است که از ترکیب و سرخ کردن آرد برنج و شیر نارگیل تهیه می‌شود و نتیجه، یک خوراکی بسیار ترد و خوشمزه است. جالب است بدانید این میان وعده که در سریلانکا بسیار متداول است، منشا هلندی دارد.

این خوراکی سنتی، در طول جشن‌های سال نو سینهالی و تامیل سرو می‌شود و بطور کلی نقشی اساسی در بسیاری از جشن‌ها دارد. می‌توانید از صرف این میان وعده خوشمزه و ترد سریلانکایی، در هر زمان که هوس یک غذای ساده و در عین حال رضایت بخش را دارید، لذت ببرید.

برای تهیه کوکی‌ها از قالب خاصی با شکل تزیینی گل مانند استفاده می‌شود. قالب، در ترکیب رقیقی متشکل از آرد برنج (یا در صورت تمایل آرد گندم)، شیر نارگیل و تخم مرغ زده شده، شکر و نمک فرو برده می‌شود. سپس این قالب آغشته به مواد، در روغن نارگیل داغ قرار داده شده و مواد سرخ می‌شوند. در نهایت کوکی‌ها را می توان به صورت گرم یا سرد سرو کرد.

 

گشت و گذار در بندر کروز کلمبو

عکس: youtube.com

 

آگالا

در انتهای لیست برترین دسرهای سریلانکایی، به Aggala برمی‌خوریم که یک شیرینی محبوب در این کشور است. برای تهیه این گلوله‌های برنجی برشته شده شیرین از ترکیب برنج، نارگیل، شربت کیتول و فلفل استفاده می‌شود تا به صورت خمیر در آیند.

همچنین می‌توان برنج پخته شده و در آفتاب خشک شده را به صورت پودر آسیاب کرد و به جای آرد برنج مورد استفاده قرار داد. دارچین را نیز می‌توان به خمیر اضافه کرد. و در دستور پخت‌های دیگر، می‌توان گلوله‌های برنج را با دانه‌های کنجد بوداده پوشاند. این شیرینی‌های سریلانکایی، بعنوان میان وعده سرد همراه با چای عصرانه میل می‌شوند.

عکس: cookerybay.com

 

 

۲۵ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران