نگین های پنهان ترکیه | جاهای کمتر دیده شده در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
نگین های پنهان ترکیه | جاهای کمتر دیده شده در ترکیه

ترکیه کشوری بزرگ است که در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده و مملو از مکان‌های زیبا برای بازدید است. این کشور به خاطر آب‌های فیروزه‌ای رنگ در امتداد سواحل مدیترانه، مناظر نامفهوم کاپادوکی و شهر غنی تاریخی استانبول شناخته شده است. با این حال اگر دوست دارید در این کشور ماجراجویی کنید و جاهای مختلف دیدنی آن را ببینید خبر خوب این که در مکان‌های کمتر شناخته شده ترکیه کم نیستند. در سراسر کشور خرابه‌های باستانی متروکه، آبشارهای مخفی، دهکده‌های نیمه غوطه ور، خانه های کندوی شکل و بازارهای محلی وجود دارد که باید مورد بازرسی قرار گیرند. در حالی که بیشتر گردشگران به آنتالیا، کاپادوکیا، استانبول، فتحیه یا پاموکاله سرازیر می‌شوند، ترکیه کشف نشده‌ای وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

 

کاخ اسحاق پاشا

تعداد زیادی از کسانی که در ترکیه سفر می‌کنند به این شرق دور نمی‌رسند. زیرا دوغوبازیت یک شهر مرزی و آخرین مرز قبل از ورود به ایران است. با این حال، کسانی که به این منطقه از ترکیه برسند، با بازدید از مجموعه مستحکم عثمانی کاخ اسحاق پاشا، که بر فراز تپه ای بر فراز شهر قرار دارد، غافلگیر خواهند شد. برای ما ایرانی‌ها که در همسایگی ترکیه هستیم رسیدن به این کاخ بسیار آسان است. دژ، قلعه و مسجد با ترکیب معماری ترکی، ایرانی و ارمنی، در سنگی که در آفتاب غروب به رنگ قرمز زرشکی می‌درخشد، به طرز پیچیده ای حکاکی شده است. این کاخ یکی از معدود نمونه‌های باقی مانده از کاخ‌های تاریخی این کشور است که متاسفانه در تور ترکیه نادیده گرفته می‌شود.

 

مارماریس کجاست؟ | جاهای دیدنی مارماریس

عکس از: dailysabah.com

 

آریکاندا

آریکاندا یکی از شهرهای اقامتگاهی لیسیا بود که برخلاف وسعتش هرگز به یکی از ۶ شهر بزرگ لیکیا (زانتوس، پاتارا، پینارا، تلس، میرا و المپوس) تبدیل نشد. آریکاندا از مکان های کمتر دیده شده ترکیه و یک سایت باستانی وسیع و چشمگیر است که در پنج تراس ساخته شده است، بنابراین برای کاوش کامل اینجا به چند ساعت زمان نیاز دارید. چیزهایی که باید ببینید عبارتند از یک آمفی تئاتر عالی، یک Odeon، آگورا (فروشگاه‌ها) و بزرگ‌ترین مجموعه حمام در لیسیا. حدس می‌زنیم همه مهمان‌ها به جایی نیاز داشتند تا بعد از شب‌های پر از جشن و پایکوبی در آنها اقامت کنند! بسیاری از سایت‌های معروف لیکیایی مانند پاتارا، زانتوس یا المپوس برای بازدید در ترکیه وجود دارند، اما از آنجایی که این مسیر غیرعادی گردشی است، احتمالا چیزهای زیادی برای ارائه دارد. به عنوان سفر یک روزه به شهر ساحلی کاس یا شهر تفریحی شلوغ آنتالیا از آریکاندا دیدن کنید.

عکس از: westend61.de

 

شیرینچه

با رانندگی کوتاهی از سلجوق (افسوس) به سمت کوهستان، به روستای شیرینچه می‌رسید که به ترکی زیبا ترجمه می‌شود. این روستا قبلا محل زندگی یونانی‌ها بود و تأثیر آن‌ها هنوز با خانه‌های سفید و سقف‌های کاشی‌شده سفالی مشخص است. با این حال، منطقه شیرینچه بیشتر به خاطر محصولات تازه محلی و نوشیدنی میوه‌ایش شناخته شده است. به علاوه صبحانه سیرینچه یکی از بهترین صبحانه‌های ترکی است که مجموعه‌ای از مربا، پنیر، زیتون و غیره دارد که همگی با گیاهان محلی طعم‌دار شده‌اند.

 

جاهای دیدنی استانبول | ۱۱۰ جاذبه گردشگری + عکس و امکانات

عکس از: mediterraholidays.com

 

شهر باستانی دارا

یکی از مکان های کمتر دیده شده ترکیه، دارا یک شهر روم باستان ویرانه در جنوب شرقی ماردین است. بسیاری از مردم بازدید از دارا را به دلیل نزدیکی آن به سوریه به تعویق می‌اندازند، اما سرگردانی در اطراف ویرانه‌های متروکه که روستای فعلی در میان آن‌ها قرار گرفته است، تجربه‌ای بسیار منحصر به فرد را به وجود می‌آورد. مردم محلی اطراف دارا بسیار دوستانه هستند زیرا شما در آنجا که اساساً زمین کشاورزی آنها است و حتی در زیر خانه‌های آنها پرسه می زنید اما آن‌ها مردمی خوش برخورد هستند.

عکس از: sailingstonetravel.com

 

قلعه حسنکیف

حسنکیف یک شهر باستانی در شرق ترکیه بود که اخیرا به دلیل افزایش تقاضا برای آب شیرین زیر آب رفت. با این حال، موقعیت قلعه حسنکیف به طوری بود که از گذر سیل در امان بود و همین هم تضمین بقای آن شد. قلعه را هنوز می‌توان در بالای صخره، مشرف به آب انبار جدید دید. دامنه تپه سرسبز دارای تنگه‌هایی است که از میان آن می‌بافند و منطقه‌ای زیبا برای پیاده‌روی است. قلعه در دوران بیزانس ساخته شده است و گفته می‌شود که دارای دروازه‌های ورودی است که سه‌تای آن مخفی است. این مجموعه عظیمی است که بقایای ساختمان‌های مسکونی، مکان‌های مذهبی و غارنشین‌ها را در خود جای داده است. این قلعه در زمره مکان های کمتر شناخته شده ترکیه است که بازسازی مسجد جامع (Ulu Camii) آن کامل شده و به عنوان چشمگیرترین ساختمان در سایت خودنمایی می‌کند. کاخ بزرگ نیز در حال بازسازی است، اما به نظر می‌رسد که کلیساهای مختلف دست نخورده باقی خواهند ماند.

 

راهنمای دوچرخه سواری در ترکیه

عکس از: travelandleisureasia.com

 

پل وردا

ویاداکت واردا که در اوایل دهه ۱۹۰۰ ساخته شد، توسط مهندسان آلمانی به عنوان بخشی از خط راه آهن استانبول - بغداد ساخته شد. این سازه که به نام Giaour Dere Viaduct نیز شناخته شده، ۱۷۲ متر طول، ۹۸ متر ارتفاع دارد و از یازده طاق تشکیل شده است. این راهرو به دلیل حضور در صحنه تعقیب و گریز آغازین فیلم Skyfall جیمز باند شناخته شده است. این مسیر در جنوب ترکیه واقع شده و هنوز هم در حال فعالیت است. ایستگاه‌های دو طرف راه‌راه Hacıkırı و Karaisalı Bucağı هستند، اما اگر می‌خواهید سوار راه‌آهن شوید، بهتر است از قطار توروس اکسپرس بین آدانا و قونیه استفاده کنید. برای دیدی از راهرو و تنگه به سمت Karaisalı بروید که در آن چند کافه در لبه تنگه وجود دارد.

عکس از: tr.wikipedia.org

 

بازار سانلیورفا

سانلیورفا یا اورفا، شهری باستانی در شرق این کشور و از مکان های کمتر دیده شده ترکیه است. در قلب شهر قدیمی بازار قرار دارد که کندویی از رنگ و فعالیت است. این یکی از شلوغ‌ترین بازارهایی است که در طی بازدید از ترکیه خواهید دید و مطمئنا معتبرترین آن است. در بازار، کاروانسراهای قدیمی با سقف‌های قوسی بلند و پر از محصولات از سراسر منطقه پنهان شده است. این بازار خوب به نظر می‌رسد و نسبت به دوران اوج جاده ابریشم تغییر چندانی نکرده است. این یک مکان عالی برای خرید یا گم شدن در میان خطوط باریک و تماشای جو است.

عکس از: ai.stanford.edu

 

مناره چهارپا، دیاربکر

هیچ کمبودی در مساجد و مناره ها برای بازدید در ترکیه وجود ندارد، با این حال بی نظیرترین مناره ترکیه را می توان در شهر دیاربکر یافت. مسجد شیخ مطر در شهر قدیمی دیاربکر مناره چهارپایی بسیار منحصر به فرد را در خود جای داده است. این سازه در ابتدا یک برج چشم انداز بود که قدمت آن به ۹۰۶ سال قبل از میلاد باز می‌گردد، اما در سال ۱۵۰۰ به مناره تبدیل شد. در این زمان تصمیم گرفته شده چهار پایه برای تقویت و حفظ آن در نظر گرفته شود.

 

بهترین مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا

عکس از: commons.wikimedia.org

 

اسکی هالفتی و قلعه رومکاله

اسکی حلفتی (حلفتی قدیم) روستایی قدیمی است که در سال ۲۰۰۰ با سد کردن رودخانه فرات تا حدی زیر آب رفت. مسجد قدیمی به همراه بخش اعظم روستا نیمه زیر آب است، اما قسمت‌های تپه‌ای روستا باقی مانده است. با این حال، همه چیز برای ساکنان حلفتی از بین نرفته و به یک مقصد گردشگری جدید تبدیل شده است. این یکی از مکان های کمتر دیده شده ترکیه است که در بخش Halfeti قدیمی چند رستوران و چایخانه باقی مانده است که مشرف به آب انبار هستند که توسط گردشگرانی که به این جاذبه بعید راه می‌یابند پر می‌شوند. این یک جواهر بزرگ کشف نشده در ترکیه است که در سفربه غازیانتپ و سانلیورفا یا به عنوان یک سفر یک روزه از هر دو شهر مورد بازدید قرار می‌گیرد.

عکس از: en.wikivoyage.org

 

گوبکلی تپه

شاید یکی از مکان های تاریخی مورد بحث در جهان در حال حاضر، این مکان باستانی در ترکیه است که باستان شناسان را وادار می کند تا درباره چگونگی توسعه تمدن های بشری تجدید نظر کنند. گوبکلی تپه یک مجموعه معبد شگفت انگیز با ستون‌های حکاکی شده دقیق است که قدمت آن به ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. از این شهر به عنوان برترین جاذبه گردشگری سانلیورفا یاد می شود، اگرچه در واقع ۱۲ کیلومتر از خود شهر فاصله دارد. حفاری‌ها در گوبکلی تپه ادامه دارد، بنابراین این سایتی است که بدون شک در طول زمان رشد خواهد کرد و مقدار بیشتری از آن کشف خواهد شد. یک موزه کوچک در محل وجود دارد که به توضیح یافته‌ها کمک می‌کند.

 

آنتالیا یا استانبول را برای اولین سفر به ترکیه انتخاب کنیم؟

عکس از: dailysabah.com

 

پل سوران

پل Severan (همچنین به عنوان پل Cendere شناخته می شود) یک پل رومی افسانه ای است که بر روی رودخانه Cendere قرار دارد. این پل زیبا و تک قوسی در قرن دوم پس از میلاد ساخته شد و به راحتی چشمگیرترین پل رومی و از مکان های کمتر دیده شده ترکیه است که شانس دیدنش را خواهید داشت. سه ستون از چهار ستون اصلی قرنتی هنوز پابرجا هستند که هر کدام دارای کتیبه های لاتین هستند. مرمت پل در سال ۱۹۹۷ زمانی که پل هنوز به طور مرتب مورد استفاده قرار می‌گرفت انجام شد. امروزه هیچ وسیله نقلیه‌ای اجازه ورود به پل را ندارد اما می توانید از روی پل عبور کنید و حکاکی های روی ستون ها را تحسین کنید.

عکس از: commons.wikimedia.org

 

منبع

۲۲ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران