بازدید از دریاچه بایکال در سفر به روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
بازدید از دریاچه بایکال در سفر به روسیه

در شرق سیبری و در نزدیکی مرز مغولستان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روسیه واقع شده است. دریاچه بایکال معروف‌ترین نقطه در سیبری بوده و نه تنها به خاطر زیبایی چشم‌نوازش، بلکه به خاطر خصوصیات خاصی که دارد، یکی از دریاچه‌های خاص در دنیا به حساب می‌آید و سال‌هاست که در لیست میراث جهانی یونسکو جا خوش کرده.

 

کوتاه‌ درباره دریاچه بایکال روسیه (Lake Baikal)

این دریاچه منحصر به فرد، به خاطر عمق ۱.۶۳ کیلومتری که دارد، عمیق‌ترین منبع آب شیرین در دنیا به حساب آمده و جالب این که، گفته می‌شود عمر آن به ۲۵ میلیون سال پیش می‌رسد. وسعت این مکان چیزی نزدیک به کشور بلژیک است وحدود یک پنجم از منابع آب شیرین در جهان را میزبانی می‌کند. از دیگر نکات جالب درباره دریاچه این است که حدود ۳۰۰ رودخانه به آن‌جا می‌ریزد اما تنها یک رودخانه از این محل نشات می‌گیرد.

عکس: Financial Times

 

چرا باید از دریاچه بایکال دیدن کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این دریاچه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی‌ست که در تور روسیه می‌توانید از آن‌جا بازدید کنید. بیش از ۳۷۰۰ گونه آبزی و حیوانات مختلف که در این دریاچه یا اطراف آن زندگی می‌کنند که ۸۰ درصد آن‌ها، در هیچ کجای این کره خاکی دیده نمی‌شوند. در واقع این حیوانات بعد از آخرین عصر یخبندان، درون دریاچه گیر افتاده و برای همیشه در آن‌جا مانده‌‌اند. بازدید از این حیات وحش دیدنی و گشت و گذار در آب‌های آن‌جا و حتی ماهیگیری می‌تواند، دلیلی مهم برای بازدید از دریاچه بایکال باشد.

با این حال، خیلی‌ها برای دیدن مناظر طبیعی به این گوشه از روسیه می‌روند. طبیعتی که در هر فصلی از سال، ویژگی‌های منحصر به خود را دارد. در روزهای تابستانی سرسبز و زیباست و زمستان‌ها کامل یخ می‌زند تا این حد که می‌توانید، روی دریاچه قدم زده و حباب‌های آبی که در حال رسیدن به سطح یخ بسته‌اند را مشاهده نمایید. همچنین در میان آب‌های دریاچه بایکال، اولخون (Olkhon) سومین جزیره بزرگ دریاچه‌ای نیز قرار دارد که بازدید از آن‌جا نیز جذابیت خاص خود را خواهد داشت. در این جزیره، قبیله‌ای خاص به نام بوریات (Buryat) زندگی کرده که داستان‌های افسانه‌ای جالبی از دریاچه را نقل می‌کنند.

 

تصاویری از دریاچه‌های رنگارنگ روسیه

عکس: unicorntrails

 

چه زمانی به دریاچه بایکال برویم؟

شرایط آب و هوایی در این دریاچه، در فصول مختلف کاملا متفاوت است و بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا، به سلیقه شما باز می‌گردد. این دریاچه عموما بین ماه‌های دی تا اردیبهشت کاملا یخ می‌زند و می‌توان روی آن با اسنوموبیل یا سورتمه‌های سگی حرکت کرد و از طرفی، روزهای گرم تابستان، محلی برای انجام تفریحات آبی به شمار می‌رود. به صورت مختصر شرایط آب و هوایی دریاچه در ماه‌های مختلف را مرور می‌کنیم:

  • تابستان (خرداد تا مرداد): با بارندگی بسیار پایین و میانگین دمای ۱۸ درجه سانتیگراد، تابستان شلوغ‌ترین روزهای سال در این محل به حساب آمده و خیلی‌ها برای بازدید از جزیره اولخون، انجام تفریحات آبی، قدم زدن در سواحل آن‌جا و استفاده از آفتاب دلپذیر سیبری به این بخش از روسیه سفر می‌کنند.
  • پاییز (اواخر مرداد تا آبان): با توجه به بارندگی‌های زیاد در طول پاییز، این روزها کم‌ترین جمعیت به دریاچه می‌روند و همچنین در روزهای اول پاییز، هوا برای شنا کردن هم سرد خواهد شد. از همین رو پاییز در کل زمان مناسبی برای سفر به بایکال نخواهد بود.
  • زمستان (آذر تا فروردین): میانگین دما در روزهای سرد زمستانی به کم‌تر از -۱۸ درجه سانتیگراد می‌رسد و از دی ماه نیز، مطمئنا دریاچه کاملا یخ می‌زند. این روزها خیلی‌ها برای بازدید از مناظر رویایی دریاچه به بایکال می‌روند تا بتوانند روی دریاچه رفته و به تفریحات زمستانی در آن‌جا بپردازند.
  • بهار (فروردین تا خرداد): بخش زیادی از ماه‌های بهار نیز دریاچه یخ زده است اما برای این که مطمئن باشید آن تصویر جادویی برفی را در دریاچه مشاهده می‌کنید، حتما در زمستان به آن‌جا بروید چون در طول بهار، پیش بینی هوا کمی سخت بوده، بارش‌های گاه و بیگاه را مشاهده خواهید کرد.

عکس: thepureodyssey

 

چیزهایی که قبل از سفر به دریاچه بایکال باید بدانید

قبل از این که به سمت دریاچه رهسپار شوید و برای شرکت در تور روسیه برنامه‌ریزی کنید، باید چند نکته‌ای را بدانید. اول از همه، در نظر بگیرید که باید پول نقد همراه داشته باشید چون در خیلی از مناطق منتهی به دریاچه، دستگاه‌های کارت خوان وجود ندارد. نکته دیگر این که، مردم منطقه، غیر از مکان‌های اقامتی، عموما خیلی انگلیسی بلد نیستند، پس بلد بودن چند کلمه مهم و پر استفاده، می‌توانددر بسیاری از موارد کار شما را راه بندازد.

اگر در ماه‌های گرم سال قصد سفر به آن منطقه را دارید، حتما با خود کرم یا اسپری مخصوص دور کردن حشرات ببرید تا مشکلی از این بابت نداشته باشید. همچنین در نظر بگیرید که در طول شب، ممکن است هوا خنک شود، پس لباس گرم نیز در کوله‌ی خود بگذارید. در نهایت، اگر قصد سفر در زمستان به روسیه را دارید، باید امکانات و لباس‌های مخصوص برای سرمای شدید را داشته باشید.

 

معرفی چهار رود مهم روسیه

عکس: itinari

 

چطور به دریاچه بایکال برویم؟

دریاچه یکی از ایستگاه‌های مهم در خط ریلی ترانس سیبرین (Trans-Siberian Railway) به حساب می‌آید که طولانی‌ترین خط ریلی جهانت به طول ۹۲۸۹ کیلومتر است و مسکو (Moscow) را به ولادیوستوک (Vladivostock) در شرق دور وصل می‌کند. البته شما می‌توانید از مسکو به وسیله‌ی یک پرواز ۵ و نیم ساعته به ارکوتسک (Irkutsk) رفته و از آن‌جا مسیر جاده‌ای بسیار کوتاه‌تری به محل دریاچه داشته باشید. 

برای این که دقیقا بدانید، دریاچه در کجا قرار گرفته، کافی‌ست به نقشه زیر نگاهی بندازید. این مکان در استان بوریاتیا (Buryatia) در جنوب شرقی روسیه قرار گرفته است و از دو سمت به استان‌های روسیه و از سمتی دیگر به مغولستان نزدیک است. این جزیره در مجموع ۲۷ جزیره در خود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها اولخون به حساب می‌آید.

عکس: planetrail

 

در سفر به دریاچه بایکال، در کجا اقامت داشته باشیم؟

در بازدید از این محل، بسیاری در شهر لیستویانکا (Listvyanka) اقامت خواهند داشت و خب این شهر نیز، انتخاب‌هایی عالی برای اقامت پیش روی شما می‌گذارد. از هاستل ارزان قیمتی مثل هاستل بایکال (Hostel Baikal) تا هتل‌هایی با قیمت متوسط مثل هتل ناتالی (Hotel Nataly) انتخاب‌های شما گسترده خواهند بود. همچنین برای آن‌ها که ترجیح می‌دهند در اقامتگاه‌هایی مجلل سکونت داشته باشند نیز، هتل‌هایی همچون لجند آف بایکال (Legend of Baikal) پیشنهاد می‌شود که مجموعه‌ای ۴ ستاره و چسبیده به رودخانه آنگارا بوده اما کمی از مرکز شهر دور است.

 

۱۱ نکته ضروری برای سفر به روسیه را بدانید

عکس: booking

 

البته این امکان نیز برایتان فراهم است که مستقیما به جزیره اولخون رفته و در آن‌جا اقامت داشته باشید. هتل بازا اوتدیخا پروایا اکسپدیستیا (Baza Otdykha Pervaya Expeditsiya) برای آن‌ها که به دنبالی محلی خوب با قیمت مناسب هستند، انتخاب جذابی‌ به شمار می‌رود و اگر هم بخواهید در هتلی عالی در نزدیکی صخره مقدس شامان (Otdykha Pervaya Expeditsiya) اقامت داشته باشید، بهتر است ویلا مالینا اولخون بایکال (Villa Malina Olkhon Baikal) را انتخاب کنید.

عکس: booking

 

آیا امکان شنا در دریاچه بایکال را دارید؟

نه تنها این دریاچه برای شنا امن ارست، بلکه در ایام تابستان، شنا کردن و انجام تفریحات آبی یکی از دلایل شلوغی آن‌جا بوده و بسیاری از مردم روسیه نیز تعطیلات خود را در آن‌جا می‌گذرانند. همچنین، وجود سواحل ماسه‌ای بزرگ و زیبا، پوشش جنگلی و امکانات گسترده‌ تفریحات آبی، این دریاچه را به انتخابی عالی برای سفر به روسیه در فصل تابستان بدل می‌کند.

 

سفر تابستانه به سنت پترزبورگ

عکس: thenomadicvegan

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۸ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران