کارهایی که باید در ازمیر انجام داد

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
کارهایی که باید در ازمیر انجام داد

ازمیر شهری فوق‌العاده زیبا و با تفریحاتی منحصر به فرد در ترکیه است. به طوری که نه تنها در بین گردشگران خارجی بلکه در بین توریست‌های داخلی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. از جمله مهم‌ترین مزایای ازمیر دسترسی آسان از شهر استانبول به آن است. این شهر زیبا در ساحل غربی ترکیه قرار گرفته و از همین رو اغلب با تفریحات دریایی و ساحلی خود شهرت دارد. اما اصل موضوع چیزی فراتر از آن بوده و گردشگران فرصت لذت بردن از تفریحات و سرگرمی‌های متنوع بسیار زیادی را در ازمیر خواهند داشت.  از بسیاری جهات مخالف استانبول است. اگرچه سفر با تور ازمیر توجه شما را به خود جلب کرده و در حال برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر زیبای ترکیه هستید تا انتهای این مقاله با ما باشید تا شما را با جذاب‌ترین کارهایی که باید در ازمیر انجام داد آشنا کنیم.

 

بازدید از آثار باستانی ازمیر

ازمیر از جمله کلان شهرهای مهم ترکیه بوده و همواره نقش پررنگی در تاریخ این کشور ایفا کرده است. از همین رو جای تعجبی نیست اگر بازدید از آثار باستانی آن در الویت برنامه گردشگری هر توریستی در این مقصد قرار بگیرد. در زیر چند مورد از دیدنی‌ترین بناهای باستانی ازمیر را معرفی می‌کنیم:

آگورا ازمیر (Izmir Agora)

آگوا از معروف‌ترین مکان‌های تاریخی ازمیر است که درست در مرکز شهر قرار دارد. بنابراین بازدید از آن بسیار آسان بوده و هر گردشگری می‌تواند در گشت و گذار شهری خود از آن دیدن کند. ازمیر آگورا که توسط محله‌های مسکونی در دامنه تپه، خیابان‌های بازار شلوغ و ساختمان‌های تجاری بلند احاطه شده تنها بخشی از چشم‌انداز روزمره برای ساکنان و گردشگران این شهر است. در داخل محوطه آگورا، خرابه‌های یک بازار رومی - یونانی به چشم می‌خورد که بازدید از آن شما را به سفری در زمان برده و به روزهایی برمی‌گرداند که ازمیر یک ایستگاه مهم در جاده ابریشم بود. طاق نماهای طبقه پایین بازار ۲۰۰۰ ساله از دیگر مواردی هستند که در این بازدید توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. این طاق نماها در طول سال‌ها همچنان دست نخورده باقی مانده و از همین رو از جذابیت دوچندانی برخوردار هستند. نکته جالب دیگر اینکه در این مکان فواره‌هایی وجود دارد که از آن همان آب شیرینی که بازار باستانی را تامین می‌کرد، بیرون می‌آید.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر (فصل تابستان) و ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر (فصل زمستان)
  • هزینه بازدید: ۱۲ لیر

 

بهترین هتل‌های نزدیک ساحل ازمیر

شهر باستانی افسوس (Ephesus Old City)

شهر روم باستان افسوس زمانی یک ایستگاه بسیار محبوب در جاده ابریشم بود و اکنون یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی است که گردشگران باید از آن بازدید کنند. این مکان به قدری جذاب و دیدنی است که گفته می‌شود، تقریباً سالانه ۲ میلیون بازدیدکننده به آنجا می‌آیند. گفته می‌شود در زمان‌های قدیم، مردم از سراسر جهان با کشتی به بندر می‌رفتند تا ادویه‌ها و میوه‌های عجیب و غریب تهیه کرده و یا سفری به دیگر کشورها داشته باشند. از همین رو این شهر اهمیت بسیار بالایی داشته و رونق زیادی پیدا کرده بود. چنانچه در سفر خود با تور ازمیر به گشت و گذار در شهر باستانی افسوس رفتید حتما از کتابخانه سلسوس که در گذشته ۱۲۰۰۰ طومار را در خود جای داده بود نیز دیدن کنید. امروزه این کتابخانه بازسازی‌شده و آثار موجود در آن با نهایت حساسیت نگه‌داری می‌شوند.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۶:۳۰ عصر
  • هزینه بازدید: ۷۲ لیر

 

طبیعت گردی در ازمیر

مورد بعدی از جذاب‌ترین کارهایی که هر گردشگری می‌تواند در سفر به ازمیر انجام دهد، طبیعت‌گردی است. چرا که این شهر زیبای ترکیه از طبیعتی منحصر به فرد برخوردار بوده و هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. از جمله برترین جاذبه‌های طبیعی ازمیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آکروپلیس پرگامون (Pergamon Acropolis)

بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر مدرن برگاما، آکروپولیس پرگامون، شهری متعلق به یونان باستان قرار گرفته است. این شهر که در قرن دوم قبل از میلاد مقر قدرت بود، امروزه به یکی از خوش منظره‌ترین مکان‌های دیدنی در ازمیر تبدیل شده است. چنانچه اهل طبیعت‌گردی و تماشای منظره‌های زیبای آن هستید، توصیه می‌کنیم به ارتفاعات پرگامون رفته و از آنجا نظاره‌گر چشم‌اندازی زیبا از شهر باشید. این مکان بیشتر به عنوان محل محراب پرگامون شناخته می‌شود و از یک ساختمان عظیم با ستون‌های سر به فلک کشیده تشکیل شده است.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر (فصل زمستان)؛ ۸ صبح تا ۷ عصر (فصل تابستان)
  • هزینه بازدید: ۲۰ لیر

 

بهترین سفرهای یک روزه در تور ازمیر

 

هیراپولیس – پاموکاله (Hierapolis-Pamukkale)

از دیگر جاذبه‌های طبیعی ازمیر که فرصت یک آبتنی به یادماندنی در آبگرم‌های منحصر به فرد را ارائه می‌دهد، هیراپولیس – پاموکاله است. این مکان در اصل یک شهرک آبگرم یونانی - رومی است که به دلیل تراس‌های تراورتن سفیدش که توسط چشمه‌های آب گرم طبیعی که از دامنه تپه سرازیر می‌شوند به مکانی پرطرفدار در بین گردشگران تبدیل شده است. نکته جالب اینکه استخرهای پاموکاله هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و با زیبایی چشم نواز و همچنین خواص درمانی خود هر بازدیدکننده‌ای را شیفته خود می‌کنند.

  •  ساعات بازدید: ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته می‌توان از آبگرم‌های پاموکاله لذت برد؛ موزه باستان شناسی هیراپولیس هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ بعد از ظهر و ۱:۳۰ بعد از ظهر تا ۷ عصر باز است.

خیابان‌های پشتی برگاما (Bergama Back Streets)

برای تجربه فرهنگ محلی، هیچ چیز مانند پرسه زدن در کوچه پس کوچه‌های یک شهر کوچک، گپ زدن با مردم محلی و کشف جواهرات پنهان آن جذاب و مفید نخواهد بود. یکی از این مکان‌ها که در تور ازمیر فرصت بازدید از آن را داشته و می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید، خیابان‌های پشتی برگاما هستند. گشت و گذار در این مکان تقریبا یک یا دو ساعت از زمان شما را خواهد گرفت که صد در صد ارزش آن را دارد. توصیه می‌کنیم در این مکان قبل از اینکه از تپه به سمت آکروپولیس پرگامون بروید، کمی در کوچه پس کوچه‌های آن قدم بزنید.

 

معرفی ۱۱ مورد از برترین مراکز خرید ازمیر

روستای شیرینجه (Village of Şirince)

از جمله مکان‌هایی که در هر مقصد گردشگری با طبیعت زیبایش بازدیدکنندگان را شیفته خود می‌کنند، روستاها هستند. ازمیر نیز روستاهای جذاب و دیدنی متعددی در حومه خود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها، روستای شیرینجه است. شیرینجه با خانه‌های قدیمی و بافت تاریخی خود توانسته این روزها مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار بگیرد. توصیه می‌کنیم در این مکان دوربین عکاسی خود را آماده کرده و عکس‌های زیبایی از معماری و فضای زیبای اطراف آن برای خود به یادگار بگذارید. علاوه بر طبیعت زیبا و بافت تاریخی، روستای شیرینجه دارای مردمانی صمیمی و فروشگاه‌های متنوعی است که محصولات صنایع دستی بومیان این منطقه را به فروش می‌گذارند. بالا رفتن از بلندترین نقاط روستا از جمله جذاب‌ترین کارهایی است که در این مکان می‌توانید انجام دهید. همچنین توصیه می‌کنیم که با زنان محلی آن همنشین شده و از نزدیک فرهنگ‌ها و سنت‌های مردمان آن را کشف کنید.  

 

خرید در بازارها و مراکز خرید ازمیر

از دیگر کارهایی که مسافران تور ازمیر علاقه زیادی به آن دارند، خرید کردن است. شما می‌توانید در این کلان شهر مراکز خرید لوکس و بزرگی را پیدا کرده و به گشت و گذار در آن‌ها بپردازید. اما آنچه که در میان افراد محبوبیت بیشتری دارد، بازارهای سنتی و محلی آن هستند. در زیر یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین بازارهای سنتی ازمیر را معرفی می‌کنیم:

بازار کمرالتی (Kemaraltı Market)

بازار کمرالتی با فضایی شلوغ و پر جنب و جوش یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازارهایی است که در ازمیر می‌توانید از آن دیدن و خرید کنید. فروشندگان این بازار بسیار مهربان و خوش برخورد بوده و برای چانه‌زنی آماده هستند. برخلاف بسیاری از بازارهای سرتاسر جهان، فروشندگان بازار کمرالتی ازمیر از گپ زدن با مشتریان خوشحال هستند، می‌شوند و با روی خوش از آن‌ها استقبال می‌کنند. همچنین در این بازار می‌توانید با پرداخت هزینه کم غذاهای محلی خوشمزه‌ای را خریداری کرده و از خوردن آن‌ها لذت ببرید. از پوشاک گرفته تا خوراکی‌های خوشمزه و سوغات ازمیر را می‌توان در این بازار پیدا کرده و ساعات خوشی را برای خود رقم زد.

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب

 

معرفی بهترین هتل‌های لاکچری ازمیر

 

رستوران‌گردی و خوردن غذاهای محلی ازمیر

مورد بعدی از کارهایی که باید در ازمیر انجام داد، رستوران‌گردی و مزه کردن غذاهای خوشمزه محلی آن است. ازمیر به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و مهم ترکیه رستوران‌های متنوعی داشته و غذاهای لذیذی برای سرو کردن به علاقه‌مندان دارد. از جمله فعالیت‌های محبوب مرتبط با غذا و رستوران‌گردی در ازمیر به قرار زیر هستند:

  • لذت بردن از صبحانه به سبک ترکی

مردم ترکیه عادت دارند صبحانه‌های خود را به صورت کاملا مفصل میل کنند. به طوری که از زیتون، خیار و گوجه گرفته تا پنیر و تخم مرغ از بایدهای صبحانه برای مردم ترک هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر سفری با تور ازمیر داشتید حتما کافه‌ای را پیدا کرده و در آنجا صبحانه‌ای شاهانه به سبک ترک‌ها نوش جان کنید.

  • قهوه ترک میل کنید

یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های کشور ترکیه قهوه مخصوص آن است. مهم نیست که در کدام شهر از این کشور هستید. آنچه اهمیت دارد، پیدا کردن یک مکان زیبا و دلنشین برای سفارش دادن یک فنجان قهوه ترک خوشمزه است. پس در سفر به ازمیر نیز نباید از نوشیدن قهوه ترک غافل شد. اگر اهل فال هستید برای سرگرمی از یکی از مردم محلی بخواهید تا فال قهوه شما را نیز بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه حتما سری به مقاله بهترین قهوه‌ها در ۸ کافه‌ی ازمیر بزنید.

 

آشنایی با معروف‌ترین موزه‌های ازمیر

 

لذت بردن از تفریحات آبی در ازمیر

ازمیر شهری بزرگ و ساحلی در ترکیه است. بنابراین اصلی‌ترین کاری که برای سرگرمی می‌توانید در آن انجام دهید، رفتن به سراغ تفریحات آبی و ساحلی است در سواحل زیبا و بهترین پارک‌های آبی نزدیک ازمیر است. از جمله سرگرم کننده‌ترین تفریحات آبی ازمیر عبارتند از:

  • استراحت در سواحل زیبای ازمیر

اگر زندگی پر مشغله‌ای دارید، توصیه می‌کنیم که بیشتر زمان خود را به استراحت در سواحل دنج و آرام ازمیر اختصاص دهید. شما می‌توانید یکی از سواحل زیبای ازمیر را انتخاب کرده و کل روز را به آبتنی و دراز کشیدن در زیر نور آفتاب اختصاص دهید. با تاریک شدن هوا نیز می‌توانید رستورانی در کنار ساحل پیدا کرده و شکم خود را با خوشمزه‌ترین غذاهای تازه دریایی سیر کنید.

  • لذت بردن از تفریحات هیجان‌انگیز آبی در ازمیر

همان طور که گفته شد از کارهایی که باید در ازمیر انجام داد، رفتن به سواحل زیبای آن است. البته که تنها سرگرمی ساحلی خوابیدن زیر آفتاب و شنا در آب‌های آن نیست. به این معنا که ازمیر با فعالیت‌های هیجان‌انگیز آبی نیز گردشگران را سرگرم خواهد کرد. قایق‌سواری، موج سواری، پاراسل و ... از جمله مواردی هستند که در کنار آبتنی فرصت لذت بردن از آن‌ها را در سواحل ازمیر خواهید داشت.

 

۱۰ رستوران غذای دریایی برتر ازمیر

 

منبع

 

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران