موزه باستان شناسی افسوس در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
موزه باستان شناسی افسوس در ترکیه

همانطور که همه می‌دانیم، شهر تاریخی افسوس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ترکیه محسوب می‌شود که در تور کوش آداسی یا سفر به آنتالیا، می‌توانید از این محل بازدید به عمل آورید. بسیاری از بناهای این شهر که عموما به سبک هلنی ساخته شده‌اند، هنوز سالم بوده و به همین دلیل است که خیلی از آن‌ها که به این بخش از ترکیه سفر می‌کنند، حتما از افسوس نیز بازدید به عمل خواهند آورد. اما اگر به این محل رفتید، فراموش نکنید از موزه افسوس نیز بازدید کنید. موزه‌ای که امروز قصد معرفی آن را به شما داریم.

 

موزه باستان شناسی افسوس

در سال ۱۹۲۹ که کاوش‌ها در افسوس سرعت گرفته بود، انباری در این محل بنا شد تا آثار به دست آمده در آن نگهداری شوند. در سال ۱۹۶۴ اما این انبار به یک موزه بدل شد و آثاری که از دل خاک بیرون کشیده شده بودند، برای بازدید عمومی به نمایش گذاشته شد. البته فضای این محل به هیچ وجه کفاف آثار متعدد و همچنین بازدید کنندگان را نمی‌داد تا این که در سال ۱۹۹۵ بنای موزه گسترش پیدا کرد، گالری‌های بیشتری به آن اضافه و در نهایت به یک موزه عالی و البته پراهمیت بدل شد.

 

معرفی شلوغ‌ترین فرودگاه‌های ترکیه

این موزه برای منطقه بسیار اهمیت داشته و بسیاری از آثار به نمایش گذاشته در آن، منحصر به فرد هستند. آثاری که از دوره‌های مختلف تاریخی از دوران هلنی تا رمی‌ها و بیزانتین را شامل می‌شوند. البته موزه باستان شناسی افسوس بخش‌های مختلفی دارد که بد نیست با آن‌ها آشنا شوید:

خانه‌های تراس (Terrace Houses)

این مکان اولین بخش از موزه به حساب می‌آمد که درهایش به روی مردم باز شد و در آن باقیمانده خانه‌هایی به نمایش در آمده که در زمان رمی‌ها احتمالا منزلگاه اشراف بوده است. خانه‌هایی که در بخش تپه‌ای و در مکانی بالادست ساخته شده بودند. در بخشی از این گالری شما با آثار هنری و مذهبی و حتی تجهیزات پزشکی به دست آمده روبرو خواهید شد و سپس دیوارهای نقش نگاری شده از خود خانه‌ها را می‌بینید.

نقش‌نگاری‌های فوق‌العاده از آرتمیس و سوکراتیس در این گالری وجود دارد که حتما باید از آن‌ها دیدن نمایید. همچنین تندیس‌هایی از اروس همراه با یک دلفین از قرن دوم میلادی، پیکرتراشی از راهبه‌ای مصری و تندیسی رومی از اروس نیز در این بخش از موزه وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آثار این مکان به حساب می‌آیند.

گالری آثار آبنما: در این اتاق شما آثاری را می‌بینید که از پولیو، تروژان و آبنمای لاکانوس در افسوس به دست آمده‌اند. درست وقتی وارد این بخش می‌شوید تندیس زئوس و پیکرتراشی آفرودیت را می‌بینید و در وسط آن‌ها تندیس معروف " استراحت جنگجو" را مشاهده خواهید کرد. این مکان به خاطر تعدد پیکرتراشی‌های سالمی که در آن به نمایش گذاشته شده، یکی از بهترین بخش‌های موزه به حساب می‌آید.

اتاق آثار تازه کشف شده: تازه چند سالی است که این بخش از موزه باز شده و بسیاری از آثار به نمایش گذاشته شده در آن برای دوره‌های بیزانتین و مسیحیان است. در سمت چپ اتاق شما سکه‌ها و جواهراتی که از آن زمان به دست آمده را می‌بینید و همچنین چند سکه از زمان قبل از بیزانتین نیز در این محل نمایش گذاشته شده است. ماسک‌های چرمی و چوبی برای نمایش‌های تئاتر، تندیس‌های مختلف و پیکرتراشی‌ها، از دیگر دیدنی‌های این گالری هستند.

 

معرفی ۴ هتل لوکس و گران در ترکیه

باغ: باغ زیبای موزه افسوس نیز آثار مختلفی در خود دارد که شامل سنگ قبر‌هایی مربوط به قرن دوم میلادی و چیزهایی از این دست می‌شود.

اتاق آرتمیس: این اتاق اگر چه تنها به یک تندیس خاص از آرتمیس و چند شیء دیگر اختصاص دارد، اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های موزه محسوب می‌شود. اغلب آثار این بخش مربوط به قرن اول میلادی هستند که از معبد آرتمیس به دست آمده‌اند.

 

زیباترین استخرهای طبیعی ترکیه

موزه باستان شناسی افسوس بخش‌های متنوعی دارد که شما در هر بخش از آن، آثاری حیرت انگیز و زیبا می‌بینید. آثاری چشم نواز که‌ هر کدام از دوره‌ای تاریخی بوده و نشان از شکوه افسوس در سال‌های گذشته دارند. هر کدام از آن‌ها داستانی جذاب دارند و به دانش باستان شناسان از دوران مختلف کمک کرده‌اند.

در مجموع حدود ۶۴ هزار اثر در ۸ بخش مختلف در این موزه به نمایش گذاشته شده است که هزینه ورودی آن، ۱۲۰ لیر خواهد بود. (کودکان زیر ۸ سال نیاز به تهیه بلیط ندارند)

آدرس: استان ازمیر، منطقه سلجوک

ساعات فعالیت: از ۱ آوریل تا ۱ اکتبر بین ساعات ۸ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر و از ۱ اکتبر تا ۱ آوریل بین ساعات ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر

۱۴ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران