معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی در بالی

جاذبه‌های گردشگری بالی
معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی در بالی

بالی، یکی از زیباترین مقاصد دنیاست. این جزیره در اندونزی، میزبان بسیاری از زیبایی‌های مناطق استوایی و سواحل باشکوه است. اما اگر به دنبال کشف تاریخ این منطقه در سفر با تور بالی هستید، در این صورت باید بدانید مقاصد تاریخی متعددی در این خطه وجود دارند که در مورد گذشته شگفت‌انگیزش، اطلاعات ارزشمندی ارائه داده و شما را قادر می‌نمایند در هزارتوی تاریخ غنی بالی قدم بزنید.

 

پارک فرهنگی گارودا ویشنو کنکانا در بالی (Garuda Wisnu Kencana Cultural Park)

این پارک فرهنگی ۶۰ هکتاری، به خدای هندو ویشنو و کوه گارودا اختصاص دارد. در حال حاضر، ساخت و ساز مجسمه غول‌پیکر ویشنو در این پارک ادامه دارد و قسمت بالایی بدن و دست‌ها و قسمت سر تکمیل شده است. این مجسمه توسط نئومان نوارتا، هنرمند بالیایی طراحی و ساخته شده و گفته می‌شود چشمه کنار آن که Parahyangan Somaka Giri نامیده می‌شود، قدرت شفابخشی دارد.

امروزه این پارک، یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در شهر برای برگزاری رویدادهای عمومی، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها و اجراهاست. برای این منظور یک آمفی تئاتر، یک گالری هنری و یک فروشگاه سوغات را در خود جای داده است. گفتنی است این پارک در ارتفاع ۲۶۰ متری از سطح دریا، چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر و اقیانوس را به بازدیدکنندگانش در تور بالی ارائه می‌دهد. این منظره، به خصوص از باغ Indralok بسیار زیبا و تماشایی است. رقص Kecak نیز هر روز عصر، ساعت ۱۸:۳۰ در آمفی تئاتر GWK اجرا می‌شود.

از طرفی این پارک، مکانی عالی برای قدم زدن است. دیوارهای آهکی و کنده کاری‌های آن، حسی جذاب و تاریخی به مخاطبان القا می‌کنند. همچنین دو رستوران نیز برای خورد و خوراک و استراحت، در این مجموعه درنظر گرفته شده‌اند.

 

۷ غذای خیابانی محلی در بالی

تامان نوسا در بالی (Taman Nusa)

این پارک ۱۵ هکتاری، با ۶۰ خانه تاریخی سنتی که به طور دقیق بازسازی شده‌اند، از مسافران تور بالی استقبال می‌کند. در داخل خانه‌ها و فضای باز، نمایشگاه‌های جالبی از آثار باستانی سراسر جزایر اندونزی ترتیب داده شده تا یک مجموعه فرهنگی فوق‌العاده را رقم بزند.

در واقع تمام هدف پارک، برجسته کردن و نشان دادن منحصر به فرد بودن گوشه و کنار اندونزی است. این محدوده شما را به گشت و گذار در طول تاریخ از ماقبل تاریخ، تا عصر برنز و پادشاهی، تا ساخت معبد بوروبودور و مجسمه‌های شخصیت‌های تاریخی اندونزی، شیوه‌های زندگی و آیین‌های روزمره می‌برد. و در عین حال با اجرای موسیقی زنده و ارائه صنایع دستی هنرمندان بالی، فضایی مفرح را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از فروشگاه سوغات ویژه بالی را خریداری کرده و یا در کافه تریا و رستوران، به استراحت و شکم گردی بپردازید. در اینجا همچنین با پرداخت هزینه، می‌توانید لباس سنتی بپوشید و عکس‌های جالبی بگیرید.

کاخ پوری سارن در بالی (Puri Saren Palace)

این کاخ سلطنتی و زیبا با معماری بالیایی، اقامتگاه پادشاه اوبود و یک ساختمان مهم در دهه ۱۸۰۰ بود، درست زمانی که هنرمندان برتر بالی برای نشان دادن مهارت‌هایشان به اوبود می‌آمدند. در واقع این کاخ، مرکز زندگی فرهنگی هنری است و جالب است بدانید برخی از نقاشان کلاس جهانی از اروپا مانند رودولف بونت، والتر اسپیس، آری اسمیت، آنتونیو بلانکو و دیگران در اینجا ساکن بوده‌اند. این بنا، در مرکز اوبود بالی واقع شده و بازار هنر سنتی، درست در مقابل آن قرار دارد.

البته اگر گذرتان به این کاخ افتاد، انتظار چیزی بزرگ و باشکوه مانند کاخ باکینگهام را نداشته باشید. این بنا، بیشتر یک قصر کوچک است و می‌توانید کل آن را در ۱۵ دقیقه طی کنید.

کاخ یک معبد نیز دارد، اما گردشگران اجازه ورود به داخل را ندارند. بنابراین صرفا می‌توانید از بیرون شاهد آن باشید و از نمای آن عکس بگیرید. البته جلوی کاخ نیز یک باغ جذاب وجود دارد که لوکیشنی عالی را برای عکس گرفتن ارائه می‌دهد. در ضمن صبح‌گاه، بهترین زمان برای بازدید از کاخ اوبود است، زیرا تا ظهر این مکان مملو از گردشگران فراوان می‌شود. بعلاوه، بازدید از کل این جاذبه نیز رایگان است. اما توصیه می‌کنیم اجرای رقص بالیایی را از دست ندهید که از ساعت ۱۹:۳۰ شروع می‌شود.

 

بازدید از آبشار گیتگیت در سفر به بالی

مسیر پیاده روی کامپوهان در بالی (Campuhan Ridge Walk)

وقتی در اوبود هستید، کارهای خارق‌العاده زیادی برای انجام دادن وجود دارد. پیاده‌روی‌ نیز ایده‌ای عالی است، چه در میان دهکده‌ها، چه در میان مزارع برنج یا صرفا یک پیاده‌روی در دل طبیعت. اما خط الراس کامپوهان، قطعا باید در صدر فهرست مسیرهای پیاده‌روی قرار گیرد.

در واقع پیاده‌روی روی سنگ فرش زیبای خط الراس کامپوهان، یکی از شناخته شده‌ترین راهپیمایی‌ها در اوبود به شمار می‌آید و البته دلیل قانع کننده‌ای نیز در این رابطه وجود دارد: جمعیت کم و مناظر شگفت‌انگیز در طول مسیر و انبوهی از سرسبزی و تپه و جنگل. مزارع برنج نیز، در امتداد مسیر و نزدیک کافه Karsa به چشم می‌خورند. این جاده، از مبدا تاریخی اوبود و محل تلاقی رودخانه‌های Wos شروع می‌شود.

سعی کنید حتی المقدور، پیاده روی را در حوالی طلوع خورشید، بین ساعات ۶ – ۷:۳۰ شروع نمایید تا مسیری خلوت‌تر و البته خنک‌تر را در پیش رو داشته باشید. زیرا در طی روز، هوا گرم می‌شود و ممکن است این پیاده روی برایتان چندان لذت بخش نباشد.

بنای یادبود گراند زیرو در بالی (Ground Zero Monument)

این بنا، به یاد مرگبارترین حمله تروریستی اندونزی که در سال ۲۰۰۲ رخ داد، ساخته شده است. این قطعه زیبای تاریخی، بعنوان فضایی تامل برانگیز و نقطه عطفی برای مقاومت در برابر وحشت طراحی شده است. این اثر، دارای سنگ‌های تراشیده شده با الگوهای سنتی بالی و یک پلاک مرمر ساده است که اسامی کشته شدگان روی آن حک شده‌اند. بعلاوه، پرچم‌های ۲۳ کشور نیز در کنار بنای یادبود قرار دارند که نشان دهنده ملیت قربانیان هستند.

این مکان، شب هنگام روشن است و نورپردازی خیره کننده‌ای دارد که منظره‌ای عالی ارائه می‌دهد. بعلاوه کافه و رستوران‌هایی نیز در اینجا درنظر گرفته شده‌اند تا امکانات دورهمی‌های دوستانه، استراحت و شکم گردی را برای بازدیدکنندگان فراهم کنند.

 

بهترین هتل‌های ساحلی بالی

بنای یادبود باجرا ساندی در بالی (Bajra Sandhi Monument)

این بنای یادبود، درست در مقابل دفتر فرماندار بالی در دنپاسار قرار دارد و به افتخار مبارزاتی که مردم بالی در طول تاریخ برای استقلال از استعمار هلند متحمل شدند، ساخته شده است. باجرا ساندی از نظر معماری، با در نظر گرفتن اصل "تری ماندالا" طراحی شده که تری به معنای سه "۳" و ماندالا به معنای منطقه است. در واقع این بنا، از سه بخش تشکیل شده است: اوتاما ماندالا، مدیا ماندالا و ماندالا نیستا.

ساختمان اصلی یعنی اوتاما ماندالا، ۳ طبقه است. طبقه همکف، شامل اتاق‌های اداری، کتابخانه و سالن‌های نمایشگاه است. در مرکز طبقه همکف، دریاچه‌ای به نام Puser Tasik قرار دارد. طبقه اول، شامل ۳۳ دیوراما، با تمرکز بر مبارزات مردم بالی است. در واقع این دیوراماها حوادث مختلفی در تاریخ بالی، از جمله پادشاهی بالی، معرفی هندوئیسم، دوران ماجاپاهیت، استعمار هلند و مبارزه برای استقلال را پوشش می‌دهند. طبقه دوم، یک فضای مراقبه است که نمای پانوراما از دنپاسار را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است این بنای یادبود، در سال ۱۹۸۷ ساخته شد و به طور رسمی، در سال ۲۰۰۳ افتتاح گشت و درهای خود را به روی علاقمندان گشود.

معبد بساکی در بالی (Besakih Temple)

مجموعه معبد مهم تاریخی و فرهنگی Besakih، همچنین بعنوان "معبد مادر" نیز در بالی شناخته می‌شود. این مجموعه ۱۰۰۰ ساله، از حدود ۸۶ معبد تشکیل شده که از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های بالی به شمار می‌آیند. معبد اصلی یعنی Pura Penataran Agung و حدود ۱۸ معبد دیگر نیز، برخی از قدیمی‌ترین معابد جزیره را تشکیل می‌دهند. این سازه‌های سنگی هنری و دیدنی که جنبه‌های مختلف هندوئیسم را نشان می‌دهند، درس زنده‌ای از الهیات و اساطیر هستند.

این مجموعه در ارتفاع ۱۰۰۰ متری، در دامنه‌های جنوب غربی کوه آگونگ و در قسمت شرقی بالی قرار دارد. این بنا توسط مناظر خیره کننده احاطه شده و در میان شالیزارهای برنج، کوه‌ها، تپه‌ها و نهرها قرار گرفته است. یک پلکان بزرگ نیز، بازدیدکنندگان را به سمت بالای کوه مقدس و معابد مختلف هدایت می‌کند. گفتنی است این مجموعه به طرزی معجزه آسا، از فوران آتشفشانی فاجعه بار سال ۱۹۶۳ جان سالم به در برد.

 

مهم‌ترین پارک‌ها و فضاهای سبز بالی: قسمت اول

کاخ آبی اوجونگ در بالی (Ujung Water Palace)

کاخ آبی Ujung که در سال ۱۹۰۹ توسط پادشاه کارانگاسم ساخته شد، اشاره‌ای به عظمت سلطنت بالیایی در زمان‌های قدیم دارد. اکنون این کاخ، به نام پارک اوجونگ یا پارک سوکاسادا نیز شناخته می‌شود و مساحتی بالغ بر ۲۵ هکتار داشته و در ۵ کیلومتری آملاپورا، در امتداد ساحل شرقی بالی و در حدود ۲۰ کیلومتری دنپاسار واقع شده است.

این کاخ، دارای سه استخر بزرگ است. در استخر وسط، ساختمان اصلی به نام Gili Bale قرار دارد که با یک پل خوش ساخت، به لبه استخر و زمین‌های اطراف مرتبط شده است. با قدم زدن در این ملک، با فواره‌های تزئینی، تعدادی آلاچیق و باغ‌های سرسبز نیز روبرو می‌شوید. این مجموعه باشکوه، حوض‌ها و باغ‌ها و کاخ با طراحی بالیایی و اروپایی را با منظره‌ اقیانوس ترکیب کرده و همراه با کوه قدرتمند آگونگ در پس‌زمینه، تصویری کارت پستالی و جذاب ارائه می‌دهند.

گفتنی است کاخ آب، بعنوان یک منطقه تفریحی برای خانواده سلطنتی و مکانی برای پذیرایی از مقامات برجسته خارجی که از بالی بازدید می‌کردند، به کار می‌رفت. این کاخ، در اثر فوران Gunung Agung در سال ۱۹۶۳ و بار دیگر در اثر زلزله در سال ۱۹۷۵ ویران گشت و پروژه حفاظت و مرمت آن در سال ۲۰۰۴ تکمیل شد.

تامان کرتا گوسا در بالی (Taman Kertha Gosa)

این مجموعه سلطنتی که توسط هلندی‌ها در سال ۱۹۰۸ به ویرانه‌ای بدل شد، تنها چیزی است که از سلطنت کلونگ کونگ قرن هفدهمی باقی مانده است. قدمت این مکان، به سال ۱۶۸۶ باز می‌گردد. زمانی اینجا، مقر قدرتمندترین پادشاهی جزیره بود.

این بنا، بخشی از مجموعه کاخ سلطنتی Puri Semarapura بوده و دارای ۲ سازه اصلی است: یک تالار بزرگ که دارای سقف‌هایی پر از نقاشی‌های سبک کاماسان از قضاوت و زندگی پس از مرگ است و "تالار شناور" یا غرفه Bale Kambang، که اطراف آن را برکه‌ای به نام Taman Gili احاطه کرده است. و در ضلع غربی، ساختمانی وجود دارد که بعنوان موزه کلونگ کونگ، با سبک معماری اروپایی پذیرای علاقمندان است و سابقا یک مدرسه هلندی بوده است.

گفتنی است در گذشته، تالارها بعنوان مکانی برای مراسم و آیین‌های خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین در زمان اشغال هلندی‌ها در کلونگ کونگ، از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۴۲ بعنوان دادگاه کاربری یافتند.

 

۸ شهر جذاب بالی را بشناسید

معبد تانا لوت در بالی (Tanah Lot Temple)

معبد تانا لوت که قرن‌ها پیش بر روی صخره‌ای غول‌پیکر ساخته شده است، یکی از بناهای مورد احترام هندوها بوده و دارای پیوندهای قوی با اساطیر بالی است. اینجا یکی از هفت معبد دریایی مهم است که در سراسر خط ساحلی بالی، به وسعت ۳ جریب گسترده شده و با چند دقیقه پیاده روی قابل دسترسی است، زیرا تنها ۲۰ متر از لبه ساحلی فاصله دارد.

اگرچه می‌توانید در هنگام جزر و مد به سمت صخره بروید، اما به خاطر داشته باشید که بازدیدکنندگان غیر بالیایی نمی‌توانند وارد معبد شوند. این سایت، یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی را خصوصا در هنگام غروب خورشید ارائه می‌دهد و فضایی جادویی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. گفتنی است این مکان، یک مقصد گردشگری بسیار محبوب است و بابت بازدید از آن، کل منطقه اغلب بسیار شلوغ می‌شود، به خصوص اواخر بعدازظهر، قبل از غروب آفتاب.

محوطه خشکی مجموعه معبد تانا لوت نیز، پر از زیارتگاه‌های کوچک‌تر همراه با امکانات تفریحی از جمله رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و پارک فرهنگی است که در آن برنامه‌های رقص به طور منظم ترتیب داده می‌شوند. این معبد در روستای برابان در منطقه تابانان، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کوتا واقع شده و بازدید از آن اغلب در تورهای گردشگری و فرهنگی به مناطق غربی و مرکزی بالی گنجانده می‌شود. در نهایت برای آشنایی با سایر عبادتگاه‌های مشهور بالی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معابد منحصر به فرد بالی را ببینید را نیز مطالعه کنید.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع  ۳

منبع ۴

۰۵ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران