معرفی موزه آینده دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
معرفی موزه آینده دبی

پروژه‌های جاه طلبانه و رویایی زیادی در دبی اجرا شده که در نگاه اول عجیب و غیر واقعی به نظر می‌آمدند اما بعدها هر کدامشان به نمادی مهم برای این شهر بدل شدند. از بلندترین برج جهان تا برجی که شبیه به بادبان است و یا بزرگ‌ترین آکواریومی که در تمام جهان ساخته شده، همگی جزو این پروژه‌ها بوده‌اند. اما موزه آینده دبی با تمامی این اماکن فرق دارد. این مکان ایده‌ای آینده نگرانه داشته و نگاهش نیز به سال‌ها و حتی بعضا به دهه‌ها پیش رو است. جایی که مسائل علمی در آن به زیباترین شکل شرح داده شده و بازدید از آن را به مسافری که به تور دبی می‌رود، پیشنهاد می‌کنیم.

 

موزه آینده دبی را بیشتر بشناسیم

مدت‌ها بود که بنای زیبای این موزه در دبی دیده می‌شد تا این که چند روز قبل، بالاخره این مکان افتتاح شد و حالا گردشگرانی که به دبی می‌روند، می‌توانند از موزه‌ای دیدن کنند که هیچ کدام از بخش‌هایش را در جای دیگری از دنیا مشاهده نخواهید کرد. جایی که مسیر پیش روی پیشرفت جوامع بشری و همچنین تکنولوژی‌هایی که در آینده آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد را به نمایش می‌گذارد.

طراحان موزه آینده دبی، سعی کرده‌اند تا از فضای موزه‌ها و گالری‌های کلاسیک دوری کرده و یک مکان تعاملی درست کنند و بخش‌های مختلف را به تم‌های متفاوت از هم جدا کنند. به همین خاطر است که شما حتی در شیوه‌ی نمایش بسیاری از قسمت‌های موزه آینده، از گذشته جدا شده و به شکلی جدید و مدرن، با این بخش‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد. البته جدا از طراحان و البته دانشمندان خارجی که در ساخت این بنا شرکت داشته‌اند، بناست تا موزه آینده دبی، پایگاهی برای محققان عرب بوه تا بتوانند، کشورهای این حوضه را از نظر علمی به سمت و سوی بهتری راهنمایی کنند.

 

Infinity Des Lumieres، موزه هنر دیجیتال دبی

طراحی و معماری بنای موزه‌ی مدرن دبی

بنای اصلی موزه به شکلی بسیار زیبا و متفاوت طراحی و در ساخت نمای اصلی آن از استیل و شیشه استفاده شده است. خیلی سریع رسانه نشنان جئوگرافی نیز آن را در لیست ‍۱۴ موزه‌ی زیبای دنیا قرار داده و همه‌ی این‌ها در کنار هم باعث گشته تا بلیط‌های بازدید هفته‌های اول این موزه به سرعت به فروش برسد و حالا باید برای روزها بعد برنامه ریزی کنید تا بتوانید از این بنای خاص و آینده‌نگرانه دیدن نمایید.

قبل از این که به داخل بنا بپردازیم، ابتدا باید از نمای چشم‌نواز موزه‌ی مدرن دبی بگوییم. ایده‌ی این بنا در واقع به شکل کلی دنیای امروز ما برگشته و بخش خالی بنا نمایانگر خلأ و آینده‌ای است که از آن بی‌خبر هستیم. اما در کنار این مفهوم عمیق، خط نگاری زیبایی از هنرمند عماراتی، متر بن لاهج می‌بینید که گفته‌های محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات را به این شکل زیبا طراحی کرده و در نهایت روی بنا کار شده است. فارغ از محتوا، نمی‌توان نمای فوق‌العاده زیبا و منحصر به فرد این بنا را نادیده گرفت و باید به نشنال جئوگرافی حق داد که آن را در لیست زیباترین موزه‌های دنیا قرار داده است.

زیبایی موزه آینده دبی، در داخل نیز چشم گیر و خیره کننده است و ترکیب خط نگرانی‌های نمای آن را در داخل نیز مشاهده می‌کنید. البته با توجه به جذابیت بخش‌های مختلف، خیلی اوقات شما فراموش می‌کنید که به دکور زیبای داخلی این موزه دقت کنید و مبهوت تکنولوژی‌های آینده نگرانه‌ای که در آن به نمایش گذاشته شده است، می‌شوید.

بازدید از موزه‌ آینده دبی

ایده‌ی موزه‌ آینده دبی به این گونه است که مسیر راه تکنولوژی را در بخش‌های مختلف تا سال ۲۰۷۱ برایتان رسم خواهد کرد. این طراحی به شکل یک نمایش تاثیر گذار و با استفاده از تکنولوژی‌های فوق‌العاده بوده و به همین دلیل است که دست اندرکاران موزه، برای بازدید از این مکان یک زمان بندی خاص در نظر گرفته‌اند و شما حتما در زمان خرید بلیط، باید یکی از این زمان‌بندی‌ها را انتخاب کنید.

سال‌های اخیر، بحث کاوش‌های فضایی در امارات اوج گرفته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز در این زمینه انجام شده است. بر همین اساس یکی از بخش‌های فوق‌العاده جذاب موزه، بخش کاوش‌های فضایی است که از پایگاهی بر روی ماه تا کاوش در سیارات دیگر و همچنین ساخت ایستگاه‌های فضایی خاص و مدرنی که گویا از دل فیلم‌های علمی-تخیلی بیرون آمده‌اند را شامل می‌شود. البته این بخش تنها به داستان‌های آینده نگرانه اختصاص ندارد و بحث‌های مهمی در زمینه‌ی انرژی تجدید پذیر برای زمین و همچنین کاوش‌های مهم برای سکونت انسان‌ها در ماه و مریخ را پی می‌گیرد.

 

اولین موزه‌ی سلفی در دبی بازگشایی شد

در بخش دیگری از موزه طرح‌های دیجیتالی فوق‌العاده از عجایب طبیعی کره‌ی زمین به نمایش گذاشته شده که اولین و بزرگ‌ترین آن‌ها مربوط به جنگل‌های بارانی آمازون است. شما در این تصاویر هنرمندانه، چیزهایی را می‌بینید که با چشم‌های غیر مسلح، قابل دیدن نیستند و از پیچیدگی‌های این اکوسیستم و اهمیت نگهداری از آن‌ها آگاه خواهید شد. در ادامه موجودات مختلف را به شکلی فوق‌العاده جذاب را مشاهده می‌کنید و نکات جالبی درمورد هر کدامشان یاد خواهید گرفت. این مکان در واقع پایگاهی از DNA هزاران هزار گونه‌ی مختلف از سراسر دنیاست تا در صورت بروز مشکلی بزرگ و انقراض هر کدام از آن‌ها، بتوان از این پایگاه برای بازگشت آن‌ها به طبیعت استفاده کرد.

بخش‌هایی در زمینه‌ی تکنولوژی آینده در زمینه آینده، کاوش در علوم مختلف و البته نمایشگاه‌های خاص و هنرمندانه از دیگر قسمت‌های این موزه هستند. با این حال جدا از محتوای مهمی که در این محل به نمایش گذاشته شده، شیوه این نمایش نیز هست که اهمیت زیادی دارد. چیزی که نمی‌توان به جملات آن را وصف کرد و حتما باید آن‌ها را از نزدیک ببینید.

قهرمانان آینده

قهرمانان آینده فضایی است که به کودکان و نوجوانان اختصاص داده شده و به گونه‌ای طراحی شده تا آن‌ها را به ورود به رشته‌های علمی مشتاق کند. در این محل ایده‌ها و علوم آینده‌نگرانه به شیوه‌ای فوق‌العاده و طبق سلیقه سنین پایین کار گذاشته شده‌اند که بچه‌ها می‌توانند در میانشان آزادانه گردش کرده و به بازی بپردازند و در همین حین چیزهای جالبی یاد بگیرند. در این محل، راهنمای آموزش دیده در زمینه کودکان و نوجوانان حضور داشته که بچه‌ها را در مسیر خود راهنمایی خواهند کرد.

 

به دبی سفر کنید و به دیدن موزه‌ی لوور فرانسه بروید!

دیروز امروز

این بخش از موزه قرار است که به صورت مداوم در حال تغییر باشد. نمایشگاهی که با همکاری با کمپانی‌ها و گروه‌های علمی خصوصی و دولتی، طراحی‌ها و تکنولوژی‌های جدید را به نمایش گذاشته و آن‌ها را به مردم معرفی می‌کند. در واقع ایده‌ی این بخش از موزه، نشان دادن علم روز و همچنین تاثیر آن بر آینده‌ی بشر است.

چطور از موزه‌ مدرن دبی دیدن کنیم؟

این موزه در نزدیکی برج‌های امارات قرار گرفته و به راحتی می‌توانید آن محل را پیدا کنید. با این وجود پیشنهاد ما این است که حتما برای رفتن به موزه مدرن دبی، از مترو دبی استفاده کنید تا درگیر ترافیک این محل نشوید و البته هزینه‌ی بالای تاکسی در دبی را نیز نپردازید. برای این کار در خط قرمز باید در ایستگاه برج‌های امارات (Emirates Towers) پیاده شوید. یک پل شما را مستقیما از نزدیکی این ایستگاه به جلوی موزه خواهد برد. البته اگر بخواهید از اتوبوس استفاده کنید، خطوط 27، 29 و X22 نیز ایستگاهی در جلوی موزه دارند که می‌توانید سوار آن‌ها شوید.

موزه هر روز بدون تعطیلی بین ساعات ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است اما شما حتما باید بلیط خود را از سایت تهیه کنید و ساعتی مشخص را برای ورود اعلام نمایید. این موزه از ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ شروع به فعالیت کرده و همانطور که گفتیم، بلیط‌های هفته‌های اول آن به صورت کامل به فروش رسیده‌اند، پس اگر برنامه دارید تا در تور نوروزی دبی از آن‌جا بازدید کنید، بهتر است خیلی زود اقدام به خرید بلیط کنید. قیمت بلیط برای افراد بالای ۳ سال ۱۴۵ درهم است و کودکان زیر ۳ سال خود را رایگان می‌توانید، وارد مجموعه کنید. برای پرداخت از تمامی کارت‌های اعتباری و همچنین سیستم اپل پِی یا گوگل پِی می‌توانید استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که تمامی ارزها در نهایت به درهم تبدیل شده و بر قیمت بلیط بر اساس این ارز محاسبه می‌شود.

نکاتی که بهتر است بازدید کنندگان موزه درباره‌شان بدانند

  • آیا می‌توانیم تاریخ و یا ساعت بازدید از موزه را تغییر دهیم؟ بله این کار امکان پذیر است اما تنها یک بار. بلیط‌های موزه به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند و شما تنها یک بار فرصت این را دارید تا تاریخ یا ساعت زمان بازدید خود را در سایت تغییر دهید.
  • اگر زمان بلیط خود را تغییر نداده باشید و نتوانید در زمان بلیط خود به موزه بروید، می‌توانید زمان در دسترس دیگری را برای بازدید از موزه مدرن دبی انتخاب کنید.
  • در بخش خرید بلیط، حتما قید کنید بخش مربوط به حضور کودکان را در صورت همراه بودنشان، فعال کنید تا در برنامه‌ی مخصوص خود شرکت کنند.
  • بلیط‌های گروهی تنها تا سقف ۲۰ نفر به فروش می‌رسد.
  • مجموعه دارای پارکینگ بسیار محدود است و اگر در تور دبی ماشین اجاره کرده‌اید، بهتر است آن را برای بازدید از موزه همراه نیاورید و از مترو استفاده کنید.
  • برای بازدید از این محل نیازی به تست PCR یا گواهی واکسن وجود ندارد.
  • این مجموعه تمامی امکانات مورد نیاز و همچنین شرایط مناسب برای بازدید افراد با معلولیت جسمی را در خود دارد.
  • امکان بردن خوراکی و نوشیدنی به محل اصلی موزه را نخواهید داشت.

 

Autodrome، رانندگی با ماشین‌های فرمول در دبی

۰۷ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران