غذاهای ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
غذاهای ویتنام

غذاهای ویتنام متنوع و فراموش نشدنی هستند. آن‌ها را می‌توان در بوفه‌های غذاهای خیابانی یا رستوران‌های لوکس سفارش داد و در اکثرشان از سبزیجات و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. مهم نیست به هانوی، هوشی مین یا پنانگ می‌روید، در هر جای این کشور می‌توانید، ۱۰ غذای خوشمزه ویتنام را که در این نوشته به شما معرفی خواهیم کرد، میل کنید.

 

گوی کون

گوی کون (Goi Cuon) یکی از محبوب‌ترین غذاهای ویتنام است که پیشنهاد می‌کنیم، حتما آن را در تور ویتنام امتحان کنید. رول‌های خوشمزه‌ای که ممملو از سبزیجات تازه به همراه گوشت قرمز یا میگو است و در کنارش، سس بادام سرو می‌شود تا آن‌ها را درون سس برده و سپس میل کنید. در بعضی از مدل‌های گران‌تر این غذا، در رول‌های گوی کون از میگو دودی شده و همچنین میوه ستاره‌ای نیز استفاده می‌شود که طعمی شیرین‌تر هم دارد. گوی کون به عنوان یک شام سبک یا پیش غذا در رستوران‌های ویتنام سرو می‌شود. قیمت چندانی ندارد اما طعم فوق‌العاده‌ی آن باعث می‌شود تا در جزو خوش طعم‌ترین غذاهای ویتنامی قرار گیرد.

عکس: getrecipecart.com

 

فو

فو (Pho) معروف‌ترین غذای ویتنامی در سراسر دنیا است و حتی شبکه‌های آشپزی در نقاط مختلف نیز دستور پخت آن را به نمایش گذاشته‌اند. سوپ گرم و فوق‌العاده خوشمزه‌ای که در هر گوشه‌ای از ویتنام به فروش رسیده و امکان ندارد وارد بازارهای خیابانی ویتنام شوید و بوی آن به مشامتان نرسد. مواد اولیه این سوپ نودل به صورت جدا آماده شده و موقع سرو، درون یک کاسه ریخته می‌شوند. جالب این که، گوشت قرمز مورد استفاده در فو، بسیار نازک بریده شده و قبل از سرو پخته نمی‌شود، بلکه وقتی که شما آب گوشت داغ رو را روی آن می‌ریزید، به خاطر داغ بودن آن، پخته شده و قابل خوردن است. فو در بوفه‌های غذاهای خیابانی با قیمت بسیار پایین سرو شده و رستوران‌های گران‌ قیمت نیز، مدل‌های خاصی از آن با مواد اولیه متفاوت را سرم می‌کنند.

عکس: yahoo.com

 

چا کا

مردم هانوی یکی از سنتی‌ترین غذاهای دریایی این کشور و از معروف‌ترین غذاهای ویتنام را پخت می‌کنند که کمی با غذاهای دیگر ویتنام متفاوت است. چا کا (Cha Ca)  مخلوطی از گوشت ماهی لقمه‌ای است که با مقدار زیادی سیر، زنجبیل، تمبر هندی و شوید طعم دار شده و سپس در روغن داغ سرخ می‌شود . در نهایت به این ماهی‌ها سبزی‌های تازه از جمله شوید و پیازچه اضافه کرده و در بشقاب سرو می‌کنند. Cha Ca La Vong یکی از بوفه‌های بسیار شلوغ در هانوی است که این غذا را چند دهه است که در این شهر به فروش می‌رساند. احتمالا برای خرید از این بوفه باید در صف بمانید، اما مطمئن باشید، ارزش زمانی که برای آن می‌گذارید را خواهد داشت.

عکس: travelhanoi.org

 

کائو لائو

در میان غذاهای کشور ویتنام به دنبال گزینه‌ای شبیه به غذاهای ژاپنی هستید، کائو لائو (Cao lau) نزدیک‌ترین تجربه شما به چیزی که مد نظر دارید به شمار می‌رود. در این غذا از نودل‌هایی شبیه به نودل ژاپنی استفاده شده و با توجه به استفاده از سبزیجات تازه، بادوم و فلفل، کائو لائو غذایی بسیار مغزی و خوشمزه محسوب می‌شود.یک سوپ نودل ویتنامی که هم در رستوران‌ها و هم در بوفه‌های غذاهای خیابانی به فروش می‌رسد.

عکس: mysaigoncity.com

 

بان می

مگر می‌شود سفر به ویتنام و ساندویچ‌های خوشمزه بان می (Banh mi) را امتحان نکرد؟ این گزینه معروف در میان غذاهای ویتنام، نشات گرفته از زمان حضور فرانسوی‌ها در ویتنام است و در واقع نانی که برای تهیه بان می مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسخه تغییر یافته نان باگت فرانسوی است. اما به جای استفاده از پنیر و چیزهایی از این دست، در بان می، شما یک ساندویچ با گوشت فراوان، فلفل‌های نسبتا تند محلی و سبزیجات را دریافت خواهید کرد که یک سس خاص هم در آن استفاده شده است. همچون هر سادویچ دیگری در دنیا، آشپزهای مختلف، بان می که از غذاهای معروف ویتنام است را با گوشت‌ها و سبزیجات مختلف سرو می‌کنند.

عکس: blogspot.com

 

کوم تام

در گذشته‌های دور، کشاورزان ویتنامی، باید دانه‌های شکسته برنج را خود مصرف می‌کردند، چون امکان فروشش را نداشتند.‌ اما حالا برنج‌های شکته برای برنج کوم تام (Com Tam) مورد استفاده قرار گرفته و حتی رستوران‌های لاکچری در ویتنام نیز آن‌ها را از کشورزان خریداری می‌کنند. کوم تام ترکیب برنج با چیزهای مختلف بوده و هر کدام از آن‌ها اسمی مجزا دارند. برای مصال کوم تام سون نونگ اوگ لا در واقع نسخه ویتنامی برنج سرخ شده و تخم مرغ است که با تکه‌های گوشت و سبزیجات سرو می‌شود.

عکس: tasteatlas.com

 

کوم گا

مرغ و برنج از غذاهایی است که در تمامی کشورهای جنوب شرق آسیا با اسم‌های مختلف به فروش می‌رسد. البته شیوه پخت خاص کوم گا (Com Ga) آن را به یکی از غذاهای سنتی ویتنام بدل می‌کند. مرغ ریش شده بر روی برنج با سس ماهی و پیاز طعم دار ده و برنج را هم با ادویه جات از جمله زرد چوبه درست می‌کنند. در نهایت حتما روی برنج چیلی تند گذاشته شده و همراه با سبزیجات مختلف و ترشی پیاز سرو خواهند کرد. کوم گا از جمله غذاهای ویتنام است که در بعضی‌ جاها، کمی تغییرات در آن مشاهده می‌کنید. مثل ممکن است در کنار آن تخم مرغ طعم دار شده بگذراند یا سس چیلی تند همراهش سرو نمایند.

عکس: delightfulplate.com

 

می کوانگ

بخشی سالاد، بخشی سوپ باعث شده تا به این نتیجه برسید، می کوانگ (Mi Quang) دچار بحران شخصیت شده است!  اما همین ترکیب به نظر عجیب، یک سوپ نودل فوق‌العاده خوشمزه را به وجود آورده که به یکی از پرطرفدارترین غذاهای کشور ویتنام نزد گردشگران بدل شده است. این غذا شامل نودل ویتنامی، آب گوشت ذردچوبه‌ای، گوشت سرخ شده، سس ماهی، سبزیجات و لیمو بوده و در رستوران‌ها نیز یک سری چیزها مثل گل موز نیز به آن اضافه می‌کنند. اما شما می‌توانید در بوفه‌های غذاهای خیابانی، می کوانگ را با قیمتی پایین تهیه کرده و از طعم فوق‌العاده عالی آن لذت ببرید.

عکس: megatravel.asia

 

بان بئو

بان بئو (Bahn Beo) از آن دست غذاهای ویتنام بوده که بیشتر در مرکز این کشور و در شهر هوئه پخت می‌شود. این غذا در ظرف‌های بسیار کوچک سرو شده و شامل کیک‌های برنجی است که بخار پز می‌شوند و داخلش با پوره یک نوع لوبیا و میگو‌های تست شده پر می‌شود. د رنهایت هم آن‌ها را در روغن حیوانی سرخ می‌کنند. بان بائو طعمی متفاوت از دیگر غذاهای سنتی ویتنام دارد و تجربه‌ای کاملا خاص از این غذاها را برایتان به همراه خواهد داشت. البته طعم آن با توجه به وجود میگو، ممکن است برای همه دلپذیر نباشد. اما خب، بان بئو قیمت خیلی کمی دارد و اگر خوشتان بیاید، احتمالا تعداد زیادی از آن‌ها را در بازارهای ویتنام سفارش دهید و همه را یکجا میل کنید!

عکس: cvnextjob.com

 

بات چیِن

بات چین (Bot chien) یکی دیگر از غذاهای خیابانی محبوب در ویتنام به حساب می‌آید که در رستوران‌های محلی ارزان نیز به وفور پیدا می‌شود. این غذای ساده شامل خمیر برنج خاص و طعم داری است که در روغن حیوانی سرخ شده تا کاملا برشته شود. سپس آن را همراه با تکه‌های پاپایا، پیازچه، سس تند مخصوص و سرکه برنج سرو می‌کنند. این غذا گزینه‌ای بسیار ارزان و خوشمزه است که حتی می‌توان آن را به عنوان میان وعده نیز در بازارها یا بوفه‌های کنار ساحلی سفارش داد. تنها در نظر بگیرید که سس تندی که روی غذا ریخته می‌شود، ممکن است برای ذائقه ما خیلی تند باشد، پس اگر اهل غذاهای تند نیستید، از فروشنده بخواهید که روی غذا سس نریزد.

عکس: thehostkitchen.com

 

منبع

 

۱۸ مهر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 02 دی 1402)

نظرات کاربران