معروف‌ترین مزارع چای ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
معروف‌ترین مزارع چای ویتنام

کشور زیبای ویتنام دارای جنبه‌های گردشگری بسیار زیادی است که در این میان مزارع چای سرسبز و قدیمی آن نیز توانسته‌اند مورد توجه توریست‌های علاقه‌مند به طبیعت‌گردی قرار بگیرند. ویتنام دارای مناطق چای بسیاری در سراسر کشور است. به طوری که گفته می‌شود این مزارع چای حدود ۱۲۴۰۰۰ هکتار مساحت داشته و علاوه بر این، بیش از ۵۰۰ کارخانه فرآوری چای نیز در این کشور وجود دارند. از آنجایی که مزارع چای ویتنام بخشی از تاریخ و فرهنگ این کشور را نیز شامل می‌شوند، بازدید از آن‌ها امروزه به یکی از برنامه‌های گردشگری توریست‌های این سرزمین تبدیل شده‌اند. از همین رو ما نیز مطالب این مقاله را به معرفی چند مورد از دیدنی‌ترین این مزارع اختصاص داده‌ایم. پس اگر شما نیز علاقه‌مند به بازدید از این مزارع هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

آشنایی با مزارع چای ویتنام

همان طور که گفته شد چای ویتنام امروزه به یکی از محصولات بسیار مهم این سرزمین تبدیل شده و در حال حاضر ویتنام تامین کننده چای بیش از ۷۴ کشور در دنیا است. به طوری که در این کشور، تصویر درختان چای ویتنامی عمیقاً توسط آب و هوا و خاک هر منطقه، شیوه زندگی و عادات کشاورزی عجین شده و منعکس‌کننده روح و زندگی مردم ویتنامی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت مزارع چای ویتنام در بین توریست‌ها، کشت و برداشت این محصول بر اساس روش‌های سنتی است. اگر علاقه‌مند به بازدید از این مزارع منحصر به فرد در سفر خود با تور ویتنام هستید، توجه شما را به چند مورد از پرطرفدارترین آن‌ها جذب می‌کنیم:

 

مزارع چای استان فو تو (Phu Tho province)

Phu Tho یک منطقه میانه با تپه‌های بزرگ بسیاری در ویتنام بوده که برای پرورش چای بسیار مناسب است. به طوری که این یکی از مناطقی است که بیشترین سطح و تولید چای در کشور را دارد. از همین رو فو تو به عنوان یکی از مهم‌ترین مزارع چای ویتنام شناخته می‌شود. کشت و برداشت چای در این منطقه از قدیم‌الایام وجود داشته و از روش‌های سنتی گرفته تا راه‌های نوین را می‌توان در این خصوص در این منطقه مشاهده کرد. اعداد و ارقام به دست آمده در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهند که این استان بیش از ۱۶۰۰۰ هکتار مزرعه چای را در خود جای داده است. ناگفته نماند که علاوه بر چای سبز در سال‌های اخیر Phu Tho مزارع کشت چای سبز را نیز به زمین‌های کشاورزی خود اضافه کرده است. از جمله اصلی‌ترین مناطق کشت چای که در فو تو فرصت بازدید از آن‌ها را می‌توانید داشته باشید عبارتند از: Tan Son، Thanh Son، Doan Hung، Thanh Ba، Phu Ninh و Ha Hoa.

عکس: vietreader.com

 

مزارع چای استان تای نگوین (Thai Nguyen province)

مورد بعدی از مناطقی که می‌توان بهترین مزارع چای ویتنام را در آن پیدا کرد، استان Thai Nguyen است. این منطقه دارای مزارعی گسترده از چای به مساحت تقریبی ۲۰۰۰۰ هکتار بوده و گفته می شود تای نگوین بزرگترین منبع چای در ویتنام از تولید تا کیفیت را دارا است. به طوری که تای نگوین به عنهوان بزرگترین منطقه چای ویتنامی در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. از جمله معروف‌ترین مناطق چای این استان می‌توان به Tan Cuong، La Bang و Vo Nhai اشاره کرد.

 

پارک های آبی ویتنام

عکس: en.vietnamplus.vn

 

مزارع چای مناطق شمال غربی ویتنام

در شمال غربی ویتنام، جایی که کوه با شکوه Hoang Lien Son واقع شده است، درختان چای صد ساله بسیار انبوهی به طور وحشی رشد کرده و توسط اقلیت‌های قومی منطقه به صورت دستی برداشت می‌شوند. از همین رو می‌توان این منطقه را نیز به عنوان یکی از تماشایی‌ترین مزارع چای ویتنام نام برد. مزارع چای مناطق شمال غربی ویتنام که با نام تای باک (Tay Bac) نیز شناخته می‌شود انواع مختلفی از چای‌های ویتنامی را به تولید رسانده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. دو مورد از مهم‌ترین مناطق کشت چای در بخش شمال غربی ویتنام Son La  با مساحت ۱۹۰۰ هکتار و Lai Chau با مساحت ۵۹۰ هکتار نام دارد.

در میان این صحبت‌ها برای علاقه‌مندان به بازدید از مزارع چای ویتنام در مناطق شمال غربی این کشور بهتر است بگوییم که این ناحیه دارای شرایط آب و هوایی موسمی است. به طوری که شاهد زمستان‌های مرطوب با نوسانات دمایی بالا در روز و شب و گاها همراه با یخبندان است. البته بارندگی در اینجا معمولا کمتر از سایر مناطق چای بوده و رشد و عملکرد چای در ماه‌های نوامبر تا مارس به دلیل بارندگی کم به حداقل میزان خود می‌رسد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد این منطقه از مزارع چای ویتنام پرورش نوعی چای به نام شان تویت (Shan Tuyet) در آن است. شان تویت گران‌ترین نوع چای در ویتنام بوده و از کیفیت فوق‌العاده بالا و بی‌نظیری برخوردار است. به طوری که اگر دوست داشتید می‌توانید در بازدید از مزارع این منطقه چای شان تویت را به عنوان سوغاتی ویتنام خریداری کرده و با خود به ایران بیاورید.

عکس: wnfdiary.com

 

مزارع چای استان لام دونگ (Lam Dong Province)

بائو لوک (Bao Loc) واقع در استان لام دونگ به عنوان "پایتخت چای" ویتنام شناخته می‌شود. آب و هوای این منطقه عموما در تمامی طول سال معتدل و خنک بوده و اکثر روزها شاهد هوایی مه‌آلود با بارندگی‌های شدید است. از همین رو شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برای کشت و برداشت چای داشته و علاقه‌مندان به بازدید از مزارع چای ویتنام می‌توانند در آن نواحی متعددی را با پوششی انبوه از درختان سرسبز چای پیدا کنند. منطقه چای بائو لوک که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر دالات قرار دارد، امروزه به عنوان یک برند معروف چای در بازار نیز شناخته می‌شود. گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۰، لام دونگ حدود ۱۲۳۰۰ هکتار درخت چای را در خود جای داده بود که امروزه احتمالا بر این مساحت افزوده شده است.

 

۱۱ چیزی که باید درباره خلیج هالونگ بدانید

عکس: vecteezy.com

 

نکات مهم در بازدید از مزارع چای ویتنام

تا این بخش سعی کردیم شما را با مهم‌ترین مناطق کشت و برداشت چای در ویتنام آشنا کنیم. تمامی این مزارع دارای طبیعتی بسیار زیاد بوده و از آنجایی که عملیات چیدمان چای توسط بومیان منطقه انجام می‌شود، فرصت معاشرت با آن‌ها و آشنایی با فرهنگ این مردم را از نزدیک به بازدید‌کنندگان می‌دهند. در میان همه این موارد توصیه می‌کنیم برای داشتن یک گشت و گذار به یادماندنی در میان مزارع چای ویتنامی به چند نکته مهم زیر توجه کنید:

  • از آنجایی که مزارع چای در فضایی باز با مساحت بسیار زیاد قرار دارند، توصیه می‌کنیم در این بازدید خود حتما عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر به همراه داشته باشید.
  • مردمان ویتنامی فوق‌العاده مهربان و مهمان‌نواز بوده و از همین رو توصیه می‌کنیم فرصت معاشرت با آن‌ها را در این بازدید از دست ندهید.
  • در بازدید از مزارع چای ویتنامی فرصت خرید و همچنین نوشیدن باکیفیت‌ترین چای‌‌ها را خواهید داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما مقداری چای ویتنامی خریداری کرده و فنجانی برای نوشیدن خود در همان‌حا تهیه کنید.
  • در صورت تمایل به بازدید از این مزارع به راحت‌ترین نحو ممکن توصیه می‌کنیم با تورهای گردشگری که با هدف بازدید از مزارع چای برگزار می‌شوند همراه شوید.

عکس: marialobophotography.com

 

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران