معرفی مسجد اورتاکوی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی مسجد اورتاکوی استانبول

استانبول مقصدی بسیار زیبا و ساحلی است که با قرار گرفتن در دو لبه قاره‌های اروپا و آسیا به زیایی دو چهره مختلف اما هماهنگ را به معرض دید قرار داده است. از کلیساهای قرون وسطایی تا مساجد دوره عثمانی این شهر پر از شگفتی و دیدنی‌های مختلف است. در حالی که دیدنی‌هایی همچون مسجد آبی، ایاصوفیه، مخزن آب باسیلیکا و حتی خیابان معروف استقلال در راس برنامه‌های توریست‌ها قرار دارند اما نباید از زیبایی‌های دیگر شهر غافل ماند. یکی از این نقاط مسجد زیبای اورتاکوی در حاشیه بسفر است. در تور استانبول از دیدن این مسجد غافل نشوید.

 

درباره مسجد اورتاکوی

نام اصلی این مسجد Buyuk Mecidiye به معنی مسجد بزرگ Mecidiye بود اما مردم محلی کم کم شروع کردند آن را به مسجد اورتاکوی نامیدند. یکی از جزئیات قابل توجه در مورد مسجد این است که معماری آن ترکیبی از سبک عثمانی و اروپایی، باروک و نئوکلاسیسم را ارائه داده که در نوع خود منحصر به فرد و بی‌نظیر است. علاوه بر این، معماری داخلی مکانی بسیار خیره کننده و شگفت‌انگیز برای بازدیدکنندگان مسلمان است که ترجیح می‌دهند عبادت‌های خود را به این مسجد ببرند. جدا از این، طراحی داخلی آنقدر شگفت انگیز و دیدنی است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. این مسجد در حاشیه دریا واقع شده بنابراین از اینجا می‌توانید هم از منظره خیره‌کننده دریا لذت ببرید و هم از غذاهای خیابانی اطراف مسجد نوش جان کنید. مسجد اورتاکوی یکی از نقاط دیدنی استانبول است که بازدید از آن را نباید از دست دهید.  تصور کنید هنگام عکس گرفتن پل بسفر، مسجد اورتاکوی و منظره کامل دریا پشت شماست.

اورتاکوی مسجدی هزار چهره

اما چرا در بین این همه نقاط دیدنی باید از موزه اورتاکوی دیدن کرد؟ بیایید به حقایقی که درباره این مسجد وجود دارد نگاهی بیاندازیم. مسجد اوتاکوی فعلی در قرن ۱۹ درست در جایی که مسجد اولیه وجود داشت ساخته شد. نسخه اولیه مسجد در قرن ۱۸ ساخته شد اما نتوانست در طول زمان دوام بیاورد. این مسجد توسط معمار ارمنی Garabet Balyan و پسرش Nigogayus Balyan به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد تا به عنوان مسجد جامع شاهنشاهی خدمت کند. دو معماری که این مسجد زیبا و باشکوه را ایجاد کردند همانانی بودند که معماری باشکوه و چشمگیر کاخ دولماباغچه را ساختند پس هیچ جای تعجب ندارد که اورتاکوی اینچنین زیبا و خیره کننده است. این مسجد به سبک جدید باروک ساخته شده است. نمای بیرونی و آراسته آن نور طبیعی زیادی را به داخل هدایت می‌کند که  می‌توانید برجسته سازی خوشنویسی فریبنده‌ای که تمام داخل مسجد را زینت داده به خوبی ببینید. شاید جالب باشد بدانید که این خوشنویسی‌ها توسط خود سلطان عبدالمجید انجام شده است. اتاق اصلی مسجد به شکل مربع بوده و ضلع‌های آن هر کدام ۲۵/۱۲ متر است. سقف مسجد به طور معمول گنبدی شکل است و با موزاییک‌های صورتی باورنکردنی پوشانده شده است. سرانجام، این مسجد دارای دو مناره بلند است اما فقط یک بالکن شریف یا مناره دارد.

 

راهنمای کامل بازدید از مسجد ایاصوفیه

نکات مهم و ساعات بازدید

مسجد اورتاکوی که به کاخ تابستانی سلطان متصل بود، سال‌ها با وفاداری به عنوان عبادتگاه خدمت می‌کرد و هنوز هم ادامه دارد. اما در روز، هنگام اقامه نماز نمی‌توان از مسجد بازدید کرد. به همین ترتیب، ساعت بازدید از مسجد اورتاکوی به شرح زیر است: ۹ صبح تا ۱۱:۱۵ صبح، ۱۲:۳۵ بعد از ظهر تا ۲:۱۵ بعد از ظهر و تا ۴:۱۵ بعد از ظهر است. علاوه بر این، مسجد اورتاکوی روز جمعه، برای نماز جمعه، بین ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱:۴۵ بعدازظهر برای بازدیدکنندگان باز نیست. به جز این زمان‌ها بازدیدکنندگان می‌توانند هر زمان که خواستند برای بازدید از آن به داخل بروند.

 

دیدنی‌ترین مسجدهای استانبول

نحوه رسیدن به مسجد اورتاکوی

رسیدن به اورتاکوی بسیار آسان است. مثلا برای رسیدن به مسجد اورتاکوی از تقسیم باید اتوبوس 40، 40T و یا 42T را سوار شوید. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید از سلطان احمد به مسجد اورتاکوی بروید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از طریق مترو به کاباتاس بروید و سپس اتوبوس 22، 22RE یا 25E را سوار شوید. خوشبختانه شما می‌توانید به راحتی با گذرگاه توریستی استانبول سفر خود را به اورتاکوی برنامه‌ریزی کنید. در مورد هزینه ورود معیار مشخصی وجود ندارد. در واقع ورود برای عموم به مسجد اورتاکوی آزاد است اما از آنجایی که این یک مکان مذهبی است هزینه‌ای که می‌پردازید کمک مالی محسوب می‌شود پس می‌توانید هر چقدر که خواستید کم یا زیاد بپردازید.

 

مسجد زیبا و تاریخی سلیمانیه استانبول

۰۲ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران