معرفی مسجد فاتح در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی مسجد فاتح در استانبول

امروز به سراغ معرفی یکی دیگر از مساجد مهم و از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول رفته‌ایم. مسجد فاتح که در مرکز بخش تاریخی استانبول قرار گرفته، در جایی که محله‌ی فاتح خوانده می‌شود. این مسجد نیز همچون مساجد دیگر شهر از معماری زیبایی برخوردار بوده و دیدنش در سفر با تور استانبول از واجبات است.

 

کوتاه از مسجد فاتح

ساخت مجموعه‌ی فاتح درست بعد از اینکه ۱۰ سال از عمر حکومت عثمانی‌ها بر این منطقه می‌گذشت و در سال ۱۴۶۳ آغاز شد . در نهایت ۷ سال طول کشید تا در نهایت با حضور سلطان محمد دوم و در سال ۱۴۷۰ میلادی، کار مسجد به پایان رسید. دلیل نام گذاری این مسجد و محله نیز احتمالا ارتباط زیادی به دوره‌ای که در آن ساخته شده دارد. اسم این مجموعه و محله به ترکی به معنای همان "فاتح" است.

از مهم‌ترین نکات تاریخی در مورد مسجد فاتح، جایی است که این مجموعه در آن بنا شده است. گفته می‌شود این بنا در جایی ساخته شده که پیش‌تر کلیسای Apostles مقدس در آن بوده است. حتی در حیاط بزرگ این بنا ۱۶ ستون زیبا وجود دارد که گفته می‌شود مربوط به کلیسا بوده و از آن به جا مانده است. این کلیسا در دوره‌ی بیزانس بعد از ایاصوفیه، مهم‌ترین کلیسای منطقه به حساب می‌آمد و بسیاری از امپراطوران بیزانس از جمله کنستانتین در آن به خاک سپرده شده اند.

 

 ۵ تفریح لذت‌بخش در سفر تابستانه به استانبول 

مسجد فاتح در استانبول

 

مجموعه‌ی مسجد فاتح به سبک معماری شاهانه و به دست معمار سینان ساخته شده است. یک مجموعه‌ی بسیار بزرگ با ۳۴۰۰ متر مربع وسعت که البته در سال‌های ۱۵۰۵ و ۱۵۵۷ و همچنین زلزله ۱۷۵۴ آسیب‌های جدی دید و در نهایت در ۲۲ می ۱۷۶۶ به واسطه‌ی زلزله گنبد اصلی آن سقوط کرد و بنا تقریبا نابود شد. بنایی که در حال حاضر می‌بینید، در واقع بازسازی دیگری است که با مسجد قرن ۱۵ تفاوت جدی دارد. مسجدی که در سال ۱۷۷۱ ساخت آن به دست معمار محمد طاهر و در زمان سلطان مصطفی سوم تکمیل شده است.

 

حقایقی جالب درباره مجموعه مسجد فاتح

تنها بخش‌هایی که از مسجد اصلی که در قرن ۱۵ ساخته شد و هنوز هم وجود دارند، دروازه خروجی مسجد و آرامگاه‌های سلطان محمد دوم و همسرش است و بخش‌هایی از حیاط آن است. باقی چیزهایی که می‌بینید، همگی بازمانده از طراحی و ساخت مجدد این بنا در قرن هجدهم هستند.حیاط این بنا بسیار بزرگ بوده و از بزرگ‌ترین‌ها در کشور به حساب می‌آید. به همین خاطر مراسم تدفین اشخاص مهم در استانبول، همیشه در حیاط مسجد فاتح برگزار می‌شود.

 

مسجد فاتح استانبول

 

حیاط بزرگ این مسجد تنها برای مراسمات مذهبی استفاده نمی‌شود، بلکه بازاری بزرگ هر چهارشنبه در آن برگزار شده با نام فاتح پازیری که جمعیت زیادی از مردم محلی و گردشگران از آن بازدید به عمل می‌آورند.

 

چطور به مسجد فاتح برویم؟

مسجد فاتح در نزدیکی میدان فوزی پاشا قرار گرفته است. راحت‌ترین راه برای این که از مراکز مهم شهر همچون میدان تکسیم یا محله امینونو به فاتح برسید، سوار شدن به متروبوس است. کافی است در ایستگاه Fatih Camii که در واقع چسبدیه به مسجد است پیاده شوید.

 

۶ راهکار ساده برای استفاده از حمل و نقل عمومی در استانبول

مسجد فاتح در استانبول

 

در نزدیکی مسجد چه مکان‌هایی برای بازدید وجود دارد؟

فاتح در مکانی عالی برای گردشگران واقع شده و بعد از بازدید از این مسجد زیبا، می‌توانید به سراغ نقاط گردشگرپسند دیگر شهر نیز بروید. موزه  Chora، موزه فاتح، مسجد یووز سلطان سلیم و ... همه در اطراف این مسجد واقع شده‌اند و فرصتی عالی‌ست که همه‌ی آن‌ها را در یک نوبت ببنید. همچنین چند رستوران بسیار خوب و در عین حال با قیمت مناسب نیز در این محله هستند که می‌توانید در آن‌ها غذای کلاسیک ترکی میل کنید. از جمله‌ی این رستوران‌ها می‌توان به Öz Kilis Kebap Salonu، Sedef Döner، Fatih Dürüm و Sur Ocakbaşı اشاره کرد.

 

جدیدترین رستوران‌ها و کافه‌های استانبول

 

 

زمان بازگشایی و هزینه‌ی ورودی به مسجد

این مسجد از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر همه روزه درهایش را به روی گردشگران باز می‌کند، اما همچون تمامی مساجد استانبول، در زمان نماز گردشگران اجازه‌ی بازدید از آن جا را نخواهند داشت. اما خبر خوب این که، مسجد فاتح همچون بسیاری از مراکز عمومی شهر، هیچ مبلغ ورودی از شما نمی‌گیرد و شما در صورت دلخواه می‌توانید مبلغی را به مسجد کمک کنید.

۰۲ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران