گردش در خیابان بغداد استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در خیابان بغداد استانبول

خیابان باگدات یا بغداد، یکی از مجلل‌ترین و زیباترین خیابان‌های استانبول به شمار می‌آید. این جا یک مکان بسیار محبوب برای افراد محلی و گردشگران خارجی است و طیف گسترده‌ای از کافه‌های لوکس، رستوران‌های محلی و بین‌المللی، مراکز خرید و کالاهای برند، فروشگاه‌های بوتیک، امکانات تفریحی و زندگی شبانه بسیار سرگرم کننده‌ای را شامل می‌شود. این خیابان طولانی یکطرفه، در بخش آسیایی استانبول واقع شده و طولی معادل ۹ کیلومتر دارد که از محله Bostanci شروع می‌شود و تا محله Goztepe در منطقه کادیکوی استانبول امتداد می‌یابد. این خیابان، تقریبا موازی با ساحل دریای مرمره است.

بعلاوه اطراف این خیابان، امکان اسکانی بی‌نظیر را برای افراد محلی استانبول رقم زده و عمارت‌های بسیار زیبایی در این خیابان وجود دارند. بیایید به گشت و گذار در خیابان بغداد استانبول بپردازیم و کمی با حال و هوای این جا آشنا شویم.

 

تاریخچه خیابان بغداد استانبول

خیابان Bagdat در ابتدا به عنوان جاده‌ای جهت ارتباط بین قسطنطنیه و آناتولی در دوره بیزانس و عثمانی شکل گرفت. این جاده برای اهداف تجاری و نظامی مورد استفاده قرار گرفت و پس از بازپس گیری این شهر توسط سلطان مراد چهارم در سال ۱۶۳۸، به نام بغداد یا باگدات نامگذاری شد. در دوره عثمانی، چشمه‌ها و نمازخانه‌هایی در طول جاده برای مسافرانی که از شهر وارد یا خارج می‌شوند ساخته شد. بعدها در زمان سلطان عبدالحمید دوم، برخی از مقامات عالی رتبه و بازرگانان ثروتمند برای اینکه در نزدیکی کاخ سلطان باشند، زمین‌های اطراف خیابان را خریداری کردند و به ساخت و ساز عمارت‌های لوکس پرداختند که برخی از آنها هنوز هم پابرجا هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

۴ تور پیاده‌روی متفاوت در استانبول

امروزه اما این خیابان، به طور سالانه مکان رژه فرهنگی روز بیست و نهم اکتبر است و اساسا مرکز برگزاری رویدادهای اجتماعی و جشن‌های بخش آسیایی استانبول به شمار می‌آید. آواز خواندن، رقصیدن و رانندگی از تفریحات همیشگی مردم در این محدوده هستند.

جالب است بدانید که قبل از شروع جنگ جهانی اول، سطح خیابان با سنگفرش پوشیده شده بود و از کالسکه برای حمل و نقل استفاده می‌شد و تا دهه ۱۹۶۰، خانواده‌های ثروتمند این شهر از مناطق اطراف خیابان به عنوان تفرجگاه تابستانی استفاده می‌کردند.

امکانات خرید و معامله

طبق تحقیقاتی که توسط یک شرکت فرانسوی انجام شده، خیابان بغداد به عنوان چهارمین خیابان عالی برای خرید در دنیا شناخته شده است و بهترین بازارها را دارد.

اکثر فروشگاه‌هایی که در خیابان بغداد وجود دارند، تقریبا در تمام ساعات روز باز هستند و این امر به بازدید کنندگان و خریداران خوشبخت فرصتی می‌دهد، تا با طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات روبرو شوند و حق انتخاب بالایی داشته باشند. این مغازه‌ها و فروشگاه‌ها حتی بعد از ظهر یکشنبه که اکثر مراکز خرید استانبول بسته هستند، باز هستند.

 

بهترین قهوه‌ها در کاراکوی استانبول

این خیابان را می‌توان همتای خیابان استقلال در نظر گرفت و با وجودی که ساختار کلی آن مدرن و به روز است، اما ردیفی از درختان قدیمی را شامل می‌شود که حال و هوای دوگانه و سنتی را نیز به مخاطبان القا می‌کنند. این خیابان همچنین، دارای بهترین نمایندگی‌های اتومبیل‌های لوکس و آژانس‌های بانکی است.

خورد و خوراک

بسیاری از اهالی استانبول خصوصا جوانان، از خیابان بغداد به عنوان محلی برای تعطیلات آخر هفته در استانبول و شرکت در رویدادهای اجتماعی و دورهمی‌ها و کافه نشینی‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین همانطور که قبلا نیز اشاره شد این خیابان پر از انواع رستوران‌ها، کافه‌ها و بارها است که خوراکی‌هایی باکیفیت و بی‌نظیر را به مشتریان ارائه می‌دهند. در این میان می‌توان به کافه Cadde اشاره کرد که یکی از مکان‌های دوست داشتنی بوده و خوردنی‌های بسیار خوشمزه‌ای ارائه می‌دهد و از تنوع غذایی بالایی برای صبحانه، ناهار یا شام برخوردار است.

 

معرفی رستوران مشهور نصرت در استانبول

Bistro 33 نیز منویی غنی از انواع غذاهای لذیذ از جمله پیتزا، پاستا، گوشت و غذاهای دریایی را داراست و از فضایی بسیار گرم و دنج برخوردار است. تزئینات چوبی آن به زیبایی خودنمایی می‌کنند و در مجموع این مکان، بسیار مناسب دورهمی‌های خانوادگی و یا دوستانه است.

در نهایت باید به کافه رستوران Divan Pastanesi Erenkoy اشاره کرد که سال‌هاست به مکانی عالی برای صرف قهوه و انواع نوشیدنی‌ها، دسرها، نهار و نیز استراحت، کتاب خواندن و همنشینی با دوستان بدل شده است. بسیاری از افراد عاشق کیک‌ها و بستنی‌های اینجا هستند.

حمل و نقل

یک عادت فرهنگی قدیمی در اینجا، خودنمایی‌های خیابانی است که از دهه ۱۹۶۰ آغاز شده است. مردان ثروتمند جوان با اتومبیل‌های وارداتی بی‌نظیرشان در این خیابان به گشت و گذار می‌پردازند و با یکدیگر کورس می‌گذارند و سایر مردم نیز با تحسین به آنها می‌نگرند. به لحاظ حمل و نقل در استانبول و مخصوصا در این محدوده دسترسی‌ها و وسایل حمل و نقل کاملی از جمله اتوبوس، تاکسی و مترو دارد و نیز از کشتی‌های سنتی مسافرتی برخوردار است که برای جابجایی مسافران بین بخش آسیایی و اروپایی استانبول و بازدید از جزایر پرنس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله به طور اجمالی به گشت و گذار در خیابان بغداد استانبول پرداختیم و برخی از جاذبه‌ها و دلایل شهرت این محدوده را کشف کردیم. واقعیت این است که استانبول، سرشار از محله‌ها و خیابان‌های بی‌نظیر است که از جاذبه‌های توریستی سطح بالایی برخوردارند. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر با تور استانبول، پیاده روی در این خیابان را از دست ندهید.

 

گشتی جذاب در موزه توهمات استانبول

۲۹ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران