سفرهای ریلی در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
سفرهای ریلی در چین

اگر قصد دارید در سفر به چین به نقاط مختلف این کشور رفته و از گوشه و کنار این سرزمین بزرگ و زیبا دیدن کنید، حتما باید از زیر و بم سفرهای ریلی در چین با خبر باشید. چین دارای یکی از مجهز‌ترین سیستم‌های ریلی در جهان بوده و دارای قطارهای مختلف است. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم تمامی نکاتی که باید در مورد این قطارها و به طور کلی، سفرهای ریلی در کشور چین باید بدانید را یک جا گردآوری کنیم.

 

چه انتظاری از قطارهای چینی باید داشته باشید؟

به طور کلی، سیستم ریلی چین متشکل از قطارهای سریع السیر با سرعت بسیار بالا و همچنین قطارهای معمولی می‌شود. البته در حال حاضر، در بسیاری از مسیرهای پر رفت و آمد، قطارهای سریع السیر حضور دارند و همچنین اکثر قطارهایی که در این خطوط فعالیت می‌کنند، قطارهایی مدرن با امکانات عالی و پذیرایی بسیار خوب هستند. پس هیچ نگرانی بابت سفر با این قطارها در تور چین نداشته باشید، هر چند بعدا در بخش کلاس‌های سفر، نکاتی را در مورد خرید بلیط برای سفرهای ریلی در چین را ذکر می‌کنیم.

عکس: scmp.com

 

چرا سفرهای ریلی در چین را برای جا به جایی در این کشور انتخاب کنیم؟

قطارها جدا از این که ارزان‌تر از پروازهای داخلی هستند، در اکثر مواقع، کاملا بر اساس زمان بندی از قبل اعلام شده حرکت و به مقصد می‌رسند و می‌توانید روی این موضوع حساب باز کنید. همچنین، سفرهای ریلی امکان تماشای مناظر زیبای این کشور و آشنایی با نقاط مختلف چین را برایتان ممکن می‌کنند. در حال حاضر تمامی قطارهای چین دارای سیستم تهویه هوای مطبوع و امکانات خیلی خوبی بوده و سفری راحت بین شهرهای توریستی چین این کشور را برایتان به ارمغان می‌آورند.

 

بهترین زمان برای سفر به پکن

عکس: lonelyplanet.com

 

انواع قطارهای سریع السیر در چین

یکی از نکاتی که حتما در مورد سفرهای ریلی در چین باید بدانید، انواع قطارهایی هستند که در این کشور به فعالیت مشغولند. در زمینه قطارهای سریع‌السیر، سه نوع قطار سری G، سری D و سری C را پیش رو دارید که همگی روی ریل‌های بازسازی شده حرکت می‌کنند. قطارهای سری G سریع‌ترین این قطارها بوده که سرعت آن‌ها به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت و بعضا بیشتر نیز می‌رسد. این قطارها در مسیرهای پر رفت و آمدی همچون پکن شانگهای، پکن گوانژو یا امثال آن حرکت کرده دارای کابین‌های راحت و لاکچری بوده و داخل آن شبیه به هواپیماهای لوکس است. همچنین تمامی این قطارها دارای اینترنت وای فای هم هستند.

قطارهای سری D با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دومین قطارهای پر سرعت در چین بوده و اغلب برای مسیرهایی در نظر گرفته شده که شما باید شب را در قطار بمانید. با توجه به ازدید قطارهای سری D این قطارها کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطارهای سری C نیز با سرعت ۲۰۰  کیلومتر در ساعت عموما برای شهرهای همسایه  استفاده می‌شوند.

انتخاب کلاس‌های مختلف در قطارهای چین

قطارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، عموما بلیط‌هایی با کلاس‌های مختلف به فروش می‌رسانند. برای مثال، قطارهای سری D که پر استفاده‌ترین قطارها در میان گردشگران به حساب می‌آیند، دارای کلاس‌های بیزینس، سوپریور، فرست کلاس و سکند کلاس هستند که بلیط‌های سکند کلاس ارزان‌ترین و بیزینس، گران‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند.

بلیط‌های سکند کلاس در واقع صندلی‌های اتوبوسی اما راحتی بوده که فضای کافی در جلوی خود برای دراز کردن پا دارند. بلیط‌های فرست کلاس، صندلی‌های بزرگ‌تری داشته، فضای بیشتری در اختیار شما می‌گذارد و همچنین یک بالش، جای پا و پریز برق اختصاصی نیز به مسافران آن ارائه خواهد شد. این بلیط‌ها در سفرهای ریلی در چین بین گردشگران، بسیار محبوبند. وارد کابین‌های سوپریور که می‌شوید، می‌بینید که به جای چهار یا پنج صندلی در هر ردیف، تنها سه صندلی با فضای باز در نظر گرفته شده و بسیار شیک‌تر از کلاس‌های دیگر است. همچنین سرویس پذیرایی آن نیز متفاوت خواهد بود.

در نهایت کلاس بینیزس نیز دارای صندلی‌های بسیار راحت تخت شو، سرویس دهی اختصاصی و فضای لوکس‌تری‌ست. در کل به خاطر فواصل نسبتا کوتاه که در بالاترین حد به ۷ – ۸ ساعت می‌رسد، این قطارها عموما دارای کابین‌های تخت‌دار نیستند. قطارهای معمولی که برای فواصل دور استفاده می‌شوند دارای چنین کابین‌هایی بوده که عموما فضایی تمیز و راحت دارند اما قیمت آن‌ها به نسبت بلیط‌های قطارهای سریع السیر، ارزان‌تر است.

 

چک لیست سفر به چین

عکس: luxurylaunches.com

 

محبوب‌ترین سفرهای ریلی در چین برای گردشگران

بعضی از مسیرها به خاطر این که بین دو شهر محبوب حرکت می‌کنند، طرفداران بیشتری در بین گردشگران داشته و بیشتر آن‌ها نیز توسط قطارهای سریع‌السیر انجام می‌شوند. لیستی از این مسیرها را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • پکن – ژیان
  • پکن – شانگهای
  • پکن – گوانژو
  • پکن – گویلین
  • پکن – دیوار بزرگ (بادالینگ)
  • پکن – تیانجین
  • پکن – هنگ کنگ
  • گوانژو – هنگ کنگ
  • گوانژو – گویلین
  • گوانژو – سانیا
  • گوانژو – ووهان
  • شانگهای – ژیان
  • شانگهای – گوانژو
  • شانگهای – گویلین
  • شانگهای – هانگزو
  • شانگهای – نانجینگ
  • شانگهای – هنگ کنگ

همان طور که می‌بینید، شما در سفر به شهرهای بزرگ همچون شانگهای و پکن، می‌توانید در سفرهای ریلی در چین به سراغ مناطق زیبا و مهمی همچون گویلین یا نانجینگ بروید یا حتی از هنگ کنگ بازدید کنید. حتی برای رفتن به منطقه معروف بالادینگ در دیوار بزرگ چین نیز می‌توانید از قطارهای سریع‌السیر استفاده نمایید.

البته نباید فراموش کنید که بعضی از مسیرهای برون مرزی چینی همچون پکن به مسکو نیز محبوبیت بالایی دارند اما شرکت در چنین سفرهایی، دردسرهای خاص خود را داشته و باید ویزای کشور مقصد را نیز به غیر از ویزای چین تهیه کنید.

عکس: twitter.com

 

نکاتی که در مورد سفرهای ریلی در چین باید بدانید

  • با توجه به این که ایستگا‌ه‌های قطار در چین بسیار بزرگ هستند، حتما باید مدتی زودتر خود را به ایستگاه رسانده و خروجی درست را نیز برای سوار شدن به قطار پیدا کنید.
  • با توجه به این که ایستگاه‌های مختلفی در بین مسیر وجود دارد (مخصوصا در مسیرهای طولانی) حتما مراقب باشید تا در ایستگاه درست پیدا شوید. حتی در بعضی از شهرها هم دو ایستگاه وجود دارد که باید بدانید که کدام یک مناسب شما خواهد بود.
  • بار مجاز برای سوار شدن به قطار، مخصوصا قطارهای سریع السیر خیلی زیاد نیست. بیش از یک چمدان و یک ساک دستی به ازای هر نفر، همراه نداشته باشید. به طور کلی بار مجاز برای هر نفر، ۲۰ کیلوگرم است و بیشتر اندازه طول چمدان نیز نباید بیش از ۱۶۰ سانتی متر باشد. البته برای بار زیاد، می‌توانید هزینه اضفی پرداخت کنید.
  • همچون سفرهای هوایی، در سفرهای ریلی در چین نیز باید از بازرسی رد شده و پاسپورت خود را نیز ارائه کنید.

 

شرایط اجاره خودرو در چین

عکس: wikipedia.org

 

راه‌های خرید بلیط قطار

برای تمامی مسیرها، شما هم امکان خرید بلیط از سایت‌های آنلاین و همچنین از خود ایستگاه‌ها را دارید. همچنین یک سری دفاتر گردشگری در سطح شهرهای مختلف وجود دارد که آن‌ها نیز به فروش بلیط برای سفرهای ریلی در چین می‌پردازند. البته اگر به کارت‌های اعتباری دسترسی داشته باشید، بهترین راه خرید آنلاین است. همچنین اگر نیاز به خرید بلیط داشتید، می‌توانید این موضوع را با کارنشناسان ما در مقتدرسیر تابان در میان بگذارید. این را هم در نظر بگیرید که برای خرید بلیط، به پاسپورت احتیاج خواهید داشت.

قیمت بلیط‌های قطار برای مسیرهای مختلف نیز متفاوت است. برای مثال، بلیط پکن به شانگهای از ۷۸ دلار آغاز می‌شود و مسیر آن حدود ۴.۵ ساعت به طول می‌انجامد. اما شانگهای به گوانژو که ۸ ساعت طول می‌کشد، ۱۲۲ دلار خواهد بود. البته حتی با این قیمت‌ها نیز، هزینه‌ی سفرهای بین شهری با قطار به نسبت هواپیما هم کم دردسرتر است و هم ارزان‌تر در می‌آید.

عکس: chinadiscovery.com

 

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران