سفر به هندوستان در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری هند
سفر به هندوستان در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

هند پهناور، در یک روز ساخته نشده است. این خطه تلفیقی از فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، آداب و رسوم و عادات‌ها را در سابقه تاریخی هزاران ساله‌اش نهان دارد. هند شبه قاره‌ای در جنوب آسیاست که از سه طرف توسط دریای عرب، اقیانوس هند و خلیج بنگال احاطه شده است. اینجا بزرگ‌ترین دموکراسی جهان را ارائه می‌دهد و با ادیان و زبان‌های بسیار متنوع که نمی‌توان شمرد، از مسافران تور هند استقبال می‌کند. بیایید در ادامه مقاله قبل، گشت و گذاری مجازی را در این کشور تجربه کنیم و راهنمای سفر به این هند را در سال ۲۰۲۳ تکمیل نماییم.

 

چند روز برای سفر به هند کافی است؟

هند را می‌توان به طور کلی به چند بخش تقسیم کرد: منطقه شمال مرکزی که حول مثلث طلایی (دهلی، آگرا و جیپور) متمرکز است و بیشتر دارای بناهای تاریخی و مذهبی است. جنوب هند در اطراف بمبئی، گوا و کوچین شکل گرفته و دارای مناظر گرمسیری، سواحل و معابد و غارهای باستانی است. راجستان نیز در غرب به دلیل فرهنگ غنی، بیابان‌ها و تاریخ‌اش شهرت دارد.

بطور کلی معمولا اکثر مسافران، خصوصا کسانی که اولین بار با تور هند سفر می‌کنند، مثلث طلایی هند را برای گشت و گذار انتخاب می‌نمایند. در این رابطه، یک تور ۷ تا ۱۰ روزه می‌تواند برای بازدید از مهمترین جاذبه‌های هند کافی باشد. امابدون شک برای کشف بیشتر این کشور پهناور و دیدن مناطق غرب و جنوب، به چند هفته دیگر نیاز خواهید داشت. و اما مهمترین جاذبه‌های هند در سال ۲۰۲۳:

 

جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند

دهلی در هند (Delhi)

دهلی ترکیبی از فرهنگ باستانی، هنر و معماری مدرن است و  به دو بخش مختلف تقسیم شده: دهلی نو و دهلی قدیم.

این شهر که پایتخت هند به شمار می‌آید، با ساختمان‌های تاریخی نفس گیر، غذاهای عجیب و غریب، جاذبه‌هایی مفرح برای وقت گذرانی و زندگی شبانه پر جنب و جوش، مسافران را به سوی خود جذب می‌کند.

می‌توانید در مسیرهای باریک و خیابان‌های شلوغ دهلی قدیم قدم بزنید و طعم‌های لذیذ و اصیل هندی را بچشید و زندگی سنتی را تجربه کنید. مکان‌های تاریخی متعددی در این شهر برای بازدید وجود دارند، از جمله قلعه سرخ دهلی و یکی از بزرگ‌ترین مساجد هند یعنی مسجد جامع.

در دهلی نو نیز می‌توانید مدرنیته و پیشرفت هند امروزی را با وجود متروی پرسرعت، جاده‌های عریض، آسمان خراش‌ها و زیرساخت‌های عالی مشاهده کنید. ساختمان‌های دولتی چشمگیر دوران استعماری را، می‌توان در همه جا یافت. مراکز خرید، بارها و رستوران‌های دارای تهویه مطبوع نیز، فضاهایی مفرح و جذاب را برایتان به ارمغان می‌آورند.

آگرا در هند (Agra)

آگرای باشکوه و به یادماندنی، شهری در ایالت اوتار پرادش غربی در شمال هند است که بر روی رودخانه یامونا (جمنا) در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی دهلی قرار دارد.

این منطقه، با جاذبه‌هایی که برخی از آنها در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، به استقبال مسافران تور هند می‌آید. ناگفته نماند که بیشتر مسافران، برای دیدن یکی از عجایب هفتگانه جهان، یعنی تاج محل به آگرا می‌آیند که در فصل داغ گردشگری، از جمله مکان‌های توریستی بسیار شلوغ است.

همچنین باغ مهتاب، منظره‌ای باشکوه از طبیعت و غروب خورشید را ارائه می‌دهد. در کنار اینها، دستاوردهای معماری بزرگ متعددی از امپراتوری مغول در آگرا وجود دارند از جمله قلعه آگرا و مقبره اکبر. همچنین اگر به سایت‌های میراث جهانی یونسکو علاقه دارید، شهر قدیمی فاتح پور سیکری هند، که توسط امپراتور اکبر در قرن شانزدهم ساخته شد نیز، باید در لیست برنامه گشت و گذارتان باشد.

 

آشنایی با غذاهای خیابانی در هند

در عین حال باید گفت آگرا، یک تقاطع بزرگ جاده‌ای و ریلی و یک مرکز تجاری و صنعتی است که به ‌خاطر ارائه کالاهای چرمی، سنگ‌های تراش خورده و فرش‌های دست‌بافت نیز شهرت دارد. با اینحال صنعت توریسم، عامل اصلی رشد اقتصادی شهر است.

در ضمن، جشنواره‌های مذهبی و فرهنگی بسیاری را در آگرا شاهد خواهید بود از جمله: جشن جانماشتامی که به مناسبت روز تولد لرد کریشنا برگزار می‌شود و همچنین کارناوال سالانه تاج ماهوتساو که کارناوال هنری و صنایع دستی و موسیقی ۱۰ روزه است و معمولا در ماه فوریه، در نزدیکی تاج محل ترتیب داده می‌شود.

گفتنی است منطقه اطراف آگرا، تقریبا به طور کامل از یک دشت هموار با تپه‌های متعدد، در منتهی الیه جنوب غربی تشکیل شده است. این منطقه، از رودخانه یامونا و کانال آگرا سیراب می‌شود. ارزن، جو، گندم و پنبه از جمله محصولاتی هستند که در این محدوده کشت می‌شوند.

جیپور در هند (Jaipur)

جیپور، مملو از قلعه‌ها، کاخ‌ها و موزه‌هاست. اینجا بعنوان پایتخت راجستان و بخشی از مثلث طلایی، همراه با دهلی و آگرا، مقصدی است که قویا در سفر با تور هند پیشنهاد می‌شود.

سازه‌ها، با ماسه سنگ نادر به رنگ صورتی ساخته شده‌اند و به همین دلیل این منطقه، به نام شهر صورتی نیز شناخته می‌شود. برخی از معروف‌ترین قلعه‌های هند و کاخ‌ها در این خطه عبارتند از: هوا محل، کاخ شهر، جل محل، قلعه آمبر و قلعه ناهارگار. علاوه بر مکان‌های تاریخی، جیپور دارای پناهگاه فیل‌هاست که از جذاب‌ترین نقاط دیدنی‌ هند به شمار می‌آید.

مردمان این خطه، به رفتار گرم و دوستانه شهرت دارند و عاشق پوشیدن لباس‌های پرزرق و برق و رنگارنگ همراه با سنگ‌های تزئینی زیبا هستند. صنایع دستی، از دیگر جاذبه‌های شهر صورتی است و خصوصا سفال‌های آبی رنگ، حکاکی عاج، وسایل نقره و جواهرات میناکاری طرفداران بسیاری دارند. در نهایت می‌توان به موسیقی محلی و رقص این شهر اشاره کرد و زنانی که با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ به رقص می‌پردازند و حظ بصری به تماشاگران هدیه می‌دهند.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

بنارس در هند (Varanasi)

شهر بنارس یا وارانسی، بعنوان پایتخت معنوی هند شهرت دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی در جهان به شمار می‌آید. این خطه، هر ساله مسافران و زائران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود دعوت می‌کند. اینجا خانه مقدس بسیاری از بناهای تاریخی هندو بوده و مکانی عالی برای دیدن مردمانی است که برای پاکسازی روحشان در رودخانه گنگ، به این خطه سفر کرده‌اند. هندوها بر این باورند کسی که در سرزمین بنارس بمیرد، به رستگاری و رهایی از چرخه تولد و مرگ و تولد دوباره دست خواهد یافت. همچنین اعتقاد بر این است که گنگ در بنارس، قدرت شستشوی گناهان فانی را دارد.

در این شهر، می‌توانید بیشتر در مورد ادیان هند یاد بگیرید. یکی از مراسم این منطقه، Ganga Aarti است که هر شب برگزار می‌شود. در این مراسم افسانه‌ای، نماز خوانده می‌شود و فانوس‌های شناور، روی رود گنگ به رقص می‌آیند. بعلاوه می‌توانید در رود گنگ قایق سواری کرده و شیوه زندگی محلی را، در حاشیه آن مشاهده کنید.

پارک ملی رانتامبور در هند (Ranthambore National Park)

اینجا مشهورترین پارک ملی هند، با مساحت تقریبی ۴۰۰ کیلومتر مربع بوده و به دلیل کلاس و جذابیت متمایزش، یکی از مقاصد ضروری برای مسافران تور هند به شمار می‌آید. این مکان، خانه تعداد قابل توجهی از ببرهای سلطنتی بنگال است. هزاران دوستدار ببر از سراسر جهان، برای بازدید از این پارک ملی در طول فصل سافاری (اکتبر تا مارس) به هند می‌آیند تا فرصتی برای دیدن یکی از این گربه‌های باورنکردنی داشته باشند.

 

معرفی ۹ شهر محبوب ساحلی در هند

این پارک که در ۱۸۰ کیلومتری جیپور واقع شده، از پوشش گیاهی متراکمی برخوردار است که بهترین شرایط را برای ببرها و شکار مخفیانه‌شان رقم می‌زنند. اما به غیر از ببرها، می‌توانید شاهد حیوانات مهم و وحشی دیگری باشید از جمله: پلنگ، نیلگای، گراز وحشی، سامبر، کفتار ، خرس و چیتال. همچنین طیف گسترده‌ای از انواع درختان، گیاهان، پرندگان و خزندگان در این پارک به چشم می‌خورند.

از آنجا که این پارک ملی، یکی از مهمترین مقاصد حیات وحش در هند برای مسافران داخلی و بین‌المللی است، انواع اقامتگاه‌های مناسب از جمله هتل‌های ۵ ستاره و ریزورت، هاستل و حتی امکانات کمپینگ نیز در این حوالی درنظر گرفته شده‌اند. گفتنی است نوامبر تا مارس، فصل اصلی گردشگری در این پارک ملی است. اما در فصل موسمی از ژوئیه تا اواسط اکتبر، این مکان بسته می‌شود.

راجستان در هند (Rajasthan)

راجستان "سرزمین پادشاهان"، بزرگ‌ترین ایالت هند از نظر مساحت و یکی از پربازدیدترین مناطق هند است. این ایالت، در شمال غربی کشور واقع شده و تنوع فرهنگی بالایی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. اینجا بیشتر به دلیل چشم‌اندازهای باورنکردنی از کویر، کاخ‌ها و قلعه‌های سلطنتی فراوان شهرت دارد. جالب است بدانید بسیاری از شهرهای معروف در راجستان واقع شده اند از جمله: "شهر صورتی" جیپور، "شهر آبی" جودپور و "شهر بیابانی" جیسالمر.

 

مقاصد عاشقانه هند برای سفر ماه عسل

در این خطه، می‌توانید اقامت در یک هتل میراثی در جیپور را تجربه کنید، از یک سافاری با شتر در جیسالمر لذت ببرید، ساختمان‌های آبی جودپور را کشف کنید و از قایق سواری در دریاچه عاشقانه پیچولا در اودایپور برخوردار شوید.

راجستان همچنین با نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، صنایع دستی، هتل‌های میراث فرهنگی، گردشگری ماجراجویی، گردشگری روستایی و بوم گردی، گردشگری مذهبی و معماری معابد، علاقمندان بسیاری را جذب می‌کند. اما صنعت توریسم تنها نقطه قوت این منطقه نیست، بلکه باید گفت کشاورزی ستون فقرات اقتصاد ایالت را تشکیل می‌دهد. همچنین این خطه دارای ذخایر عظیم معدنی است و ۸۱ نوع ماده معدنی مانند سرب، روی، کلسیت، گچ، سنگ فسفات، نقره، مرمر و غیره را می‌توانید در اینجا شاهد باشید.

گوا در هند (Goa)

گوا، یکی از کوچک‌ترین ایالات هند بوده و در حدود ۴۰۰ کیلومتری جنوب بمبئی واقع شده است. این منطقه، از شمال به ایالت مهاراشترا، از شرق و جنوب به ایالت کارناتاکا و از غرب به دریای عرب محدود می‌شود.

با توجه به اینکه بخش اعظم هند توسط اقیانوس احاطه شده است، سواحل دیدنی را در این خطه خواهید یافت که بهترین فضاها را برای آفتاب گرفتن، ریلکس کردن و پارتی ارائه می‌دهند. و البته بهترین سواحل هند را می‌توان در بخش غربی پیدا کرد و گوا، معروف‌ترین مقصد ساحلی است.

همچنین این منطقه، به خاطر وجود فلات‌های کم ارتفاع و جنگلی، غذاهای دریایی لذیذ، سبک جذاب معماری استعماری و میراث پرتغالی، محبوبیت بالایی در میان مسافران تور هند خصوصا زوج‌ها و خانواده‌ها دارد.

 

۱۲ نکته مهم برای کوله‌گردی در هند

می‌توانید در اطراف شهر قدیمی آن قدم بزنید و از تماشای سبک باروک لذت ببرید، از ورزش‌های آبی و ساحل گردی برخوردار شوید، با ماساژ ریلکس کنید و خستگی‌های سفر را از روح و تن بتکانید و یا در کلوپ‌ها و بارها به تفریح بپردازید.  

جمعیت این منطقه، را عمدتا ترکیبی از مسیحیان و هندوها تشکیل می‌دهند: سواحل غربی و خورها پر از صلیب‌های کنار راه و کلیساهای کاتولیک رومی بوده، در حالی که شرق تپه مملو از معابد و زیارتگاه‌های هندو است. همچنین جمعیت مسلمان قابل توجهی در گوا و جوامع کوچکتری از جین‌ها، سیک‌ها و پیروان ادیان محلی در اینجا ساکن هستند.

کرالا در هند (Kerala)

کرالا، ایالت ساحلی در جنوب غربی هند در ساحل استوایی مالابار است. این ایالت کوچک است و تنها حدود ۱ درصد از کل مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و بیشتر به ‌خاطر سواحل پوشیده از درختان نخل، زمین‌های وحشی با جنگل‌های انبوه و مزارع چای و قهوه و شبکه کانال‌هایش معروف است. سفر با قایق، به ویژه قایق خانگی در مسیر کانال‌ها و آبراه‌ها، تجربه‌ای ضروری برای هر کسی است که به دوری از استرس‌های زندگی روزمره نیاز دارد.

کرالا به دلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع در طول سال، سرزمینی استوایی محسوب می‌شود که آرامش و راحتی را در فضایی دنج به مخاطبانش هدیه می‌دهد. بارندگی‌های موسمی در بازه‌های زمانی متعددی (ژوئن-سپتامبر و اکتبر-نوامبر و  فوریه-مه) رخ می‌دهند و جالب است بدانید در زمستان، فقط یک کاهش جزئی دما از محدوده طبیعی ۲۸-۳۲ درجه سانتی گراد را شاهد خواهید بود.

 

۱۵ مورد از مهم‌ترین فستیوال‌های هند

گفتنی است کرالا، یکی از پیشرفته‌ترین ایالات هند از نظر رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی است. این ایالت، دارای یکی از بالاترین نرخ‌های سواد، بالاترین امید به زندگی و پایین‌ترین نرخ مرگ و میر کودکان در هند است. نرخ باسوادی برای زنان در کرالا، از بالاترین‌ها در کل آسیا محسوب می‌شود. مردم اینجا، در تمام سطوح جامعه، با برخورداری از دیدگاه منحصر به فرد جهان وطنی، دسترسی بیشتری به خدمات و فرصت‌ها دارند.

در نهایت باید گفت تاریخ کرالا، ارتباط تنگاتنگی با تجارت دارد که تا همین اواخر حول محور تجارت ادویه فعالیت می‌کرد. کرالای باستان که بعنوان ساحل ادویه هند شناخته می‌شد، میزبان مسافران و بازرگانان سراسر جهان از جمله یونانی‌ها، رومی‌ها، عرب‌ها، چینی‌ها، پرتغالی‌ها، هلندی‌ها، فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها بود و می‌توان گفت همگی آنها به شکلی، رد پای خود را در این سرزمین به جای گذاشته‌اند و فرهنگی ترکیبی را در این منطقه رقم زده‌اند.

توصیه‌های سلامتی در سفر به هند

در پایان این سفر مجازی، لازم می‌دانیم به نکاتی برای برخورداری از سفری سالم و ایمن اشاره کنیم:

  • آب نارگیل تازه باطراوت، یکی از بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید در هند پیدا کنید. این گزینه، مملو از الکترولیت بوده که به شما کمک می‌کند تا در گرما به سرعت هیدراته شوید و انرژی بگیرید.
  • از خوردن آب لوله کشی خودداری کنید. همچنین از خوردن خوراکی‌هایی نظیر سالاد و میوه که با آب لوله کشی شسته شده‌اند نیز پرهیز نمایید.
  • مراقب باشید هنگام دوش گرفتن آب به داخل سوراخ‌های بینی، دهان و چشم‌های شما وارد نشود. همچنین هنگام مسواک زدن، فقط از آب بطری استفاده کنید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های سرد، تا حد امکان خودداری کنید.
  • فقط غذای تازه پخته شده بخورید و به رستوران‌هایی بروید که محبوب مردمان محلی بوده و مملو از مشتری هستند. این گزینه‌ها معتبرترند.  
  • بهتر است از خوردن غذاهای خیابانی منصرف شوید.
  • قرص‌های زغال ‌فعال را به همراه داشته باشید.
  • حشره کش به کارتان می‌آید، خصوصا پس از غروب آفتاب و زمانی که پشه‌ها بسیار فعال می شوند.
  • دستمال‌های ضدعفونی‌کننده دست و ضد باکتری‌ها را همیشه همراه داشته باشید.

 

ماجراجویی در جیپور هند

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران