بازدید از تپه‌های ماسه‌ای پاتارا در آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
بازدید از تپه‌های ماسه‌ای پاتارا در آنتالیا

وقتی به تور آنتالیا می‌روید، با انبوهی از جاذبه‌های گردشگری مواجه هستید. از ابنیه تاریخی و ویرانه‌های به جا مانده از شهرهای باستانی تا سواحل زیبایی که روزهایی شاد و لذت بخش را در سفر برایتان می‌سازند. امروز اما ما می‌خواهیم جایی متفاوت را به شما معرفی کنیم. تپه‌های ماسه‌ای پاتارا و جاذبه‌های اطراف آن که از چشم بسیاری از توریست‌ها پنهان مانده اما جایی وقعا جذاب برای گشت و گذار و البته عکاسی در آنتالیا به حساب می‌آید.

 

صحرایی پنهان در آنتالیا

یکی از ویژگی‌های سفر به آنتالیا، مواجهه با طبیعت فوق‌العاده دیدن یترکیه است. طبیعتی که به شکل‌های مختلف خود را در این کشور به شما نشان می‌دهد. اما جالب است بدانید در نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین سواحل منطقه و شهری باستانی، منطقه‌ای صحرایی جالب توجهی وجود دارد که به ساحل دریا رسیده و یک کنتراست چشم‌نواز را به وجود می‌آورد. تپه‌های ماسه‌ای پاتارا در نزدیکی ساحلی به همین نام و با فاصله‌ای کم از یک شهر باستانی قرار گرفته و اگر چه تا حالا توریست‌هایی زیادی از این مکان دیدن نمی‌کردند، اما طی سال‌های گذشته، هر ساله به شهرت آن‌جا اضافه شده است و کم‌کم گردشگران زیادی از این محل دیدن می‌کنند.

زیبایی این صحرای کوچک به تپه‌هایی است که از آن بالا می‌توانید، ساحل و دریا را تماشا کنید و در زمان غروب خورشید، منظره‌ای بی‌بدیل را به تماشا بنشینید. در واقع برای این محل سافاری نیز برگزار شده و شما می‌توانید با ماشین‌های مخصوص یا با اسب یا حتی شتر به این مکان بروید و در ادامه از نقاط دیگر منطقه از جمله ساحل و شهر باستانی نیز دیدن کنید. در واقع نکته‌ی جالب درباره تپه‌های ماسه‌ای پاتارا این است که شما می‌توانید، قدم زنان از این منطقه‌ی گرم خود را به آب دریا رسانده و در آن‌جا آبتنی کنید!

این مکان در منطقه کاس آنتالیا قرار گرفته است و این روزها تبلیغات گسترده‌ای برای شناساندن این محل به توریست‌ها انجام شده. برای گردشگران نیز این محل، تنوعی بسیار عالی را در سفر به وجود می‌آورند و در کنار سواحل شهری، مناطق جنگلی، آبشارها و البته مراکز خرید و تفریحی متعدد آنتالیا، می‌توانند از یک منطقه صحرایی نیز دیدن کنند.

 

مناطق و محله‌های آنتالیا برای زندگی

چطور از آنتالیا به پاتارا برویم؟

این محل چیزی نزدیک به ۴۳ کیلومتر از مرکز کاس فاصله دارد و تورهای زیادی این روزها برای دیدن این محل برگزار می‌شود. اگر در سفر به آنتالیا به سر می‌برید، شرکت در این تورها تا حد زیادی، دردسر شما برای دیدن این ملح را کاهش می‌دهد، در غیر این صورت باید چند کورس ماشین یا مینی‌بوس سوار شده و ابتدا به مرکز کاش و سپس به دهکده گِلِمیس و در نهایت به این مکان بروید. تاکسی‌ها هم شما را به این محل می‌رسانند، اما هزینه‌ی تاکسی تا آن‌جا بسیار زیاد خواهد بود و البته برای برگشت نیز به مشکل بر می‌خورید.

تورهای گردشگری به تپه‌های شنی پاتارا در استان آنتالیا

تورهایی که به مقصد این محل برگزار می‌شود، عموما به گونه‌ای برگزار شده که شما غروب خورشید را در این محل تجربه کنید، زیرا زیباترین زمان ممکن برای بودن در تپه‌های شنی پاتارا همین موقع است. البته عموما غیر از سافاری‌هایی که مستقیما برای این محل برگزار می‌شوند، تورهای ترکیبی برای رفتن به ساحل، شهر باستانی و جاهای دیگر نیز برگزار شده که مدت زمان آن‌ها بیشتر خواهد بود. این تورها یک روز کامل بوده و هزینه‌ای نزدیک به ۹۰ یورو روی دستتان می‌گذرد و شما با ماشین‌های چهار محوره به نقاط گفته شده می‌روید و فرصت کافی برای بودن در آن‌جاها را خواهید داشت. اسب سواری بر تپه‌های شنی یا حتی شتر سواری نیز از فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در این محل، انجام دهید.

 

ریزورت لارا باروت کالکشن آنتالیا

غروب خورشید در تپه‌های شنی پاتارا آنتالیا

این منطقه به خودی خود زیباست اما درست زمانی که خورشید غروب می‌کند، همه چیز به طرز شگفت‌انگیزی زیباتر می‌شود. شاید این محل یک صحرای واقعی و بزرگ نباشد، اما در زمان غروب خورشید، وقتی نور نارنجی به روی ماسه‌ها افتاده و دریا نیز در افق پدیدار است، واقعا همه چیز زیبا شده و خستگی مسیر رسیدن به آن‌جا از تنتان بیرون می‌رود. به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می‌شود، حتما موقع غروب خورشید در آن‌جا باشید و زودتر از موعود، به آنتالیا برنگردید.

عکاسی در تپه‌های شنی پاتارا آنتالیا

این‌جا همان محلی است که فیلم معروف ترکی یِشیچام (Yesilcam) تصویربرداری شده است و خیلی از عکاسان عروسی، زوج‌های جوان ترک را به این محل می‌آورند تا از آن‌جا هنگام غروب عکاسی کنند. شما هم می‌توانید از این فرصت برای گرفتن عکس‌هایی جذاب استفاده کنید و از این فرصت پیش آمده، بهترین بهره را ببرید. شرایط کلی این محل باعث می‌شود که خیلی نیازی به تجهیزات خیلی خوب عکاسی برای ثبت قاب‌هایی استثنایی نداشته باشید اما مسلما تجهیزات بهتر، عکس‌های بهتری برایتان به همراه خواهد داشت. اگر درون دارید و می‌خواهید آن را در این مکان به پرواز در بیاورید، در نظر داشته باشید که ترکیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه دارد و حتما باید از قبل، مجوز‌های لازم برای پرواز را بگیرید.

 

۴ روش مختلف برای رفتن از استانبول به آنتالیا

ساعات بازدید و ورودی برای تپه‌های شنی پاتارا آنتالیا و ساحل این محل

خوشبختانه این محل هیچ گونه محدودیت ورودی ندارد و شما در تمام طول روز و هر زمان که بخواهید می‌توانید به آن‌جا بروید و حتی اگر امکانات لازم را داشته باشید، کمپ زده و شب را در این محل زیبا سر کنید. اینجا یکی از بهترین نقاط آنتالیا برای کمپ زدن است. همچنین بر همین مبنا، هیچ ورودی و هزینه‌ای نیز برای این محل نباید پرداخت کنید. البته مسلما شرکت در تورها و سافاری‌ها و یا انجام فعالیت‌های تفریحی، هزینه‌هایی برایتان خواهد داشت اما اگر خودتان به صورت شخصی به آن‌جا بروید، چیزی به عنوان ورودی نباید پرداخت کنید.

دیگر جاهایی که در زمان بازدید از تپه‌های شنی پاتارا آنتالیا باید به دیدنشان بروید

مسلما بعد از دیدن تپه‌های شنی یا حتی قبل از آن، باید سری به ساحل زیبای پاتارا بزنید که با ۱۸ کیلومتر طول، یکی از بزرگ‌ترین سواحل منطقه به شمار می‌آید. این ساحل بسیار بزرگ حتی از نظر وسعت نیز منحصر به فرد است و در بعضی جاها، ۲۰۰ متر ماسه‌، ساحل آن را تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود، برای تفریح و آفتاب گرفتن، به مکانی ایده‌آل بدل شود. البته باید در نظر داشته باشید که حضور در این ساحل بعد از ساعت ۱۹ امکان پذیر نیست و بودن در آن‌جا مثل تپه‌های شنی آزاد نخواهد بود.

اگر خوش شانس باشید، لاک‌پشت‌های دریایی را در ساحل خواهید دید و البته آب شفاف و بسیار تمیز دریا نیز، آبتنی در این محل را لذت بخش خواهد کرد. اگر اهل موج سواری هم باشید، این مکان جزو بهترین نقاط ترکیه برای شما خواهد بود. البته فراموش نکنید که فضای ماسه‌ای و صحرا مانند این منطقه، گرمای سختی را مخصوصا در روزهای گرم تابستان برایتان ایجاد خواهد کرد که برای برخی، تحمل آن سخت است.

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

شهر باستانی پاتارا نیز از دیگر مکان‌های مهم است که در این سفر باید از آن‌جا بازدید کنید. شهری که در گذشته‌های دور به آن لیسیا نیز گفته می‌شود و گفته می‌شود، زادگاه سنت نیکولاس معروف نیز بوده است. در حال حاضر بخش زیادی مسیرهای رفت و آمد، ستون‌های سنگی ابنیه مختلف از جمله عبادتگاه‌های خدایان باستان و سالن تئاتر آن‌جا باقی مانده که محیطی نسبتا بزرگی را در میان تپه‌های سرسبز به خود اختصاص داده است. تاریخ شکل گیری این شهر به قبل از سال‌های ۱۲۰۰ قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و در داستان‌های اساطیری نیز از آن‌جا یاد شده است. جایی که گفته می‌شود، پاتاروس (پسر آپالو یکی از خدایان باستان) آن‌جا را پایه گذاری کرده است.

این شهر جنگ‌های مهمی نیز به خود دیده که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها، در سال ۳۳۳ قبل از میلاد مسیح به وقوع پیوسته بود. جایی که اسکندر مقدونی آن‌جا را برای مدتی محاصره و در نهایت اشغال کرد. شهر باستانی پاتارا بدون شک از زیباترین شهرهای باستانی در ترکیه بوده و اگر فرصتش را داشتید، حتما باید از آن‌جا دیدن نمایید. همچنین این محل نیز برای عکاسی، فضای بسیار مناسبی دارد. جالب است بدانید که هنوز کاوش‌ها در این ماکن متوقف نشده و هر ساله‌، اشیاء بیشتری از این محل به دست می‌آید که عموما به موزه‌های مهم آنتالیا و استانبول منتقل می‌شوند. این یافته‌ها به دوره‌های مختلفی از جمله دوران مسیحیت در قرون یازدهم و دهم میلادی بر می گردد. این را هم در نظر بگیرید که ورودی این مکان در حال حاضر، ۹۰ لیر بوده و رایگان نیست.

چیزهایی که در سفر به این نقطه از آنتالیا، حتما باید همراه داشته باشید

هوای گرم و فضای بدون پوشش گیاهی در این منطقه، بردن کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب گیر به آن‌جا جزو واجبات باشد. همچنین حتما باید همراهتان دمپایی‌های راحتی و کتانی داشته باشید چون هم در ساحل و روی ماسه‌ها به دمپایی احتیاج خواهید داشت و اگر به دیدن شهر باستانی بروید، باید روی تپه‌ها حسابی پیاده روی کنید تا از جایی به جای دیگر برسید. همراه داشتن لباس اضافی و همچنین لباس شنا نیز مسلما جزو چیزهای اصلی به حساب می‌آید.

امکانات این ساحل و اطراف تپه‌های شنی، مثل خیلی دیگر از جاهای توریستی آنتالیا نیست و بهتر است همراه خود، آب آشامیدنی و مقداری خوراکی همراه ببرید. اگر همراه تور به آن‌جا می‌روید، حتما وعده نهار جزو پذیرایی است اما با این همه، همراه داشتن خوراکی را جدی بگیرید.

 

اقامت در هتل‌های رمانتیک آنتالیا

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۹ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران