مهمترین جاذبه‌های تاریخی در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
مهمترین جاذبه‌های تاریخی در باتومی

آیا به دنبال کشف تاریخ باتومی، در طول اعصار و قرون هستید؟ باید گفت این شهر زیبای ساحلی، آثار باستانی بسیاری از جمله ساختمان‌های تاریخی، بناهای تاریخی، کاخ‌ها و پارک‌ها را در خود جای داده که اطلاعاتی ارزشمندی از گذشته باتومی را به تصویر می‌کشند و شما را به تاریخ غنی این خطه مهمان می‌کنند. ما نیز در ادامه، به معرفی برخی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی در باتومی خواهیم پرداخت و سفری مجازی و مهیج را به مکان‌های باستانی این شهر تجربه خواهیم کرد.

 

کلیسای روح القدس باتومی (Church of the Holy Spirit)

این بنا، یک کلیسای کاتولیک رومی در کنار دریای سیاه باتومی، در جمهوری خودمختار آجارای گرجستان است. کلیسای روح القدس، توسط معماران اولگ پاتاریدزه و گئورگی باگوشویلی طراحی گشت و در اواخر دهه ۹۰، در خیابان گوگیاشویلی ساخته شد. سپس در سال ۲۰۰۰، توسط نماینده کلیسای کاتولیک رومی در قفقاز، اسقف جوزپه پازوتو، مورد تقدیس قرار گرفت.

در واقع این اثر، یک کلیسای جامع مدرن با طراحی معاصر بسیار چشمگیر است که از بیرون با شیشه‌های رنگی پوشانده شده و از نمای سنگ سفید برخوردار است. این بنای باشکوه، مورد علاقه مردمان محلی و گردشگران تور گرجستان بوده و یکی از مشهورترین کلیساهای دیدنی گرجستان به شمار می‌آید. در اینجا نقاشی‌های دیواری زیبا از دوره‌های مختلف، مجسمه‌های شگفت‌انگیز و لوسترهای بزرگ با زیبایی فوق‌العاده‌شان به مهمانان خوشامد می‌گویند. بعلاوه این کلیسا، دارای یک برج بزرگ است که از سنگ آنتیک ساخته شده است.

 

بهترین سواحل باتومی را بشناسید

میدان اروپا در باتومی (Europe Square)

میدان اروپای باتومی در خیابان ممد آباشیدزه در آجارا، یکی از زیباترین میدان‌های باتومی بوده و از موقعیت استراتژیک عالی و نزدیک به مرکز شهر برخوردار است. مهم‌ترین ویژگی این مکان این است که اطراف آن را، اشکال معماری شگفت انگیز و بناهای باشکوه قرن نوزدهمی و قرن بیستمی احاطه کرده‌اند. در اینجا مجسمه‌ای از Medea قرار دارد که نمادی از شکوه و توسعه فرهنگی کلخی قدیمی است. فواره‌ای بزرگ و زیبا به جذابیت این مکان افزوده و بهترین هتل‌های باتومی، بهترین رستوران‌ها و کافه‌های باتومی نیز در اطراف میدان قرار دارند که می‌توانید همراه عزیزانتان در آن استراحتی دلپذیر داشته باشید و لذیذترین غذاها را بچشید. در واقع میدان اروپا، یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های باتومی برای تفریح است و لوکیشن‌های بی نظیری برای ثبت عکس‌های یادگاری ارائه می‌دهد.

گفتنی است بسیاری از جاذبه‌های توریستی محبوب باتومی، تنها پنج دقیقه پیاده روی از میدان اروپا فاصله دارند از جمله: بلوار قدیمی، سیرک باتومی، میدان پیازا، مجسمه نپتون و دریای سیاه. در ضمن یکی از جذاب‌ترین بناها در امتداد میدان، برج ساعت نجومی است که در سال ۲۰۱۰ در آلمان، قبل از انتقال به باتومی ساخته شد. ساعت نجومی نه تنها زمان، بلکه حقایق کیهانی به روز، از جمله مکان خورشید و ماه، فاز فعلی ماه و زمان طلوع و غروب خورشید را نشان می‌دهد.

میدان اروپا همچنین به ‌خاطر میزبانی مجموعه‌ای از فستیوال‌های مهم باتومی، از جمله جشن‌های مجلل سال نو، بازارهای رنگارنگ کریسمس، کنسرت‌های بین‌المللی و جشنواره‌های باتوموبا (روز باتومی) شهرت دارد.

پل ماخونتستی در باتومی (Makhuntseti Bridge)

پل مخونتستی که در روستایی به همین نام قرار دارد، یکی از پل‌های قدیمی شهر است که از روی رودخانه Acharestskali می‌گذرد و از کرانه‌ای به کرانه دیگر به طول حدود ۲۰ متر امتداد دارد. این پل، از سنگ طبیعی و آهک ساخته شده است. گردشگران برای ثبت عکس‌های یادگاری بی نظیر با منظره پس زمینه تپه‌ها، درختان و آب رودخانه، به دیدن این پل می‌روند.

این پل بزرگ که در ۳۰ کیلومتری شهر واقع شده، روی پایه‌های سنگی قرار دارد. گفتنی است این اثر در سال ۲۰۰۶ با حکم رئیس جمهور گرجستان، بعنوان یک بنای تاریخی فرهنگی واقعی با اهمیت ملی به رسمیت شناخته شد.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

قلعه گونیو آپساروس در باتومی (Gonio Apsaros Fortress)

قدیمی‌ترین قلعه در گرجستان، به نام "قلعه گونیو" شناخته می‌شود که یک قلعه تاریخی عثمانی است و در بخش شمالی باتومی تاریخی و به طور خاص در منطقه آجارا واقع شده است. اگرچه بیشتر بناهای موجود در اینجا در حال حاضر ویرانه هستند، اما واقعا ارزش دیدن دارند. در داخل قلعه، مقبره ماتیاس رسول قرار دارد. این بنا در ۱۵ کیلومتری شهر باتومی، در محل تلاقی رودخانه چوروخی و دریای سیاه واقع شده و با وسایل نقلیه عمومی باتومی به راحتی می‌توانید خود را به آن برسانید.

قلعه در گذشته اهمیت استراتژیک منحصر به فردی داشت، به این دلیل که از ورودی‌های دره Chorokhi و Adjaristskali محافظت می‌کرد و مناطق داخلی جنوب غربی گرجستان را به ساحل دریای سیاه متصل می‌نمود. قلعه گونیو به دلیل موقعیت مکانی خود، به یکی از ستون‌های امپراتوری روم و سپس بیزانس و عثمانی بدل شد. این بنا از سال ۲۰۱۰، بعنوان یک موزه به روی علاقمندان گشوده شده و نمایشگاه‌هایی را در اینجا خواهید یافت که قدمت آثار آنها، به سال‌های اولیه قرن نوزدهم تا دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد.

میدان پیازا در باتومی (Piazza)

باتومی پیازا یا پیاتزا، میدانی زیبا به سبک ایتالیایی در شهر باتومی است از کف‌پوش موزاییکی فوق العاده‌ای برخوردار است. این میدان از هر طرف با بناهای قدیمی فراوان، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های محلی و اروپایی متعدد، ساختمان‌های برجسته زیبا، مرکز سرگرمی کودکان و ساعت‌هایی با فیگورهای متحرک احاطه شده است.

این میدان به دلیل زیبایی و انبوه فروشگاه‌های سوغاتی گرجستان و لوکیشن‌های جذاب برای عکاسی، در طول سال مملو از گردشگران تور گرجستان می‌شود. بعلاوه، می‌توانید شاهد کنسرت‌های زنده بسیاری نیز در این میدان باشید. گفتنی است این مکان به راحتی قابل دسترسی است، زیرا در یک موقعیت مرکزی در شهر قرار دارد.

جالب است بدانید بزرگ‌ترین موزاییک مرمر فیگوراتیو (۱۰۶ متر مربع) در اروپا، در وسط این میدان قرار دارد. این موزاییک، توسط یک طراح گرجستانی-سوئیسی، ناتالی دی پیتا امیرجیبی، در سال ۲۰۱۰ و توسط تعداد زیادی قطعه سنگ مرمر کوچک که از ۱۵ کشور مختلف آورده شده‌اند، طراحی شد. موزاییک دارای هشت دایره است که هر یک با عناصر زینتی و فیگوراتیو نمایش داده شده‌اند و در دایره اصلی موزاییک، بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد پنج پیکر زن، بعنوان نماد خدایان دریایی باشند.

 

۱۰ دلیل قانع کننده برای سفر به باتومی

ستون‌های باتومی (Colonnades)

این بنای تاریخی که در سال ۱۹۳۴ بعنوان یک تئاتر روباز ساخته شده، به سبک رومانسک با ستون‌های رومی سفید رنگ زیبا، تزئینات و کنده‌کاری‌های فراوان و حیاط بزرگ فوق العاده، طراحی شده است. بسیاری از نمایش‌های مهم موزیکال یا تئاتر باتومی در طول سال، در این مکان برگزار می‌شوند. در کنار این بنای دیدنی، باغی زیبا قرار دارد که می‌توانید ساعتها در آن به استراحت و استنشاق هوای تازه بپردازید.

گفتنی است ستون‌های باتومی، در ابتدا بعنوان ورودی ساحل ساخته شدند. اما در طول ۸۰ سال گذشته، دریا به میزان قابل توجهی عقب نشینی کرده و لبه آب، اکنون از این بنای تاریخی دور شده است. این اثر، امروزه یکی از نمادهای گرجستان است و تصویرش در تلویزیون، روی تمبرها و کارت پستال‌ها ظاهر می‌شود و هر ساله هزاران گردشگر با آرزوی تماشای این بنای زیبا، به باتومی سفر می‌کنند.

کلیسای جامع ولادت باکره مقدس در باتومی (Holy Mother Virgin Nativity Cathedral)

این بنا، در آغاز قرن بیستم تاسیس شد و در ابتدا، یک کلیسای کاتولیک رومی بود. در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی نیز از کلیسا، بعنوان بایگانی و آزمایشگاه فشار قوی استفاده می‌شد. اما پس از استقلال گرجستان و در سال ۱۹۸۹، به یک کلیسای ارتدکس گرجستان و یک موقعیت مذهبی معتبر در بین مردم محلی بدل گشت.

معماری زیبای گوتیک، علاقمندان به سبک اروپایی را به این مکان می‌کشاند. جالب است بدانید این کلیسا، با سنگ‌های مخصوص ساخته شده که رنگشان با توجه به آب و هوا تغییر می‌کند و به این بنا، رمز و راز بیشتری می‌بخشند. فضای داخلی نیز، با نقاشی‌های دیواری از صحنه‌های زندگی مسیح و پرتره‌هایی از قدیسین مختلف پوشانده شده است.

 

اقامت در بهترین بوتیک هتل‌های باتومی

فواره‌های رقصان باتومی (Dancing fountains)

فواره‌های رقصان، از جاذبه‌های بسیار زیبا در قلب باتومی هستند. این آبنما که با ریتم موسیقی کلاسیک می‌رقصد و تغییر رنگ می‌دهد، لوکیشنی بی نظیر برای ثبت عکس‌های اینستاگرامی از باتومی به شمار می‌آید. همچنین فوار‌ ها از همه جهت، توسط ساختمان‌های مدرن احاطه شده‌اند و در محوطه این آبنما، اجراهای موسیقی متعددی برگزار می‌شود. در ضمن این محدوده، به راحتی قابل دسترسی است و می‌توان با حمل و نقل عمومی خود را به اینجا رساند.

تاتر درام باتومی (Drama Theatre)

تئاتر درام، یکی از بناهای اصلی فرهنگی و یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی است که ساخت آن در دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. اما به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، به حالت تعلیق درآمد و ساخت و سازش پس از جنگ ادامه یافت. این تئاتر، شامل یک نمای کلاسیک از سنگ مرمر و یک سالن مدور با صندلی‌هایی است که می‌تواند تا ۶۰۰ تماشاگر را در خود جای دهد. سالن با لوستر باشکوه کریستالی مجلل، چشم‌ها را خیره می‌کند و میزبان نمایش‌های تئاتر و کنسرت‌های فرهنگی بسیاری است.

 

در سفر به باتومی کجا چی بخوریم؟

قلعه پترا در باتومی (Petra Fortress)

پترا، قلعه‌ای است در سواحل دریای سیاه که چشم اندازی بی نظیر از دریای سیاه و ساحل کبولتی را ارائه می‌دهد. بعلاوه از موقعیتی استراتژیک در تقاطع مسیری که گرجستان را به آسیا متصل می‌کند، برخوردار است. این مکان، در دل طبیعتی زیبا خودنمایی می‌کند و تصاویری بی بدیل را برای ثبت عکس‌های یادگاری به مخاطبانش هدیه می‌دهد. در ضمن می‌توان از میادین این مکان باستانی، برای برگزاری برخی جشن‌ها نیز استفاده کرد.

گفتنی است این قلعه، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر بوده و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند. قدمت این قلعه، به دوران بیزانس و اولین تزار روسیه می‌رسد. تعجب خواهید کرد که چگونه برخی از ویرانه‌های آن، تا به حال باقی مانده‌اند!

امروزه این مجموعه، ویرانه‌های قلعه و یک ارگ به طول ۲۰۰ متر و عرض ۱۰۰ متر را در خود جای داده که بر روی دو تپه ساحلی صخره‌ای مجاور، یک باسیلیکای بزرگ سه شبستانی متعلق به قرن ششم و همچنین بقایای یک سکونتگاه شهری واقع شده‌اند. حمام، آب انبار، بیش از ۳۰۰ تدفین مربوط به دوره‌های برنز پسین، هلنیستی، رومی و قرون وسطی، از دیگر بخش‌های مهم این بنای تاریخی به شمار می‌آیند.

مسجد مرکزی باتومی (Batumi Central Mosque)

مسجد مرکزی باتومی، در سال ۱۸۸۶ تاسیس شد و هنوز هم وجود دارد و فعال است. اینجا، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و مذهبی شهر باتومی به شمار می‌رود. این بنا با طراحی و معماری عتیقه که قدمت آن به پایان قرن نوزدهم باز می‌گردد، بسیار متمایز بوده و این همان چیزی است که آن را به یک شاهکار معماری اسلامی بدل می‌کند. در گذشته در دو طرف این مسجد، ۲ مسجد دیگر نیز وجود داشتند، اما در حال حاضر تنها همین مسجد باقی مانده است.

 

تفریحات جذاب باتومی در روزهای سرد و بارانی

موزه قوم نگاری برجگالو در باتومی (Ethnographic Museum Borjgalo)

موزه قوم نگاری برجگالو در آجارا، باتومی و خیابان شراشیدزه ۱۴ واقع شده است. این موزه ۳۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و دارای زیرساخت‌های مناسب، محوطه سازی، مسیرهای پیاده روی و حتی آبشار است. موزه قوم نگاری مکانی بسیار جالب برای آشنایی با فولکلور، زندگی و ویژگی‌های فرهنگی آجارا است. اینجا مدل‌هایی از ساختمان‌های مسکونی و کشاورزی معمولی منطقه آجارا، صنایع دستی عامیانه، سبک زندگی کشاورزی، زندگی روزمره و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. و البته همه اینها را، در محیطی همراه با موسیقی محلی خواهید یافت و مجسمه‌هایی از افراد در حال انجام فعالیت‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

منبع ‍۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۷ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران