۶ فستیوال جذاب در مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو
۶ فستیوال جذاب در مسکو

مسکو علاوه بر اینکه پرجمعیت‌ترین شهر و همچنین پایتخت روسیه است، مرکز اصلی اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی این کشور نیز به شمار می‌آید. این شهر زیبا مهد تمدن و بناهای شگفت انگیز با معماری خارق‌العاده است. به طوری که امکان ندارد کسی از تماشای ساختمان‌های باستانی آن به وجد نیاید. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و گردشگران تور روسیه به مقصد مسکو می‌توانند بخش اعظم زمان خود را به گشت و گذار در موزه‌های این شهر بپردازند.

در میان تمامی این جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی سالانه مسکو از جشنواره‌های بزرگ متعددی میزبانی می‌کند و همین فستیوال‌ها آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد روسیه در بین گردشگران کرده‌اند. محبوب‌ترین فستیوال‌ها در پایتخت روسیه ترکیبی شگفت‌انگیز از تاریخ، مذهب و موسیقی این کشور هستند. به این معنا که علاوه بر رویدادهای مذهبی مانند کریسمس و عید پاک، بسیاری از جشنواره‌های موسیقی و غذا را در مسکو، پایتخت روسیه، شاهد خواهید بود. چنانچه ایده حضور در این مراسم‌ها برای شما جذاب است در خواندن این مقاله حتما همراه ما باشید.

 

۱. فستیوال کریسمس ارتدکس در مسکو، روسیه (The Orthodox Christmas Moscow, Russia)

پس از انقلاب ۱۹۱۷ در روسیه، برگزاری مراسم کریسمس مانند سایر جشن‌ها در کشور ممنوع شد. بنابراین مردم این کشور سال‌ها سال نو میلادی را در خیابان‌های کشور جشن نگرفتند. بعدها با تغییر وضعیت در سال ۱۹۹۲ بود که دوباره مردم کریسمس را در مکان‌های عمومی این کشور برگزار کردند. به طوری که امروزه شهر مسکو به عنوان پایتخت این کشور کریسمس را با شکوه هر چه تمام جشن می‌گیرد و آتشبازی‌ها و مراسم‌های بسیار بزرگی در آن به نمایش در می‌آیند.

هم اکنون تقریباً همه روس‌ها کریسمس را در ۷ ژانویه جشن می‌گیرند. در این روز خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و در کلیساها برای دعا و شادی در کنار هم حاضر می‌شوند. شاید بتوان گفت که این یکی از مذهبی‌ترین جشن‌های فستیوال مسکو در روسیه است که مردم شام مفصلی را ترتیب می‌دهند و ترجیحا آن را دور هم میل می‌کنند. از این وعده غذایی به عنوان «شام مقدس» یاد می‌کنند و غذاهای محلی روسیه خود را می‌پزند. چنانچه در تاریخ‌های ۶ و ۷ ژانویه در مسکو بودید حتما مسیر یکی از کلیساهای معروف مسکو را در پیش بگیرید تا شاهد چگونگی برگزاری این مراسم توسط مردم محلی باشید. افراد زیادی در روسیه هستند که دوست دارند تمام شب را مراسم کریسمس در کلیسا بیدار بمانند.

 

۲. نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو، روسیه (The International Book Fair of Moscow, Russia)

برای کسی که عاشق کتاب و کتاب‌خوانی است چه مکانی می‌تواند بهتر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد؟ بنابراین اگر قصد شرکت در یکی از فستیوال‌های جذاب در مسکو را دارید، حتما بازدید از این نمایشگاه را در صدر فهرست خود قرار دهید. معمولا نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو سالانه در اواخر ماه نوامبر آغاز شده و به صورت ۵ روزه برگزار می‌گردد. شما می‌توانید در این نمایشگاه شاهد کتاب‌هایی باشید که در سرتاسر دنیا منتشر شده‌اند. همچنین اغلب کتاب‌ها با قیمت‌های استثنایی به مناسبت این مراسم به فروش می‌رسند.

پس اگر به دنبال کتابی از یک نویسنده  مشهور هستید حتما برنامه‌ریزی خود را طوری ترتیب دهید تا از این نمایشگاه در سفر خود به مسکو دیدن کنید. طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها اعم از هنری، داستانی، دانشگاهی و علوم انسانی، رمان‌ها، طراحی، معماری و غیره را در این نمایشگاه پیدا خواهید کرد. در بازدید از این مجموعه فرصت خرید کتاب‌های ارزشمندی را به عنوان سوغاتی برای دوستان و یا یادگاری برای خود را خواهید داشت.

 

کافه‌گردی در سفر به مسکو

 

۳. جشنواره زمستانی مسکو، روسیه (Winter Festival Moscow, Russia)

سخت و طولانی بودن زمستان‌های روسیه بر هیچ گردشگری پوشیده نیست. به همین دلیل است که مردم محلی تمام تلاش خود را می‌کنند تا این فصل یخبندان را به سرگرم‌کننده‌ترین حالت ممکن سپری کنند. به طوری که شما می‌توانید جشن‌های زمستانی را در اغلب شهرهای روسیه شاهد باشید. اما در این میان جشن‌های مسکو به باشکوه‌ترین حالت ممکن برگزار می‌شوند. این جشن‌ها بیشتر بر مبنای فرهنگ و هنرهای محلی اجرا شده و در آن‌ها اغلب شیرینی‌ها و غذاهای محلی روسیه پخش می‌شوند. در شهر مسکو، جشنواره زمستانی به صورت فوق العاده‌ای جشن گرفته می‌شود و کل شهر را با نورپردازی‌های باشکوه روشن می‌کنند. همچنین میادین شهر به پیست‌های اسکیت روی یخ تبدیل می‌شوند و شما شاهد دختران و پسرانی خواهید بود که در حال سر خوردن بر روی آن‌ها هستند.

توجه داشته باشید که جشنواره زمستانی مسکو تنها محدود به یک روز خاص نبوده و می‌تواند کل این فصل سرد را شامل شود. به طوری که در این فصل فعالیت‌های سرگرم کننده زیادی مانند نمایشگاه مجسمه‌های یخی، بازارهای زیبای صنایع دستی و موارد دیگر از این قبیل را پیدا خواهید کرد. شهر انجام می شود. علاوه بر موارد فوق در جشنواره زمستانی مسکو می‌توانید از تفریحاتی مانند سورتمه‌سواری اسبی لذت ببرید. یکی از بهترین مکان‌ها برای این کار پارک ایزمایلوو (Izmailovo Park) است. پس اگر سفر با تور روسیه مصادف با فصل زمستان شد هرگز از سرمای آن نترسید و خود را آماده روزهای شاد و به یادماندنی در خیابان‌ها و میادین مهم شهر بکنید.

 

بهترین سوغاتی‌ها در سفر به مسکو

 

۴. جشنواره ماسک طلایی مسکو، روسیه (Golden Mask Festival Moscow, Russia)

یکی دیگر از فستیوال‌های جذاب مسکو، جشنواره ماسک طلایی است. این مراسم گزینه‌ای بسیار مناسب برای کسانی است که به آقار هنری و فعالیت‌هایی در این دسته علاقه دارند. معمولا جشنواره ماسک طلایی مسکو سالانه در ماه‌های مارس و آوریل برگزار می‌شوند و قطعا ارزش یک بار حضور در آن را دارند. این مراسم که حدود دو ماه به طول می‌انجامد، بخشی از اجراهای بسیار نوآورانه و مهم هنرمندان مختلف از سراسر کشور روسیه را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند برای گردشگران خارجی بسیار جذاب باشد. این جشنواره محدود به یک مکان خاص نبوده و در چندین مکان پرطرفدار شهر مسکو و همچنین در ژانرهای مختلف هنر تئاتر مثل مانند باله، درام، اپرا، رقص مدرن و غیره برگزار می‌شود. در نهایت نیز با اختتامیه باشکوهی از علاقه‌مندان به جشنواره ماسک طلایی مسکو خداحافظی می‌کنند. اختتامیه این جشنواره عموما در روزهای پایانی ماه آوریل به اجرا در می‌آید.

 

۷ دلیل برای بازدید و سفر به مسکو

 

۵. جشنواره غذا مسکو، روسیه (Gastronomy Festival Moscow, Russia)

مورد بعدی از فستیوال‌های جذاب مسکو که حضور در آن می‌تواند برای هر گردشگری با تجربه‌های جذابی همراه باشد، جشنواره غذا است. این فستیوال عموما در روزهای پایانی سال و زمانی که همه تصور می‌کنند مراسم‌ها به اتمام رسیده برگزار می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید بخشی از جشنواره‌های غذایی باشکوه در مسکو باشید، حتماً از این جشنواره غذای ۲ روزه که عموما در ۱ و ۲ دسامبر برگزار می‌شود، دیدن کنید. هر چند که نام این مراسم، جشنواره غذا است اما در آن شاهد اجراهای بی‌نظیری از موسیقی و رقص نیز خواهید بود که می‌توانند برای توریست‌های خارجی جذابیت دوچندانی داشته باشد. معمولا این فستیوال خارق‌العاده موسیقی، غذا و نوشیدنی سالانه در نمایشگاه و مرکز همایش‌های معروف سوکولنیکی (Sokolniki) در شهر مسکو برگزار می‌شود.

با حضور در این فستیوال با یک تیر دو نشان زده و در عین حال که تجربه حضور در یک جشن محلی را خواهید داشت، می‌توانید با غذا‌های محلی روسیه آشنا شده و همچنین طعم لذیذ آن‌ها را بچشید. علاوه بر آن در صورت تمایل فرصت یادگیری نحوه طبخ برخی از غذاها را خواهید داشت.  قطعا این یک تجربه بی‌نظیر برای عاشقان غذا و شکم‌گردی در طول سفر به مسکو خواهد بود.

 

۶. جشنواره بین المللی فیلم مسکو، روسیه (International Film Festival Moscow, Russia)

آخرین مورد از فستیوال‌های جذابی که در مسکو امکان شرکت در آن‌ را دارید، جشنواره بین المللی فیلم است. البته که مسکو در طول سال میزبان مراسم‌های شاد و سرگرم‌کننده متعددی می‌شود اما بدون شک یکی از بهترین و جذاب‌ترین آن‌ها جشنواره بین المللی فیلم است. نکته جالب اینکه چه عاشق سینما باشید چه نه، امکان ندارد که تحت تأثیر این جشنواره قابل توجه قرار نگیرید. تاریخ برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مسکو برای اولین بار به سال ۱۹۳۵ برمی‌گردد. از همان تاریخ در نتیجه استقبال بی‌نظیری که مردم از این فستیوال کردند، جشنواره بین المللی فیلم به صورت سالانه در مسکو برگزار شد. به طوری که در سال ۱۹۵۹ به عنوان یک رویداد مهم در تقویم فرهنگی روسیه ثبت گردید.

در این جشنواره بیش از ۲۰۰ فیلم از ۵۰ کشور مختلف دنیا به نمایش در می‌آید که بهترین فیلم بر اساس نظر داوران جایزه جورج طلایی را دریافت می‌کند. شرکت در این مراسم شما را به یک سفر سینمایی پر از سرگرمی، هیجان و دانش زیادی در مورد جوامع مختلف و فرهنگ‌های آنها می‌برد. پس اگر عاشق فیلم و سینما هستید بهتر است تا قبل از سفر با تاریخ دقیق برگزاری این مراسم آشنا شده و خود را برای حضور در آن آماده کنید.

 

۶ راه برای کاهش هزینه سفر به مسکو

 

جمع‌بندی

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید، با فستیوال‌های جذاب در مسکو آشما شده‌اید. قبل از هر چیزی باید بگوییم که هر کدام از این جشنواره‌ها در نوع خود بی‌نظیر بوده و قبل از هر چیزی فرهنگ و تمدن مردم روسیه را به نمایش می‌گذارند. بنابراین اگر تاریخ خاصی را برای سفر با تور روسیه به مقصد مسکو در نظر ندارید، بهتر است برنامه‌ریزی خود را مصادف با یکی از موارد فوق انجام دهید. تمامی فستیوال‌های معرفی شده در بالا جذاب بوده و بهترین آن گزینه‌ای است که با سلیقه و علایق شما متناسب باشد.

 

منبع

 

۲۷ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران