حقایق جالب درباره آذربایجان و باکو

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
حقایق جالب درباره آذربایجان و باکو

باکو، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری آذربایجان است که در کرانه‌ی دریای خزر قرار گرفته و بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارید. شهری بسیار زیبا که در سال‌های اخیر، با هزینه‌های هنگفت به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در منطقه تبدیل شده و سالانه تعداد زیادی از مسافران تور باکو را به خود جذب می‌کند. مطلبی که امروز برایتان در نظر گرفته‌ایم، به حقایقی جالب و دانستی‌های خاص درباره باکو و آذربایجان اختصاص داشته که امیدواریم از آن خوشتان بیاید.

 

باکو کم ارتفاع‌ترین پایتخت جهان

یک نکته جالب که ممکن است کم‌تر کسی به آن توجه کند، ارتفاع بسیار کم باکو نسبت به سطح دریاست. این شهر با ۲۸ متر ارتفاع نسبت به سطح دریا، کم‌ ارتفاع‌ترین پاستخت جهان به حساب می‌آید. همچنین این دانستنی جالب را هم در کنارش قرار دهید که باکو، بزرگ‌ترین شهر با این ارتفاع به حساب می‌آید و در واقع هیچ شهری بزرگ‌تر از باکو نیست که در چنین ارتفاعی یا کم‌تر نسبت به سطح دریا قرار گرفته باشد.

باکو بزرگ‌ترین شهر در کرانه‌ی دریای خزر و منطقه قفقاز

باکو با وسعت ۲۱۴۰ کیلومتر مربع و قرار گیری در سواحل غربی دریای خزر، بزرگ‌ترین شهر در کرانه‌ی این دریاچه به حساب می‌آید. همچنین این شهر، در منطقه قفقاز نیز بزرگ‌ترین به حساب می‌آید. نکته جالب دیگر در این رابطه، جمعیت باکو است که تقریبا دو برابر دیگر شهرهای بزرگ منطقه قفقاز مثل تفلیس و ایروان بوده و با جمعیتی بیشتر از ۲.۲ میلیون نفر، پر جمعیت‌ترین در این بخش نیز به حساب می‌آید. تفلیس با ۱.۱ و ایروان با کمی بیش از ۱ میلیون جمعیت، در جایگاه‌های بعدی هستند. این شهرها، بعد از باکو، بزرگ‌ترین در منطقه بوده و هر کدام پایتخت کشورهای خود یعنی گرجستان و ارمنستان محسوب می‌شوند.

 

معرفی بهترین رستوران‌های باکو

شعله‌ای که هرگز در باکو خاموش نمی‌شود

یکی از شگفتی‌های طبیعی در باکو، یانار داغ است. شعله‌ای که هیچ گاه خاموش نمی‌شود. این منطقه به خاطر داشتن منابع گاز طبیعی معروف بوده و نشستی گاز از بخش‌هایی از یانار داغ باعث شده، تا شعله‌ای همیشگی در این محل شکل بگیرد. البته این روزها مردم از نظر علمی به درجه‌ای رسیده‌اند که درک بهتری از چرایی این آتش دارند، اما در گذشته داستان‌های بسیاری در مورد چگونگی پیدایش این آتش نقل می‌شده است. در واقع بعدتر که در این نوشته به اسامی باکو در گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نشانه‌های داستان‌های اساطیری در اسم باکو در گذشته نیز تاثیر داشته است و حتی نمادی برای این شهر محسوب می‌شده و برج‌های شعله در باکو نیز با برداشت از همین موضوع ساخته شده‌اند و حالا نمادی مدرن برای شهر به حساب می‌آیند.

باکو دارای یادبودی به پاس یک جاسوس است

باکو جزو معدود کشورهایی است که مکانی را به یاد یک جاسوس اسم گذاری کرده است. پارک زورگ که احتمالا درباره‌اش شنیده باشید، به پاس ریچارد سورگ نام گذاری شده که جاسوس بزرگی در دوره‌ی خودش بود. او به عنوان روزنامه نگار و در زمان جنگ جهانی دوم هم در آلمان و هم در ژاپن به جاسوسی می‌پرداخت. او که افسر اطلاعات بود، توانست اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار ارتش شوروی قرار دهد که در عملیات حیاتی بارباروسا مورد استفاده قرار گرفت و لطمه سنگی به ارتش متحدین زد.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۳ ستاره باکو

باکو دارای یک موزه اختصاصی برای کتاب‌های مینیاتوری است

باکو دارای چند موزه خاص است که در ادامه به یکی دیگر از آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد، اما شاید جالب‌ترین آن‌ها موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو باشد که در سال ۲۰۰۲ شروع به فعالیت کرد. این مکان، تنها موزه‌ی این چنینی در نوع خودش بوده و در آن‌جا بیش از ۶۵۰۰ کتاب از ۶۴ کشور مختلف به نمایش گذاشته شده است جالب‌ترین کتابخانه‌های دنیا به شمار می‌رود. همچنین این را هم باید مد نظر داشته باشید که سه مورد از کوچک‌ترین کتاب‌های دنیا نیز در همین محل نگهداری می‌شوند. کتاب‌هایی که تنها با ذره بین می‌توان محتوایشان را مطالعه کرد. این موزه در واقع با مجموعه اختصاصی زریفا سالاهووا شکل گرفت که ۳۰ سال برای جمع آوری ان زحمت کشیده بود. در این مکان کتاب‌هایی از روسیه بعد فروپاشی شوروی، مولداوی، گرجستان، اوکراین، خاورمیانه، اروپا و ... نگهداری می‌شود.‌

باکو دارای یک موزه اختصاصی برای فرش است

موزه فرش باکو نیز در نوع خود اگر بی‌نظیر نباشد، کم نظیر است. بنای اصلی این موزه هم به شکل یک فرش طراحی شده و آن را در سال ۲۰۱۴ به روی عموم باز کردند. طراحی بیرونی و داخلی چشم نواز موزه فرش باکو، نشان از اهمیت این مکان برای شهر دارد و در آن‌جا، آثار با ارزشی در زمینه فرش و البته تجهیزاتی که برای بافت استفاده می‌شود، به نمایش گذاشته شده است. موزه فرش باکو، بزرگ‌ترین مجموعه فرش‌های آذربایجانی در دنیا به شمار آمده و ابتدا در سال ۱۹۶۷ در جای دیگری شکل گرفته بود و سپس در سال ۲۰۱۴ با ظاهری نو و در بنایی جدید، بازگشایی شد. جدا از فرش‌هایی که در این محل به نمایش گذاشته شده، چند هزار قطعه موزاییک و حتی زیورآلات تاریخی نیز در این مکان به نمایش گذاشته شده است.

 

خرید از بازارهای باکو در پاییز

در فاصله‌ی کمی از باکو، یکی از بزرگ‌ترین گل افشان‌های جهان وجود دارد

تنها چند مکان در دنیا وجود دارد که گل افشان‌هایی به این شکل در آن‌جاها شکل گرفته‌اند و البته باکو بیشترین تعداد گل‌افشان‌ها در کل جهان را دارد. این حفره‌ها در واقع به شکل آتش‌فشان‌های کوچکی هستند که به جای مواد مذاب، گل به بیرون پرت کرده و فضایی عجیب را شکل می‌دهند. در فاصله‌ی بسیار کمی از باکو، یک مکان بزرگ مملو از این گل افشان‌ها وجود داشته که از بزرگ‌ترین در نوع خود به حساب می‌آید. حفره‌هایی که حباب‌های گل که از گاز متان پر شده را به بیرون پرت می‌کنند و امکان بازدید از آن‌جا نیز برای عموم مهیا است.

نام‌های باستانی باکو

این شهر همیشه به همین نام خوانده نمی‌شد. در گذشته‌ی دور آن‌جا را برای مدتی آتشی باکوان صدا می‌زدند که به معنی "آتش خدا" بود. سپس مدتی آن را بادکوبه می‌خوانند که به خاطر وزش بادهای شدید این لقب به آن‌جا داده شده بود و در نهایت برای مدتی نیز باگکیو به معنی "شهر خدا" اسم گذاری شده بود.

در سال ۱۸۵۰ باکو تنها ۷۴۰۰ نفر جمعیت داشت

یکی از چیزهایی که به خوبی تغییر باکو را به نمایش می‌گذارد، اولین آمارها از جمعیت این کشور است. یکی از قدیمی‌ترینِ این آمارها مربوط به جمعیت شهر در سال ۱۸۵۰ بوده که در آن زمان تنها ۷۴۰۰ نفر بود. حالا باکو بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۰، ۲ میلیون ۲۹۳ هزار نفر جمعیت دارد. یعنی در عرض ۱۷۰ سال، جمعیت کشور بیش از ۳۰۰ برابر شده است!

 

اقامت در بهترین محله‌های باکو

اولین کشتی تانکر نفت در باکو به راه افتاد

در سال ۱۸۴۶ بود که در بی‌بی حیات نزدیک باکو، استخراج نفت آغاز شد و باکو به سرعت در این زمینه رشد کرد. برادران نوبل که دست‌آوردهای زیادی در این شهر داشتند، در سال ۱۸۷۸ از اولین کشتی تانکر نفت رونمایی کردند. این کشتی Zoroaster نام داشت و برای اولین سفر خود، محموله نفتی که بار زده بود را از بندر باکو به آستاراخان برد. موفقیت این تانکر باعث شده تا برادران نوبل در همان سال، دو کشتی دیگر نیز به ناوگان خود اضافه کنند. این کشتی توانایی حمل ۲۴۲ تن نفت را داشت. باکو در اوایل قرن بیستم، بیش از نیمی از نفت جهان یعنی ۱۱ میلیون تن در روز را تولید می‌کرد و توانست با همین تولید، بیش از ۸۵ درصد نیازهای شوروی در زمان جنگ جهانی دوم را تامین کند.

باکو، خواهر خوانده ۲۰ شهر در جهان

باکو پیمان خواهر خواندگی با ۲۰ شهر جهان امضا کرده است. بعضی از این شهرها عبارتند از تگزاس در آمریکا، استانبول و ازمیر در ترکیه، تبریز در ایران، ناپل در ایتالیا، بصره در عراق، جدی در عربستان، یوهانسبورگ در آفریقای جنوبی و مسکو در روسیه.

اولین اپرای جامعه اسلام در باکو به روی صحنه رفته بود

هنوز هم اجراهای اوپرا به طور محدود در جهان توسط مسلمانان انجام می‌شود اما باکو، در سال ۱۹۰۸ میزبان اولین اجرای اپرا توسط گروهی کاملا مسلمان بود. این نمایش از روی داستان لیلی و مجمون به قلم نظامی گنجوی برداشت شده بود و در چهار پرد به نمایش در آمد. آماده سازی این اپرا از سال ۱۹۰۷ شروع شده بود، زمانی که باکو بخشی از امپراطوری روسیه به حساب می‌آمد. هنرمندان بزرگی در آن زمان، در اپرای لیلی و مجنون دخیل بودند و اجرای موفقی را به نمایش گذاشتند که در تاریخ ماندگار شده است.

 

معرفی بهترین رستوران‌های غذای دریایی باکو

میانگین دمای هوا در باکو و کل کره زمین یکی است

نکته جالبی که البته ممکن است با تغییرات اقلیمی طی چند سال آینده تغییر کند، این است که آب و هوای باکو با میانگین دمای، ۱۴.۲ درجه سانتیگراد بوده که میانگین دم در کل کره نیز دقیقا به همین اندازه است. اتفاقی نادر که برای کم‌تر شهری در جهان رخ می‌دهد.

 

باکو یکی از برگزار کننده مسابقات فورمول یک

مسابقات فرمول یک که مهم‌ترین مسابقات اتومبیل رانی در دنیا به حساب می‌آید، تنها در کشورهای محدودی در جهان برگزار می‌شود که  باکو با پیست بسیار خوب خود توانسته یکی از میزبان‌های مسابقات گراند پریکس فرمول یک باشد. این کشور از سال ۲۰۱۶ تحت عنوان گرند پریکس اروپا، میزبان این مسابقات بوده و پیست آن نیز در نوع خود بی‌نظیر است و در فضایی زیبا در نزدیکی چند بنای قدیمی ساخته شده. پیست گرند پریکس باکو دارای ۶ کیلومتر طول بوه و مسابقات فورمول یک، ۵۱ دور در این محل برگزار می‌شود.‌

 

معرفی چند مرکز خرید کوچک در باکو

۱۲ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران